بیمارستان
معنی کلمه بیمارستان در لغت نامه دهخدا

بیمارستان

معنی کلمه بیمارستان در لغت نامه دهخدا

بیمارستان. [ رِ ]( اِ مرکب ) ( از: بیمار + َِسْتان ، ادات مکان ) خانه وعمارتی که سلاطین در بعضی شهرها بسازند و بیماران راآنجا طبیب دیوانی معالجت نماید و آن را بیمارسان و مارستان نیز گویند. ( از انجمن آرا ). بیمارخانه. مارستان. ( آنندراج ). عمارت و خانه ای که جهت بیماران بنا شده و در آنجا بیماران بی بضاعت و بی کس را پذیرفته مجاناً و بلاعوض آنان را تداوی کرده و دوا و غذا میدهندو پرستاری میکنند. ( از ناظم الاطباء ). دارالشفاء. دارالمرضی. مریضخانه. ( یادداشت مؤلف ) ( دهار ) : و بیمارستان عضدی هست اما بخلل شده است. ( فارسنامه ابن البلخی ص 133 ). و جامع و بیمارستان نیکو ساخته اند ( در فیروزآباد ). ( فارسنامه ابن البلخی ص 139 ).

معنی کلمه بیمارستان در فرهنگ معین

(رِ ) (اِمر. ) جایی که بیماران را در آنجا بستری و معالجه کنند، مریض خانه .

معنی کلمه بیمارستان در فرهنگ عمید

جایی که بیماران را پرستاری و معالجه می کنند، مریض خانه، بیمارخانه.

معنی کلمه بیمارستان در فرهنگ فارسی

جائی که بیماران راپرستاری ومعالجه میکنند
( اسم ) جایی که بیماران را در آنجا نگاهداری و معالجه کنند مریضخانه دارالشفائ

