سرگرفته

معنی کلمه سرگرفته در لغت نامه دهخدا

سرگرفته. [ س َ گ ِرِ ت َ / ت ِ ] ( اِ مرکب ) کنایه از دردسر. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( برهان ). || کنایه از سرزنش وطعن. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). سرزنش کردن و طعنه زدن. ( برهان ). || ( ن مف مرکب ) پوشیده. سربسته.که سر آن را محکم و استوار بسته باشند :
ای صبرسرگرفته اگر زنده ای هنوز
از سوز سینه شعله و از دل فغان کجاست.مجیر بیلقانی.می در خم اگرچه سرگرفته ست رواست
در شیشه مگر چه خرم و خندان است.ظهیرالدین فاریابی.دل گشاده دار چون جام شراب
سرگرفته چند چون خم دنی.حافظ.|| کنایه از ملامت کننده به نیک خواهی. ( انجمن آرا ).ملامت کننده. ( برهان ). || مخمور و غضبناک. || رنگ باخته و افسرده. ( آنندراج ).
سرگرفته. [ س َ گ ِ رِ ت َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان کاغه بخش دورود شهرستان بروجرد. دارای 103 تن سکنه. آب آن از قنات و چشمه و محصول آن غلات و لبنیات است. شغل اهالی زراعت و گله داری. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).

معنی کلمه سرگرفته در فرهنگ عمید

۱. [مجاز] آغاز شده.
۲. [مجاز] در گیر شده.
۳. آنچه سرش گرفته و برداشته باشند.
۴. شمعی که فیتیله اش را زده و اصلاح کرده باشند: آن شمع سرگرفته دگر چهره بر فروخت / و این پیر سالخورده جوانی ز سر گرفت (حافظ: ۱۸۸ ).

معنی کلمه سرگرفته در فرهنگ فارسی

ده از دهستان کاغه بخش دو رود شهرستان بروجرد .

