عذاب قبر
معنی کلمه عذاب قبر در دانشنامه اسلامی
کیفیت و چگونگی فشار قبر تا حد زیادی بر ما پوشیده است و ماهیت فرامادی زندگی پس از مرگ درک آن را برای کسانی که از ابتدای تولد با دنیای مادی سروکار داشته اند دشوار می کند. آنچه در قرآن و روایات در توصیف این شرایط بیان شده نیز متناسب با ادراکات مادی بشر است و توصیف آنها همان قدر دشوار است که ما بخواهیم برای یک کور مادرزاد از تفاوت رنگها سخن بگوییم که در اینصورت ناچاریم از اصطلاحاتی استفاده کنیم که او با آنها آشنایی دارد ولی او تا زمانی که بینا نگردد هرگز با حقیقت رنگها آشنا نخواهد شد. اما مهم آن است که بدانیم چه چیزی سبب فشار و یا عذاب قبر می شود و چه اسبابی انسان را از این فشار و عذاب نجات می دهد.
در آیات و روایات به گوشه هایی از زندگی در قبر اشاره شده است. علامه مجلسی در جلد ششم بحار الانوار ۱۲۷ روایت در این موضوع نقل کرده است. در دعا و مناجات هایی که از اهل بیت نقل شده نیز بارها از هول و هراس و شدت عذاب قبر به خدا پناه برده شده است.
[ویکی اهل البیت] عذاب قبر یکی از مسائلی است که در روایات در حد تواتر به آن پرداخته شده است. از برخی روایات و یا سخنان عالمان مسلمان چنین برمی آید که قبر همان برزخ است و فشار یا عذاب بر حقیقت شخص وارد می شود اما او آن عذاب را به صورت فشار قبر می بیند نه اینکه در واقع قبر او را تحت فشار قرار دهد. چیزی شبیه مشاهدات انسان در خواب.
مرحوم شیخ مفید فرموده: اثبات عذاب قبر از طریق آیات و اخبار است نه عقل، اخبار از طریق عامه (اهل سنت) و شیعه درباره عذاب و فشار قبر در حد تواتر است.
چند نمونه از روایات مربوط به قبر:
از برخی دیگر از ائمه علیهم السلام احادیثی با همین عبارت در مورد قبر آمده است.
آیا مقصود از قبر همان قبر خاکی و متعارف است یا منظور چیز دیگری است؟ امام صادق علیه السلام فرمود: "البرزخ: القبر،... ". عالم برزخ، قبر است؛ ایشان در روایت دیگر فرمودند: "القبر منذحین موته الی یوم القیامة" مقصود از قبر برزخ انسان است که از لحظه ی مرگ تا روز رستاخیز است.
از این روایت و از روایاتی که درباره ی عذاب الهی قبر وارد شده است، استفاده می گردد که منظور از قبر عالم برزخ است، نه این "قبر خاکی".
آیت اللّه سبحانی می فرماید: واقعیت قبر همان برزخ است.
علامه حسن زاده آملی در مورد مشاهدات انسان پس از مرگ می فرمایند: «آن فشار و احوال دیگر بر حقیقت شخص وارد است که ادراکات اوست ولی در تمثل خود آنهمه را در قبرش می بیند یعنی آنچه را می بیند همه را در عالم قبرش می نگرد.
جملاتی از کاربرد کلمه عذاب قبر
و این آلت که وی را دادند، برای آن دادند تا معرفت و محبت حق عزوجل صید کند اگر صید کرده است، هلاک شدن آلت خیر وی است تا از بار وی برهد و آن که رسول (ص) گفت، «مرگ تحفه و هدیه مومن است» آن بود که کسی دام برای صید دارد و بار آن همی کشد، چون صید به دست آورد هلاک دام غنیمت وی باشد و اگر، والعیاذبالله، پیش از آن که صید به دست آورد، این آلت باطل شود، حسرت و مصیبت آن را نهایت نباشد و این الم و حسرت اول عذاب قبر بود، نعوذ بالله منه.
سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَیْنِ این مرتین آنست که در دیگر آیت گفت: یُفْتَنُونَ فِی کُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ دو عذاب است و دو فتنه یکی از آن، بیم است و فضیحت که در آن آیت گفت: یَحْذَرُ الْمُنافِقُونَ و دیگر وعید است که گفت: إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ ما تَحْذَرُونَ. ابن عباس گفت: رسول خدا روز آدینه خطبه کرد، آن گه بایستاد و گفت: اخرج یا فلان فانک منافق اخرج یا فلان فانک منافق جماعتی را چنین بر شمرد و از مسجد بیرون کرد تا رسوا شدند این عذاب اول است و عذاب دوم عذاب قبر است.
یک به یک مشهود می گردد ورا از عذاب قبر و از نار جحیم
عدل ایزد بر گرفت از من عذاب قبر را بس که بر من چار دیوار عناصر تنگ بود
ز مرگ بیم ندارم که در قلمرو خاک عذاب قبر کشیدم ز تنگنای مجاز
عذاب روح مکن بهر مال دنیی دون عذاب قبر و سوال و جواب در پیش است
فصل دهم: عذاب قبر برای همه نیست.
از غم مرگ و عذاب قبر آزادم که هست قتل من از دست یار و خاک من در زیر تاک