معنی کلمه بیمارستان در دانشنامه عمومی

بیمارستان، بهداری، درمانگاه، شفاخانه یا مریض خانه ( به انگلیسی: Hospital ) یک بنیاد مراقبت های بهداشتی است که با کارکنان پزشکی و پرستاری و تجهیزات پزشکی به بیماران خدمات درمانی ارائه می دهد.
پرآوازه ترین گونهٔ بیمارستان، بیمارستان عمومی است که به طور معمول دارای یک بخش اورژانس برای درمان مشکلات فوری سلامتی از قربانیان آتش سوزی و تصادف گرفته تا بیماری های ناگهانی است.
یک بیمارستان منطقه ای به طور معمول مهمترین مرکز مراقبت های بهداشتی در منطقه خود است، که دارای تعداد زیادی تخت برای مراقبت های ویژه و تخت های اضافی برای بیمارانی است که نیاز به مراقبت طولانی مدت دارند.
بیمارستان های تخصصی شامل مراکز تروما، بیمارستان های توانبخشی، بیمارستان های کودکان، بیمارستان بزرگسالان ( سالمندان ) و بیمارستان هایی برای رسیدگی به نیازهای خاص پزشکی مانند درمان بیماری های روانی ( مراجعه به بیمارستان روانپزشکی ) و برخی از دسته های بیماری هستند. بیمارستان های تخصصی می توانند در مقایسه با بیمارستان های عمومی به کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی کمک کنند. بیمارستان ها بسته به منبع درآمد به عمومی، تخصصی یا دولتی رده بندی می شوند.
یک بیمارستان آموزشی کمک به افراد را با آموزش به دانشجویان پزشکی و پرستاران ترکیب می کند. عموماً به یک مرکز درمانی کوچکتر از بیمارستان، درمانگاه یا کلینیک گفته می شود. بیمارستان ها دارای طیف گسترده ای از بخش ها ( به عنوان مثال جراحی و مراقبت های فوری ) و واحدهای تخصصی مانند قلب و عروق هستند. بعضی از بیمارستان ها بخش های سرپایی دارند و برخی دیگر واحدهای درمانی مزمن دارند. واحدهایی که از بیمارستان ها پشتیبانی می کنند معمولاً شامل داروخانه ها، آزمایشگاه های پاتولوژی و رادیولوژی هستند.
بودجهٔ بیمارستان ها به طور معمول از راه تأمین بودجهٔ عمومی، سازمان های بهداشتی ( با هدف انتفاعی یا غیرانتفاعی ) ، شرکت های بیمه درمانی یا نهادهای نیکوکاری از جمله کمک های مستقیم تأمین می شود. در گذشته، بیمارستان ها بیشتر با دستورها مذهبی، یا افراد و رهبران نیکوکار تأسیس و تأمین می شدند.
«بیمارستان» یک واژهٔ فارسی است که در دوران ساسانیان و پس از آن در جهان اسلام برای «محلِ نگهداری بیماران» به کار می رفته است. در لغت، بیمارستان از واژهٔ پهلوی «بیمار یا وِمار» و پسوند مکانِ «ستان» تشکیل شده است که به معنای «محل بیمار» است. این واژه در معنای نخستین خودش در دنیای قبل از اسلام در مورد دانشگاه جندی شاپور استفاده می شده است. سپس واژه بیمارستان در مورد محل نگهداری بیماران در تمامی سرزمین های اسلامی به کار گرفته شد.
بیمارستان (فیلم ۱۹۷۱). بیمارستان ( انگلیسی: The Hospital ) یک فیلم کمدی، درام و معمایی آمریکایی محصول سال ۱۹۷۱ به کارگردانی آرتور هیلر با بازی جرج سی. اسکات در نقش دکتر هربرت بوک است. این اثر توسط پدی چایفسکی نوشته شد که در سال ۱۹۷۲ جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی را دریافت کرد. چایفسکی نیز روایتگر فیلم است و یکی از تهیه کنندگان آن بود. او کنترل کاملی بر انتخاب بازیگران و محتوای فیلم داشت.
این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم نامه اسکار ( ۱۹۷۱ ) ، گلدن گلوب ( ۱۹۷۱ ) و بفتا ( ۱۹۷۲ ) بوده است.
• جرج سی. اسکات
• دایانا ریگ
• ریچارد دیسارت
• برنارد هاگز
• استیون الیوت
• نانسی مارچاند
• رابرتس بلوسوم
• کاترین هلموند
• فرنسیس استرنهیگن
• رابرت والدن
این فیلم در مرکز بیمارستان متروپولیتن در نیویورک فیلمبرداری شده است. فرانک تامپسون لباس های این فیلم را طراحی کرد.
این فیلم ۹ میلیون دلار فروش در آمریکای شمالی به دست آورد.
بیمارستان (فیلم ۲۰۱۳). بیمارستان به انگلیسی ( hospital ) یک فیلم ترسناک محصول سال ۲۰۱۳ میلادی که حاصل دو کارگردان به نام تامی گلدن و دانیل امری تیلور است. نسخه های محدودی از آن در مارس ۲۰۱۳ در آمریکا توزیع شد. این فیلم پس از اکران، در جشنواره های مختلف فیلم ترسناک و همچنین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.
دانشجویان کالج Beth Stratman تصمیم گرفتند که برای تکمیل تحقیقات خود دربارهٔ فرهنگ عامه محلی به شهر کوچکی از بریجپورت سفر کنند. آنها می دانند که داستانهای بسیاری در مورد بیمارستان متروکه در آن شهر وجود دارد. پلیس فکر می کند که زمانی آنجا محل فروش موادمخدر و روسپی بوده است . اما مردم محلی فکر می کنند که آنجا پر از ارواح می باشد.
متأسفانه هر دو آنها در اشتباه هستند. در عوض استنلی کریچ ( Daniel Emery Taylor ) که خود را به عنوان سرپرست این گروه معرفی می کند به یافته هایی در مورد این بیمارستان دست پیدا می کند.
• Jim O'Rear در نقش Alan
• Daniel Emery Taylor در نقش Stanley Creech
• John Dugan در نقش افسر چمپمن
• April Monique Burril در نقش Mallory
• Jason Crowe در نقش جک
• Scott Tepperman در نقش خودش
• Robyn Shute در نقش Skye
• Alicia M. Clark در نقش Elaine
• Lauryn MacGregor در نقش آنا
• Megan Hunt در نقش الیسون
• Carlo Alvarez در نقش مارک
• Melanie Contrerasa در نقش Marie
• G. Larry Butler در نقش Earl
• Christina Schimmel در نقش آماندا وایت
• Eric Branden در نقش جیسون
• Ernest Douglas Nichols در نقش جان
معنی کلمه بیمارستان در فرهنگ معین
معنی کلمه بیمارستان در فرهنگ عمید
معنی کلمه بیمارستان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بیمارستان در دانشنامه عمومی
معنی کلمه بیمارستان در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه بیمارستان در دانشنامه اسلامی

