جنایات

معنی کلمه جنایات در لغت نامه دهخدا

جنایات. [ ج ِ ] ( ع اِ ) ج ِ جنایت. تقصیرات. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). رجوع به جنایت شود.

معنی کلمه جنایات در فرهنگ عمید

=جنایت

معنی کلمه جنایات در فرهنگ فارسی

جمع جنایت
( مصدراسم ) جمع جنایت

جملاتی از کاربرد کلمه جنایات

آندری چیکاتیلو که با اسامی مستعار قصاب روستوف یا چاک‌دهنده روستوف نیز معروف است، بین سالهای ۱۹۷۸ و ۱۹۹۰ در روسیه، اوکراین، ازبکستان اتحادیه جماهیر شوروی دست به جنایاتی شدید زده است.
بود عبدالغفور از غیب دایم بغفران جنایاتش مراسم
پیش حق عذر جنایات مدان مستی را نیست مسموع در آن محکمه این معذوری
یک کمیته تحقیقاتی شوروی پس از جنگ از اردوگاه بازدید کرد تا شواهدی از جنایات نازی‌ها که در آنجا انجام شده بود جمع‌آوری کند. در نتیجه کار این کمیته، 16 نفر از اعضای اس‌اس که از نگهبانان اردوگاه بودند، در اواخر سال ۱۹۴۷ در دادگاه نظامی شوروی در برلین محاکمه شدند. ۱۴ نفر از آنها به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم شدند و دو نفر دیگر به ۱۵ سال زندان. آنها برای گذراندن مجازات خود به معادن زغال سنگ دریای شمال فرستاده شدند. شش نفر از آنها در پنج ماه اول گذراندن مجازات خود جان باختند. بقیه در سال ۱۹۵۶ آزاد شدند و به آلمان شرقی فرستاده شدند، جایی که دوباره محاکمه شدند و برخی از آنها به دوره‌های زندان اضافی محکوم شدند.
احمد منصور روزنامه‌نگار مصری از طریق حساب کاربری خود در سکوی ایکس گفت: در یک حادثه هولناک و بی‌سابقه که ایالات متحده و غرب که در حمایت از اسرائیل مشارکت دارند، یک افسر نیروی هوایی آمریکا خود را مقابل سفارت اسرائیل می‌سوزاند. در واشینگتن، و آنچه را که او انجام داد، در اعتراض به… جنایات جنگی و پاکسازی قومی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه ضبط می‌کند و شبکه تلویزیونی آمریکایی ان‌بی‌سی از مرگ او خبر داد.
اردوگاه توسط لشکر زره‌پوش ۱۱ام ایالات متحده در اوایل بامداد ۵ مه ۱۹۴۵ آزاد شد. در جریان هرج و مرج آزادی، تعدادی از کاپوهای سابق کشته شدند. پس از جنگ، برخی از پرسنل اس‌اس و کاپوها به جرم جنایات خود محاکمه شدند، اگرچه بیشتر آنها از مجازات رهاییدند. امروزه مکان این اردوگاه به عنوان دهکده ای خصوصی بازسازی شده‌است، اگرچه موزهٔ کوچکی نیز به یادبود کشته‌شدگان در دهکده وجود دارد که توسط دولت اتریش اداره می‌شود.
و این معنی در غزوات کردن و در فتح دیار کفر کوشیدن و لشکر باطراف کشیدن و اهل ظلم و فسق و فساد را مالیده داشتن و انصاف مظلوم ضعیف از ظالم قوی ستدن و دزدان و قطاع الطریق را دفع کردن و بر اهل جنایات حدود خدای راندن و بر اهل قصاص بفرمان خدا قصاص واجب شمردن و در ممالک سیاست‌های بی‌محابا راندن و امثال این دست دهد.
بود عبدالعفوت در جنایات همانا واسطه کل خطیئات
خنک آنگه که کند حق گنهت طاعت مطلق خنک آن دم که جنایات عنایات خدا شد
وی در قطعنامه ۲۰۱۷ ملل متحد به نمایندگی از اتحادیه اروپا خواستار گسترش فعالیتهای هیئت‌های حقیقت یاب سازمان ملل و ایجاد یک سازوکار دائمی و مستقل به منظور جمع‌آوری، حفظ و تحلیل اسناد و مدارک موجود در خصوص جنایات بین‌المللی و نقض حقوق و قوانین بین‌المللی تأکید نمود.
شورای روابط سودان و اتحادیه اروپا در گزارشی در سال ۲۰۰۱ موارد عدیده جنایات و اقدامات تروریستی این سازمان را برشمرده است. ارسال اسلحه از سوی اسراییل به این سازمان حتی در داخل اسراییل نیز اعتراضاتی را بدنبال داشته است.
بر اساس اعلام ولادیمیر کولوکولتسف، وزیر کشور روسیه، اگرچه جنایات در قفقاز شمالی، به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته و ثبات در سراسر روسیه نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است، اما حدود ۳۵۰ شبه‌نظامی در قفقاز شمالی در عملیات ضدتروریستی در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۴ کشته شده‌اند.
ور به او چیزی نچسبید از جنایات عموم زیر دشنام می و افیونش اندر می کشی
هر حکومتی وظیفه دارد که از مردم خود علیه کشتار دست جمعی، جنایت جنگی، پاکسازی نژادی یا قومی و جنایت علیه بشریت حمایت کند. این مسئولیت مستلزم پیشگیری از این گونه جنایات از طریق ابزارهای مناسب و ضروری است.
گوهر طاعت شد از آن کیمیا زلت و انکار و جنایات من
طاعت و ایمان کند آن کیمیا غفلت و انکار و جنایات من
جنایات جنگی ایالات متحده آمریکا، نقض قوانین جنگی توسط نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا می‌باشد که پس از امضای کنوانسیون‌های لاهه ۱۸۹۹، ۱۹۰۷ و کنوانسیون‌های ژنو اتفاق افتاده است.
در جامعه غربی پس از اتفاقات حاصل از روحانی‌گرایی در اروپا، به ویژه با اشاره به اتفاقات فرانسه، از بازگشت روحانی‌گرایی به اجتماع ترس وجود دارد و تفکر همگانی بر این است که روحانی‌گرایی باعث ایجاد فساد و سوءاستفاده از قدرت خواهد شد. به نحوی که روحانی تلاش می‌کند با استفاده از قدرت دینی (اشاره شده: کلیسایی) خود، آزادی‌های فردی و اجتماعی را از بین ببرد. همچنین روحانی‌گرایی توسط شمار بالایی از کارشناسان عامل ترویج بسیاری از جنایات علیه بشریت و جنایات جنسی بوده‌است.
عذر جنایات را ز جان گواه آورید فلیستجیبوا لکم ان کنتم صادقون
من همه دشمن روزم که به روز کند انواع جنایات بُروز