تانکر

معنی کلمه تانکر در لغت نامه دهخدا

تانکر. [ ک ِ ] ( انگلیسی ، اِ ) مأخوذ از انگلیسی و در فارسی جدید متداول است. انبار آهنی محدب که بر روی کامیون قرار دهند و آن را پر از نفت یا بنزین یا آب کنند برای نقل از مکانی بمکان دیگر. رجوع به تانک ( خزانه آب و نفت... ) شود.

معنی کلمه تانکر در فرهنگ معین

(کِ ) [ انگ . ] (اِ. ) نوعی خودرو باری که بر روی شاسی آن مخزنی فولادی برای حمل مایعات نصب شده باشد، باری مخزنی . (فره ).

معنی کلمه تانکر در فرهنگ عمید

۱. اتومبیل بزرگ مخزن دار، ویژۀ حمل مایعات.
۲. مخزن ذخیره سازی مایعات.

معنی کلمه تانکر در فرهنگ فارسی

اتومبیل بزرگ نفت کش ، کشتی نفتکشی
ماخوذ از انگلیسی و در فارسی جدید متداول است انبار آهنی محدب که بر روی کامیون قرار دهند و آنرا پر از نفت یا بنزین یا آب کنند برای نقل از مکانی بمکان دیگر .

معنی کلمه تانکر در ویکی واژه

نوعی خودرو باری که بر روی شاسی آن مخزنی فولادی برای حمل مایعات نصب شده باشد، باری مخزنی. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه تانکر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت که برای جبران «کمبود آب شهرکرد» ۱۵ حلقه چاه با «۲۰ کیلومتر لوله‌‌گذاری» به شبکه توزیع آب متصل شده است. استاندار چهارمحال بختیاری گفت برای جبران فقدان اب از تصفیه‌خانه‌ها و منابع جایگزین استفاده می‌شود. در این مدت آب رسانی به شهروندان به وسیله تانکر و بعضا ریختن آب در کیسه‌های پلاستیکی و توزیع آن میان مردم صورت میگرفت، در مورد این که این شیوه آبرسانی نیاز شهروندان را رفع کند تردید شد.
من به تازگی یادداشتی با عنوان «آینده فلسطین» از هربرت ساموئل دریافت کرده‌ام… او فکر می‌کند که ما ممکن است در این سرزمین نه چندان امیدوارکننده حدود سه یا چهار میلیون یهودی اروپایی بکاریم، و این می‌تواند تأثیر خوبی بر کسانی که باقی مانده‌اند داشته باشد. تقریباً شبیه نسخه جدیدی از «تانکرد» است که به روز شده‌است… این یک تصویر شاذ است از این که «نژاد یعنی همه چیز» تا به این طغیان تقریباً ادبیاتی-غنایی برسد که زائیدهٔ مغز منظم و روشمند ساموئل است."...
در ۳ سپتامبر ۲۰۲۰، این کشتی از بندر الاحمدی در کویت به طرف بندر پارادیپ در هند در حرکت بود که در حدود ۲۰ مایل دریایی دورتر از ساحل شرقی سریلانکا آتش گرفت. بنا بر اظهار اداره حفاظت دریایی سریلانکا، این تانکر حامل ۲۷۰ هزار تن نفت بوده است.
از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستای تپه تاریخی استانکرود است که مربوط به هزاره ۱- دوران تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان نوشهر، بخش کجور، روستای استانکرود واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
یک تانکر کویتی با پرچم آمریکا به نام «بریجتُون» که به وسیله یک ناو آمریکایی اسکورت می‌شد با مین ایرانی برخورد کرد. سپس آمریکا در ۲۱ سپتامبر ۱۹۸۷ (شهریور ۱۳۶۶) کشتی مین‌گذار «ایران اَجر» را سوراخ و غرق کرد و در ۲۷ مهر ۱۳۶۶، سکوی رشادت و سکوی رسالت را از بین برد.
امروزه بیشتر سرکه‌ها در تانکرهای کشت میکروبیولوژیکی|کشت که در زیر آب غوطه‌ور هستند تهیه می‌شوند. این روش برای اولین بار در سال ۱۹۴۹ توسط اوتو هروماتکا و هنریخ ابنر ابداع شد. در این روش، الکل در یک تانکر که به‌طور مداوم محتویات آن به هم می‌خورد، به سرکه تخمیر می‌شود و اکسیژن نیز از طریق عبور حباب‌های هوا از درون محلول تأمین می‌شود.
یکی از بزرگترین مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد کمبود آب شرب است .و آب لوله کشی ها آب شور است و گاهی هم همین آب شور دچار قطعی میشود .چندین سال است که آب شرب از طریق تانکر در اختیار مردم قرار میگیرد و اکثریت مردم از تصفیه کن های خانگی استفاده میکنند تا در هنگام قطعی آب از این منبع استفاده کنند .
بنان در ۲۷ دی ۱۳۳۶ بعد از پایان مهمانی و بازگشت به خانه به‌همراه دو نفر از دوستانش ناگهان در حوالی کاروانسرای سنگی یک تانکر نفتکش که فاقد چراغ ایمنی عقب و پوشیده از گل‌ولای بود و تاریکی شب هم مزید بر علت دیده نشدن کامیون بود جلوی آن‌ها سبز می‌شود، و تصادف شدیدی بین خودروی بنان و آن تانکر نفتکش رخ می‌دهد. بعد از برخورد شدید، بنان از ناحیه صورت و چشم‌ها دچار آسیب دیدگی می‌شود. البته بیژن — پسر او — هم دچار صدماتی شده بود که بهبود می‌یابد.[نیازمند منبع]
نیروی دریایی آمریکا در اوت ۱۹۹۰ ای-۷ئی‌های خود را در عملیات توفان صحرا به کار برد. این ای-۷ها از عرشه ناو هواپیمابر یواس‌اس جان اف. کندی برخاستند. این ناو هواپیمابر از میان شش ناو هواپیمابری که در عملیات شرکت داشتند تنها ناو هواپیمابری بود که دارای ای-۷ بود. این ناو مستقر در دریای سرخ بود و ای-۷ها از این نقطه به داخل خاک عراق حمله کردند. ای-۷ها در این حمله‌ها انواع سلاح‌ها را به کار بردند از جمله مهمات هدایت دقیق مانند بمب هدایت تلویزیونی ای‌جی‌ام-۶۲ وال‌آی، بمب‌های چندمنظورهٔ غیرهدایت‌شونده و موشک‌های هارم. همچنین در این عملیات ای-۷ به‌عنوان تانکر سوخت‌گیری هوایی نیز به کار برده شد.