معنی کلمه بیمارستان در دانشنامه آزاد فارسی

بیمارِستان (hospital)
مرکز نگه داری و مراقبت از بیماران، مجروحان، و افراد ناتوان. در عهد باستان، در معابد خدایان، ازجمله اسکولاپیوس، خدای پزشکی، امکاناتی برای درمان عرضه می کردند. در قرن ۴م، کلیسا بیمارستان هایی برای جذامیان، افراد عاجز، نابینایان، بیماران، و فقرا برپا کرد. قدیمی ترین بیمارستان اروپا هتل دی یو، واقع در پاریس، متعلق به قرن ۷م است. در انگلستان، سن بارتولومیو (۱۱۲۳م) و سنت توماس (۱۲۰۰م) لندن قدیمی ترین بیمارستان هایند. در قارۀ امریکا، بیمارستان مسیح ناصری مکزیک (۱۵۲۴) قدیمی ترین بیمارستان است. در دورۀ رنسانس، دانش پزشکی پیشرفت کرد و پس از نهضت اصلاح دینی، رابطۀ بیمارستان ها با مذهب روز به روز کمتر شد. در قرن ۱۹، پیشرفت های بیشتری در طراحی و مدیریت بیمارستان ها و تأمین نیروی انسانی آن ها حاصل شد. فلورانس نایتینگل نقش مهمی در این زمینه داشت. در قرن ۲۰، بیمارستان ها به سرعت تخصصی شدند و بخش زایمان نیز به بیمارستان ها افزوده شد. در بیمارستان های مدرن، طرح نایتینگل را، که در آن بخش از اتاقی بزرگ تشکیل می شد، کنار گذاشته اند و هر اتاق چهار یا شش تخت دارد. بدین ترتیب، بیماران از خلوت بیشتری برخوردارند.

معنی کلمه بیمارستان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بیمارستان _ که در زبان عربی به آن مستشفی میگویند _ محلّ نگهداری و درمان بیماران است و از آن به مناسبت در باب زکات یاد شده است.
از جمله مصارف زکات، سبیل اللّه است که مراد از آن مصالح عمومی مسلمانان می باشد، همچون ساختن مسجد، بیمارستان و مانند آن دو. در نتیجه هزینه کردن زکات برای احداث، توسعه و تعمیر بیمارستانی که در خدمت مسلمانان است جایز می باشد.

معنی کلمه بیمارستان در ویکی واژه

ospedale
جایی که بیماران را در آنجا بستری و معالجه کنند، مریض خانه.

