تخلی

معنی کلمه تخلی در لغت نامه دهخدا

تخلی. [ ت َ خ َل ْلی ] ( ع مص ) خالی شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی )( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). خالی شدن از چیزی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). خالی شدن و فارغ شدن. ( آنندراج ). || به خلوت نشستن به تنهایی.( المنجد ). || تفرغ برای چیزی. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ). || گذاشتن چیزی را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). ترک کردن چیزی. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ). || ( اصطلاح صوفیه ) اختیارالخلوة و الاعراض عن کل ما یشغل عن الحق. ( تعریفات جرجانی ). || برای خویشتن خلیه گرفتن. ( المنجد ).
تخلی ٔ. [ ت َ ل ِءْ/ ت ِ ل ِءْ ] ( ع اِ ) دنیا. || آب و دانه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). شراب و طعام. ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه تخلی در فرهنگ معین

(تَ خَ لِّ ) [ ع . ] (مص ل . ) خالی شدن .

معنی کلمه تخلی در فرهنگ عمید

۱. (فقه ) خالی کردن شکم از مدفوع یا ادرار.
۲. (تصوف ) اعراض از آنچه بنده را از عبادت باز دارد، عزلت و گوشه نشینی برای عبادت.
۳. [قدیمی] تنها شدن.
۴. [قدیمی] در خلوت شدن، خلوت گزیدن.

معنی کلمه تخلی در فرهنگ فارسی

تنهاشدن، درخلوت شدن، خالی شدن، خلوت گزیدن
۱- ( مصدر ) خالی شدن فارغ شدن تهی شدن . ۲- آب تاختن قضای حاجت کردن . ۳- تنها نشستن . ۴- اعراض کردن از شغلهایی که بنده را از خداوند دور دارد مانند حب دنیا متابعت هوا صحبت خلق و غیره. ۵- ( اسم ) قضای حاجت . ۶- تنهایی . جمع : تخلیات .
دنیا . یا آب و دانه . شراب و طعام .

معنی کلمه تخلی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تخلّى به معنی ادرار یا غائط کردن انسان یکی از عناوین فقهی است که در باب طهارت آمده است.
تخلی درلغت به معنای تهی شدن، چشم پوشیدن، فارغ شدن و رهایی یافتن است.
مجمع البحرین، ج ۱، ص ۶۹۸.
مفهوم عرفانی این واژه خلوت گزینی و دوری جستن از هر چیزی است که مانع انس گرفتن با حق باشد.
فرهنگ معارف اسلامی،ج۱، ص۵۰۰.
در اصطلاح فقه
آداب المقنعه، ص ۳۹.
...
[ویکی شیعه] تَخَلّی در فقه اسلامی، به معنای دفع ادرار و مدفوع، در باب طهارت ذکر شده و احکامی دارد؛ از جمله اینکه پوشاندن عورت از دیگران در هنگام تخلّی واجب است.
پوشاندن عورت هنگام تخلّی از ناظر محترم (انسان بالغ یا غیر بالغ ممیز) و نیز پاک کردن محل خروج ادرار و مدفوع پس از آن برای عباداتی مثل نماز واجب است. در صورتی که محل تخلّی روبه قبله ساخته شده باشد، انحراف از قبله واجب است. در این حکم بنابر مشهور فرقی بین خانه و محیط باز نیست؛ هرچند برخی قدما نشستن بر محل تخلّی ای را که در خانه، رو یا پشت به قبله ساخته شده جایز دانسته اند.
رو به قبله یا پشت به قبله بودن در حال تخلّی؛ همچنین تخلّی در ملک دیگری یا کوچه های بن بست بدون اجازه صاحبان آنها حرام است.
[ویکی فقه] تخلی (قرآن). تخلی به معنای قضای حاجت کردن موجبات وجوب احکامی را بوجود می آورد.
تخلی از باب تفعل به معنای فارغ و تهی شدن و قضای حاجت کردن آمده است. در این مدخل، معنای اخیر مقصود است و از جمله «جاء من الغائط» استفاده شده است.
آثار تخلی
تخلی غایط و بول از موجبات وضو، به هنگام اقامه نماز است.لاتقربوا الصلوة... اوجآء احد منکم من الغآئط... فلم تجدوا مآء فتیمموا...( ای کسانی که ایمان آورده اید! در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، تا بدانید چه می گویید! و همچنین هنگامی که جنب هستید -مگر اینکه مسافر باشید- تا غسل کنید. و اگر بیمارید، یا مسافر، و یا «قضای حاجت» کرده اید، و یا با زنان آمیزش جنسی داشته اید، و در این حال، آب (برای وضو یا غسل) نیافتید، با خاک پاکی تیمم کنید! (به این طریق که) صورتها و دستهایتان را با آن مسح نمایید. خداوند، بخشنده و آمرزنده است.) یـایها الذین ءامنوا اذا قمتم الی الصلوة فاغسلوا وجوهکم وایدیکم الی المرافق... اوجآء احد منکم من الغآئط... فلم تجدوا مآء فتیمموا...( ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که به نماز می ایستید، صورت و دستها را تا آرنج بشویید! و سر و پاها را تا مفصل (برآمدگی پشت پا) مسح کنید! و اگر جنب باشید، خود را بشویید (و غسل کنید)! و اگر بیمار یا مسافر باشید، یا یکی از شما از محل پستی آمده (قضای حاجت کرده)، یا با زنان تماس گرفته (و آمیزش جنسی کرده اید)، و آب (برای غسل یا وضو) نیابید، با خاک پاکی تیمم کنید! و از آن، بر صورت (پیشانی) و دستها بکشید! خداوند نمی خواهد مشکلی برای شما ایجاد کند؛ بلکه می خواهد شما را پاک سازد و نعمتش را بر شما تمام نماید؛ شاید شکر او را بجا آورید! )
تشریع تیمم
تیمم بعد از تخلی، در صورت نیافتن آب، به هنگام اقامه نماز واجب است.لاتقربوا الصلوة... اوجآء احد منکم من الغآئط... فلم تجدوا مآء فتیمموا... در این عبارت در حقیقت تمام موارد تشریع تیمم جمع است، نخست موردی که آب برای بدن ضرر داشته باشد و دیگر مواردی که انسان دسترس به- آب (یا استعمال آب) ندارد و با جمله او جاء احد منکم من الغائط او لامستم النساء به علل احتیاج به تیمم، اشاره کرده و می فرماید: " هنگامی که از قضای حاجت برگشتید و یا با زنان آمیزش جنسی داشتید" فلم تجدوا ماء: " و دسترسی به آب نداشته باشید" فتیمموا صعیدا طیبا: " در این موقع با خاک پاکیزه ای تیمم کنید" سپس طرز تیمم را بیان فرموده، می گوید: فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم: " سپس صورت و دستهای خود را مسح کنید". و در پایان آیه اشاره به این حقیقت می کند که دستور مزبور، یک نوع تسهیل و تخفیف برای شما است، چون" خداوند بخشنده و آمرزنده است". یـایها الذین ءامنوا اذا قمتم الی الصلوة فاغسلوا وجوهکم وایدیکم الی المرافق... اوجآء احد منکم من الغآئط... فلم تجدوا مآء فتیمموا...

