جلوی

معنی کلمه جلوی در لغت نامه دهخدا

جلوی. [ ج َ ] ( اِ ) خرام وخرامنده. || خدم و حشم. ( ناظم الاطباء ).
جلوی. [ ج َ وا ] ( ع اِ ) نام اسبها است. ( منتهی الارب ).
جلوی. [ ج َ وا ] ( اِخ ) دهی است. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه جلوی در فرهنگ فارسی

دهی است

جملاتی از کاربرد کلمه جلوی

من به تو نیاز دارم تا در جلوی دوستانم تو را در خردکن بگذارم!
در سال نو، سال سوم دوره می‌رکی زندانی بود که در آن زمان ایشیده تاته‌واکی یوشیفوکا (به ژاپنی: 石出帯刀吉深) (۴۳ ساله) مسئول آن بود. آتشی که در معبد هونگو مارویاما هونمیو جی آغاز شد به سرعت گسترش یافت و به آتشی عظیم تبدیل شد و آتش به زندان در کودنما چو نزدیک شد. در آن زمان حدود ۱۲۰ زندانی در زندان بودند، اما کلید زندان در دادسرا بود و بدون رعایت مراحل مقرر باز نمی‌شد. با این حال، ایشیده احساس می‌کرد که اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، آتش به زندان سرایت می‌کند و زندانیان تا حد مرگ می‌سوزند، این خیلی رقت‌انگیز است، بنابراین او شخصاً جلوی زندان را شکست و زندانیان را رها کرد. سپس به زندانیان گفت:
جولان دل شکاریش از کار برده است مستانه می‌رسد جلوی می‌توان گرفت
همزمان با آغاز فصل دوم، نتفلیکس یک برنامهٔ گفتگومحور دربارهٔ سریال منتشر کرد. این برنامه که با عنوان فراتر از چیزهای عجیب ساخته شده و کارگردانی آن را جیم رش برعهده دارد شامل تصاویر و بخش‌هایی از پشت صحنه و مراحل ساخت سریال است. همچنین در هر قسمت از برنامه یکی از بازیگران یا عوامل سریال جلوی دوربین می‌نشیند و با مجری صحبت می‌کند.
۱ عدد مکان قرارگیری گرداننده ۵٫۲۵ اینچ در جلوی کیس
بافت موی فرانسوی بسیار ساده، بروز و شیک و در واقع یک مدل موی هنری است. این بافت از نزدیک پیشانی آغاز می شود و برای کسانی که می خواهند موهای جلوی سرشان را جمع کنند، بسیار مناسب است.
در ۷ فوریه ۱۹۱۷، سایکس با این ادعا که در مقام شخصی و غیررسمی عمل می‌کند، با رهبران صهیونیست وارد مباحث ماهوی شد. در این جلسه، مکاتبات قبلی بریتانیا با «عرب‌ها» به بحث گذاشته شد. در این مقطع، صهیونیست‌ها هنوز از توافق‌نامه سایکس–پیکو بی‌خبر بودند هرچند که نسبت به این موضوع ظن برده بودند. یکی از اهداف سایکس این بود که صهیونیست‌ها را زیر پرچم حاکمیت بریتانیا بر فلسطین بسیج کند تا بتواند برای دفاع از این هدف، دلایل موجهی جلوی فرانسه بگذارد.
دنیات نداده ام نه از جلوی توست کونین فدای یک نفس زاری توست
رفتار یک ژیروسکوپ می‌تواند به سادگی با توجه به رفتار چرخ جلوی دوچرخه درک می‌شود. اگر چرخ از محور عمود به سمت چپ متمایل شود لبه جلوی چرخ هم به سمت چپ می‌چرخد. به عبارت دیگر چرخش بر روی یک مورد چرخ چرخان، چرخش در محور سوم را موجب می‌شود.
از معتمدی شنیدم که وزیر علی بن عیسی اربلی صاحب کشف الغمه روزی با فر و شکوه و حشم همی رفت. و مردانش، کسان را از جلوی وی همی راندند.
پیش پیش جلوی قدر تو زیبد ز فلک شاطر مهر کشد خدنگ جهان گرد یدک
در ۲۵ مارس سپاه به دروازه سیاه رسید. در نبرد مورانون در جلوی دروازه سیاه سپاه به دستور آراگورن به دو دسته تقسیم شد. این نبرد به فرماندهی آراگورن آنقدر ادامه داشت تا سر انجام فرودو توانست حلقه را نابود کند و حکومت سائورون را پایان دهد.
او مدعی بود از سال ۲۰۰۷ متوجهِ این بیماری شده‌است و از مدت‌ها قبل وجود داشته تا با شور اسلامی ایران و حس خداجویی و عبادت بشر در حج مبارزه و جلوی عبادت گرفته شود.
براه افتادیم تا به پیری عظیم رسیدیم که بر سکوئی نشسته بود. هنگامی که جلویش رسیدیم. گفت: رهایش کنید و ادعایتان را برگویید. فرزندانش گفتند: ادعای ما این است که وی پدر ما را بکشته است.