بوریس
معنی کلمه بوریس در دانشنامه عمومی

بوریس

معنی کلمه بوریس در دانشنامه عمومی

بوریس (دهانه). بوریس یک دهانه برخوردی در ماه است.

معنی کلمه بوریس در ویکی واژه

عمل پیچاندن یا تاب دادن، مانند پیچش یا تاب دادن مو.
عمل تعارف کردن، مانند آنچه بر سفره پهن کرده تناول شود.
بوریس ممکن است به دو بخش یا کلمه بور یعنی پیچاندن و ایس که احتمالا همان ایز به معنی رد یا اثر است، باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه بوریس

فادیف پس از رسیدن به ریاست انجمن نویسندگان شوروی گفت: «بوریس پاسترناک که مدافع ما نیست چه حقی دارد که از احترام ما برخوردار شود» و در همان دوران بود که روشنفکران در زیر پای توده‌های بی‌خبر از همه‌جا و روشنفکران بی‌استعداد سرخورده له می‌شدند. فادیف، سی سال بعد، سرانجام گفته‌های شاعران و نویسندگان سرکوب‌شده را درک کرد و از فرط نومیدی و ناباوری، پس از ابتلا به الکلیسم، در رنج و عذابی رقت‌انگیز خودکشی کرد.
گفتی که: ترا دوا صبوریست این درد بود، دوا نباشد
از لنین تا لیتیوینینکو اثر بوریس وولدوسکی (۲۰۰۹)
برنامه فضایی شوروی یک سازمان مرکزی جامع نداشت و در عوض ساختار سازمانی، چند مرکزی بود. پس از فروپاشی شوروی و جدایی روسیه در ۲۵ فوریه ۱۹۹۲، سازمان مرکزی آژانس فضایی روسیه با فرمان رئیس‌جمهور بوریس یلتسین تشکیل شد و اولین مدیر آژانس یوری کوپتو نام داشت.
ام‌سی‌اس‌تی (روسی: МЦСТ) شرکت سخت‌افزار روس است، که در سال ۱۹۹۲ توسط بوریس بابایان تأسیس شد.
در میان کارهای دیگر آهنگساز می‌توان به پرستاری (۱۸۷۲)، بی-آفتاب (۱۸۴۷)، آهنگ‌ها و رقص‌های مرگ (۱۸۷۷) و آهنگ کک شیطان اشاره کرد. ضبط اولیه کارهای موسورگسکی به وسیله ولادیمیر رزینگ در دهه ۲۰ و ۳۰ صورت پذیرفت. ضبط بقیه آثار به وسیله بوریس کریستوف بین ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۷ و سرگئی لیفرکوس در ۱۹۹۳ انجام شد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال روژمبرک، باشگاه فوتبال لوادیا تالین و باشگاه فوتبال باته بوریسف اشاره کرد.
عدو ز حلم تو بر خود چو بید می لرزد در آستین صبوریست خنجر فولاد
در سپتامبر ۲۰۲۱، یوری بوریسوف، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت که: «هند می‌تواند یک مشتری آینده‌نگر و احتمالاً نخستین مشتری اس-۵۰۰ باشد.» همچنین به‌گفتهٔ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، ترکیه آمادهٔ بررسی خرید احتمالی اس-۵۰۰ در آینده است.
می رسد تیر ملامت ز چپ و راست ولی قاسم خسته صبوریست که نتوان گفتن
سرخ زنبوریست لعلش لیک چون زنبور نحل هم زند از نغمه نیش و هم دهد از بوسه نوش
بوریس یعقوبی در روسیه نه تنها گالواناپوپلاستیک را دوباره کشف کرد، بلکه ساختار الکتریکی و مجسمه سازی گالوانیزه را نیز توسعه داد . گالوانیزه به سرعت در روسیه رواج پیدا کرد، با چنین افرادی نظیر پیتر باگرائتون مخترع، دانشمند هانریچ لنز و نویسنده علمی تخیلی ولادیمیر همه در توسعه تکنولوژی شریک بوده‌اند . از جمله بزرگ ترین موارد استفاده از آبکاری در اواسط قرن نوزدهم ،مربوط به زمانی است که روسیه مجسمه های غول پیکر گالوانوپلاستی کلیسای سنت ایزاک در سن پترزبورگ و گنبد طلایی گالوانیزه کلیسای مسیح نجات دهنده در مسکو ، بلندترین کلیسای ارتدوکس را ساخت.
هر تن که ز جان به داغ دوریست تنهایی او نه از صبوریست
پوشکین اولین شعر خود را در سن ۱۵ سالگی منتشر کرد و در زمان فارغ‌التحصیلی از دبیرستان تزارسکویه سلو به‌طور گسترده در نهادهای ادبی روسیه شناخته شد. پس از فارق التحصیلی از لیسه، شعر بحث برانگیز خود یعنی «قصیده آزادی» را نوشت، یکی از اشعاری که زمینه تبعید او توسط تزار الکساندر اول را فراهم آورد. پوشکین در زمان تبعید و در حالی که تحت تظارت شدید پلیس‌های سیاسی تزار بود و قادر به انتشار نبود، مشهورترین نمایشنامه خود را نوشت. نمایشنامه درام بوریس گودونوف.
کمال این ریش را مرهم صبوریست و لیکن آن ترا باشد چه دانم
راوی در بخش‌هایی از زندگیش در پاریس با یک افسر سابق روسی به نام بوریس همراه می‌شود که به سختی زندگی می‌گذراند و از صاحبخانه یهودیش ناراضی است. برخی به این دلیل این کتاب را یهودستیزانه می‌دانند.
دلم را تیر مژگانت شکار است نه مجبوریست دل خود خواستار است