دادسرا

دادسرا

معنی کلمه دادسرا در لغت نامه دهخدا

دادسرا. [ س َ ] ( اِ مرکب ) پارکه . اداره مدعی العموم. محل کار دادستان و دادیاران و بازپرسان. و آن سه باشد: 1- دادسرای شهرستان ؛ دادسرایی که در معیت دادگاههای شهرستان کار کند و دارای دادستان و بازپرس است.2- دادسرای استان ؛ دادسرایی که در معیت دادگاه استان بکار پردازد و دارای دادستان و دادیار است ولی بازپرس ندارد و بر دادسرای شهرستان نظارت کند. 3- دادسرای تمیز، دادسرایی که در معیت دیوان عالی تمیز ( دیوان کشور ) کارکند و فاقد بازپرس است اما دارای دادستان ( دادستان کل کشور ) و معاونینی است و بر همه دادسراهای کشور نظارت کند. دادسرای دیگری در تشکیلات عدلیه هست و آن دادسرای عالی انتظامی قضاة است که در معیت دادگاه عالی انتظامی قضاة بکار بپردازد و بتخلفات قضاة رسیدگی کند و دارای دادستان و معاونین است و منحصراً در مرکز کشور باشد.

معنی کلمه دادسرا در فرهنگ معین

(سَ ) (اِمر. ) اداره ای در دادگستری که تحت نظر دادستان کار کند، ادارة مدعی عمومی .

معنی کلمه دادسرا در فرهنگ عمید

قسمتی از ادارۀ دادگستری شامل شعبه های بازپرسی که کارمندان آن زیر نظر دادستان کار می کنند.

معنی کلمه دادسرا در فرهنگ فارسی

اداره دادگستری بازپرسی زیرنظردادستان
( اسم ) ادارهای در دادگستری که تحت نظر داد ستان کار کند اداره مدعی عمومی یا دادسرای نظامی استان ادارهای در دادگستری که مرکب است از یک دادستان و یک دادیار برای هر شعبه پارکه استیناف . یا دادسرای شهرستان ادارهای در دادگستری که مرکب است یک دادستان و یک دادیار پارکه بدایت .

معنی کلمه دادسرا در دانشنامه عمومی

دادسرا نهادی در دادگستری است که در حوزه قضائی هر شهرستان در همراهی دادگاه انجام وظیفه می کند و عهده دار کشف جرم، تعقیب متهم، اقامه دعوی و اعلام جرم از جنبه حق اللهی و حفظ حقوق عمومی و حدود اسلامی، اجرای حکم و نیز رسیدگی به امور حسبی بر اساس مقررات قانونی است که به ریاست دادستان اداره و به تعداد لازم دارای معاون، دادیار، بازپرس و تشکیلات اداری می باشد و در جرائمی که جنبه خصوصی دارد دادسرا با شکایت شاکی خصوصی شروع به تعقیب و تحقق می کند.
در حوزه قضایی بخش ( دادگاه بخش ) وظیفه دادستان را دادرس علی البدل بر عهده دارد.
این نهاد در قانون اصول تشکیلات عدلیه و محاکم شرعیه و حکم صلحیه تحت نام «پارکه» ( از واژه parquet در زبان فرانسوی ) آمده بود که در سال ۱۳۱۸ بر اساس قانون فرهنگستان به دادسرا تغییر نام داد.
در نظام قضایی کنونی جمهوری اسلامی ایران برای قضات دادسراها عناوین و مشاغل قضایی زیر پیش بینی شده است:
• دادستان: دادستان یا مدعی العموم یا مقام تعقیب، مقام قضایی است که برای حفظ حقوق عامه و نظارت بر حسن اجرای قوانین و تعقیب کیفری مجرمین و بزهکاران مطابق قوانین جاریه انجام وظیفه می کند و ریاست دادسرا را نیز عهده دار است.
وظایف دادستان: بر اساس قوانین و مقررات حاکم دادستان در حوزة قضائی مربوط دارای وظایف و تکالیف مانند موارد زیر است:
• کشف جرم و شروع به تعقیب کیفری بزهکاران و مجرمین
• اعلام جرم در مواردی که جنبه حق اللهی و عمومی دارد
• نظارت بر انجام تحقیقات مقدماتی و دادن تعلیمات لازم به بازپرس
• موافقت یا عدم موافقت با قرارهای صادره از ناحیه دادیار یا بازپرس
• ضبط وثیقه و اخذ وجه التزام و وصول وجه الکفاله
• اجرای احکام کیفری و جزائی
• پیشنهاد آزادی مشروط
• لغو تعلیق اجرای حکم
• ریاست و نظارت بر ضابطین دادگستری از حیث وظایفی که به عنوان ضابط بر عهده دارند.
• معاون دادستان: معاون دادستان مقام قضایی است که تحت نظارت دادستان قسمتی از وظایف دادسرا را انجام داده و در غیاب دادستان به جانشینی او عمل می کند.
• دادیار: دادیار، مقام قضایی است که در مواقعی که در حوزه قضایی به تعداد کافی بازپرس حضور نداشته باشد، تحت شرایطی، از طرف دادستان وظایف بازپرس را انجام می دهد.
• بازپرس: بازپرس یا مستنطق یا مقام تحقیق، مقام قضایی است که تحقیقات مقدماتی جرائم و جمع آوری دلایل له و علیه متهم بر عهده اوست و تحت نظارت دادستان وظایف قانونی خود را انجام می دهد.

