تأیید
معنی کلمه تأیید در لغت نامه دهخدا

تأیید

معنی کلمه تأیید در لغت نامه دهخدا

تأیید. [ ت َءْ ] ( ع مص ) نیرومند کردن. ( زوزنی ) ( دهار ) ( ترجمان علامه جرجانی ) ( ازاقرب الموارد ) ( از قطر المحیط ). نیرو و قوت دادن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). نیرو دادن. ( آنندراج ) ( فرهنگ نظام ). توانا گردانیدن. ( آنندراج ). توانا کردن.( فرهنگ نظام ). ج ، تأییدات. ( آنندراج ) :
خردمند گوید که تأیید و فر
بدانش بمردم رسد نه به زر.ابوشکور.بگویم بتأیید محمودشاه
بدان فر و آن خسروانی کلاه.فردوسی.این مملکت خسرو تأیید سمایی ست
باطل نشود هرگز تأیید سمایی.منوچهری.این نکرد الا بتوفیق ازل این اعتقاد
وآن نکرد الا بتأیید ابد آن اختیار.منوچهری.خدای عزوجل ایشان را از بهر تأیید دولت خداوند مانده است. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 332 ). پس از آن آمدن بدرگاه عالی از دل و بی ریا و نفاق و نصیحت کردنی در اسباب ملک و تأیید آن بر آن جمله که تاریخی بر آن توان ساخت. ( تاریخ بیهقی ایضاً ). حاجب فاضل عم خوارزمشاه ادام اﷲ تأییده ما را امروز بجای پدر است. ( تاریخ بیهقی ایضاً ).
روی یزدان جهان دار و خداوند زمان
که ز تأیید خدایی به درش بر حشرست.ناصرخسرو ( دیوان چ مینوی ص 318 ).ز تو بنازد اقبال چون بدن به روان
به تو بماند تأیید چون روان به بدن.مسعودسعد.اقبال آسمانی و تأیید ایزدی
هر سو که قصد و عزم کنی رهبر تو باد.مسعودسعد.فر و تأیید تو به گیتی در
هر زمان سایه همای کشد.مسعودسعد.و افعال و اقوال او را بتأیید آسمانی بیاراست. ( کلیله و دمنه ). از فرایض احکام جهانداری آن است که... عزیمت را... بتأیید بخت جوان به امضاء رسانیده آید. ( کلیله و دمنه ).
ترا تأیید یزدان است یار اندر همه وقتی
نباشد هیچ یاری بهتر از تأیید یزدانی.رشید وطواط.عنصر اقبال و جان مملکت
گوهر تأیید و کان مملکت.خاقانی.فر تو خبر دهد که چندان
تأیید ظفررسان ببینم.خاقانی.زهی دارنده اورنگ شاهی
حوالتگاه تأیید الهی.نظامی.حق به دور و نوبت این تأیید را
می نماید اهل ظن و دید را.مولوی.

معنی کلمه تأیید در فرهنگ معین

( تأیید ) (تَ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) نیرو دادن ، کمک کردن ، توفیق دادن . ۲ - (اِمص . ) توفیق . ۳ - درست دانستن یا مناسب تشخیص دادن سخن یا عملی .

معنی کلمه تأیید در فرهنگ عمید

۱. درست تشخیص دادن.
۲. نیرو دادن، قوت دادن.
۳. کمک یاری کردن خداوند به انسان.

معنی کلمه تأیید در فرهنگ فارسی

نیرودادن، قوت دادن، کمک کردن، یاری کردن
۱- ( مصدر ) نیرو دادن نیرومند کردن بنیرو کردن توفیق دادن . ۲- ( اسم ) توفیق . جمع : تاییدات .
سامی بیک آرد : از شعرا و علمای متاخر هند است که از اکثر علوم و فنون آگاه بود و در نزد حکمران بنگاله نواب مومن الملک مبارک الدوله بهادر اعتبار و احترام داشت . پس از چندی حکمران بنارس نواب ابراهیم علیخان بهادر ویرا بسوی خویش خواند تا در تالیف ( صحف ابراهیم ) شرکت کند . دیباچ. این کتاب از اوست . سپس از امور دنیا دست کشید و عمر خود را در عبادت و مطالعه مصروف کرد . و به سال ۱۲٠۶ درگذشت .

