تفرقه

معنی کلمه تفرقه در لغت نامه دهخدا

تفرقه. [ ت َ رِ ق َ / ق ِ ] ( از ع ، اِمص ) تفرقة. تفرقت. جدایی. پراکندگی. پریشانی و اختلاف : با این همه مقادیر آسمانی و حوادث روزگار آنرا در معرض تفرقه آرد. ( کلیله و دمنه ).
ز صف تفرقه برخیز و بر صف صفا بگذر
که از رندان شاه آسا سپاه اندر سپاه اینک.خاقانی.بدرقه چون عشق گشت از پس پس تاختن
تفرقه چون جمع گشت با کم کم ساختن.خاقانی.ندارم دل جمعیت ، تفرقه به
ببین تا چه بیند مه از اجتماعی.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 440 ).تا نرسد تفرقه راه پیش
تفرقه کن حاصل معلوم خویش.نظامی.جانت در توحید دایم معتکف بنشسته است
تو چرا در تفرقه هر دم بصد عالم شوی.عطار.حقا که مرا دنیا بی دوست نمی باید
با تفرقه خاطر دنیا به چه کار آید.سعدی.دریغ صحبت دیرین و حق دید و شناخت
که سنگ تفرقه ایام در میان انداخت.سعدی.ز فکر تفرقه بازآی تا شوی مجموع
بحکم آنکه چو شد اهرمن سروش آمد.حافظ.لشکر انعام نادیده ببانگی تفرقه است
دفتر شیرازه ناکرده ببادی ابتر است.جامی. || هلاکت : نفس نفیس و ذات شریف ما در معرض تلف و تفرقه بود. ( سندبادنامه ص 272 ). || بخش کردن. قسمت کردن : و بر دارالمرضی و فارقهای ثمین و انواع ادویه و معاجین و تفرقه آن بر فقرا و مساکین اطلاع یافته داند که علو همت او... تا چه حد بوده است. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 22 ). || فرق کردن میان دو چیز یا چند چیز. ( غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). جدا کردن. امتیاز کردن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). تشخیص. تمیز : در نوادر الاصول مذکور است که تفرقه میان حق و باطل مخصوص علماء باطن است. ( انیس الطالبین بخاری ص 9 ). || به اصطلاح سالکان تفرقه عبارت از آن است که دل را بواسطه تعلق به امور متعدد پراگنده سازی و جمع وجمعیت آنکه از همه بمشاهده واحد پردازی و بعضی گفته اند که این وجود پیدای تو تفرقه تو شده است که «وجودک ذنب لایقاس بها ذنب » را اشارت از آن است و سیدحسینی در معنی تفرقه و جمع چه خوش فرموده است :
یک دل و صد آرزو بس مشکل است
یک مرادت بس بود چون یک دل است
تفرقه ز افعال تو آمد پدید
جمع شد آنکو به اوصافش رسید.( آنندراج ).

معنی کلمه تفرقه در فرهنگ معین

(تَ رِ قِ ) [ ع . تفرقة ] (مص م . ) پراکندن ، جدایی انداختن .

معنی کلمه تفرقه در فرهنگ عمید

۱. جدا کردن، جدایی انداختن.
۲. پراکنده ساختن.
۳. پراکندگی.

معنی کلمه تفرقه در فرهنگ فارسی

۱ -( مصدر ) پراکندن جدایی کردن جدایی افکندن . ۲ -( اسم ) جدایی پراکندگی .

معنی کلمه تفرقه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تَفْرِقه ، اصطلاحی در بحث ها و تحلیل های اجتماعی، متضاد وحدت و اتحاد می باشد.
تفرقه به معنای پراکنده کردن و جدا جدا کردن و تَفَرُّق به معنای پراکنده شدن، جدا جدا شدن و گراییدن به فَرْق (تفاوت، فاصله، جدایی) یا فِرْق (نیمه، بخش و شعبه) یا فِرقه (گروهی کوچک، انشعاب یافته از یک جمعیت بزرگتر) است.
کاربرد تفرقه در قرآن و حدیث
تفرقه و تفرّق در قرآن و احادیث، در مقابل وحدت و اتحاد، گاه در کنار اختلاف و گاه به جای آن به کار رفته است.
مقصود از «امت واحده» در روایات
در روایات مأثور از ائمه علیهم السلام و صحابه و تابعین، عبارت قرآنی «اِنَّ هذِهِ اُمَّتُکُم اُمَّةً واحِدَةً. . . » به «هذا دینُکم دینٌ واحدٌ» تفسیر شده و بیش تر مفسران پیام این آیه را امر به اجتماع و اتحاد و نهی از تفرقه در دین و فرقه فرقه شدن مسلمین دانسته اند.
اما در آیات بعدی این آیه، در سوره های انبیاء و مؤمنون، فرقه فرقه شدن امت واحده، بر اثر اعمال تفرقه انگیز امت های پیشین، نکوهش شده است و در چهار موضع از قرآن کریم، همراه با تعبیر «امّة واحدة»، آمده است که اگر خداوند می خواست تمامی مسلمانان و پیروان ادیان دیگر را به صورت امتی واحد در می آورد بنابراین، تا زمانی که خداوند چنین اراده ای نکرده است، وحدت جامعه بشری و جوامع دینی همواره دستخوش اختلال خواهد بود.
عوامل متفرق شدن «امت واحده»
...

