تجهیز

معنی کلمه تجهیز در لغت نامه دهخدا

تجهیز. [ ت َ ] ( ع مص ) دوانیدن اسب را بروی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || ساختن جهاز عروس و لشکر و مرده و مسافر و غازی و مانند آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( از قطر المحیط ) ( از غیاث اللغات )( از فرهنگ نظام ) : و لما جَهزَهُم بجهازِهِم قال َ ائتونی باَخ لکم من ابیکم. ( قرآن 59/12 ).

معنی کلمه تجهیز در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - آراستن ، آماده کردن . ۲ - آماده کردن لشکر.

معنی کلمه تجهیز در فرهنگ عمید

۱. مجهز کردن.
۲. آماده کردن اسباب کاری مانندِ سازوبرگ لشکر.

معنی کلمه تجهیز در فرهنگ فارسی

آماده ومهیاکردن، اسباب کاری، بسیج کردن
۱- ( مصدر ) ساختن آراستن آماده کردن ( جهاز عروس لشکر مسافر و غیره ) . ۲- بسیج کردن ( لشکرها ) بسیجیدن ( سپاهیان ) . جمع : تجهیزات یاتجهیز عساکر. بسیج کردن لشکرها.

معنی کلمه تجهیز در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فراهم آوردن ساز و برگ چیزی را تَجهیز می گویند.
تجهیز میت، نایب و رزمنده به کار رفته؛ لیکن کاربرد رایج آن مورد نخست است که به معنای فراهم آوردن مقدّمات دفن میّت از قبیل غسل دادن، کفن کردن و نمازگزاردن بر او است. از این عنوان در بابهای طهارت، حج و جهاد سخن رفته است.
تجهیز درطهارت
تجهیز میّت مسلمان بر هر مکلفی واجب کفایی است. برخی، آن را بر ولیّ میّت واجب عینی و در صورت خودداری یا نبود وی، بر سایر مسلمانان واجب کفایی دانسته اند. بنابر قول به وجوب کفایی، تجهیز میّت توسط غیر ولیّ ـ به قول مشهور ـ منوط به اذن ولیّ است و اگر ولیّ از دادن اذن به دیگری خودداری کند، خود نیز اقدام به تجهیز ننماید، در اینکه اذن گرفتن از ولیّ ساقط می شود یا حاکم شرع در صورت امکان، ولیّ را بر یکی از دو امر ـ اقدام به تجهیز یا اذن دادن ـ وادار می کند و درصورت عدم امکان، غیر ولیّ با اذن حاکم اقدام به تجهیز می کند، اختلاف است.
هزینه تجهیز
هزینه تجهیز میّت از اصل مال (ترکه)، پیش از پرداخت بدهیها، وصایا و تقسیم ارث برداشت می شود. هزینه تجهیز زن در صورت توانایی شوهر بر عهده او است.
اجرت تجهیز
...

معنی کلمه تجهیز در ویکی واژه

آراستن، آماده کردن.
آماده کردن لشکر.