معنی کلمه تأیید در فرهنگستان زبان و ادب

تأیید
{acknowledgement, ACK} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] اعلام وصول بسته ای از داده ها توسط یک رایانه در شبکه به رایانۀ فرستنده
{confirm} [حمل ونقل هوایی] تأیید کردن جای مسافر در هواپیما

معنی کلمه تأیید در دانشنامه عمومی

تأیید (فیلم ۲۰۱۶). تأیید ( انگلیسی: The Confirmation ) فیلمی در ژانر کمدی - درام به کارگردانی باب نلسون است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کلایو اوون اشاره کرد.
تأیید (مسیحیت). تأیید یکی از مناسک مذهبی مسیحی است که طی آن فردی که در خردسالی غسل تعمید شده، پایبندی خود به مسیحیت را تأیید می کند.
در فرقه های مسیحی که تعمید نوزادان را انجام می دهند، تأیید به عنوان مهر مسیحیت ایجاد شده در غسل تعمید دیده می شود. مواردی که تایید می شوند به عنوان تایید کننده شناخته می شوند. در برخی فرقه ها، مانند کلیساهای انگلیکان و کلیساهای متدیست، تأیید عضویت کامل در یک جماعت محلی را به گیرنده می دهد. در برخی دیگر، مانند کلیسای کاتولیک رومی، تأیید "پیوند با کلیسا را ​​کامل تر می کند"، زیرا، در حالی که یک فرد تعمید یافته قبلا عضو آن است، "دریافت آئین مقدس تایید برای تکمیل فیض تعمید».
حکاکی روی چوب که تاییدیه جوانان لوتری را به تصویر می کشد کاتولیک های رومی، کاتولیک های شرقی، ارتدوکس شرقی، ارتدوکس شرقی، و کلیسای عیسی مسیح مقدسین آخرالزمان تأیید را به عنوان یک آیین مقدس می دانند. در شرق بلافاصله پس از غسل تعمید اعطا می شود. در غرب، این عمل معمولاً هنگام غسل تعمید بزرگسالان انجام می شود، اما در مورد نوزادانی که در خطر مرگ نیستند، معمولاً توسط اسقف، تنها زمانی که کودک به سن عقل یا اوایل نوجوانی می رسد، انجام می شود. در میان آن دسته از کاتولیک هایی که تأیید نوجوانی را انجام می دهند، این عمل ممکن است، ثانیاً، به عنوان مناسک «بالغ» تلقی شود.
در فرقه های سنتی پروتستان، مانند کلیساهای انگلیکان، لوتری، متدیست و اصلاح شده، تأیید آیینی است که اغلب شامل اظهار ایمان توسط یک فرد غسل تعمید شده است. همچنین اکثر فرقه های پروتستان برای عضویت کامل در کلیسای مربوطه، به ویژه برای کلیساهای سنتی پروتستان، که در آن ها به عنوان مراسم بلوغ نیز به رسمیت شناخته می شود، لازم است.
تأیید در باپتیست، آناباپتیست و سایر گروه هایی که تعمید مؤمن را آموزش می دهند، انجام نمی شود. بنابراین، مراسم مقدس یا آیین تأیید برای کسانی که از آن گروه های فوق الذکر دریافت می شوند، علاوه بر کسانی که از مذاهب غیر مسیحی گرویده اند، اجرا می شود.
کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان تعمید نوزاد را انجام نمی دهد، اما افراد می توانند پس از رسیدن به "سن پاسخگویی" ( حداقل 8 سالگی ) تعمید بگیرند. تأیید یا بلافاصله پس از غسل تعمید یا در یکشنبه بعد رخ می دهد. تا زمانی که تاییدیه دریافت نشود، غسل تعمید کامل یا کاملا مؤثر در نظر گرفته نمی شود.

معنی کلمه تأیید در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تأیید. تأیید به معنای تقویت و پشتیبانی کردن است. ازعنوان تأیید، در باب امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته شده است.
پشتیبانی ستمگران در اعمال خلافشان، بلکه تأیید هر گناهی که از فردی سر می زند در غیر موارد ضرورت، همچون تقیّه، حرام است.
[ویکی فقه] تأیید به معنای تقویت و پشتیبانی کردن است. ازعنوان تأیید، در باب امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته شده است.
پشتیبانی ستمگران در اعمال خلافشان، بلکه تأیید هر گناهی که از فردی سر می زند در غیر موارد ضرورت، همچون تقیّه، حرام است.

[ویکی فقه] تایید (فقه). تأیید به معنای تقویت و پشتیبانى کردن است. ازعنوان تأیید، در باب امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته شده است.
پشتیبانى ستمگران در اعمال خلافشان، بلکه تأیید هر گناهی که از فردى سر مى زند در غیر موارد ضرورت، همچون تقیّه، حرام است.
تذکرة الفقهاء (ق) ج۲، ص۵۷۸.
۱. ↑ تذکرة الفقهاء (ق) ج۲، ص۵۷۸.۲. ↑ فقه الصادق ج۱۳، ص۲۵۰.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج ۲، ص۳۲۴.
...

معنی کلمه تأیید در ویکی واژه

نیرو دادن، کمک کردن، توفیق دادن.
توفی
درست دانستن یا مناسب تشخیص دادن سخن یا عملی.

