دارالعلوم

معنی کلمه دارالعلوم در فرهنگ معین

(رُ لْ عُ ) [ ع . ] (اِمر. ) ۱ - جایی که در آن علوم عالی تدریس کنند. ۲ - شهری که در آن حوزة علمیه دایر باشد. ۳ - کتابخانه .

معنی کلمه دارالعلوم در فرهنگ فارسی

۱- جایی که در آن علوم عالی تدریس کنند دار العلوم مدرسه عالی دانشگاه . ۲- شهری که در آن حوزه علمیه دایر باشد ( مانند قم نجف اصفهان شیراز ) ۳- کتابخانه .

معنی کلمه دارالعلوم در ویکی واژه

جایی که در آن علوم عالی تدریس کنند.
شهری که در آن حوزة علمیه دایر باشد.
کتابخانه.

جملاتی از کاربرد کلمه دارالعلوم

احمد نارویی داماد مولوی عبدالحمید و امام جمعه موقت مسجد جامع مکی و معاون امور اداری دارالعلوم زاهدان بود.
سپس با تشویق و ترغیب اطرافیان، برای ادامه تحصیلات دینی به مدارس اسلامی پاکستان، از جمله بدرالعلوم حمادیه رحیم‌یارخان و دارالعلوم فیصل‌آباد رفت و سپس از جامعه فاروقیه کراچی فارغ‌التحصیل شد. او در خارج از ایران نزد استادانی هم‌چون عبدالغنی جاجروی، مفتی نذیراحمد (مدیر دارالعلوم فیصل‌آباد)، نظام‌الدین شامزی، مولوی عنایت‌الله و سلیم‌الله خان درس خواند.
پس از بازگشت به ایران، از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ در مدرسه دینی قاسم‌العلوم زاهدان تدریس کرد. در سال ۱۳۶۷ به پیشنهاد مولوی عبدالحمید، مدیر دارالعلوم زاهدان، به این مرکز رفت و تا زمان درگذشتش در آن‌جا به تدریس پرداخت.
وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی، در دانشکده فقه در رشته زبان عربی و علوم اسلامی ادامه تحصیل داد و در سال ۱۹۶۲م مدرک کارشناسی گرفت و سپس به معهد الدراسات الاسلامیه وابسته به دانشگاه بغداد رفت و در سال ۱۹۶۹م در رشته علوم اسلامی، کارشناسی ارشد دریافت کرد. او برای تکمیل تحصیلات خود به دانشکده دارالعلوم در دانشگاه قاهره رفت و در سال ۱۹۷۲م در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شد و همزمان در المعهد العالی للبحوث والدراسات العربیة وابسته به دانشگاه الدول العربیة درس اقتصاد خواند.
مدارس علمیه که حوزه‌های علمی در جغرافیای اسلام را شکل می‌دهند، از ارگان‌های علمی اسلامی هستند. اولین مدرسه‌های اسلامی را فاطمیان در مصر شکل دادند. مدارس علمی شیعه به حوزه علمیه شناخته می‌شود و مدارس علمی سنی، عنوان دارالعلوم یا مدرسه علوم دینی شناخته شده‌هستند.[نیازمند منبع]
احمد بن علی اسکندری/سکندری (۱۸۷۵–۱۹۳۸) فقیه، ادیب و شاعر مصری بود. در زادگاهش اسکندریه دانش آموخت، سپس در الازهر و دارالعلوم قاهره ادامهٔ تحصیل داد. در آموزگاری مهارت یافت و از اعضای فرهنگستان زبان عربی قاهره برگزیده شد. تاریخ ادبیات زبان عربی پیش از اسلام اثر برجستهٔ اوست. کتابخانهٔ شخصی او به کتابخانهٔ دارالعلوم اهدا شد.
کلیسای جامع اچمیادزین مقر سر اسقف یا کاتولیکوس و مرکز آکادمی یا دارالعلوم، ایروان، وان به دلیل اینکه مرکز کار «خریمیان هایریک» بود، ارزروم به دلیل وجود کالج ساناساریان، و شوشی. در خارج از ارمنستان مهم‌ترین مراکز روشنفکری عبارت بودند از قسطنطنیه، تفلیس، مسکو، و در اروپای غربی، ونیز و وین به دلیل وجود مخیتاریست‌ها در آن دو شهر و پاریس و ژنو به عنوان مراکز جوانان دانشجوی ارمنی و سپس مدتی بعد «باستن» به عنوان مرکز روشنفکری مهاجران ارمنی که به آمریکا رفته بودند.
احمد ناروئی (اسفند ۱۳۴۲ – ۲۶ اسفند ۱۳۹۲) خطیب و معاون امور اداری دارالعلوم زاهدان بود. وی فعال صلح و آشتی در استان سیستان و بلوچستان نیز بوده‌است.
احمد محمّد حوفی (۱۹۱۰–۱۹۸۳) ادیب و پژوهشگر مصری بود که به تدریس نیز پرداخت. دکترای ادبیات عربی را در سال ۱۹۵۲م گرفت، سپس در دارالعلوم استاد شد. زندگی عربی از میان شعر جاهلی، زن در شعر جاهلی، ادبیات سیاسی در عصر اموی، نسیب در شعر شوقی، همران قرآن کریم، میوهٔ قلم از آثار اوست؛ همچنین دیوان احمد شوقی را گردآورد. خانواده‌اش پس از درگذشت، کتابخانهٔ شخصی او را به دارالعلوم اهدا نمودند.