تمسخر
معنی کلمه تمسخر در لغت نامه دهخدا

تمسخر

معنی کلمه تمسخر در لغت نامه دهخدا

تمسخر. [ ت َ م َ خ ُ ] ( ع مص منحوت ) لاغ و فسوس و سخره. رجوع به فسوس کردن شود ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تمسخر در فرهنگ معین

(تَ مَ خُ ) [ ع . ] (مص م . ) مسخره کردن ، ریشخند زدن .

معنی کلمه تمسخر در فرهنگ عمید

مسخره کردن، ریشخند کردن.

معنی کلمه تمسخر در فرهنگ فارسی

مسخره کردن، ریشخندکردن
۱ - ( مصدر ) مسخره کردن ریشخند زدن . ۲ - ( اسم ) تماخره ریشخند زنی . جمع : تمسخرات .

معنی کلمه تمسخر در دانشنامه عمومی

تمسخر ( انگلیسی: Taunting ) رفتاری است که به منظور تضعیف روحیه یا سلب وجه اجتماعی یک شخص یا یک موضوع، به واسطه شوخی و طنز انجام می گیرد. تمسخر می تواند به شکل رجزخوانی، کنایه یا اشاراتی خنده آور و در عین حال تحقیرآمیز نسبت به یک موضوع خاص، به خصوص در حضور جمع بروز کند. گاه تمسخر می تواند یک ابزار رقابت در مناسبات اجتماعی باشد. در یک وضعیت رقابت، یک یا هر دو رقیب با تمسخر حریف یا مواضع وی، می کوشند بر قضاوت جمع اثر گذاشته و حمایت بیشتری برای خود یا مواضع خود به دست آورند. همراهی جمع و تأیید یکی از رقبا که می تواند به صورت خندیدن یا مشارکت در خنداندن بازتاب یابد، قدرت دفاعی قربانی تمسخر را ضعیف یا سلب می کند. قربانی احساس تحقیر کرده و قدرت خود در ارتباط منطقی با جمع را از دست می دهد. در واقع تمسخر نوعی ترکیب از جعل اطلاعات و کذب منافع است. تمسخر از خلوص اطلاعاتی که اساس قضاوت جمع است کاسته و لذت خندیدن را جایگزین منافع عمیقتر می کند.
منسوب به حافظ
تمسخر با توجه به ظاهر اجرایی، دارای انواع مختلفی است و می تواند در حرکات، گفتار، تصویر و دیگر شیوه های ارتباطی به اجرا گذاشته شود.
استفاده از کلام، خواه کتبی یا شفاهی، در نظم یا به نثر می تواند ابزار تمسخر رقیب قرار گیرد. مانند توصیف خصوصیات جسمی، رفتاری یا عقیدتی رقیب به گونه ای که باعث خنداندن جمع شده و از ارزش و احترام اجتماعی رقیب بکاهد.
تصویرهای با مزه یا کاریکاتور نیز می توانند با نمایش ظاهری مضحک از یک موضوع، ابزار تمسخر و تضعیف وضعیت یا موقعیت رقیب یا مواضع وی قرار گرفته و در میدان رقابت اجتماعی، قضاوت جمع را فریب دهند.
در بسیاری از فرهنگها اشارات خاصی با تغییر حالات صورت یا حرکت دست و دیگر اندام، مانند نشان دادن زبان، دهن کجی یا نشان دادن انگشتی خاص به حضار، می تواند قصد تمسخر را نمایش دهد.

