زمان خروج

معنی کلمه زمان خروج در فرهنگستان زبان و ادب

{check-out time} [گردشگری و جهانگردی] آخرین مهلت تخلیۀ اتاق و تصفیۀ حساب در روز خروج مهمانان از مهمان خانه

جملاتی از کاربرد کلمه زمان خروج

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۹ با حامد کرزی رئیس‌جمهوری کنونی رقابت کرد، اما رأی چندانی به دست نیاورد. کرزی، غنی را در دور دوم ریاست جمهوری خود مسئول برنامه انتقال مسئولیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی داخلی کرد و قرار بود این برنامه تا زمان خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در سال ۱۳۹۴ به پایان برسد.
پادشاهی‌های مستقل انگلستان و اسکاتلند در سال ۱۷۰۷ تصمیم گرفتند که به واسطه یک قرار داد سیاسی به نام پیمان اتحاد انگلستان و اسکاتلند با یکدیگر متحد شده و پادشاهی بریتانیای کبیر را به وجود آوردند. بعدها پادشاهی بریتانیای کبیر در سال ۱۸۰۱ با پادشاهی ایرلند متحد شد و پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند را پایه‌گذاری نمود که تا زمان خروج ایرلند تا سال ۱۹۲۲ وجود داشت. با جدایی بخش وسیعی از ایرلند، در نهایت نام این کشور متحد که امروزه انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی را در بر می‌گیرد به پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی تغییر یافت.
در تفاسیر قرآن ذکر شده‌است که یکی از مواردی که لوط قومش را به آن نکوهش می‌کرد، این بود که در مجالس خود بدون شرم و حیا باد معده رها می‌کردند. در آموزه‌های دین اسلام خروج هر نوع گاز باعث باطل شدن وضو و نماز می‌شود. اما طبق بررسی‌های آکادمیکی که در دانشگاه الازهر صورت گرفته‌است، نظریه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه هر نوع گاز ایجاد شده در شکم نمی‌تواند باعث باطل شدن وضو بشود؛ بلکه صدا، بو و مدت زمان خروج گاز معده عواملی هستند که در باطل شدن یا نشدن وضو تأثیرگذار هستند.
در ۱۱ مارس ۱۸۶۳ امپراتور کُومِی طی حکمی به نام فرمان اخراج اجنبی‌ها خطاب به شوگون وقت، توکوگاوا ایه‌موچی، خواستار خارج شدن بیگانگان از کشور شد و زمان خروج را دو ماه بعد یعنی ۱۱ مه ۱۸۶۳ تعیین کرد،
در زمان خروج بریتانیا از هند، ۵۶۵ امیرنشین نوابی در شبه قاره هند به رسمیت شناخته می‌شدند، و علاوه بر آن هزاران قلم املاک زمینداری و جاگیر وجود داشتند. در سال ۱۹۴۷، امیرنشین‌ها نوابی ۴۰ درصد از مساحت هند پیش از استقلال را پوشش می‌دادند و ۲۳ درصد از جمعیت آن را تشکیل می‌دادند. از بین این امیرنشین‌ها، برخی مهم‌تر بودند که نمایندگان سیاسی دایم بریتانیا موسوم به «مقیم» در آنها حضور داشتند: حیدرآباد تحت حکومت نظام، میسور و تراوانکور در جنوب، جامو و کشمیر، سیکیم در هیمالیا و ایندور در مرکز هند.
مباد آنکه ز احوال خود شوی غافل که این دو وقت زمان خروج شیطانست
نوری المالکی، نخست وزیر عراق، روز چهارشنبه گروه القاعده و طرفداران صدام حسین را مسئول بمبگذاری‌های بغداد دانست که در جریان آن ۹۵ نفر کشته شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انفجارهای روز چهارشنبه مرگبارترین حملات از زمان خروج نیروهای آمریکایی از سطح شهرهای عراق در ۳۰ ژوئن تاکنون بوده است. رادیو فردا