جرقه
معنی کلمه جرقه در لغت نامه دهخدا

جرقه

معنی کلمه جرقه در لغت نامه دهخدا

جرقه. [ ج ِ رِق ْ ق َ ] ( اِ ) خدرک. شرر. شراره. ابیز. استاره. ستاره. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه جرقه در فرهنگ معین

(جِ رَ قِّ ) (اِ. ) ۱ - ریزة آتش که از زغال یا هیزم در حالِ سوختن به هوا بجهد. ۲ - برق آنی و کوچک که از اتصال ناگهانی دو سیم برق بوجود می آید.

معنی کلمه جرقه در فرهنگ عمید

۱. ریزۀ آتش که از زغال یا هیزم که در حال سوختن است جدا شود و به هوا بجهد، شراره، اخگر.
۲. [مجاز] فکری که به ناگهان به ذهن خطور کند.

معنی کلمه جرقه در فرهنگ فارسی

ریزه آتش که اززغال یاهیزم درحال سوختن جداشود
( اسم ) ریز. آتش که از زغالی که در حال احتراق است جدا گردد و بهوا جهد.
خدرک شرر شراره ابیز استاره ستاره .

معنی کلمه جرقه در فرهنگستان زبان و ادب

{spark, sparkover} [فیزیک] تخلیۀ الکتریکی زودگذر براثر فروریزش الکتریکی ناگهانی هوا یا هر مادۀ دی الکتریک متـ . تخلیۀ جرقه ای spark discharge

معنی کلمه جرقه در دانشنامه عمومی

یک جرقه یک ذره فروزنده است. جرقه ممکن است توسط دستگاه های آتش کاری، فلزکاری یا به عنوان یک محصول جانبی از آتش سوزی، به ویژه هنگام سوزاندن چوب تولید می شود.
جرقه های فلز ذوب شده می توانند در هنگامی که فلز گرما داده می شود ایجاد شود. فرایندهایی چون جوشکاری با قوس الکتریکی، فرایند بسمر از جمله این فرایندها هستند.
جرقه (فیلم ۲۰۰۶). جرقه ( به هندی: Chingaari ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۶ و به کارگردانی کالپانا لاجمی است. در این فیلم بازیگرانی همچون میتون چاکرابورتی، سوشمیتا سن و آرجون ساهنی ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه جرقه در ویکی واژه

scintilla
ریزة آتش که از زغال یا هیزم در حالِ سوختن به هوا بجهد.
برق آنی و کوچک که از اتصال ناگهانی دو سیم برق بوجود می‌آید.

جملاتی از کاربرد کلمه جرقه

مرحله سوم: خصوصیات جرقه‌ها و شدت آن‌ها با توجه به نوع الکترولیت‌ها و پارامترهای فرایندها متفاوت می‌باشد مانند چگالی جریان، فرکانس و غیره. در ابتدای مرحله دوم جرقه‌ها ریز و معمولی می‌باشند و عمر کمی دارند. با افزایش ولتاژ و زمان، و همچنین با رشد لایه اکسیدی رو سطح، جرقه‌ها بزرگتر می‌شوند که مرحله سوم نام‌گذاری می‌شود. افزایش ولتاژ حین سه مرحله اول در پی‌اوایی به صورت عمومی تکرار خواهد شد.
پاوندستون، ویلیام، محاسبه روز قیامت: چگونه معادله ای که آینده را پیش‌بینی می‌کند، هر آنچه را که دربارهٔ زندگی و جهان می‌دانیم تغییر می‌دهد. ۲۰۱۹ کوچک، جرقه قهوه ای. توضیحات و پیکان/پیش نمایش قابل پیمایش. همچنین در مقاله پاوندستون، «ریاضی می‌گوید که بشریت ممکن است فقط ۷۶۰ سال باقی مانده داشته باشد» خلاصه شده‌است، وال استریت ژورنال، به روز شده در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹. شابک ۹۷۸۳۱۶۴۴۴۰۷۰۷شابک ۹۷۸۳۱۶۴۴۴۰۷۰۷
یکی از اساسین‌های دوره انقلاب فرانسه که نقش تأثیرگذاری در این انقلاب داشت. پدر او در کاخ ور سایس فرانسه توسط شی پاتریک کورماک به قتل رسید. پس از آن، فرنسوا دلا سر (یکی از رهبران تمپلارها) سرپرستی او را به عهده گرفت.13 سال بعد در کاخ ورسایس فرانسه، فرانسوا به قتل می‌رسد و قاتلین، مرگ فرانسوا را به گردن ارنو می‌اندازند. او را در زندان باستیل فرانسه زندانی می‌کنند. در زندان با اساسین پیری به نام بلیک آشنا می‌شود که توسط او مهارت شمشیر بازی ارنو ارتقا می‌یابد. در جرقه‌های اولیه انقلاب مردم به زندان باستیل حمله می‌کنند و در آن حمله ارنو و بلیک از آنجا فرار می‌کنند. پس از چند روز ارنو مخفیگاه اساسین‌ها را پیدا می‌کند و به آن‌ها می‌پیوندد.
تعداد دقیق پناهندگان، که بسیاری از آنها در کمپ‌های پناهندگان در کشورهای همسایه مستقر شده‌اند، محل بحث است اما حدود ۸۰ درصد از ساکنان عرب اسرائیل (نیمی از کل عرب فلسطین تحت قیمومیت) را ترک کردند یا رفتند. از خانه‌های خود رانده شدند. حدود ۲۵۰٬۰۰۰ تا ۳۰۰٬۰۰۰ فلسطینی در جریان جنگ داخلی ۱۹۴۷–۱۹۴۸ در قیمومیت فلسطین، قبل از اعلامیه استقلال اسرائیل در ماه مه ۱۹۴۸، گریختند یا اخراج شدند، واقعیتی که به عنوان عاملی برای ورود اتحادیه عرب به این کشور که جرقه جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ را زد نامگذاری شد.
شورن رفتارهای کامل از آزمایش‌های جرقه تولید کرد. کتاب او، جرقه اطلس فولادها، همراه با آزمایش جرقه اثر گلدوین، دو متن جامع در این زمینه را نشان می‌دهد.
در لغت نامه دهخدا آبیز به معنی جرقه و شراره آتش و آتشکده آمده‌است.علت نامگذاری آبیز به این نام وجود آتشکده وجود آتشکده‌ای تا ۶۰ الی ۷۰ سال پیش وجود داشته که به دلیل زلزله و فرسایش و برخی بی‌توجهی‌ها از بین رفته‌است.
آشفتگی، اعتصاب‌های انبوه، تظاهرات و سرانجام حمایت و پشتیبانی برای شورشیان، بنابراین چندین روز حتی پس از انحراف شورش ادامه پیدا کرد. به همراه آن، ممکن است ارزیابی طوری باشد که با عبارات کاملاً مثبت و قطعی به دولتی که نیروهای ارتش هند دیگر نمی‌توانند برای پشتیبانی در مواقع بحران به طول کلی به آن اعتماد کنند، و حتی بیشتر اینکه خود آن بیشتر منبع جرقه هائی بود که مشکل را در یک کشور مشعل ساخته و از سناریوی مستعمره سیاسی به سرعت بیرون می‌لغزد.
آبی یخی یا آبی آلیس، رنگ کم‌رنگی از لاجوردی است که مورد علاقه آلیس روزولت لانگوورث، نقاش آمریکایی و دختر تئودور روزولت بود که جرقه‌ای از مد را در ایالات متحده برانگیخت.