تابستان
معنی کلمه تابستان در لغت نامه دهخدا

تابستان

معنی کلمه تابستان در لغت نامه دهخدا

تابستان. [ ب َ / ب ِ ]( اِ مرکب ) از تاب و ستان ( پسوند ) بمعنی زمان تابش وفصل گرما، یکی از چهار فصل سال بین بهار و پائیز. ( نقل از حاشیه برهان چ معین ). هر گاه که آفتاب به اول سرطان رسد تا باول میزان تابستان باشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). موسم گرما را گویند. ( آنندراج ). سپید بر.( برهان ). صیف. ( منتهی الارب ) ( دهار ). صیفه. ( منتهی الارب ): امیر دیدار با قدرخان کرد و تابستان بغزنین باز آمد. ( تاریخ بیهقی ). اسکندر مردی بوده است با طول و عرض و بانگ و برق و صاعقه چنانکه در بهار و تابستان ابر باشد. ( تاریخ بیهقی ). قیظ؛ تابستان جایی مقام کردن. ( دهار ) تصیف ؛ تابستان بجایی اقامت نمودن. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ). قیظ؛ گرمای تابستان وآن از طلوع ثریا تا طلوع سهیل است. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه تابستان در فرهنگ معین

(بِ ) (اِمر. ) دومین فصل سال ، فصل گرما، صیف .

معنی کلمه تابستان در فرهنگ عمید

دومین فصل سال، بعد از بهار و قبل از پاییز، مرکب از سه ماه تیر، مرداد، و شهریور. در این فصل روزها از همه وقت درازتر و اشعۀ خورشید به عمود نزدیک تر و هوا گرم تر است.

معنی کلمه تابستان در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - زمان گرما فصل گرما . ۲- یکی از چهار فصل گرما بین بهار و پاییز صیف .

معنی کلمه تابستان در دانشنامه عمومی

تابستان دومین فصل از چهار فصل سال در گاهشماری خورشیدی است و گرم ترین فصل سال است. فصل تابستان برای نیمکره شمالی زمین، از اوّل تیرماه شروع شده و تا پایان شهریورماه ( ۳۱ شهریور ) ادامه پیدا می کند و شامل سه ماهِ تیر، مرداد و شهریور است. درحالیکه همین دورهٔ زمانی برای نیمکرهٔ جنوبی زمستان است و تابستانِ نیمکرهٔ جنوبی متقابلاً هنگامی است که در نیمکرهٔ شمالی زمستان است. این فصل پس از بهار و قبل از پاییز قرار گرفته و فصل گرما و میوه است.
مردم با گذراندن وقت بیشتری در خارج از خانه در تابستان، از هوای گرم تر لذت می برند. فعّالیت هایی مانند سفر به ساحل و پیک نیک در ماه های تابستان بیشتر رخ می دهد. ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال، فوتبال آمریکایی، والیبال، اسکیت بورد، بیسبال، سافتبال، کریکت، تنیس و گلف بازی می کنند. ورزش های آب نیز پرهوادار هستند؛ این شامل اسکی روی آب، شنا، گشت و گذار با قایق، جت اسکی و دیگر تفریحات مشابه است. همچنین کودکان در تابستان بیشتر به دوچرخه سواری می پردازند.
تابستان فصل گرماست؛ در تابستان میوه های متنوع تر و محبوب تری همانند گوجه سبز، انگور، زردآلو، هلو، شلیل، خربزه، هندوانه، آلبالو، گیلاس آلوچه، طالبی و بسیاری دیگر وجود دارد.
تابستان (ترانه کالوین هریس). «تابستان» تک آهنگی از هنرمند اهل اسکاتلند کالوین هریس است که در ۱۴ مارس ۲۰۱۴  ( ۲۰۱۴ - 03 - ۱۴ ) منتشر شد.
این تک آهنگ در چارت های، اسکاتلند، ایرلند، فنلاند، بریتانیا، در رتبه اول و در چارت های، والونیا، نروژ، لهستان، سوئد، استرالیا، سوئیس، اتریش، فلاندرز، جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
تابستان (فیلم ۲۰۰۸). تابستان ( انگلیسی: Summer ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به رابرت کارلایل اشاره کرد.
تابستان (فیلم ۲۰۱۱). «تابستان» ( اسپانیایی: Verano ) یک فیلم است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.
تابستان (فیلم ۲۰۱۸). تابستان ( به روسی: "L’ÉTÉ " ) نام یک فیلم درام روسی به کارگردانی کیریل سربرنیکوف محصول ۲۰۱۸ است. این فیلم برای رقابت در کسب نخل طلا هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن انتخاب شد.
تابستان (کلاوس). تابستان یک نقاشی است که در سال ۱۸۹۳ میلادی توسط امیل کلاوس خلق شد. این اثر هم اکنون در موزه سلطنتی هنرهای زیبای آنتورپ قرار دارد.
↑ "Catalogue entry". Archived from the original on 1 August 2018. Retrieved 10 February 2020.
• نقاشی های ۱۸۹۳ ( میلادی )
• مقاله های بدون منبع
• همه مقاله های بدون منبع
معنی کلمه تابستان در فرهنگ معین
معنی کلمه تابستان در فرهنگ عمید
معنی کلمه تابستان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه تابستان در دانشنامه عمومی
معنی کلمه تابستان در دانشنامه اسلامی
معنی کلمه تابستان در ویکی واژه

