مجمع گزینندگان

معنی کلمه مجمع گزینندگان در فرهنگستان زبان و ادب

{electoral college} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] افراد منتخبی که موظف هستند فرد خاصی را انتخاب کنند

معنی کلمه مجمع گزینندگان در ویکی واژه

افراد منتخبی که موظف هستند فرد خاصی را انتخاب کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه مجمع گزینندگان

تعداد رای‌های الکترال مورد نیاز برای انتخاب رئیس‌جمهور از سوی مجمع گزینندگان ۱۳۱ بود و بنابراین اندرو جکسون که موفق به کسب ۱۷۸ رای شده بود، هفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا نامیده شد.
در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰، انتخابات مجمع الکترال ۲۰۲۰ برگزار شد و مجمع گزینندگان با ۳۰۶ رای الکترال به جو بایدن و ۲۳۲ رای الکترال به دونالد ترامپ نتایج انتخابات و پیروزی بایدن را مورد تأیید قرار دادند. بدین ترتیب جو بایدن به‌صورت رسمی بعنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا تعیین شد.
قوانین ایالتی بخش زیادی از جنبه‌های انتخابات را تنظیم می‌کنند. این جنبه‌ها شامل بخش مقدماتی، صلاحیت رای‌دهندگان (فراتر از آنچه که در قانون اساسی آمده)، تشکیل و اجرای مجمع گزینندگان هر ایالت و اجرای انتخابات سطوح ایالتی و محلی می‌شوند. قانون اساسی ایالات متحده در اصول یکم و دوم و همچنین در متمم‌های مختلف (تا حدی) انتخابات فدرال را تعریف کرده‌است. دولت فدرال چندین بار کوشیده است تا مشارکت انتخاباتی را با تصویب برخی قوانین افزایش دهد.
هند دارای حکومت فدرال نامتقارن است که سران آن در سطوح فدرال، ایالتی و محلی انتخابی هستند. در سطح ملی رئیس این کشور که نخست‌وزیر است توسط اعضای مجلس سفلای هند (لوک‌سابا) انتخاب می‌شود. برگزاری انتخابات را کمیسیون انتخابات هند بر عهده دارد. دو عضو این مجلس را نخست‌وزیر منصوب می‌کند و دیگران هر پنج سال یک بار بر اساس نظام نخست‌نفری انتخاب می‌شوند. اعضای راجیا سابا (مجلس علیای هند) توسط اعضای منتخب مجالس قانون‌گذاری ایالتی و مجمع گزینندگان سرزمین‌های متحد هند انتخاب می‌شوند.
ویگ‌ها که فاقد وحدت برای تصمیم‌گیری در مورد یک نامزد یا حتی برگزاری یک کنوانسیون ملی بودند، در تلاش برای شکست ون بورن در آرای مجمع گزینندگان در نواحی مختلف، سه نامزد در سه ناحیه از کشور که شامل: هیو وایت، سناتور تنسی در جنوب، سناتور دنیل وبستر از ماساچوست در شرق و ژنرال ویلیام هنری هریسون از اوهایو در غرب را نامزد انتخابات از حزب ویگ معرفی کردند.
به جز در مین و نبراسکا، برندهٔ آرای مردمی تمام آرای مجمع گزینندگان ایالت را می‌برد (گرچه مجالس ایالت‌ها قانوناً می‌توانند نحوهٔ تخصیص آرا را عوض کنند). در انتخابات‌های ریاست جمهوری اخیر کمپین‌ها منابع خود را عموماً بر تعداد اندکی از ایالت‌های رقابتی متمرکز کرده‌اند. ایالت‌های احتمالی صحنهٔ رقابت عبارتند از نوادا، کلرادو، آیووا، ویسکانسین، میشیگان، اوهایو، پنسیلوانیا، نیوهمپشایر، ویرجینیا، کارولینای شمالی، و فلوریدا. دموکرات‌ها نیز هدف قرار دادن آریزونا، جورجیا، و تگزاس را مورد بررسی قرار داده‌اند. در این حال، جمهوریخواهان ممکن است مینه‌سوتا و نیو جرسی را نیز هدف قرار بدهند.
مردم هر ایالت در نظام انتخاباتی آمریکا به صورت جداگانه و مستقل از ایالت‌های دیگر هم‌زمان در روز انتخابات نمایندگان کنگره سنا (هر ایالت دو سناتور دارد) و افرادی موسوم به مجمع گزینندگان را انتخاب می‌کنند. تعداد مجمع گزینندگان هر ایالت برابر با تعداد نمایندگان آن ایالت در کنگرهٔ فدرال به اضافهٔ ۲ (که همان تعداد نماینده سنای هر ایالت در سنای فدرال است) می‌باشد.
انتخابات سراسری نوامبر یک انتخابات غیرمستقیم است که در آن رای‌دهندگان به فهرستی از اعضای مجمع گزینندگان رای می دهند. سپس این گزینندگان مستقیماً رئیس‌جمهور و معاون رئیس جمهور را بر می‌گزینند.
پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا براساس قانون اساسی روز سه‌شنبه ۸ نوامبر ۲۰۱۶ برگزار شد. رأی‌دهندگان مجمع گزینندگان ریاست جمهوری را برگزیدند که آنها نیز به نوبهٔ خود یک رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور جدید را برگزیدند. محدودیت دوره‌های ریاست‌جمهوری که در پس تصویب متمم بیست و دوم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا قرار داده شده باعث شد رئیس‌جمهور وقت باراک اوباما از حزب دموکرات از گزینش دوباره برای دوره سوم باز بماند. در این انتخابات مجمع گزینندگان دونالد ترامپ را به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور و مایک پنس را به عنوان چهل و هشتمین معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب کردند.
شهرستان اورنج از دیرباز به عنوان یکی از پایگاه‌های حزب جمهوری‌خواه (ایالات متحده آمریکا) شناخته شده‌است و به‌طور پیوسته نمایندگان جمهوریخواه به مجالس ایالتی و فدرال اعزام کرده‌است. کسب اکثریت در شهرستان اورنج به نامزدهای جمهوریخواهان کمک کرد آرای الکتورال کالیفرنیا مجمع گزینندگان را نوسط ریچارد نیکسون (۱۹۶۰, ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲), جرالد فورد (۱۹۷۶), رونالد ریگان (۱۹۸۰, ۱۹۸۴), و جرج هربرت واکر بوش (۱۹۸۸) به دست آورند. شهرستان اورنج از سال ۱۹۳۶ که به فرانکلین دلانو روزولت رای داد به هیچ نامزد دمکراتی برای ریاست جمهوری رای نداده‌است.