پنج شنبه
معنی کلمه پنج شنبه در لغت نامه دهخدا

پنج شنبه

معنی کلمه پنج شنبه در لغت نامه دهخدا

پنجشنبه. [ پ َ شَم ْ ب َ / ب ِ ] ( اِ مرکب ) روز ششم هفته پیش از جمعه. یوم الخمیس. ( منتهی الارب ). خمیس. در علم احکام نجوم ، رب آن مشتری است و منسوب بدان سیاره است.
پنجشنبه. [ پ َ شَم ْ ب ِ ] ( اِخ )شهری است در سمت شرقی سمرقند به فاصله سه فرسنگ.
پنجشنبه. [ پ َ شَم ْ ب َ ] ( اِخ ) نام ناحیه ای است مرکب از 42 قریه که به قضای اردوی ولایت و سنجاق طربزون اتصال دارد. ( قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه پنج شنبه در فرهنگ معین

(پَ شَ بِ ) (اِمر. ) روز ششم هفته ، روز قبل از جمعه .

معنی کلمه پنج شنبه در فرهنگ عمید

روز ششم از ایام هفته.

معنی کلمه پنج شنبه در فرهنگ فارسی

( اسم ) روز ششم هفته روز قبل از جمعه خمیس . یا پنجشنبه شب . شبی که فردای آن جمعه است شب جمعه شام پنجشنبه.
شهری است در سمت شرقی سمرقند

معنی کلمه پنج شنبه در دانشنامه عمومی

پنج شنبه (ازبکستان). پنج شنبه ( به ازبکی: Paishanba ) یک منطقهٔ مسکونی در ازبکستان است که در شهرستان کته قورغان واقع شده است. پنج شنبه ۱۱٬۶۰۶ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه پنج شنبه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پنج شنبه اولین روز از ایام هفته می باشد و از آن به مناسبت در ابواب مختلف فقهی سخن رفته است.
برای روز پنج شنبه اعمال و احکام خاصی ذکر شده است که به مواردی از آن ها اشاره می شود:
← طهارت
۱. ↑ بحرانی، یوسف، الحدائق الناضرة، ج۴، ص۲۱۷.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام،ج ۱، ص۷۷۹.
...
[ویکی شیعه] پنج شنبه (روز). پنج شنبه ششمین روز هفته در تقویم هجری شمسی است. در روایاتی از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) ، پنج شنبه، روز مبارک و مهمی دانسته شده است. خواندن برخی دعاها، زیارت امام حسن عسکری(ع) و کوتاه کردن ناخن از جمله مستحبات این روز است. مسلمانان در این روز به زیارت اهل قبور می روند.
بر اساس روایاتی از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع)، پنج شنبه روز مهمی دانسته شده و ویژگی هایی برای این روز برشمرده اند، مانند:
برخی از اعمال مستحب در روز پنج شنبه:

جملاتی از کاربرد کلمه پنج شنبه

آن طور که خبرگزاری‌های ایران روز پنج شنبه گزارش دادند، محمود احمدی‌نژاد در آخرین ساعات روز چهارشنبه، فهرست ۲۱ وزیر پیشنهادی خود برای حضور در ترکیب کابینه دهم را به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که در میان آنها تنها هفت وزیر کابینه نهم به چشم می‌خورند. پیشتر در روز چهارشنبه محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از عدم ارایه به موقع فهرست وزیران پیشنهادی دولت دهم به مجلس به عنوان تخلف یاد کرده بود. در لیست ارائه شده از سوی احمدی‌نژاد نام سه زن نیز به چشم می‌خورد. این نخستین بار است که در تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی، زنان برای عهده‌دار شدن پست وزارت معرفی شده‌اند. رادیو فردا
«... مجلس امشب ارزش بسیار دارد زیرا منظور از تشکیل این مجلس جهت سپاسگزاری از زحمات و فعالیت‌های شبانه‌روزی آقایان علما و روحانیون وتشکر از پشتیبانی برادران روحانی و همچنین پایان دادن به این مبارزه دینی و بستن پرونده این فعالیت دینی است به‌طوری‌که کلیه مردم اطلاع دارند روز پنج شنبه گذشته در مسجد شیخ عزیزالله اعلام گردید تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی لغو گردید و روز شنبه هم این از روزنامه‌ها این موضوع درج گردید سپس نامه‌هایی که از طرف آقای آیت‌الله بهبهانی و آقای آیت‌الله خوانساری و علمای مرکز و همچنین نامه هائیکه از طرف علما و روحانیون قم جهت آقای فلسفی ارسال شده بود قرائت که مفاد آن‌ها حاکی از سپاسگزاری از برادران مسلمانی که در این راه مبارزه نموده‌اند بود…»
انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده (۱۸۳۶)، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بود که در تاریخ پنج شنبه ۳ نوامبر تا چهارشنبه ۷ دسامبر ۱۸۳۶ برگزار شد. در این انتخابات، مارتین ون بورن معاون رئیس‌جمهور فعلی از حزب دموکرات در مقابل چهار نامزد از حزب تازه تأسیس ویگ قرار گرفت و توانست با کسب ۱۷۰ رای از ۲۹۴ آرای مجمع گزینندگان به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده به کاخ سفید راه یابد.
باری؛ بعد از این سفره جمعه و پنج شنبه را وقف اعیان شهر و کدخدایان محلات و نجبای قابل و روسای عاقل بکنید. سفره زرق و حیل را برچینید، سکه قلب و دغل بشناسید.
حسین پیرنیا نخستین رئیس انجمن در سال اول فعالیت بود و سپس فرهنگ تا پایان عمر به عنوان رئیس انجمن انجام وظیفه کرد. وی با وجود سالمندی، همواره در سخنرانی‌های علمی ماهانه انجمن اقتصاددانان ایران در روزهای آخرین پنج شنبه هر ماه مشارکت فعال داشت و پس از سخنرانی استادان به جمع‌بندی و ارائه نظر علمی پیرامون سخنرانی می‌پرداخت. هم‌اکنون حمید دیهیم رئیس انجمن است و لطفعلی بخشی، پیمان مولوی، مسعود زاهدی اول، علی دینی ترکمانی، بهروز هادی زنوز و ایمان فرجام نیا اعضای هیئت اجرایی فعلی این انجمن هستند.
صبح پنج شنبه ۷ اکتبر ۱۹۶۵، در مدرسه ای دخترانه در بلکبرن در انگلستان، چند دختر از سرگیجه شکایت کردند. برخی بیهوش شدند. در عرض چند ساعت، ۸۵ دختر مدرسه پس از بیهوش شدن، با آمبولانس به بیمارستان مجاور منتقل شدند. علائم شامل پف‌کردن، ناله، دندان‌قروچه، بیش‌دَمی و کزازین بود. ماس و مک اِوِدی تحلیل خود را از این رویداد حدود یک سال بعد منتشر کردند. نتیجه‌گیری آنها در ادامه می‌آید. نتیجه‌گیری آنها در مورد برونگرایی و روان‌رنجوری بالاتر از حد متوسط افراد مبتلا، لزوماً نمونه ام‌پی‌آی نیست:
او در زمینه گرافیک و کاریکاتور با مؤسساتی مانند سپهر، امیرکبیر، پدیده، عطایی، اشراقی، اقبال، و نشریات زن روز، اطلاعات بانوان همکاری داشت. کاریکاتورهای او در صفحه هنری شب‌های پنج شنبه روزنامه کیهان منتشر می‌شد.
روزنامه بامداد در روز پنج شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۰ در پی انتشار خبر و متن نامه جمعی از طلاب مدرسه علمیه معصومیه خطاب به حوزه علمیه قم در باره علی لاریجانی، به دستور دادستانی تهران و با ابلاغ نامه ای از سوی شعبه 9 دادسرای فرهنگ و رسانه خطاب به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف شد. محمدرضا تقوی فرد سردبیر روزنامه دو روز بعد این خبر را در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد.
بکف پنج شنبه گرت جام هست منه تا دگر پنج شنبه ز دست
به گزارش روزنامه شرق در پنج شنبه ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۰، پنجاه زن با لباس قرمز بر تن، به یاد «زن سرخ‌پوش» در میدان فردوسی تجمع کرده بودند تا با روش فلش ماب و طی یک پرفورمنس یاد او را زنده نگاه دارند. بر طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ این حضور صرفاً برای تهیه یک برنامه مستند با عنوان پنج عصر میدان فردوسی، به تهیه کنندگی و کارگردانی جابر انصاری و حسینی بوده‌است.
در تاریخ پنج شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۲ بورس شیراز به عنوان چهارمین تالار بورس پس از بورس مشهد به حلقه بازار سرمایه ایران پیوست در سال ۱۳۸۹ شمسی تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس استان فارس ۱۹ شرکت است که دو شرکت در بازار اول و ۱۷ شرکت در بازار دوم قرار دارند. متوسط ارزش روزانه خرید و فروش سهام در بین سال‌های ۱۳۸۷ الی ۱۳۸۸، ۱۶ هزار و ۴۷۹ میلیون ریال بوده‌است
به شب پنج شنبه ی بیست و دوم رجب سال هزار و دوازده هجری قران علویین (مشتری و زحل) در برج قوس اتفاق افتد.