تمایز

معنی کلمه تمایز در لغت نامه دهخدا

تمایز. [ ت َ ی ُ ] ( ع مص ) تفرق. ( اقرب الموارد ). جداکردن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه تمایز در فرهنگ معین

(تَ یُ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - با هم فرق داشتن . ۲ - جدا شدن .

معنی کلمه تمایز در فرهنگ عمید

۱. متفرق شدن.
۲. جدا شدن.
۳. با هم تفاوت داشتن.

معنی کلمه تمایز در فرهنگ فارسی

متفرق شدن، جداکردن، باهم تفاوت داشتن
تفرق . جدا کردن

معنی کلمه تمایز در دانشنامه آزاد فارسی

تَمایُز (differentiation)
در جنین شناسی، فرایندی که طی آن، یاختهها از یکدیگر متمایز و به ساختار های پیچیده تر تبدیل می شوند که این ساختارها در جاندار بالغ، اعمال خاص ایفا می کنند. ازجمله، یاخته های جنینی ممکن است به شکل یاخته های عصبی، ماهیچه ای یا استخوانی تکوین یابند.

معنی کلمه تمایز در ویکی واژه

با هم فرق داشتن.
جدا شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تمایز

این استودیو که در سال ۱۹۲۳ به عنوان «استودیوی کارتون برادران دیزنی» تأسیس شد، در سال ۱۹۲۶ به «استودیوی والت دیزنی» تغییر نام داد و در سال ۱۹۲۹ با نام «والت دیزنی پروداکشنز» ادغام شد. این استودیو یکی از اولین استودیوهای فیلمسازی انیمیشن بلند است. در سال ۱۹۸۶، طی یک بازسازی بزرگ شرکتی، «والت دیزنی پروداکشنز»، که از یک استودیوی انیمیشن سازی واحد به یک مجموعه رسانه‌ای بین‌المللی تبدیل شده بود، به «شرکت والت دیزنی» تغییر نام داد و استودیوی پویانمایی، به منظور تمایز آن از سایر بخش‌های شرکت، به «انیمیشن بلند والت دیزنی» تبدیل شد. نام فعلی آن در سال ۲۰۰۷ پس از خریداری استودیو انیمیشن پیکسار توسط دیزنی در سال قبل انتخاب شد.
دلدار همه دل شد و شد دل همه دلدار تفریق و تمایز ز دو بینی و دو دانی است
، تمایز درآمد با توجه به نرخ ارز می‌شود
رقم، تیپ یا کولتیوار (به معنای یک گونه کشت شده) مجموعه ای از گیاهان انتخاب شده با خصوصیات مطلوب است که در طول دوره تکثیر حفظ می‌شوند. بیشتر کولتیوارها یا ارقام در هنگام کشت به وجود می‌آیند، اما برخی از آنها از گیاهان وحشی هستند که دارای ویژگی‌های متمایز هستند.
بازیگران نقش جزئی: نقش کوچکی در فیلم که معمولاً با ذکر یک یا دو جمله همراه است، و همین آن را از نقش سیاهی لشکر که کلمه‌ای به زبان نمی‌آورد و معمولاً جزئی از جمعیت است، متمایز می‌کند.
استرچ فورها به این سبک کار می‌کند که بازیکن مدافع را به خود می‌کشد. توانایی امتیازگیری بالا از پرتاب‌های سه امتیازی «کچ و شات» دور از سبد (ویژگی متمایز استرچ فور ها) سبب سخت شدن دفاع کردن آنها می‌شود، زیرا مدافع برای کنترل آنها مجبور به نزدیک شدن به آنها می‌شود و وقتی که فوروارد قدرتی از «ناحیه لو پست» خارج می‌شود فضای خالی ای برای گاردها برای امتیازگیری ایجاد می‌شود. آنها همین‌طور فضای خالی بیشتر برای سنترها برای امتیازگیری و ریباند کردن ایجاد می‌کنند.
متمایز بود ز عامی خاص فرق باشد ز ناس تا نسناس
در مقایسه با شعر فارسی، قدمت شعر اردو زیاد نیست. شعر اردو اغلب خصوصیاتش را از شعر فارسی گرفته بود، ولی با گذر زمان تفاوت ها زیاد شد و تمایزهای زیادی ایجاد شد به نحوی که برخی نکاتی که در شعر اردو به کار می رود در شعر فارسی اشکال دارد و برخی نکاتی که در شعر فارسی به کار می رود در شعر اردو قابل قبول نیست.
یک سوئیچ، با قابلیت انباشته شدن از یک سوئیچ مستقل که تنها به عنوان یک موجودیت یکتا عمل می‌کند متمایز است. یک سوئیچ قابل انباشته از یک شاسی ماژولار سوئیچ متمایز است.
این آزمون روش رایجی برای اندازه‌گیری خودآگاهی است. با این حال، بررسی‌ها نشان داده که حیوانات شکل‌های دیگری از خودآگاهی هم دارند که در آزمون آیینه قابل سنجش نیست. مثلاً ممکن است جانوری بتواند بین بو و آواهای خودش و دیگر جانوران تمایز قائل شود.
ندارد از حدود حق تجاوز مراعاتش بحد است از تمایز