معنی کلمه تابستان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تابستان یکی از فصل هاست که در بعضی ابواب فقه در مورد ان بحث شده است
به یکی از فصل های سال؛بین بهار و پاییز می گویند .از آن به مناسبت در بابهای طهارت، صوم، حج، نکاح و حدود سخن رفته است.
احکام مربوط به تابستان
از جمله موارد نفقه واجب زن بر شوهر تهیه لباس تابستانی برای او است حد تازیانه در گرمای شدید مانند وسط روز در تابستان جاری نمی شود و اجرای آن در این فصل به یکی از دو طرف روز (صبح و شام) موکول می گردد. روزه گرفتن در سه روز از هر ماه (اوّلین و آخرین پنجشنبه ماه و اوّلین چهارشنبه دهه دوم)، مستحب مؤکد است؛ لیکن تأخیر انداختن آنها از تابستان به دلیل گرمی هوا و قضا کردن آنها در زمستان جایز است. امور زیر در تابستان مستحب است:بسیار زدودن موهای زاید بدن ، رعایت فاصله با دیگری هنگام نشستن به مقدار یک ذراع مسافرت در شب و روز جمعه یا روز پنجشنبه و دادن فرصت استراحت قیلوله (نیم روز) به برده.

معنی کلمه تابستان در ویکی واژه

فصل گرما، زمان تابش و یکی از چهار فصل سال بین بهار و پائیز. هرگاه که آفتاب به اول برج سرطان رسد تا به برج میزان تابستان باشد. موسم گرما را گویند. سپیدبر. صیف. تابستان ممکن است به معنی تاب آوردن یا طاقت‌فرسا بودن این فصل از سال به سبب گرمای شدید باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه تابستان

تابستان‌های ریو نگرو معتدل تا گرم و زمستان‌های آن سرد است.
از نظر فصلی، هوای تهران در زمستان تحت تأثیر سامانه پرفشار شمالی (سیبری) قرار دارد. این تأثیر باعث شده‌است که در این فصل هوا در قسمت‌های مرکزی و جنوبی معتدل و در قسمت‌های شمالی شهر سرد باشد، به طوریکه در این قسمت‌ها دمای هوا در زمستان بارها به زیر صفر می‌رسد. همچنین در این فصل به دلیل پدیده وارونگی هوا میزان آلودگی جوی بالاست. در تابستان‌ها عامل مهم سیستم کم‌فشار حرارتی کویر مرکزی است که سبب می‌شود هوا گرم و خشک باشد.
زو بود تازه بتابستان اشجار و نبات از تو تازه دل احرار همه ساله بجاه
در شمال فصل تابستان او، برد شتا در مزاج آذر و آبان او، لطف بهار
در سال ۱۹۷۴، زهره ملیله فرشید، یکی از نخستین و جوانترین معماران زن ایرانی مجموعه ورزشی اهواز را طراحی کرد. او مایل بود تا اهواز را برای میزبانی بازی‌های المپیک تابستانی سال ۱۹۸۴ آماده کند.
ز بارانی که تابستان ببارد به غیر از بار دل باری نیارد
آب و هوای منطقه را می‌توان تحت تأثیر مرتفع بودن منطقه و قرار نگرفتن در پیشکوه‌های داخلی زاگرس و همچنین عدم وجود کوه‌های بلند و مرتفع، دوری از بادهای باران‌آور غربی، از نمونه‌های آب و هوای نیمه کوهستانی دسته‌بندی کرد. میانگین بارندگی سالانه آن حدود۱۲۰ میلی‌متر است که در ردیف نواحی خشک کشور جای می‌گیرد. این شهرستان جزء مناطق سردسیر می‌باشد و از مناطق نیمه خشک استان فارس به‌شمار رفته و زمستانی سرد و تابستانی خنک و خشک دارد.
بلا تخمست و تنها کشت و روز کینه تابستان روانها خوشه شه‌ دهقان‌ و تیغش داس دهقانی
بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴، سومین دوره میزبانی کشور یونان در تاریخ جدید مسابقات بازی‌های المپیک بود. سران اکثر کشورهای جهان برای تماشای مراسم افتتاحیه در ورزشگاه المپیک آتن حضور داشتند.
از افتخارات وی میتوان به کسب مدال برنز مجسمه‌سازی تندیس در بخش مسابقات هنری بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۳۶ اشاره کرد.
در خبر است که قومی از یاران رسول صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم گفتند: یا رسول اللَّه لا نقول کما قالت بنو اسرائیل فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ و لکن اذهب انت و ربک فقاتلا انا معکم مقاتلون فشتّان ما هما. پس موسی بر ایشان خشم گرفت و ضجر شد از سر ضجرت بریشان دعاء بد کرد. رب العالمین ان زمین بریشان حرام ساخت و گفت حرام کردم بر آن زمین که ایشان را بیرون گذارد تا چهل سال، و ذلک فی قوله تعالی فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَیْهِمْ أَرْبَعِینَ سَنَةً یَتِیهُونَ فِی الْأَرْضِ مفسران گفتند آن زمین میان فلسطین و ایله است، دوازده فرسنگ طول آن و شش فرسنگ عرض آن، رب العالمین ایشان را در آن تیه من و سلوی فرستاد وز ابر سایه ساخت. اینست که میگوید عز جلاله: وَ ظَلَّلْنا عَلَیْکُمُ الْغَمامَ و چون آفتاب بر آمدی بروز تابستان، اللَّه تعالی میغ فرستادی بر سر ایشان بسایه و انی، میغی نم دار خنک تا آن گه که آفتاب فرو شدی.
آخرین سربازان پرتغالی در سال ۱۸۲۴ برزیل را ترک کردند. در تابستان ۱۸۲۵، یک پیمان صلح توسط برزیل و پرتغال امضا شد. بر اساس این توافق استقلال برزیل به رسمیت شناخته شد.
آندرس بلنکوسو به عنوان بازیگر نیز در فیلم های زیادی نظیر فیلم سینمایی کمپ تابستانی و ۱۰۰ متر حضور داشته‌است. وی در یکی از پروژه های نتفلیکس نیز حاضر بوده است.
