جنبی

معنی کلمه جنبی در فرهنگ عمید

۱. کناری، پهلویی.
۲. [مجاز] فرعی، غیراصلی، جانبی: فعالیت های جنبی نمایشگاه.

معنی کلمه جنبی در ویکی واژه

laterale

جملاتی از کاربرد کلمه جنبی

بجنبید لشکر ز غارتگری نماندند ازیشان به دیو و پری
نجنبید سام یل از روی خاک مکوکال را دل بشد دردناک
سواران به خفتان و خود اندرون یکی را به رگ بر نجنبید خون
اعتراف بسیاری از رهبران سیاسی و مذهبی عرب همانند پروفسور عبدالهادی التازی، احمد الصراف، محمد عابد الجابری، عبدالله بن کیران (نخست‌وزیر ۲۰۱۱–۲۰۱۳ مراکش)، عبدالمنعم سعید، عبدالخالق الجنبی و تنی چند از نویسندگان مشهور عرب و چند تن از رهبران دینی از جمله قرضاوی در مورد اصالت نام خلیج فارس و نداشتن توجیه برای تغییر نام خلیج فارس سندهای زنده‌ای از حقانیت این نام است.
از آنجایی که اسپکتر تقریباً قادر مطلق است، دسترسی به هر قدرتی برایش امکان‌پذیر است، به‌طور مثال او با گفتن کلمهٔ شزم، شخصیت کاپیتان مارول را به بیلی بتسون تبدیل کرد. از دیگر توانایی‌های او می‌توان به پرواز، لمس‌ناپذیری، نامرئی شدن، دورجنبی، دورآگاهی، دگرپیکری، تغییر اندازه، اجرای وهم و انحراف واقعیت اشاره کرد. اما او قادر به اجرای جادو و توانایی‌های بسیار پیچیده‌تر و قدرتمندتر از جمله سفر میان بعدها و جهان‌های مختلف، افزایش اندام اختری خود به اندازه‌ای حتی بزرگتر از منظومه خورشیدی، تغییر آب‌وهوا، جذب و تخلیه نیروی حیات و کنترل جاذبه و چگالی نیز می‌باشد.
برون شد سپاهی که بالاو شیب بجنبید و دریا ببست از نهیب
بسوی شیر بجنبید و برون آمد شیر سوی هامون شده از بیشه خروشان و دمان
آرامگاه منسوب به اردشیر سوم در پارسه در شمال شرقی «چاه سنگی» و در مقابل «صد ستون» در ارتفاع ۴۰ متری در دل سنگ کنده شده‌است. این بنا مشتمل است بر یک اتاق دو ستونی و در جنب آن یک ایوان با دو ستون در غرب و صندوق‌خانه‌هایی در شمال و جنوب و نیز تالاری ۴ ستونی با یک اتاق جنبی در شمال. همة این‌ها را بر سکویی چند پله‌ای بنا کرده‌اند که از سنگ‌های بزرگ و کوچک درست شده و و سنگ‌هایش را بدون ملاط به هم چسبانیده‌اند. نمای آرامگاه به تقلید از آرامگاه داریوش بزرگ در نقش رستم پرداخته شده است.
در آمریکا کودکان مدرسه‌ای که اختلال گفتاری دارند در برنامه‌های تحصیلی خاص قرار می‌گیرند. بیش از ۷۰۰۰۰۰ دانش آموز در برنامه‌های تحصیلی مدارس عمومی در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، اختلال گفتاری داشتند. این آمار شامل دانش آموزانی با شرایط جنبی مثل ناشنوایی نمی‌شود.
گرچه هر چه که مردمان ورزند ز اجنبی وز خویش و از فرزند
عبدالخالق الجنبی به صراحت ادعاهای بعضی نویسندگان عرب که مدعی بودند خلیج عربی قبل از ناسیونالیزم ناصری بکار رفته را عاری از حقیقت دانسته و گفته خلیج عربی توسط جغرافی دانان و مورخان استفاده نشده و حتی
هزار رمز به جنبیدن زبان در کام فرستد از دل گویا به خاطر شنوا
نجنبید بر زین سرافراز مرد از آن زخم بر وی نبد هیچ درد
بجنبی زجا با کمربند تنگ برآیی همی از پی نام و ننگ
این فیلم برای اولین بار در جشنوارهٔ جنبی فیلم فجر استان فارس رونمایی و با استقبال تماشاگران روبرو شد.
به تمکینی که مژگانش به جنبیدن نشد مایل تواضع کردنی زان نرگس پرکار فهمیدم