حوا
معنی کلمه حوا در لغت نامه دهخدا

حوا

معنی کلمه حوا در لغت نامه دهخدا

حوا. [ ح َوْ وا ]( اِخ ) تلفظ فارسی حواء مادر آدمیان. زوجه آدم. اسمی است که آدم زوجه خود را بدان نامید و به معنی زندگی است و بدان واسطه حوا به ام البشر ملقب شد و چون حوا اطاعت امر حضرت اقدس الهی را ننمود، خداوند عالم غم و حزن او را دوچندان ساخت. گفتند که بزحمت اولادهاخواهی زایید و اشتیاق تو بشوهرت خواهد بود و او بر تو تسلط خواهد داشت. ( قاموس کتاب مقدس ) :
بارت خبر آرد از آب حیوان
برگت خبر آرد ز روی حوا.ناصرخسرو.سعدی خویشتنم خوان که به معنی بتوام
گر بصورت نسب از آدم و حوا دارم.سعدی.حدیث عشق اگر گویی گناه است
گناه ، اول ز آدم بود و حوا.سعدی.رجوع به حواء شود.

معنی کلمه حوا در فرهنگ معین

(حَ وّ ) [ ع . ] (ص . ) زن گندمگون .

معنی کلمه حوا در فرهنگ عمید

۱. نخستین انسان ماده در ادیان سامی: حدیث عشق اگر گویی گناه است / گناه اول ز حوا بود و آدم (سعدی۲: ۴۸۲ ).
۲. از صورت های فلکی نیمکرۀ شمالی، به صورت مردی که ماری در دست گرفته، مارافسا.

معنی کلمه حوا در فرهنگ فارسی

نخستین زن بروایت تورات زوجه آدم .
۱ - ( صفت ) مونث احوی زن گندمگون . ۲ - ( اسم ) از اعلام زنان است .
تلفظ فارسی حوائ مادر آدمیان زوجه آدم اسمی که آدم زوجه خود را بدان نامید و بمعنی زندگی است و بدان واسطه حوا بام البشر ملقب و چون حوا اطاعت امر حضرت اقدس الهی را بنمود خداوند عالم غم و حزن او را دو چندان ساخت گفتند که بزحمت اولاد ها خواهی زایید و اشتیاق تو بشوهرت خواهد بود و او بر تو تسلط خواهد داشت .

معنی کلمه حوا در فرهنگ اسم ها

اسم: حوا (دختر) (عربی، عبری) (طبیعت، مذهبی و قرآنی، کهکشانی) (تلفظ: havā) (فارسی: حوا) (انگلیسی: hava)
معنی: زن گندمگون، نخستین زنی که خدا آفرید، همسر حضرت آدم ( ع )، نام یکی از صورت های فلکی، نخستین انسان ماده در مذاهب سامی، ( در نجوم ) ( = ماراَفسای ) صورت فلکی بزرگی در آسمان نیمکره ی جنوبی، که آن را به صورت مارگیری مجسم می کنند که ماری را با دو دست گرفته است، ( اَعلام ) به روایت تورات و قرآن، ( در نجوم ) مارافسا ( صورت فلکی )، ( در اعلام ) نام همسر حضرت آدم ( ع )، حیات، نام همسر آدم ( ع )

معنی کلمه حوا در فرهنگستان زبان و ادب

{Ophiuchus, Oph, Serpent Bearer} [نجوم] صورت فلکی بزرگ استوای آسمان در همسایگی شمالی صورت عقرب، که به شکل مردی ماربه دست تصور می شود

معنی کلمه حوا در دانشنامه عمومی

حوا (رپر). حوا ( انگلیسی: Hava؛ زادهٔ ۱۲ اوت ۱۹۹۸ ) خواننده رپ اهل آلمان است. وی از سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده است.
حوا (فیلم ۱۹۶۸). حوا ( انگلیسی: Eve ) فیلمی به کارگردانی جرمی سامرز است که در سال ۱۹۶۸ منتشر شد.
حوا (مجموعه تلویزیونی). حوا ( کره ای:  이브; لاتین نویسی اصلاح شده:  Ibeu; انگلیسی: Eve ) یک مجموعهٔ تلویزیونی کره جنوبی است که سو یه جی، پارک بیونگ - اون، یو سون و لی سانگ - یوب در آن به ایفای نقش پرداختند. این مجموعه از ۱ ژوئن تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۲ روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ساعت ۲۲:۳۰ ( کی اس تی ) از تی وی ان برای ۱۶ قسمت پخش شد.
لی رائل ( سو یه جی ) از پدری نابغه و مادری زیبا متولد شد. پدر او در کودکی اش به قتل میرسد و خانواده اش خیلی زود نابود می شود. لی رائل تصمیم میگیرد از افراد قدرتمندی که مسئول مرگ پدرش بودند انتقام بگیرد و خود را برای سیزده سال آینده آماده میکند. او با کمک سو یون پیونگ ( لی سانگ - یوب ) نقشه خود را اجرا میکند و از کانگ یو گیوم ( پارک بیونگ - اون ) که هدفش بوده، درخواست طلاق به همراه ۲ تریلیون وون می کند…
• سو یه جی در نقش لی رائل
• پارک بیونگ - اون در نقش کانگ یون - گیوم
• یو سون در نقش هان سو - را
• لی سانگ - یوب در نقش سو اون - پیونگ
در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱، اعلام شد که فیلم برداری این مجموعه آغاز شده است و برای پخش در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است. در ۲۵ فوریهٔ ۲۰۲۲، تصویری از جلسهٔ فیلم نامه خوانی منتشر شد.
اولین نمایش حوا در ۲۵ مهٔ ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل بهبود کیفیت سریال، یک هفته به تعویق افتاد.

