کمیته

کمیته

معنی کلمه کمیته در لغت نامه دهخدا

( کمیتة ) کمیتة. [ک َ ت َ ] ( ع اِ ) اصل چیزی : یقال اخذ بکمیتته ؛ ای اصله. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
کمیته. [ ک ُت ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) اجتماع اعضاء انتخاب شده در یک مجمع یا مجلس است که برای مطالعه و بررسی امر خاصی صورت می گیرد. ( از لاروس ).
کمیته. [ ک َ ت ِ ] ( اِخ ) دهی از بخش ساردوئیه است که در شهرستان جیرفت واقع است و 640 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه کمیته در فرهنگ معین

(کُ تَ یا تِ ) [ فر. ] ۱ - (اِ. ) انجمن ، حزب . ۲ - هیئتی از افراد که برای رسیدگی ، پژوهش ، اقدام یا تهیة گزارش در مورد کاری تعیین می شود، کارگروه (فره ).

معنی کلمه کمیته در فرهنگ عمید

۱. هیئتی از افراد که برای رسیدگی، تحقیق، و تهیۀ گزارش در مورد موضوعی به کار گمارده شوند.
۲. [منسوخ] در دورۀ جمهوری اسلامی، سازمانی که برای مبارزه با نیروهای ضدانقلاب و مفاسد اجتماعی تشکیل شد.

معنی کلمه کمیته در فرهنگ فارسی

انجمن خصوصی، جرگه، عدهای برگزیده ازیک حزب یاجمعیت، انجمنی که برای مطالعه امورمالی یاعلمی وفنی تشکیل شود
ماخود از فرانسوی اجتماع اعضائ انتخاب شده در یک مجمع یا مجلس که برای مطالعه و بررسی امر خاصی صورت می گیرد.

معنی کلمه کمیته در دانشنامه عمومی

کمیته (فیلم). کمیته ( به انگلیسی: The Committee ) نام یک فیلم نوآر مستقل سیاه و سفید بریتانیایی است که موسیقی متن ان توسط گروه پراگرسیو راک پینک فلوید نوشته شده است. این فیلم دربارهٔ ماجرای یک مرد بدون نام ( با بازی Paul Jones ) است.

معنی کلمه کمیته در ویکی واژه

انجمن، حزب.
هیئتی از افراد که برای رسیدگی، پژوهش، اقدام یا تهیة گزارش در مورد کاری تعیین می‌شود، کارگروه (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه کمیته

طبق گفته یک محقق کره ای-آمریکایی که در اوایل دهه ۱۹۸۰ از این دانشگاه بازدید کرده‌است، از هر پنج یا شش متقاضی فقط یک دانشجو پذیرفته می‌شود. یک معیار مهم برای پذیرش، مقاطع راهنمایی ارشد است، اگرچه معیارهای سیاسی نیز از عوامل اصلی انتخاب هستند. شخصی که مایل به قبولی در هر موسسات آموزش عالی است باید قبل از تأیید کمیته‌های سطح استان و استان توسط «کمیته توصیه دانشگاه» محلی معرفی شود.
در آستانه سالگرد، کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در مورد سرکوب معترضان در ایران، در گزارش جدید خود اعلام کرد که سطح تحقیقات دولتی انجام شده در ایران دربارهٔ مرگ مهسا امینی «بسیار پایین‌تر» از استانداردهای بین‌المللی، از جمله در موضوع لزوم استقلال و شفافیت بوده است.
بدان خدای که بر روی رقعه عظمت کمیته بیدق حکمش هزار فرزین است
پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران جزء مؤسسین و اعضاء اصلی و اداره کنندگان کمیته حقوقی جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران بود که به وسیله یدالله سحابی و مهدی بازرگان پایه‌گذاری شده بود. از سوی دیگر، پیگیر پرونده‌های زندانیان امنیتی بود. با صدور دستور تشکیل شورای انقلاب اسلامی ایران از طرف سید روح‌الله خمینی، سیدجوادی از اعضای آن شورا شد.
جامعه‌شناسی علم شامل مطالعه علم به عنوان یک فعالیت اجتماعی است، به ویژه که به «شرایط و تأثیرات اجتماعی علم و ساختارها و فرآیندهای اجتماعی فعالیت علمی» می‌پردازد. از نظریه‌پردازان مهم جامعه‌شناسی علم می‌توان به رابرت کی. مرتن و برونو لاتور اشاره کرد. این حوزه‌های جامعه‌شناسی به شکل‌گیری مطالعات علم و فناوری کمک کرده‌اند. هم انجمن جامعه‌شناسی آمریکا و هم انجمن جامعه‌شناسی بریتانیا بخش‌هایی دارند که به حوزه علم، معرفت و فناوری اختصاص دارد. انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی کمیته پژوهشی علم و فناوری را به وجود آورده است.