معنی کلمه تمسخر در ویکی واژه

مسخره کردن، ریشخند زدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تمسخر

در قسمت ۵ از فصل ۱۳، کانیه وست یک شخصیت کند ذهن نمایش داده می‌شود که شوخی‌های عمومی را متوجه نمی‌شود و بعد از واکنش کانیه، ساوت پارک در قسمتی به نام هابیت‌ها، وی را دوباره به خاطر ازدواج با کیم کارداشیان مورد تمسخر قرار می‌دهد.
من که زیر لب بر افلاطون تمسخر می‌زدم عشق طفلی آخرم بازیچه اطفال کرد
ارو در حرفه‌اش روش‌های جدید و متنوع ابداع می‌کرد هرجند در زمان زندگی اش از سوی معماران هم دوره خود نادیده گرفته شد و گاه مورد تمسخر قرار می‌گرفت امروزه به عنوان یکی از استادان معماری آمریکایی سده بیستم به‌شمار می‌آید. او همه را تحت تأثیر و مجذوب طرحهای قدرتمندش می‌کرد و روز به روز مشهورتر می‌شد.
چه می‌کنم که همای سعادتم به سر آید؟ زمانه گو به تمسخر، پری مزن به کلاهم
کیم کارداشیان دربارهٔ قسمت هابیت‌ها گفته که این سریال خنده دار نیست و خوشحالم که فرزند من را مورد تمسخر قرار نداده‌اند.
دیگر این‌که، این مثنوی را که ظاهراً برای مراسم تاجگذاری سروده بوده، خودش رغبت نمی‌کند بخواند و به پسر پنج ساله‌اش- که من باشم- دیکته می‌خواند که او حفظ شود و مثنوی را از بر بخواند. جالب این‌که علاوه بر آن‌شعر یاد شده توسط یک کودک 5 ساله و در یک اجتماع رسمی با حضور مقامات شهر خوانده می‌شود، این کودک 5 ساله از شدت ترس و خجالت از جمعیت حاضر، خودش را روی صحنه خیس می‌کند و اسباب خنده و تمسخر حضار فراهم می‌شود.
دونالد ای پیز استثناگرایی آمریکایی را به عنوان یک «فانتزی دولتی» و یک «اسطوره» در کتاب خود در سال ۲۰۰۹ به نام استثناگرایی جدید آمریکایی مورد تمسخر قرار می‌دهد: "پیز خاطرنشان می‌کند که فانتزی‌های دولتی نمی‌توانند ناسازگاری‌هایی را که پنهان می‌کنند، پنهان کنند، و نشان می‌دهد که چگونه رویدادهایی مانند افشای آزار زندانیان در زندان ابوغریب و افشای بی کفایتی دولت پس از طوفان کاترینا شکاف‌هایی را در اسطوره استثنایی گشود.
به ایمان و قرار و صبر فایز به لبخندی تمسخر می نمودی
کرشمه و تطاولش، تکبر و تغافلش تمسخر و تعللش، فزون و بیشمار بین
سمن مراد چهرت چمن خدم سپهرت نسمات صبح مهرت به ارم کند تمسخر
یکی از مشکلات در فهمیدن رخداد آزار جنسی، این است که شامل محدودهٔ وسیعی از رفتارها می‌شود و در بسیاری از مواقع (نه همهٔ آنها) برای آزاردیده سخت است که در درجهٔ اول برای خود و سپس برای سایرین تجربه‌ای را که داشته‌است دقیقاً تشریح کند. این مسئله می‌تواند به خاطر مشکل بودن طبقه‌بندی آن موقعیت یا در اثر تجربهٔ تنش یا تمسخر از سوی دیگران در فرد آزاردیده باشد، همین مسئله باعث بروز بیماری‌های روحی و روانی از جمله افسردگی شدید می‌شود، بهترین کار در این موقعیت مراجعه به روان‌شناس، مشاور، یا فردی نزدیک و قابل اعتماد می‌باشد. به علاوه اینکه رفتار و محرک‌ها در آزار جنسی در موارد گوناگون با هم تفاوت دارد.
چهره و زلف تو برکافور و مشک این تمسخر می کند آن ریشخند
همچنبن به دلیل تمسخر دادگاه به ۱۰ سال زندان محکوم گشت.
بارأی تو خنده میزند صبح؟ اینست نهایت تمسخر
گل این باغ اگر بیخبر از فرصت نیست خندهٔ رنگ به روی که تمسخر دارد
آیات شیطانی در بریتانیا بازخوردهای مثبتی دریافت کرد و به مرحله نهایی جایزه ادبی من بوکر ۱۹۸۸ رسید (جایزه نهایی به اسکار و لوسیندا اثر پیتر کری تعلق گرفت) و جایزه ویتبرد را در سال ۱۹۸۸ را برای رمان سال دریافت کرد. این کتاب با جنجال‌های بزرگی روبرو شد و مسلمانان آن را به توهین، کفرگویی و تمسخر گرفتن دین‌شان متهم کردند. خشم مسلمانان باعث شد که روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، با صدور فتوایی حکم مرگ رشدی را صادر کند. نتیجه آن چندین سوءقصد نافرجام علیه رشدی — که توسط دولت بریتانیا تحت حمایت پلیس قرار گرفت — و حمله به چندین فرد مرتبط، از جمله قتل هیتوشی ایگاراشی — مترجم ژاپنی کتاب — بود.
الویس در دوران کودکی همراه با والدینش ورنون و گلدیس با زندگی سرشار از فقر مبارزه کرده بود. او موسیقی را رستگاری می‌داند، حتی اگر توسط همسالانش به دلیل شیفتگی‌اش به موسیقی آمریکایی آفریقایی‌تبار خیابان بیل در ممفیس مورد تمسخر قرار می‌گیرد. پارکر یک «هاکستر» کارناوال است که خود را به عنوان یک فینیاس تیلور بارنوم مدرن تصور می‌کند و با ماهیت ساده‌لوح مخاطبانش بازی می‌کند.
تمسخر به گفتار من می کند همی قصد آزار من می کند
در اکتبر ۲۰۱۲، کشتی‌های آمریکایی در حال ریختن زباله‌های سمی در خلیج سوبیک باعث افزایش موج ضد آمریکایی شد و زمینه را برای تجمع‌های متعدد فراهم کرد. هنگامی که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به آسیا سفر کرد، برای دیدار از مالزی، کره جنوبی، ژاپن و فیلیپین، صدها تظاهرات فیلیپینی در مانیل با شعارهای ضد اوباما تظاهرات کردند و برخی حتی پرچم‌های تمسخر آمیز آمریکا را نیز سوزاندند.
حریفی با تمسخر گفت زاری شهریارا بس که می‌گیرند در شهر و دیار ما گدایان را