جملاتی از کاربرد کلمه بیمارستان

به اهواز کرد آن سیم شارستان بدو اندرون کاخ و بیمارستان
بیمارستانِ چشمِ‌بیمارِ ترا در زلفِ چو زنجیرِ تو بس دیوانه است
تالی بر اثر عوارض حمله قلبی و کووید ۱۹ در بیمارستانی در وایت پلینز، نیویورک، در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲ در ۷۳ سالگی درگذشت.
شبلی را در بیمارستان بغداد بازداشتند، جماعتی در پیش او شدند، ازیشان پرسید که کی اید گفتند دوستان توایم یا بابکر، سنگ فرا ایشان انداختن گرفت همه بگریختند شبلی گفت اگر دعوی دوستی من می کنید بر بلاء من چرا صبر نکنی و این بیت بگفت.
بسی شارستان گشت بیمارستان بسی بوستان نیز شد خارستان
نقلست که روزی به بیمارستانی شد دیوانهٔ را دید که های هویی می‌کرد و نعره همی زد گفت: آخر چنین بندی گران بر پای تو نهاده‌اند چه جای نشاطست گفت: ای غافل بند برپای من است نه بر دل.
تاکاهاتا در ۵ آوریل ۲۰۱۸ در بیمارستانی در شهر توکیو در اثر سرطان ریه در گذشت.
از اهواز تا پارس یک شارستان بکرد و برآورد بیمارستان
او با وجود تزریق واکسن کرونا به کووید ۱۹ مبتلا گشت و سرانجام در ۴ مهر ۱۴۰۰ در بیمارستان فرمانیه تهران درگذشت.
درمان بسته به علت جنون متفاوت است. در اکثر موارد بستری شدن در بیمارستان‌های اعصاب و روان لازم است. داروهایی که توهم‌های شنوایی و هذیان‌ها را کاهش می‌دهند، و تفکر و رفتار را پایدار می‌کنند (داروهای آنتی سایکوتیک) مکمل هستند، یعنی اغلب به تنهایی مؤثر نمی‌باشند.
بیاویختند از در شارستان دگر پیش دیوار بیمارستان
شبلی را - قدس الله تعالی سره - شوری افتاد، به بیمارستان بردند جمعی به نظاره وی رفتند پرسید که شما کیانید؟ گفتند: دوستان تو سنگ برداشت و بر ایشان حمله کرد جمله بگریختند بخندید گفت: بازآیید ای مدعیان که دوستان از دوستان نگریزند و از سنگ جفایشان نپرهیزند.
احمد محمود در اواخر عمر دچار بیماری تنگی نفس شد و این بیماری در سال ۱۳۸۰ یک بار او را به بیمارستان کشاند. در اول مهرماه ۱۳۸۱ بار دیگر حال او به وخامت گرایید و پس از انتقال به بیمارستان و بستری شدن، در روز جمعه ۱۲ مهر سال ۱۳۸۱ به دنبال یک دورهٔ بیماری ریوی در بیمارستان مهراد در تهران درگذشت و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.
در مجموع ۲۲ دانش آموز شامل ۱۸ دختر و ۴ پسر، بین ۱۵ تا ۲۲ ساله کشته شدند. از این تعداد، ۱۶ دانش آموز به علت آتش‌سوزی یا گرمازدگی و خفگی، ۳ تن از آنها هنگام خروج از ساختمان و ۳ نفر به دلیل جراحات شدید در بیمارستان جان خود را از دست دادند.
تا بعد از تحمل شداید و تجرع مکاید خبر یافتم که در بیمارستان اصفهان مردیست که در طب روحانی، قدمی مبارک و دمی متبرک دارد.
جلسات ضبط اسپایدرلند به دشوار بودن برای اعضای گروه شهرت دارند و آن‌گونه که آل‌میوزیک می‌نویسد «سخت و شدید، تروماتیک و مدرکی دیگر برای این تئوری که اعضای گروه در زمان تکمیل آلبوم برای مدتی به شکل خطرناکی به کار خود وابسته و در آن غرق شده بودند.» شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که یکی از اعضای گروه در این زمان به یک بیمارستان روانی مراجعه کرده‌است. والفورد در مصاحبه‌ای با سلکت به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «[ما] قطعاً تلاش می‌کردیم که در مورد چیزها جدی باشیم، خیلی شدید، که باعث شد ضبط آلبوم به گونه‌ای پراسترس باشد.» ضبط آلبوم در چهار روز به پایان رسید.
اینک چون نگارستان در بیمارستان نشسته است و دست و پائی بغل و بند بسته و بواسطه بند عشق از همه بندها رسته، روی و رأی بدان جهت آوردم و قصد آن بقعه کردم، چون بدان بنای همایون و عمارت میمون رسیدم