بیکران

معنی کلمه بیکران در لغت نامه دهخدا

بی کران. [ ک َ ] ( ص مرکب ) ( از: بی + کران ) بی کرانه. بی حد. بی نهایت. ( آنندراج ). بی پایان. غیرمحدود. ( ناظم الاطباء ). نامحدود :
نعمتش پاینده باد و دولتش پیوسته باد
دولت او بی کران و نعمت او بی کنار.فرخی.عمر تو بادا بی کران سود تو بادا بی زیان
همواره بادا جاودان در عز و ناز و عافیه.منوچهری.باد عمرت بی زوال و باد عزت بی کران
باد سعدت بی نحوست باد شهدت بی شرنگ.منوچهری.پند گیر از شعر حجت وز پس ایشان مرو
تا نمانی عمرهای بی کران اندر کرب.ناصرخسرو.نبشته چو با گفته جمع آمدی
و گرچند بس بی کران باشدی.( کلیله و دمنه ).... چو اکرام و افضال تو بی کران
چو انعام و احسان تو بی حساب.سوزنی.ای پسر در دلبری بسیار شد نیرنگ تو
بی کنار و بی کران شد صلح ما و جنگ تو.سوزنی. || سخت بسیار. ( یادداشت بخط مؤلف ). فراوان.بی شمار. ( یادداشت مؤلف ). بی مر. بی اندازه :
بتو بخشم این بی کران گنجها
که آورده ام گرد با رنجها.دقیقی.به بیچارگی باژ و ساو گران
پذیرفت با هدیه بی کران.فردوسی.سپه کش چو رستم سپه بی کران
بسی نامداران و جنگاوران.فردوسی.سپاهی در آن شهر بد بی کران
دلیران رومی و گندآوران.فردوسی.چو لشکر بود اندک و یار بخت
به از بی کران لشکر و کار سخت.اسدی.یکی نامه با این همه خواسته
در او پوزش بی کران خواسته.اسدی.فلک چاکر مکنت بی کرانش
خرد بنده خاطر هوشیارش.ناصرخسرو.پیمبر شبانی بدو داد از امت
به أمر خدا این رمه بی کران را.ناصرخسرو.و با بی کران خواسته و برده سوی عراق بازآمد. ( مجمل التواریخ والقصص ).
چو انبوه شد لشکر بی کران
عدد خواست از نام نام آوران.نظامی.هر امیری داشت خیل بی کران
تیغها را برکشیدند آن زمان.مولوی..... چنین شخصی که یک طرف از نعمت او شنیدی در چنان وقتی نعمت بی کران داشت. ( گلستان ). یکی از پادشاهان گفتش مینماید که مال بی کران داری. ( گلستان ). دانشمندی را دیدم بکسی مبتلا شده... جور فراوان بردی و تحمل بی کران کردی. ( گلستان ).

معنی کلمه بیکران در فرهنگ معین

(کَ ) (ص مر. ) بی پایان ، نامحدود.

معنی کلمه بیکران در فرهنگ عمید

بی کرانه، بی پایان، نامحدود.

معنی کلمه بیکران در فرهنگ فارسی

بی کرانه، بی پایان، نامحدود
( صفت ) بی پایان نامحدود .

معنی کلمه بیکران در ویکی واژه

immenso
بی پایان، نامحدود.

