تدابیر

معنی کلمه تدابیر در لغت نامه دهخدا

تدابیر. [ ت َ ] ( ع اِ ) ج ِ تدبیر. تدبیرها و بندوبست و ص-لاح دید. ( ناظم الاطباء ) : و انواع تدابیر موافق انوار تقادیر نمی آید. ( سندبادنامه ص 55 ). رجوع به تدبیر شود.

معنی کلمه تدابیر در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص . اِ. ) جِ تدبر. ۱ - اندیشه ها. ۲ - پایان بینی ها.

معنی کلمه تدابیر در فرهنگ فارسی

( مصدراسم ) جمع تدبیر. ۱ - پایان بینیها کار ساختمانها. ۲- اندیشه ها.

معنی کلمه تدابیر در ویکی واژه

جِ تدبر.
اندیشه‌ها.
پایان بینی‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه تدابیر

رویا ذاکری، ٣١ ساله و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر که تصاویری از اعتراض او تحت عنوان "دختر تبریز" انتشار یافته است، بعد از ضرب‌ و شتم توسط نیروهای حکومتی به بیمارستان اعصاب و روان رازی تبریز انتقال یافته و تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. لازم به توضیح است که خانواده وی نیز از ملاقات با او محروم شده‌اند.
جمال عبدالناصر‌ به خواطر محکم سازی پایه‌های محبوبیتش در بین شهروندان و جلوگیری از نفوذ ارتش، پیمان ملی و قانون اساسی جدیدی را در سال ۱۹۶۲ وضع کرد. مراقبت سلامتی همگانی، کسب اسکان با قیمت مناصب، ایجاد مدارس فنی حرفه‌ای، اهمیت بیشتر به حقوق زنان، برنامه‌های تنظیم خانواده و پهناور سازی کانال سوئز جزء این پیمان بود. اتحاد ملی به «اتحاد سوسیالیستی مصر» تغییر نام کرد. با این تدابیر سرکوب محلی افزایش یافت چنانچه هزاران اسلام‌گرا از جمله ده‌ها افسر ارتش بازداشت شدند.
شورای عالی امنیت ملی به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها ورود خواهد کرد ،علت این امر نگرانی از بار تورمی و واکنش‌های اجتماعی عنوان شده و گفته می‌شود بررسی این لایحه در شورای عالی امنیت ملی می‌تواند احتمال تعرضات و واکنش‌های اجتماعی نسبت به اجرای یارانه نقدی را با تدابیر مناسب کاهش دهد.روزنامه اعتماد
به گفتهٔ مجتبی واحدی عده‌ای با توجه به عجلهٔ حکومت در اعدام نوید افکاری در حالی که واکنش‌های وسیع بین‌المللی در رابطه با حکم اعدام او در جریان بود و منع کردن نوید افکاری از آخرین دیدار با خانواده و همچنین دفن شبانهٔ او تحت تدابیر شدید امنیتی فرضیه‌ای را مطرح کرده‌اند که بر مبنای آن نوید افکاری بر اثر شکنجه در زندان و نه اعدام کشته شده است و دلیل این شکنجه را نبود مدارک کافی دانسته و اصرار نوید افکاری بر پخش فیلم ادعایی در مورد قتل از صدا و سیما را دلیل تحت فشار گذاشتن او و کشته شدنش در زیر شکنجه می‌دانند.
در نهمین روز و شب اعتراضات مردم خوزستان با وجود تدابیر امنیتی شدید تجمعات و اعتراضات در شهرهای استان و دیگر شهرهای استان‌های هم‌جوار در حمایت از مردم خوزستان ادامه داشت. در ماهشهر مردم در نقاطی از شهر تجمع کرده و شعار می‌دادند. در اهواز در کوی دایره معترضان با آتش زدن لاستیک و دیگر اشیا خیابان‌های این منطقه را مسدود کرده‌اند. همچنین در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از تجمع در حمایت از مردم خوزستان در میبد یزد نشان داده شد. در شهرهای اهواز، سوسنگرد، شادگان، حمیدیه، شوش و ماهشهر دستگیری‌های گسترده‌ای وجود داشته که بازداشت‌شدگان را به مناطق نامعلومی برده‌اند. در سوسنگرد در حالی که دمای هوا ۴۸ درجه می‌باشد، برق و اینترنت کاملاً قطع هستند.
در ماده ۴ سند قیمومیت آمده‌است که سازمان صهیونیسم باید پس از رایزنی با دولت انگلیس تدابیر لازم را برای جذب یاری همه یهودیان خواهان کمک به تشکیل موطن یهودی اتخاذ کند.
علی‌محمدی پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸ با تدابیر امنیتی به خاک سپرده شد. پلیس‌های موتور سوار و مأمورین لباس شخصی و بسیج در این مراسم حضور داشتند. تعدادی از تشیع کنندگان با حمل نمادهای سبز در این مراسم شرکت کردند. همچنین ۳ خبرنگار و عکاس نیز در این مراسم بازداشت شده و بعد از اخذ کارت خبرنگاری از آن‌ها آزاد شدند.
ابن طولون در نظام مالیاتی اصلاحاتی انجام داد و شبکه آبیاری را تعمیر کرد و با این دست تدابیر میزان خراج سالانه‌ای که به دست آورد رشد چشمگیری یافت. به عنوان نمادی برای حکومت تازه خود، ابن طولون پایتختی جدید به نام القطائع را در شمال پایتخت پیشین یعنی فُسطاط، ساخت. خلیفه موفق بالله پس از سال‌های ۸۷۵ و ۸۷۶ برای خلع ید ابن طولون با او وارد مبارزه شد اما در این کار کامیاب نشد. ابن طولون در سال ۸۷۸ با پشتیبانی معتمد، برادر الموفق، حکمرانی سوریه و مناطق مرزی امپراتوری بیزانس را نیز به دست گرفت اما برای کنترل طرسوس با چالش روبه‌رو شد. خانواده احمد بن طولون در شهر فارسی‌زبان بخارا نشیمن داشتند و نام فرزند و جانشین او، یعنی خمارویه نیز نامی فارسی است.
محدودیت تردد فلسطینیان در اراضی اشغالی توسط اسرائیل موضوعی در مناقشه اسرائیل و فلسطین است. به گفته بتسلیم، پس از جنگ ۱۹۶۷، سرزمین‌های اشغالی منطقه نظامی بسته اعلان شد. در سال ۱۹۷۲، دستورهای خروج عمومی صادر شد که به ساکنان آن مناطق اجازه می‌داد آزادانه بین کرانه باختری، اسرائیل و نوار غزه تردد کنند. پس از انتفاضه اول تا سال ۱۹۹۱، دستورهای عمومی خروج لغو شد و مجوزهای خروج شخصی برای این کار لازم بود. به گفته بتسلیم، برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ تدابیری برای انسداد کلی مناطق اتخاذ شد و به دنبال افزایش خشونت‌های سیاسی فلسطین، به انسداد کامل منجر شد.
سازمان ملل نحوهٔ مرگ جورج فلوید را «فاجعه‌بار» خواند و همچنین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت آمریکا درخواست کرد تدابیری اتخاذ کند تا دیگر شهروندان این کشور شاهد مرگ بی‌دلیل آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نباشند.