معنی کلمه دادسرا در دانشنامه آزاد فارسی

نهاد حقوق کیفری است که عهده دار کشف جرائم، تفتیش و تحقیق جرائم و مجرمان، تعقیب و بازجویی از متهم و دستور جلب و نیز بازداشت موقت او (← توقیف) طبق قانون، اقامۀ دعوی از جنبۀ حق اللهی و حفظ حقوق عمومی و حدود اسلامی و همچنین اجرای احکام کیفری است. علاوه بر آن رسیدگی به امور حسبیه (← امور_حسبی) و سرپرستی و حفظ حقوق صغار و مجانین و نصب قیم یا عزل او، و ادارۀ امور غایب مفقودالاثر و ترکۀ متوفی بلاوارث (← ترکه) نیز جزو وظایف دادسراست. دادسرا جزو سازمان قضایی کشور است و نخستین بار به موجب قانون تشکیلات عدلیه (۱۳۲۹ق) و سپس به موجب مادۀ ۵۳ اصول تشکیلات عدلیه مصوب ۱۳۰۷ش تشکیل شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دادسرا به همان صورت سابق حفظ شد تا این که در ۱۳۷۳ش، به موجب قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب (موسوم به قانون دادگاه های عام) از سازمان قضایی حذف شد و وظائف آن به رئیس هر حوزۀ قضایی و دادگاه واگذار شد. حذف دادسرا با انتقادات و مخالفت های وسیع حقوق دانان مواجه شد و به تدریج معلوم شد حذف دادسرا موجب تداخل وظائف در محاکم شده، باعث تضییع حقوق عمومی می شود. این بود که به موجب قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب در ۲۸/۷/۱۳۸۱، دادسرا مجدداً به سازمان قضایی کشور بازگشت. ریاست دادسرا با دادستان است و به تعداد لازم معاون، دادیار، بازپرس و تشکیلات اداری خواهد داشت. کار دادسرا در واقع حفظ قانون و تعقیب حقوق عامه است که از دادگاه درخواست اجرای حق می نماید و به همین لحاظ، قضات دادسرا را قاضی ایستاده می گویند که به احترام مقام شامخ دادگاه، ایستاده بیانِ حق می کنند. کارمندان دادسرا در واقع کارگزاران حکومت اند و از بعضی جهات مأمورین قوۀ مجریه محسوب می شوند و از نظر اداری تحت امر دادستانی اند و رابطۀ آمر و مأمور بین ایشان برقرار است.