جملاتی از کاربرد کلمه بیکران

زی بحر بیکرانه چه مستانه میرود در خود یگانه از همه بیگانه میرود
همچو غرقاب عشق او، خسرو هیچ دریای بیکران دیدی؟
زروانیان، «زروان بیکران» یا گیتی‌ماده را عنصر نخستین می‌دانستند که تمام موجودات از آن پا به عرصهٔ وجود نهاده‌اند. دموکریت فیلسوف بزرگ یونان باستان می‌گفت اصل جهان از یک عنصر تجزیه‌ناپذیر است که از ترکیب آن، اشیاء مختلف پدید می‌آید و آن را «اتم» (ا به معنای نفی، تم از واژه بریدن و قطع کردن) یا «بخش‌ناپذیر» (در اصطلاح فلسفی ما ـ جزءِ لایَتَجَزی) نامید.
فضای سه بعدی شامل عمق، طول و عرض است. فضای چهار بعدی، علاوه بر ابعاد سه‌گانه بعد زمان را می‌رساند که به آن، فضای لایتناهی می‌گویند. تصویری است که توهم فضا در آن معادل بی بیکرانگی در محیط است.
استارگرل نخستین فصل خود را در ۱۸ مه سال ۲۰۲۰ که شامل ۱۳ قسمت است، آغاز کرد. این سریال همچنین روز بعد در سی‌دابلیو پخش شد و در سیستم عامل‌های دیجیتال سی‌دابلیو منتشر شد. پیش از آغاز سریال، شخصیت‌های این سریال در کراس اوور ارو ورس بحران در زمین‌های بیکران به نمایش درآمدند و استارگرل را به عنوان موجود در یک زمین موازی با سری ارو ورس معرفی کردند. در ژوئیه سال ۲۰۲۰، این سریال برای فصل دوم توسط سی‌دابلیو تمدید شد و در نتیجه استارگرل به عنوان یک سری اصلی سی‌دابلیو به شبکه منتقل شد.
این هم جهانی آن هم جهانی این بیکرانی آن بیکرانی
ادوارد اسنودن در ژوئن ۲۰۱۳ فاش کرد که بر پایه نمودارهای یک ابزار درون‌سازمانی، به نام «خبرچین بیکران»، آژانس امنیت ملی بین ۸ فوریه ۲۰۱۳ تا ۸ مارس ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۲۴/۸ میلیارد داده تلفنی و ۹۷/۱ میلیارد داده رایانه‌ای را از سراسر جهان، گردآوری کرده است. در آغاز، گفته شد که برخی از این داده‌ها بازتابی از شنود از شهروندان کشورهایی چون، آلمان، اسپانیا، و فرانسه هستند. اما بعداً آشکار شد که آن داده‌ها را سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی در هنگام مأموریت‌های نظامی برون‌مرزی، گردآوری کرده و سپس با آژانس امنیت ملی، همرسانی کرده بودند.
به آن لشکر بیکران برزدند همی بر سران گرز و خنجر زدند
دیدم آنگه خویش بحر بیکران جملۀ ذرات عالم موج آن
نخست تورم مستقیم ناشی از افزایش هزینه‌ها و دوم تورم حاصل از افزایش شدید نقدینگی در میان مردم که در حقیقت ناشی از افزایش تقاضای خانوارهایی که این پرداخت‌های معوض نقدی را دریافت کردند. اما مرزهای بیکران تورم امروز همین یارانه نقدی را هم مورد هجوم قرارداده است و شرایط معیشتی مردم در همه ابعاد آسیب‌پذیر شده‌است.
ملک فره و ملکتش بیکرانه جهان خسرو و سیرتش خسروانی
همان بیکران در جهان ایزدست اگر تاب گیری به دانش به دست
روی‌هم رفته الکسی به مدت ۱۲ دقیقه در فضای بیکران شناور بود.
در مدار زمین، الکسی لئونوف ابتدا به محفظه هوایی متصل به فضاپیمای واسخود وارد شد و خود را به آرامی بیرون کشید. پس از چند ثانیه مکث، در حالی‌که با کابل ایمنی به فضاپیما متصل بود، فضاپیما را رها کرد و در فضای بیکران شناور شد. خود الکسی دربارهٔ این لحظات می‌گوید:
دل ز جوش گریه گر بر خویشتن بالد رواست قطره‌ای بوده‌ست و بحر بیکرانش کرده‌ام
آبی بیکران در واقع شخصی‌ترین فیلم لوک بسون کارگردان فرانسوی و سازنده فیلم‌هایی چون قطار زیرزمینی و دختری بنام نیکیتا است.
در زبان عبری این کلمه مورد استفاده‌ای مانند تقاضای ورود به حوضه امنیت باید داشته باشد؛ زیرا که موجودی حقیر و ناچیز از لحاظ توانایی در برابر منبع عظمت و قدرت بیکرانی مانند خدا عرض نیاز می‌کند. با توجه به طرز فکر روزگاران ذکر شده باید چنین استنباطی باشد که پس از دعا از خداوند مورد نظر خواسته شود تا برآورده شدن دعا پس از عرض خواسته در محدوده ای از امنیت قرار گیرد.
راسل در سری بازی دزد علاوه بر صدای گرت، صداپیشهٔ شخصیت کرس، بزرگترین دشمن گرت (در بازی دزد ۲: عصر فلز) و شخصیت‌های فرعی بازی مثل نگهبانان نیز بوده‌است. او علاوه بر دزد: پروژه تاریک، دزد ۲: عصر فلز و دزد: سایه‌های مرگبار در بازی‌هایی مثل فال‌اوت ۳، سیستم شوک ۲، بایوشاک: بیکران و الدر اسکورولز ۵: اسکایرم نیز صداپیشه بوده‌است.
چو افتادی به بحر عشق دست و پا مزن صائب که از تسلیم، ساحل این محیط بیکران دارد
می نازد از تو جان بزرگیّ و بر حقست از بس که لطف و مکرمت بیکران کنی