پیلی به پنج ماه شود فربی کان پنج ماه باشد تابستان
عاقبت کسوت مجنون به عرق گشت بدل فصل تأثیر جنون این همه تابستان داشت
از افتخارات وی میتوان به کسب مدال نقره وزن ۵۲ کیلوگرم در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ اشاره کرد.
چو از گل صورت انگیزد بجنبد باد نوروزی چو رنگ گل برآمیزد بیاید بوی تابستان
مرکز آن شهر شیروان است. شیروان از شهرهای مرتفع استان خراسان شمالی است که در درهٔ رود مرزی اترک مابین کوه‌های کپه‌داغ و آلاداغ جای گرفته‌است. شیروان دارای آب و هوای نسبتاً سرد در زمستان و گرم و معتدل در تابستان می‌باشد. این شهرستان در سال ۱۳۸۵، تعداد ۱۶۴ هزار نفر جمعیت داشته‌است.
سخن بی‌پایان است امّا به قدر طالب فرو می‌آید که وَ اِنْ مِنْ شَیْیءِ اِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلْهُ اِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُوْمٍ حکمت همچون باران است در معدن خویش بی‌پایان است امّا به قدر مصلحت فرود آید؛ در زمستان و در بهار و در تابستان و در پاییز به قدر او و (در بهار همچنین) بیشتر و کمتر؛ اما از آنجا که می‌آید آنجا بی‌حدّ است. شکر را در کاغذ کنند یا داروها را عطّاران امّا شکر آن قدر نباشد که در کاغذ است کان‌های شکر و کان‌های دارو بی‌حدّ است و بی‌نهایت، در کاغذ کی گنجد؟ تشنیع می‌زدند که قرآن بر محمد (صلی الله علیه و سلّم) چرا کلمه کلمه فرود می‌آید و سوره سوره فرو نمی‌آید، مصطفی (صلوات الله علیه) فرمود که «این ابلهان چه می‌گویند؟ اگر بر من تمام فرود آید من بگدازم و نمانم» زیرا که واقف است از اندکی بسیار فهم کند و از چیزی چیزها و از سطری دفترها. نظیرش همچنانکه جماعتی نشسته‌اند حکایتی می‌شنوند امّا یکی آن احوال را تمام می‌داند و در میان واقعه بوده است از رمزی آن همه را فهم می‌کند و زرد و سرخ می‌شود و از حال به حال می‌گردد و دگران آن قدر که شنیدند فهم کردند چون واقف نبودند بر کلّ احوال. امّا آنک واقف بود از آن قدر بسیار فهم کرد. چون در خدمت عطّار آمدی شکر بسیار است امّا می‌بیند که سیم چند آوردی به قدر آن دهد. سیم اینجا همّت و اعتقاد است به قدر همّت و اعتقاد سخن فرود آید. چون آمدی به طلب شکر در جوالت بنگرند چه قدر است به قدر آن پیمایند کیله‌ای یا دو. اما اگر قطارهای اشتر و جوال‌ها بسیار آورده باشد فرمایند که کیّالان بیاورند. همچنین آدمی بیاید که او را دریاها بس نکند و آدمی باشد که او را قطره‌ای چند بس باشد و زیاده از آن زیانش دارد. و این تنها در عالم معنی و علوم و حکمت نیست در همه‌چیز چنین است در مال‌ها و زرها و کان‌ها جمله بی‌حدّ و پایان‌ است امّا بر قدر شخص فرود آید زیرا که افزون از آن برنتابد و دیوانه شود. نمی‌بینی در مجنون و در فرهاد و غیره از عاشقان که کوه و دشت گرفتند از عشق زنی چون شهوت از آنچ قوّت او بود بر او افزون ریختند و نمی‌بینی که در فرعون چون ملک و مال افزون ریختند دعوی خدایی کرد وَ اِنْ مِنْ شَیْیءٌ اَلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ هیچ چیز نیست از نیک و بد که آن را پیش ما و در خزینه ما گنج‌های بی‌پایان نیست امّا به قدر حوصله می‌فرستیم که مصلحت در آن است.
عیسی علیه السلام فرمود: توبه تو قبول شد، زیرا که من عیسی پیغمبرم و بعد از آن فرمود: چه گناه کرده ای؟ گفت: روزی از تابستان بیرون آمدم هوا بسیار گرم بود، گفتم: عجب روز گرمی است».