خرد کردن

معنی کلمه خرد کردن در لغت نامه دهخدا

خرد کردن. [ خ ُ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) بقسمتهای ریزه ریزه شکستن. به اجزاء کوچک شکستن. شکستن بقطعات خرد. بقطعات کوچک بریدن. ( یادداشت بخط مؤلف ). تَصغیر. ( دهار ). اِصغار. ( تاج المصادر بیهقی ) :
بامها را فرسب خرد کنی
از گرانیت گر شوی بر بام.رودکی.بدان گرزه گاوسر دست برد
بزد بر سرش ترک را کرد خرد. فردوسی.بزخمی کزوغ وراخرد کرد
چنین حرب سازند مردان مرد.عسجدی ( از آنندراج ).چنان بلطف همی پرورد که مروارید
دگر بقهر چنان خرد میکند که سفال.سعدی.- خرد کردن پول ؛ پولی با قیمتی بیشتر را بچند پول کم قیمت معادل آن بدل کردن و آنرا دادن و پولهای کوچک تر در عوض ستدن.
- خرد کردن سبزی یا گوشت یا قند ؛ بقطعات ریز بریدن آن.
- خرد کردن هیزم ؛ بقطعات کوچک شکستن آن.
- سبزی خرد کردن برای کسی ؛ چاپلوسی کردن برای او.

معنی کلمه خرد کردن در فرهنگ معین

(خُ. کَ دَ ) (مص م . ) ۱ - از هم پاشیدن ، ریزریز کردن . ۲ - کشتن ، نابود کردن .

معنی کلمه خرد کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - از هم پاشیدن ریز ریز کردن . ۲ - کشتن نابود کردن .

معنی کلمه خرد کردن در ویکی واژه

tritare
stritolare
از هم پاشیدن، ریزریز کردن.
کشتن، نابود کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه خرد کردن

هست تعلیم خسان ای چشم‌شوخ هم‌چو نقش خرد کردن بر کلوخ
نوار کناری که در سمت چپ محیط کاری ایلوستریتور ظاهر می‌شود حاوی ابزارهای مختلفی برای انتخاب، ایجاد و دستکاری فرم‌ها است. این ابزارها را می‌توان در این نوار مشاهده کرد: طراحی، تایپ، نقاشی، تغییر شکل، خرد کردن و برش، نمادگرایی، حرکت و بزرگنمایی و نمودار. سمت پایین راست برخی از ابزارها یک مثلث کوچک دارند. نگه داشتن این مثلث کوچک با دکمه ماوس ابزارهای پنهان در ابزار اصلی را نمایان می‌سازد.
همی سر بریدند برنا و پیر زن و کودک خرد کردند اسیر
حالت غیرعادی: این حالت در زمان استرس ناراحتی و کار با مواد شیمیایی مثل خرد کردن پیاز به وجود می‌آید
باستان‌شناسان، مانند همه شاخ‌چهره‌سانان، گیاهخوار بودند. در طول کرتاسه، گیاهان گلدار که به تازگی پدید آمده بودند، و بنابراین به احتمال زیاد این دایناسور از گیاهان غالب دوره مانند: سرخس، سیکاد و گیاهان برگ‌مخروطی تغذیه می‌کردند. از نوک تیز آن برای گرفتن برگ‌ها و شاخه‌ها و خرد کردن آنها استفاده می‌شده تا بلعیده شود.
تمیز کردن مناسب و صحیح باعث تولید روغن با کیفیت بالا می‌شود. سنگ‌های آسیاب، از زمان طراحی آن در باستان یک روش مناسب برای خرد کردن و آسیاب کردن زیتون‌ها بوده، زیرا این روش باعث شکسته شدن قسمت گوشتی میوه شده در حالی که تنها کمی از میوه و پوست در تماس قرار می‌گیرند؛ که این کار باعث کاهش آزاد سازی آنزیم‌های اکسیدکننده روغن موجود در این اندام‌ها می‌شود. علاوه بر این در این روش استخراج، افزایش آب در مقایسه با روش مدرن حداقل است، در نتیجه باعث کاهش شستشو پلی فنول‌ها می‌شود. خمیر خارج شده که تفاله نامیده می‌شود، مقدار کمی آب دارد که باعث می‌شود تفاله آسان تر مدیریت و کنترل می‌شود.
به خرد کردن دانه است آسیا را چشم مدان ز لطف اگر گردت آسمان گردد
همه محصولات با تبدیل شدن میوه زیتون به خمیر زیتون در اثر خرد کردن یا با فشار دادن آغاز می‌شود. خمیر سپس مالش داده می‌شود (به آرامی گردانده یا مختلط می‌شود) و اجازه می‌دهد قطرات میکروسکوپی روغن انباشته شود. روغن سپس از ماده آبدار و خمیر میوه با استفاده از پرس (روش سنتی) یا سانترفیوژ (روش مدرن) جدا می‌شود. پس از استخراج باقی‌مانده ماده جامد که تفاله نام دارد دارای مقدار بسیار کمی روغن می‌باشد.
بخستند ز ایشان فراوان به تیر زن و کودک خرد کردند اسیر
دندان‌های آسیا یا دندان‌های کرسی گونه‌ای از دندان‌ها هستند که به نسبت دیگر دندان‌ها بزرگتر هستند و برای خرد کردن غذا به کار می‌روند.
آسیاب‌های آبی و مکانیکی در اروپا در حدود قرن ۱۲ ظاهر شدند. آن‌ها عمدتاً برای خرد کردن سنگ و افزایش تولید قراضه در قرون وسطی استفاده می‌شدند. دنیا قطعاً مزایای آسیاب چکشی را برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌دهد؛ این دستگاه‌ها سرعت تولیدات را افزایش داده‌اند و نیروی انسانی را به حداقل رسانده‌اند.
توپ بافل، اولین بازی مکانیکی پینبال بود، که در سال 1931 به "باگ نداشتن" معروف بود. به عیوب ابزارهای ارتش در جنگ جهانی دوم به عنوان باگ (یا گلیچ) اشاره میشود. در فیلم فرمان پرواز در سال 1942، لوییز دیکینسون ریچ، درباره یک ماشین یخ‌خردکن خودکار، گفت، "خرد کردن یخ متوقف شده، تا وقتی که سازنده آن باگ‌هایش را رفع کند."
علاوه بر این، رسانه‌های مستقل از داده می‌توانند زمان بارگذاری شما را افزایش دهند، زیرا باید به دنبال تعاریف فیلد و قالب نمایش و همچنین داده‌های خاص نمایش داده شده جستجو کنند. سرعت فراخوانی را می‌توان با پیش-خرد کردن داده‌ها بهبود داد. این روش به جای این‌که همزمان با داده‌ها، فیلدها و اطلاعات قالب‌بندی را استخراج کند، از کپی رکورد همراه با داده‌هایی که قبلاً برای نمایه‌سازی (ایندکس کردن) فیلدها استخراج شده‌اند، استفاده می‌کند. در حالی که این کار سرعت را بهبود می‌بخشد، اما یک عنصر غیرمستقل داده‌ای را به فرایند اضافه می‌کند. با این حال، می‌توان آن را به راحتی از طریق تولید کد ایجاد کرد.
اگر داده‌های یک دستگاه ذخیره‌سازی دیگر نیاز نیست، با تخریب فیزیکی یا خرد کردن دستگاه ذخیره‌سازی، بهتر است از سرقت داده جلوگیری شود.