معنی کلمه تفرقه در ویکی واژه

تفرق، چند دستگی
پراکندن، جدایی انداختن.

جملاتی از کاربرد کلمه تفرقه

هم در آن وقت که شیخ بوسعید به نشابور بود حسن مؤدب کی خادم خاص شیخ بود، از هر کسی چیزی قرض کرده بودو بر درویشان خرج کرده، و چیزی دیرتر پدید می‌آمد و غنیمان تقاضا می‌کردند. یک روز جملۀ جمع بدر خانقاه آمدند، شیخ حسن را گفت بگوی تا درآیند، حسن ایشان را درآورد. چون شیخ را خدمت کردند، کودکی از در خانقاه بگذشت و ناطف آواز می‌داد، شیخ گفت آن طواف را آواز دهید، او را بیاوردند. شیخ گفت آنچ داری جمله بسنج، همه بسخت و پیش درویشان نهاد تا بکار بردند. کودک طواف گفت زر می‌باید شیخ گفت پدید آید. ساعتی بود، دیگربار تقاضا کرد، شیخ همان جواب داد کودک گفت استاد مرا بزند. این بگفت و در گریستن استاد. در حال کسی از در خانقاه درآمد و صرۀ زر پیش شیخ نهاد، گفت فلان کس فرستاده است و گفته که ما را بدعا یاددار. شیخ حسن را گفت برگیر و تفرقه کن بر متقاضیان. حسن زر همه بداد و زر ناطف آن کودک بداد، هیچ باقی نماندو نه هیچ دربایست. شیخ گفت در بند اشک این کودک بودست.
وزیر پیشین جنگ اسرائیل و عضو کنست همچنین اظهار داشت که مصری‌ها نمی‌توانند از مسئولیت خود در قبال سیاست یک بام و دو هوا و بازی تفرقه بینداز و حکومت کن فرار کنند و روش برخورد کنونی با آنها غیرقابل تحمل است و من درک نمی‌کنم که چرا گفتمان دولت با مصر صریح و قاطع نیست. وی خطاب به مصر و سایر میانجی‌ها گفت: مشکل اصلی محور فیلادلفیا است و هر اندازه عصبانی باشید باز هم ما به رفح حمله می‌کنیم.
جمعیت جانم نشود مویی کم هر چند که در تفرقه بیشم بی تو
در سال ۱۳۲۸ مجله اتاق در قطع بزرگ (۴۰×۳۰ تقریباً یک چهارم قطع روزنامه‌های کنونی کیهان و اطلاعات) به سردبیری تابش انتشار یافت، که به نام عصر اقتصاد خوانده می‌شد و حاوی خلاصه خبرهای اتاق، گزارش بازار و عمدتاً مسائل متفرقه و سرگرم‌کننده و حتی مطالب تفریحی بود و به‌طور کلی این نشریه را که به صورت هفتگی منتشر می‌شد می‌توان در زمره نشریات عمومی و نه تخصصی، به حساب آورد.
این کتاب مشتمل بر تعلیقه‌های ابن سینا بر آثار فلسفی پیشینیان یا آثار خود اوست و گاه پاسخ‌هایی است به پرسش‌هایی که از او پرسیده‌اند. در این کتاب دربارهٔ موضوعات منطقی، طبیعی، الهی و احیاناً ریاضی سخن گفته شده‌است و مباحث متفرقه دیگری نیز در آن یافت می‌شود.
۲. اتحاد فکری و عقیدتی است که این را قرآن مجید و حدیث شریف رد نموده و قرآن فرموده‌است: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ؛ و همگی به ریسمان خدا (که امیرمؤمنان و اهل بیت عصمت و طهارت طبق تفسیر بوده) چنگ زنید و پراکنده نشوید» (آل عمران/۱۰۳) و صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در فرازی از خطبه فدکیهٔ خود فرمودند: «فجعل الله طاعتنا نظاماً للملّة وامامتنا اماناً للفرقة؛ خدای متعال فرمانبرداری از ما را وسیلهٔ نظام مندی و امامت ما را امان از تفرقه و پراکندگی امت اسلامی قرار داده‌است».
و گفت: جمع سر توحید است و تفرقه زبان توحید.
جمعیم بدیدار تو وز تفرقها دور کان جا که تویی جمعیت صورت و معنیست