معنی کلمه حوا در دانشنامه آزاد فارسی

حَوّا (Eve)
در عهد عتیق، نخستین زن، همسر آدم (و مادر هابیل و قابیل و شیث). شیطان در هیئت ماری او را به خوردن میوۀ ممنوعه از درخت معرفت خیر و شر اغوا کرد و سپس حوا نیز آدم را به خوردن آن وسوسه کرد که باعث رانده شدن هردو از بهشت عَدْنشد. دو روایت از قصۀ آفرینش در کتاب مقدس وجود دارد. در یکی حوا هم زمان با آدم آفریده می شود، در دیگری از دندۀ آدم خلق می شود. در متون عبری مشهور به میدراش، نخستین همسر آدم لیلیت است (و فرزندان او به همسری پسران حوا، هابیل و قابیل، درمی آیند). در قرآن، ضمن بیان داستان آفرینش آدم، به خلقت حوا نیز اشاره می شود امّا او را نه از دندۀ آدم (یا دندۀ چپ آدم) بلکه از جنس آدم معرّفی می کند: همۀ شما را از یک پدر آفریدیم و جفت آن پدر را از جنس خود او قراردادیم» (نساء، ۱) از سوی دیگر، آن جا که وسوسۀ شیطان مطرح می شود، قرآن تصریح می کند که: شیطان «آن دو» را وسوسه کرد و «آن دو» را به فریب راهنمایی کرد و در برابر «هر دو» سوگند یاد کرد که جز خیر آن ها را نمی خواهد (اعراف، ۲۰ـ۲۲) قرآن نه حوا را به عنوان مسئول اصلی معرفی می کند و نه او را از حساب خارج می کند. مفسران از این آیات نتیجه گرفته اند که اولاً زن و مرد هر دو از یک طینت و سرشت اند و نظریه های تحقیرآمیز نسبت به زن از لحاظ سرشت و طینت، از دیدگاه قرآن باطل است؛ ثانیاً، از نظر قرآن جنس زن از این اتهام که عنصر وسوسه و گناه است، مبرّاست. نیز ← آدم
حوا (صورت فلکی). حَوّا (صورت فلکی)(Ophiuchus)
حَوّا
(یا: مارافسای) صورت فلکی بزرگی در امتداد استوای آسمانی (← کرۀ آسمانی) . به مار افسای نیز معروف است، زیرا صورت فلکی مار بر گرد آن پیچیده شده است. خورشید در آذر ماه هر سال از حوا گذر می کند، اما این صورت فلکی بخشی از منطقه البروج (بُرجگاه) نیست. ستارۀ بارنارد در صورت فلکی حوا قرار دارد.