جملاتی از کاربرد کلمه سرگرفته

فیلم‌برداری دوباره در بلفست ایرلند شمالی از سرگرفته شد و پشتیبانی مالی سینمای ایرلند شمالی نیز از سریال ادامه یافت. تولید همچنین به دابرونیک در کرواسی بازگشت. مراکش لوکیشن جدید برای فیلم‌برداری سکانس‌های دنریس در ایسوس مثل شهر آستاپور بود. صحنهٔ شامل خرس نیز در لس‌آنجلس فیلم‌برداری شد.
پرونده ساخت این فیلم نخستین بار در سال ۲۰۰۳ باز شد. در آن زمان از کلینت ایستوود به عنوان گزینه اصلی کارگردانی نام برده می‌شد اما پروژه به سرانجام نرسید. کار ساخت فیلم دوباره از سال ۲۰۱۰ از سرگرفته شد و دیمین شزل برای کارگردانی و رایان گاسلینگ برای بازی در نقش اصلی به پروژه پیوستند. پس از لا لا لند (۲۰۱۶)، این دومین همکاری مشترک گاسلینگ و شزل است. فیلم‌برداری از نوامبر ۲۰۱۷ در آتلانتا آغاز شد.
آن شمعِ سرگرفته دگر چهره برفروخت وین پیرِ سالخورده جوانی ز سر گرفت
دلم دیگر جنون از سرگرفته است خیال شاهدی در بر گرفتست
همه دیگ‌ها سرگرفته به گل چو دیدند پر زر بد آن هر چهل
پس در ذکر و حضور جان بداد. آن شب که او وفات کرد بوموسی حاضر نبود. گفت: به خواب دیدم که عرش را بر فرق سرنهاده بودم و می‌بردم. تعجب کردم. بامداد روانه شدم تا با شیخ بگویم. شیخ وفات کرده بود و خلق بی قیاس از اطراف آمده بودند. چون جنازه برداشتند من جهد کردم تا گوشه جنازه به من دهند البته به من نمی‌رسید، بی صبر شدم، در زیر جنازه رفتم، و بر سر گرفتم و می‌رفتم. و مرا آن خواب فراموش شده بود. شیخ را دیدم که گفت: یا بوموسی! اینک تعبیر آن خواب که دوش دیدی که عرش بر سرگرفته بودی آن عرش این جنازه بایزید است.
حلقه بگوش و روی پر از چین چو سفره ام زین روی سرگرفته ام و بسته ی زرم
درآمد سر گرفته سرگرفته عتابی سخت با من درگرفته
برون آمد چو شمع سرگرفته شبی تیره چراغی در گرفته
شهرآورد استقلال و شاهین نخستین شهرآورد تهران محسوب می‌شود. تاج و شاهین در کنار دارایی ۳ قطب اصلی فوتبال تهران را تشکیل می‌دادند و به دلیل پرطرفدار بودن و خاستگاه‌های متفاوت دو تیم، دیدارهای رو در روی تاج و شاهین همواره با حساسیت زیادی برگزار می‌شد به گونه‌ای که تا سال‌ها این بازی نقطه عطف جام باشگاه‌های تهران بود و تا پیش از انحلال شاهین در ۱۳۴۶ این بازی شهرآورد اصلی تهران بود. در دهه ۱۳۵۰ و با بازگشت شاهین به سطح برتر فوتبال ایران با نام شهباز این شهرآورد مجدداً از سرگرفته شد. نخستین بازی دو تیم در ۱۳۲۵ در چارچوب مسابقات جام باشگاه‌های تهران برگزار شد که آن بازی در پایان ۱–۱ مساوی شد.
اندرز بهزاد فرخ پیروز دارای دو موضوع اصلی است، یکی خِرَد که متن با مدح آن آغاز می‌گردد. سپس بعد از ذکر چند اندرز کوتاه مطلب از سرگرفته می‌شود. موضوع دیگر دربارهٔ گذرایی و بی اعتباری جهان مادی است. بخشی از متن که در مدح خرد است، زبان شاعرانه دارد و نگارنده صورت شعری قطعه‌ای از آن را به دست داده‌است. این قطعه شعر دارای نوعی قافیه یا هم آوایی در آخر ابیات است. بخش اول متن با اندرزنامهٔ خیم و خرد فرخ مرد شباهت دارد. متن آن در متون پهلوی به چاپ رسیده و به فارسی نیز ترجمه شده‌است.
با وجود اعلام حمایت مورالس از محیط زیست و فرهنگ و تمدن بومیان این کشور، او با یک پروژه راه‌سازی جنجالی در بخشی از جنگل‌های آمازون که در خاک بولیوی قرار دارد، موافقت کرد. بومیان بولیوی به این پروژه اعتراض کردند که به درگیری‌های شدید و توقف کار در سال ۲۰۱۱ انجامید اما در سال ۲۰۱۷ دوباره از سرگرفته شد.
هرسحر زین سرگرفته آشیان یعنی دلم طوطی جانم هوای شکر جانان کند
با پیروزی پاپ، بازیابی مجدد قدرت توسط او و از میان رفتن خطرات، درگیری‌ها با شورای بازل باره دیگر از سرگرفته شد. اوژن چهارم شورای رقیبی در فرارا تشکیل داد و تمامی مقامات بلندپایه گرد آمده در بازل را تکفیر کرد. برخی از افراد حاضر در شورای بازل که همچنان پاپ را صاحب نفوذ و اختیار می‌دانستند، نیز خود را به فرارا رساندند. شارل هفتم، پادشاه فرانسه با منع روحانیون مذهبی کشورش از ورود به شورای فرارا، مصوبات شورای بازل را با اندکی تغییر در کشورش اجرایی نمود. با این حال پادشاه انگلستان و دوک بورگوندی که شورای بازل را در جانب فرانسه می‌دیدند، شورای بازل را به رسمیت نشناختند. پادشاهی کاستیل، پادشاهی آراگون، دوک‌نشین میلان و دوک‌نشین باواریا نیز دست از حمایت خود از شورای بازل کشیدند.