ز مرگ، تفرقه نبود دل شکیبا را به آرمیدگی ما سفر چه خواهد کرد؟
مگرد گرد عروس جهان به خاطر جمع که او عقیم نما جادوئیست تفرقه‌زا
جیمز متیس، وزیر دفاع پیشین دونالد ترامپ، که از حزب جمهوری‌خواه است، در انتقادی شدید از آقای ترامپ گفت او حتی پنهان نمی‌کند که خواهان تفرقه اندازی در میان آمریکایی‌ها است. جیمز متیس که در دو سال اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ وزیر دفاع بود در بیانیه ای استفاده رئیس‌جمهور آمریکا از ارتش علیه تظاهرکنندگان مسالمت‌جو را محکوم کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش او را «وزیر دفاعی کم ارزش» خواند و گفت از استعفای او خوشحال شده‌است.
در زمان پیشوایی گورو ارجن، نسخه‌های مختلفی از گوئیندوال پوثی به وجود آمده بود؛ از سوی دیگر برخی مبلغین آئین سیک نوشته‌ها و سرودهایی را از خود نوشته و به گوروها نسبت می‌دادند؛ در چنین شرایطی گورو ارجن درصدد برآمد تا با تهیه یک نسخه واحد، از ورود تفرقه به نوشته‌ها جلوگیری کند. تدوین نسخه واحد که آدی گرانت نامیده شد، در سال ۱۵۹۹ میلادی آغاز گشت. در جریان تألیف این کتاب، روایت‌های معتبر حفظ و باقی روایات از بین برده شدند. نخستین دست نوشته با نظارت گورو ارجن و به خط کاتب ویژه او بهای گورداس تهیه شد. این نسخه دست نوشته هنوز برجای مانده‌است.
اهل دل را نبود تفرقه ای جان بازآ قصه معرفت این است اگر گوش کنیم
شهر به صورت سنتی، جایگاه رئیس جهانی است، برای بیشتر کلیساهای ارتدکس و اسقف اعظم ارامنه مانند اسقف اعظم جامعه ارتدکس ترکیه همین‌طور است. اقلیت‌های یونانی و ارمنی بعد از تغییرات جنگ جهانی اول که به تبعیض و تفرقه و سرکوب دایمی منجر گردید هنوز در استانبول زندگی می‌کنند. در سال ۱۹۴۲ یک مالیات ویژه تعیین شده بود. در سال ۱۹۶۴ تمام یونانی‌ها (در حدود ۰۰۰/۱۰۰ نفر) بدون شهروند شدن ترکیه از ترکیه برگردانده شدند. امروزه بیشتر یونانی‌های ترکی و ارامنه در استانبول یا در نزدیکی استانبول زندگی می‌کنند.
۱۷ نماینده مجلس نامه‌ای به وزیر ارشاد نوشتند و از اکران «اکسیدان» گله کردند و خواستند این فیلم و «مادر قلب اتمی» سریع توقیف شوند. دلیلشان را هم توهین این فیلم‌ها به ادیان مقدس الهی و ایجاد تفرقه عنوان کرده‌اند.
چون به کروخ رسیدم فرمان عرضه کردم. آنچه به من رسید تفرقهٔ لشکر کردم و به لشکر دادم. سوار من سیصد شد.
و گفت: جمع سرّ توحید است و تفرقه زبان توحید.
شب و خیال ز سیم رباب و پرده تار مهار تفرقه در بینی فراق کنند
فریره روند چگونگی رهایی واقعی ستم‌دیدگان را در فصل ۴ بیان می‌کند. او روش‌های مورد استفاده ستم‌گران را برای سرکوب بشریت و اقداماتی که مستضعفان می‌توانند برای رهایی بشریت انجام دهند را توضیح می‌دهد. ابزارهایی که ظالمان استفاده می‌کنند «اقدامات ضد دیالوژیک» نامیده می‌شوند و راه‌هایی که مظلومان می‌توانند بر آن غلبه کنند، «اقدامات گفت‌وگویی» است. چهار اقدام ضد دیالوژیک شامل تسخیر، دست‌کاری، تفرقه بینداز و حکومت کن و تهاجم فرهنگی است. از سوی دیگر، چهار کنش گفت‌وگو عبارتند از: اتحاد، شفقت، سازمان‌دهی و ترکیب فرهنگی.
ای دل گر ازین حدیث آگاهی تو زین تفرقهٔ خویش چه میخواهی تو