جملاتی از کاربرد کلمه تأیید

اگرچه دولت کتاب‌های درسی رایگان توزیع می‌کند، اما به دلیل کیفیت پایین کتاب‌های درسی مورد تأیید دولتی، تقاضای زیادی برای کتاب‌های درسی خصوصی وجود دارد. خرید کتاب‌های کمک درسی خصوصی اجباری نیست، با این وجود خانواده‌ها خود را مجبور به خرید آن می‌دانند تا فرزندانشان آموزش بهتری ببینند. از سال ۲۰۱۹، کل هزینه کتاب‌های درسی خصوصی برای یک دانش آموز می‌تواند حدود ۵۰۰لیر ترکیه باشد. استفاده از کتاب‌های درسی خصوصی در مدارس رسماً ممنوع است.
به نوشته خبرگزاری ایلنا، خلیل هلالی رئیس پلیس اماکن «در ارتباط با انتشار اخباری مبنی بر اعتصاب و اعتراض امروز واحدهای صنفی در تهران» گفته‌است: «بنا بر گزارش دریافتی یک جمعیت محدود روانه بازار شدند و شعارهایی داده‌اند ولی هنوز خبری از تعطیلی بازار نیست.» وی در عین حال هشدار داد: «اگر تعطیلی جهت اختلال در امور اقتصادی صورت گرفته باشد با تأیید مرجع قضایی، نیروی انتظامی این واحدها را پلمپ می‌کند.»
افشانده از خزانهٔ تأیید آسمان بر فرق تو جواهر دولت کف خضیب
چکناوریان همچنین در سال ۱۳۶۸ (۱۹۸۸) در کنفرانس تهران موفق به اخذ گواهینامه برای قسمت شیمی و لاستیک شد و همچنین از سوی ۴ کشور غربی برای صنعت دارویی مورد تأیید قرار گرفت.
آن نیر دولت که ز تأیید الهی بر کشور شرق آمده فرمانده و سالار
این کمپانی، به منظور کنترل و مدیریت مؤثر، اصول تقسیم‌بندی نقش‌ها و مسئولیت‌ها، بین خط مدیریت و بخش تدارکات را، تعیین کرده‌است. خط مدیریت مسئولیت برنامه‌ریزی تقاضا، اختصاص تخصص‌های فنی و عملیاتی و همچنین تأیید عرضه‌کنندگانی که از سوی نهاد تدارکات پیشنهاد شده‌اند، برعهده دارد.
سر سروران پادشاه جهان بتأیید ثانی صاحبقران
مرا داد توفیق گفتن خدای ترا باد تأیید و فرهنگ و رای
احمد خاتمی در پاسخ به کروبی، ضمن تأیید حضور در کلاس‌های منتظری می‌گوید از شش ماه قبل از عزل، در کلاس‌های او حاضر نمی‌شده‌است و پیش از مرگ خمینی و بعد از عزل منتظری از قائم مقامی علیه او سخنرانی می‌کرده‌است.
کسوت تأیید او گشته لباس آسمان خدمت درگاه او گشته شعار روزگار
در صف هیجا ز بهر قهر بدخواهان او لشکرش را دم‌به‌دم تأیید یزدان می‌رسد
به دولت تو که سیارگان هفت سپهر برو سعادت و تأیید کرده اند ایثار
فتوح خواهد بودن ازین سپس هر روز به دولت تو و تأیید و فر شاهنشاه
اینست داستان ملوک در آنچه میان ایشان و اتباع حادث شود پس از اظهار سخط و کراهیت. و بر عاقل مشتبه نگردد که غرض از وضع این حکایات و مراد از بیان و ایراد این مثال چه بوده است، و هرکه به تأیید آسمانی مخصوص باشد و به سعادت این سری مقید گشته همّت بر تفهیم این اشارات مقصور گرداند و نهمت بر استشکاف رموز علما مصروف.
به گفته پلوتارک، شاعر کمدی هرمیپوس در دادگاه علیه آسپاسیا به دلیل بی‌تقوایی شکایت کرد. ظاهراً پریکلس از او دفاع کرد و نهایتاً آسپاسیا تبرئه شد. بسیاری از محققان این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا این محاکمه هرگز صورت گرفته‌است یا خیر؟ و استدلال می‌کنند که این روایت از محاکمهٔ خیالی آسپاسیا در نمایشنامه‌ای اثر هرمیپوس سرچشمه می‌گیرد. وینسنت آزولای محاکمه آسپاسیا را با محاکمه‌های فیدیاس و آناکساگوراس، که هر دوی آنان هم به پریکلس نزدیک بودند، مقایسه می‌کند و نتیجه می‌گیرد که «هیچ‌یک از محاکمه‌های بی‌تقوایی مربوط به افراد نزدیک به پریکلس با قطعیت تأیید نمی‌شود».
ولی عهد و خداوند زاده شه شرق که گشته است ضماندار دولتش تأیید
این آزمایش ثابت می‌کند که نیمی از کسانی که خود را سید معرفی می‌کنند جد مشترک دارند. اما تأیید نمی‌کند که آن جد مشترک لزوماً پیامبر یا خاندان او بوده‌است.