معنی کلمه دادسرا در ویکی واژه

اداره‌ای در دادگستری که تحت نظر دادستان کار میکند، ادار مدعی عمومی یا مدعی‌العموم.
محل کار دادستان، دادیار و بازپرس. محل اجرای داد، دادگستر؛ (سرای داد).
جایی که حق به حق‌دار میرسد.

جملاتی از کاربرد کلمه دادسرا

همچنین برای احمد علیرضابیگی، نماینده‌ای که موضوع خودروهای شاسی بلند را مطرح کرده بود، در دادسرا پرونده قضایی تشکیل شد. بعدا اجازه نطق در مجلس از او گرفته شد. به گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، «شورای نظارت بر رفتار نمایندگان در نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس بحثی را پیرامون علیرضابیگی مطرح کرده و بر همین اساس جلوی نطق‌ ایشان گرفته شده است.»
ساعاتی پس از وقوع حادثه در شبکه‌های مجازی، شایعاتی مبنی بر احتمال عمدی بودن این واقعه منتشر شد. اما، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، عمدی بودن این حادثه را رد کرد. سید محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز در مورد احتمال تروریستی بودن حادثه اظهار کرد «هیچ نشانه و علامتی از تروریستی بودن این حادثه در دست نیست». سید محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز در مورد مشکوک بودن انفجارها گفت: «در این خصوص نمی‌توانیم اظهارنظری کنیم».
آیدا عمیدی هنگام مرگ بکتاش آبتین به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که «مقام‌های زندان اوین، با وجود اطلاع از پیشینه بیماری‌های آقای آبتین و خطرات ویروس کرونا برای او، هیچ اقدامی برای جلوگیری از ابتلای او به کووید-۱۹ انجام ندادند.» همچنین او در ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ به دادسرای امنیت احضار شده و برای ممانعت از مداخلهٔ کانون نویسندگان ایران در برگزاری مراسم چهلم و نیز بیانیهٔ کانون در محکومیت قتل بکتاش آبتین به همراه یک عضو دیگر کانون نویسندگان مورد بازجویی قرار گرفتند.
انتشار شعری حماسی از فردوسی در سایت خرداد یکی از اتهامات وی اعلام گردید. وی مدتها بدون ملاقات در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود و در آستانه نوروز توانست از مرخصی استفاده کند. روز ۹ خرداد ۱۳۸۹ در پی تماس تلفنی یکی از مأموران دادسرای زندان اوین، او به زندان بازگشت.
به‌دنبال انتشار یک آهنگ مشترک به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان،‌ صبا کمالی و سحر زکریا بازیگران سینما و تلویزیون و دانیال مقدم، خواننده، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند.
پگاه آهنگرانی پیش از این در سال ۲۰۰۹، جشنواره فیلم برلین را برای دویچه وله در آلمان پوشش وبلاگی داده بود. روزنامه کیهان نیز در آستانه برگزاری جشنواره فیلم برلین خطاب به پگاه آهنگرانی نوشت: «مواظب باشید وقتی به آلمان می‌روید وطن‌فروشی نکنید.» وی پیش از این نیز در مردادماه سال ۱۳۸۸ و پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دور دهم برای ارائه برخی توضیحات به دادسرای انقلاب فراخوانده شده بود.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران در این باره اعلام کرد برای یازده تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، از جمله معترضان روز عاشورای ۱۳۸۸، حکم اعدام صادر شده و دو تن از آنان به اسامی آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی اعدام شده‌اند. سخنگوی انجمن پادشاهی ایران ادعای ارتباط این افراد با این حزب را به کلی رد کرده بود.
نسیم سلطان بیگی و سعیده شفیعی، دو زن روزنامه نگار برای اجرای حکم حبس خود به دادسرای اوین احضار شدند. آنها که به تحمل سه سال و نیم زندان محکوم شده‌اند، باید تا روز سه شنبه ۲۳ آبان خود را به این زندان معرفی کنند.
این پرونده پس از تأیید رأی صادرشده از سوی دادگاه توسط دیوان عالی کشور، روز ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ به واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد.