طاق بستان
معنی کلمه طاق بستان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه طاق بستان در دانشنامه عمومی
مردم طاق بستان به زبان کردی و گویش های جموری و پایرونی صحبت می کنند.
روستای طاق بستان هم اکنون دارای بیش از ۲۵۰۰ نفر جمعیت در قالب بیش از ۳۰۰ خانوار است.
در منابع مختلف تاریخی به شهر وسام ( وسطام ) اشاره شده است. حمدالله مستوفی در نزهةالقلوب که در ۱۳۳۹ میلادی نوشته شده است، از «وسطام» به عنوان یکی از ۱۶ ولایت کردستان یاد کرده و آن را دهی بزرگ توصیف کرده که در مقابل «صفۀ شبدیز» قرار دارد و آب و هوایی معتدل دارد و آبش از رودخانۀ کوله که و تأمین می شود.
ادارۀ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه که قصد دارد تا طاق بستان را برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو آماده کند، در آبان ۱۴۰۱ از طرح جابه جایی روستای تاریخی وه سام ( طاق بستان ) خبر داد. به گفتۀ او این طرح مربوط به سال ها پیش بوده که اجرایی نشده است. بر اساس این طرح ادارۀ میراث فرهنگی به استانداری کرمانشاه پیشنهاد داده تا زمینی با کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی تغییر داده شده و در اختیار مردم روستای وه سام قرار گیرد و در مقابل زمین کنونی روستا به فضای سبز تبدیل شود. معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در دی ۱۴۰۱ ادعا کرد که طرح جابه جایی روستای وسطام از زمان ناصرالدین شاه قاجار مطرح بوده است.
جملاتی از کاربرد کلمه طاق بستان
وین زمان ما مفلسان شادیم زانچ آن خسروان در ستخر و بیستون و طاق بستان کردهاند
در ۱۸۲۹، جان ملکم – که مدتی فرماندار بمبئی بود – کتاب تاریخ ایران را منتشر کرد که در آن، مدعی شده بود یکی از مجسمههای ساسانی طاقبستان، زرتشت را نشان میدهد. این موضوع به سرعت در میان جوامع پارسی هند پذیرفته شد. نقاشی ملکم از آن تندیس، الهامبخش نقاشیهای آینده از زرتشت شد. در مواردی، آن نقاشی را با شیوههای سنتی نمایش شخصیتهای شاهنامه در مینیاتورها آمیختهاند؛ در همان شاهنامهٔ چاپ ۱۸۴۶ نیز شباهتهایی میان زرتشت و نقاشی ملکم از مجسمهٔ طاقبستان دیده میشود. در اوایل قرن بیستم، پژوهشگران پارسی مانند مودی، دالا و سنجانا، نسبت دادن تندیس یادشده به زرتشت را زیر سؤال بردند؛ امروزه، پژوهشگران غربی بر این باورند که آن اثر در طاق بستان نه زرتشت، که میترا را نشان میدهد.