جملاتی از کاربرد کلمه تجهیز

خورشید به تیغ خود آن را که کُشد ای جان از تابش خود سازد تجهیز‌ش و تکفین‌ش
در گذشته برای آدرس دهی دتکتورهای آدرس پذیر از کلیدهای دهدهی (دو کلید گردان با شماره‌های ۰–۹) استفاده می‌کردند. بعدها از دیپ سوئیچ ها(۰–۱۲۷) استفاده شد. اما امروزه از کدی که درون میکروپروسسور داخلی تجهیز آدرس پذیر وجود دارد استفاده می‌شود.
روسیه دارای صنعتی بزرگ و پیشرفته برای تسلیحات است، توانایی طراحی و ساخت تجهیزات نظامی پیشرفته از جمله هواپیمای جنگندهٔ نسل پنجم، زیردریایی‌های هسته‌ای، سلاح گرم و موشک بالیستیک کوتاه‌برد، میان‌برد و قاره‌پیما را دارد. ارزش صادرات اسلحهٔ روسی در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۵٫۷ میلیارد دلار بود - دوم فقط به ایالات متحده. صادرات نظامی برتر از روسیه شامل هواپیماهای جنگی، سیستم‌های دفاع هوایی، کشتی‌ها و زیردریایی‌ها است.
مانند بسیاری از فولادهای ساده کربنی این فولادها در حالت کوئنچ شده و برگشت داده شده -که سختی مناسبی دارند- استفاده می‌شوند. بستگی به گرید مورد استفاده از این دسته فولادها برای ساخت تجهیزات آشپزخانه و لوازم جراحی استفاده می‌شود.
استاندارد لایه پیوند داده‌ها تنوع زیادی دارد (که اغلب باهم سازگار نیستند). همه آن‌ها برای برطرف کردن خطاهای موجود در خط تلفن بین تجهیزات کاربر (میزبان یا پایانه) و شبکه عمومی (مسیریابها) طراحی شدند.
وصی کسیست که تجهیز مصطفی کرده نه آن که میل به محراب و منبر آورده
تولید این حجم از داده‌ها در فضای آنلاین نیاز به ابزارها و تجهیزات ذخیره‌سازی دارد. این مسئله از زمانی جدی‌تر شد که آهنگ تولید داده از آهنگ ساخت وسایل ذخیره کننده داده، پیشی گرفت. شرکت‌هایی وجود دارند که کارشان ساخت و توسعه تجهیزات ذخیره‌سازی سریع برای سرورها است. این شرکت‌ها هم هارد مغناطیسی می‌سازند و هم سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی برای ارتباط این هاردها.
اول آن است که تعجیل کند و این از جمله اکرام مهمان باشد تا در انتظار نبود و چون جمعی حاضر شدند و یکی مانده باشد، حق ناظران اولیتر، مگر که غایب درویش باشد و شکسته دل، آنگاه تاخیر بدین نیت نیکو بود. و حاتم اصم گوید، «شتاب از شیطان است مگر در پنج چیز: طعام مهمان و تجهیز مردگان و نکاح دختران و گذاردن وام و توبه از گناهان.» و در ولیمه تعجیل سنت است.
چون آنجا رفتیم جوانی دیدم زردروی و ضعیف و نورانی. چون مادر را دید در پای مادر افتاد و روی در کف پای او می مالید و گفت: دانم که نیامده ای اما خدایت فرستاده است که مرا وقت رفتن نزدیک است. آمده ای که مرا تجهیز کنی.
در واژه‌نامه آکسفورد لجستیک به این صورت تعریف شده: قسمتی از علوم نظامی که وظیفه تهیه و تحویل آماد و جابجایی مواد و افراد و تجهیزات را دارد. همین‌طور لجستیک به صورت عمومی شاخه‌ای از علوم مهندسی است که سیستم‌های انسانی به‌جای سیستم‌های ماشینی ایجاد می‌کند.
خواجه در کار آمد و تجهیز ساخت مرغ عزمش سوی ده اشتاب تاخت
برت گریان به رسم خویش و آیین مهیا ساخته تجهیز و تکفین
خورد دلسوزی غم تجهیز او یا آمدش آب خون پیکان کفن کافور خاک ای ذوالجناح
موی پیری بس که در سامان تجهیز فناست تا کفن‌ گردد سفید ایجاد صابون می‌کند
با صدور قطعنامه ۴۲۵ شورای امنیت و ورود نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد، واحدهای ارتش اسرائیل در سال ۱۹۷۸ میلادی، از جنوب لبنان خارج شدند، اما متحد لبنانی دولت اسرائیل در جنوب لبنان را بر جای خود گذاشتند و تجهیزات سنگین نظامی، اسلحه و پول در اختیارشان قرار دادند تا منطقه‌ای که قبلاً تحت اشغال اسرائیل بود را، هم‌چنان در کنترل خود نگه دارند و نگهبان خاک اسرائیل در مقابل حملات فلسطینی‌ها بشوند.
تا بسازد ساز تجهیز و کفن آن شهید عشق جانان را به فن
آسیاب سیمان، تجهیزاتی است که برای خرد کردن کلینکر سخت و کلوخه‌ای حاصل از کوره پخت سیمان برای تبدیل به پودر خاکستری سیمان استفاده می‌شود. بیشتر سیمان در حال حاضر در آسیاب گلوله‌ای و همچنین آسیاب غلتکی عمودی است که از آسیاب های گلوله‌ای موثرتر است، به‌دست می‌آید.
ساز تجهیز او ز نیک و ز بد هیچ‌گونه معدّ نباشد خود