معنی کلمه حوا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حَوّا، نخستین زن، همسر حضرت آدم و مادر نسل بشر است.
این نام در عهد عتیق به عبری به صورت (حَوّاه) آمده است.این واژه در ترجمه یونانیِ تورات، Evαو در لاتینی، Heva بوده و از لاتینی نیز به صورت Eve وارد زبانهای غربی شده است.درباره ریشه شناسی واژه حوا اختلاف هست؛ چنان که نُه ریشه محتمل برای آن ذکر کرده اند.
← نظریه اول
در منابع واژهشناسی زبان عربی نیز درباره اشتقاق حوّاء اختلاف هست که ذیل دو ریشه «حوو» و «حوی» به آن اشاره کرده اند؛ در عین حال، حوّاء در نظر لغت شناسان اسم خاص است و در معنای آن بدون بیان هرگونه وجه و ارتباط لغوی، فقط عبارت «زوج آدم» را آورده اند. به طور کلی صورت نوشتاری واژه حَوّاء در زبان عربی در چند معنای اصلی یافت میشود: یکی ذیل مادّه «ح و و» (دالّ بر سیاه شبیه به سبز یا قرمز مایل به سیاه)، مؤنث أحوی، صفت چیزی یا زنی که رنگ تیره و مایل به سیاه دارد دیگری ذیل مادّه «ح ی ی» (با دو دلالت زندگی و مار)، به معنای مارگیر. همچنین ابن منظور حَوّاء به همراه الف لام را نام یک اسب دانسته است (شاهد شعری آن در اشعار شاعران آمده است.).
نام حوا در فرهنگ عربی پیش از اسلام
در فرهنگ عربی پیش از اسلام، از نام حوّاء برای نامگذاری زنان استفاده می شده و به گزارش ابن سعد، نام همسر یکی از صحابیان پیامبر حوّاء بوده است.به نظر هوروویتس، این کاربرد در فرهنگ عربی لزوماً برگرفته از نام حوّاء در فرهنگ یهودی ـ مسیحی نیست و ممکن است صرفاً مؤنث أحوی باشد. هرچند حوّاء به عنوان نام همسر آدم در شعری از فرزدق (متوفی ۱۱۰) آمده است.
حوّا در سنّت یهودی
...
[ویکی شیعه] حَوّا، نخستین زن، همسر حضرت آدم و مادر نسل بشر است. در کتب مقدس یهودی-مسیحی از او نام برده شده اما در قرآن نام حوا ذکر نشده و فقط با عنوان همسر آدم به او اشاره می شود. در کتب تفسیری، تاریخی و روایی مسلمانان نام حوا آمده و داستان هایی درباره خلقت او، خوردن او و آدم از میوه ممنوعه، هبوط شان به زمین و زندگی آنان پس از هبوط نقل شده است. درباره محل دفن حوا اختلاف است و مرقدی در جده عربستان به او نسبت داده می شود.
این نام در عهد قدیم به عبری به صورت (حَوّاه) آمده است. این واژه در ترجمه یونانی تورات، Evα و در لاتینی، Heva بوده و از لاتینی نیز به صورت Eve وارد زبان های غربی شده است. درباره ریشه شناسی واژه حوا اختلاف هست؛ چنان که نُه ریشه محتمل برای آن ذکر کرده اند.
در منابع واژه شناسی زبان عربی نیز درباره اشتقاق حوّاء اختلاف هست که ذیل دو ریشه «حوو» و «حوی» به آن اشاره کرده اند؛ در عین حال، حوّاء در نظر لغت شناسان اسم خاص است و در معنای آن بدون بیان هرگونه وجه و ارتباط لغوی، فقط عبارت «زوج آدم» را آورده اند.
[ویکی فقه] حوا (قرآن). حوا (علیهاالسّلام) ، همسر آدم ابوالبشر (علیه السّلام) و مادر آدمیان است.
نام حوا (علیهاالسّلام) در قرآن نیامده، لیکن از او با واژه «زوج آدم (علیه السلام)» تعبیر شده است. در روایات و کلمات مفسران نام او حوا ذکر شده است. در این مدخل از واژه های «ابویکم»، «زوجک»، «زوجها» و... استفاده شده است.
آفرینش حضرت حوا
از آن جا که خداوند اراده کرده بود تا فرزندانی به حضرت آدم عطا کند، و نسل او را به وجود آورد، مشیت او چنین قرار گرفت که حضرت آدم همسری داشته باشد تا با او ازدواج نموده و از او دارای فرزند گردد.خداوند حوّا را از زیادی گِل آدم (علیه السلام) آفرید، بنابراین حوّا بعد از آفرینش آدم (علیه السلام) آفریده شده است.چنان که این مطلب به طور سربسته، از آیه اول سوره نساء و آیه ششم سوره روم استفاده می شود. آن چه در بعضی روایات آمده که حوّا از آخرین دنده چپ آدم (علیه السلام) گرفته شده، از اسرائیلیات است و از فصل دوم «سِفر تکوین» تورات تحریف یافته، وارد روایات اسلامی شده است، زیرا تعداد دنده های زن و مرد، تفاوتی با هم ندارند، و کمتر بودن یک دنده در مردان در جانب چپ از افسانه است. (سفر تکوین، قسمت اول اسفار موسی (علیه السلام) و یکی از کتب پنجگانه تورات است.)
عناوین مرتبط
ابلیس و حوا علیهاالسّلام؛ پوشش حوا؛ حوا و درخت ممنوع؛ عصیان حوا؛ هبوط حوا.

معنی کلمه حوا در ویکی واژه

زن گندمگون.

جملاتی از کاربرد کلمه حوا

ایمن نشین که دزد حوادث طمع برید از بیم آنکه نعره زند پاسبان شکر
میر احوالست نه موقوف حال بندهٔ آن ماه باشد ماه و سال
گر به احوال او نپردازی ای بدش حال و ، ای بدش احوال
ای باد صبا به کوی آن دلبر کش احوال دلم بگوی اگر باشد خوش
سیدا دید به احوال عجب صایب را نیست از دوریی تو عیش و طرب صایب را
زر بسیار باید خرج کردن در آن احوال خود را درج کردن
هر کس گرفت با خویش از ظاهرم قیاسی بگذار تا ندانند احوال اندرونم
داماد چو دید کان نواله کردند به کام او حواله
فرعدل و یمن انصاف تو طبع باز را دوستی والف با کبک و حواصل یافته
ای عزیزی که در همه احوال جان من دوستیت خوار نداشت