حقانی

معنی کلمه حقانی در لغت نامه دهخدا

حقانی. [ ح َق ْ قا نی ی ] ( ع ص نسبی ) منسوب به حق. مطابق با حق : حکم حقانی امر این است که... حقانیش این است که این مال را به او دهند.

معنی کلمه حقانی در فرهنگ معین

(حَ قّ ) [ ع . ] (ص نسب . ) منسوب به حق ، راست و درست ، از روی حق .

معنی کلمه حقانی در فرهنگ عمید

راست و درست، مبتنی بر حق و عدالت.

معنی کلمه حقانی در فرهنگ فارسی

منسوب به حق، راست ودرست وازروی حق وعدالت
( صفت ) منسوب به حق راست و درست از روی حق .

جملاتی از کاربرد کلمه حقانی

از اکابر شاه جهان آباد و از وارستگان آن دیار فرح بنیاد. به معارف ذات حقانی و محامد صفات انسانی موصوف و معروف بوده و از اسباب دنیوی به لنگی و پوست تختی قناعت نموده. به شیخ بهاءالدین کنبو که شیخی صاحب حال و او را خال بوده، ارادت داشته و مدتی لوای سیاحت ایران افراشته. در هرات با مولوی جامی ملاقات نموده و بعد از لطایف، صحبت یکدیگر را دریافتند. غرض، صاحب خیالات متین و احوالات گزین بوده. از اشعار آن جناب است:
حوزه دینی دارالعلوم حقانیه اکوره ختک از مدرسه‌های دینی معروف در این بخش از پاکستان شد.
حصری - قدس الله تعالی سره - گفته است: الصوفی (هو)الذی لایوجد بعد عدمه و لایعدم (بعد) وجوده یعنی: صوفی آن است که چون از وجود طبیعی خود فانی شود دیگر به آن باز نگردد که: الفانی لا یرد و بعد از آن چون به وجود حقانی و بقای بعد الفنا محقق گردد دیگر فانی نشود.
حرف علت گفتن افسانه بود عقل حیوانی نه حقانی بود
راضیه تجار همسر منوچهر حقانی‌پرست کتاب «بانوی رنگین کمان: زندگینامهٔ داستانی اشرف قندهاری (بهادرزاده)» را در شرح حال وی نگاشته است.
مهسا ژینا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز بود که در زمانی که در تهران مسافر بود، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه متروی شهید حقانی توسط گشت ارشاد به دلیل بدحجابی بازداشت شد و نهایتاً ۲۵ شهریور در بازداشت گشت ارشاد کشته شد. کشته‌شدن او خیزش ۱۴۰۱ ایران را در پی داشت و باعث واکنش‌های گسترده‌ای در ایران و جهان شد. نام او در شبکه‌های اجتماعی، میلیون‌ها بار تکرار شد و هشتگ مهسا امینی، پرتکرارترین هشتگ توییتر فارسی‌زبان شد.
در دسامبر ۲۰۱۳، فارین پالیسی، چنوت را یکی از ۱۰۰ متفکر برتر جهانی سال "به دلیل اثبات حقانیت گاندی " معرفی کرد و به کار آنها در ارائه شواهدی برای اثربخشی جنبش‌های سیاسی خشونت پرهیز اشاره کرد. در سال ۲۰۱۳، او همچنین برنده جایزه کارل دویچ (روابط بین‌الملل) شد، زیرا «مورد قضاوت قرار گرفته‌است که بیشترین سهم را در مطالعه روابط بین‌الملل و تحقیقات صلح از طریق نشریه داشته‌است.»
امامزاده حقانی مربوط به سدهٔ ۸ ه.ق است و در کلاردشت، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۶۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مؤلف کشکول گوید: این سخن حق است و مرا در رد مخالفان آن دلایلی است که در گوشه و کنار کشکول آمده است. در مثنوی عارف رومی نیز شعری است که دلیل حقانیت این سخن است.
محمود احمدی‌نژاد در ۲۳ فروردین سال ۱۳۹۱ در راستای برنامه‌های چهارمین دور سفر هیئت‌دولت به استان هرمزگان به جزیره بوموسی سفر کرد و در جمع مردم شهرستان ابوموسی سخن‌رانی و به شدت بر حقانیت و اصالت نام خلیج فارس تأکید کرد. این اولین دیدار یک رئیس‌جمهور ایرانی از این جزیره بود.
مرا سیصد دینار بداد و گفت: خرج وفات من کن و به مقبره ای معروف دفنم بنما و آنچه که ماند به مستحقانی که شناسی بخش. زمانی که بمرد، دفنش ساختم و بازگشتم.
و نشان تجلی حقانی آن بود که عجز و فنا تولد کند و هرچه بیشتر شود بیشتر خواهد، شعر:
بیا و علم حقانی ز بر کن تو انسان را ز علم حق خبر کن
سناتور مولانا سمیع‌الحق مدیر دارالعلوم حقانیه اکوره ختک و عضو مجلس سنای پاکستان روز سوم اردیبهشت ۱۳۸۳ برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی به ایران آمد.
بساط وصل گسترده، سماط عشرت افکنده به جام شوق در داده شراب ذوق حقانی
در پی کشته شدن اختر محمد منصور، سخنگوی طالبان، در بیانیه‌ای هبت‌الله آخندزاده را رهبر جدید و از سراج‌الدین حقانی و ملا محمد یعقوب به‌ عنوان معاونان او نام برد.
به اسرارت نمایم راه توفیق بکن این قول حقانی تو تصدیق
در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی از اعتراضات با عنوان «فتنه» یاد کرد و افزود فتنه درویشان در تهران یک فتنه بزرگ بود ولی به لطف خداوند این فتنه نیز برچیده شد. هرچند شاهد شهادت پرسنل نیروی انتظامی بودیم ولی در نهایت توطئه درویشان افشا و حقانیت نظام بار دیگر به اثبات رسید.
از برجسته ترین اسب های ترکمن می‌توان به آترین حقانی،رجال هورس،کاپیتان کلاته‌ و..... اشاره کرد
دوم: تفکر در مسائل علمیه و معارف حقانیه، از احوال مبدأ و معاد و احکام اوامر و نواهی متعلقه به اعمال عباد و صفات اخلاق ایشان و کیفیت خلق و حشر و نشر و امثال آن.