معنی کلمه تخلی در ویکی واژه

خالی شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تخلی

سیاهرگ نیمه‌تکی و سیاهرگ نیمه‌تکی فرعی، وقتی با هم درنظر گرفته شوند، اساساً معادل سمت چپ سیاهرگ تکی (آزیگوس) هستند. یعنی سیاهرگ تکی برای تخلیه بیشتر سیاهرگ‌های میان‌دنده‌ای خلفی در سمت راست بدن عمل می‌کند و سیاهرگ نیمه‌تکی و سیاهرگ نیمه‌تکی فرعی بخش اعظم سیاهرگ‌های میان‌دنده‌ای خلفی را در سمت چپ بدن تخلیه می‌کنند. به‌طور خاص، ورید همیازیگوس منعکس‌کننده قسمت پایین ورید آزیگوس است.
یکی زان شد تخلی از ذمائم دگر باشد تجلی ملایم
و حوض را فاضلابی است که در یک هشتم روز حوض را تخلیه می کند. تعیین کنید، که با باز بودن هر سه فواره و فاضلاب حوض در چه زمان پر شود؟
دوازدهم اکتبر مارکومانیا، یکی از کشتی‌های فله‌بر امدن، هنگامی که در حال انتقال بار کشتی فله‌بر یونانی غنیمتی پونتوپوروس به مخزن خود بود، پس از اقدام به فرار ناموفق، حوالی سوماترا تسلیم ناو بریتانیایی یارموت شد. بریتانیایی‌ها پس از تخلیه و دستگیر کردن خدمه مارکومانیا، این شناور را غرق کردند.
این شربت بدادند و این نام بر وی نهادند که انک میت و انهم میتون آدم که مطلع تخلیق بود در مقطع این تفریق گداخته شد و محمد (ص) که خاتم این کار بود از شرف این کار برانداخته شد و ابراهیم (ع) که قدم خلت او بر مفرش آتش بود حلق درین دام آویخت و سلیمان که زین نبوتش بر کتف باد نهاده بود ازین حادثه نتوانست گریخت.
آتش‌سوزی در بازار شهر عجمان ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ در بازاری در شهر «عجمان» در امارات متحده عربی رخ داد. این آتش‌سوزی مهیب در بازار مرکبات عجمان رخ داد. آتش‌سوزی در بخش ایرانی‌نشین‌های شهر در نزدیکی بیمارستان عجمان رخ داده است که باعث تخلیه این بیمارستان شده است.
اواخر سال ۱۹۷۵ نیروی هوایی، پایگاه‌های تایلند را تخلیه کرده و نیروهای آمریکایی در فیلیپین مستقر شدند.
و لیکن شهوت که عامل خراج است، دروغ زن و فضولی و تخلیط گر است و هر چه وزیر عقل گوید، به مخالفت آن بیرون آید و همیشه خواهان آن باشد که هر چه در مملکت مال است، همه به بهانه خراج بستاند و این غضب که شحنه ی شهر است، شریر و سخت تند و تیز است و همه کشتن و شکستن و ریختن دوست دارد و همچنان که پادشاه شهر اگر مشاورت همه با وزیر کند، و عامل دروغ زن و مطمع را مالیده دارد و هر چه وی بر خلاف وزیر گوید، نشنود و شحنه را بر وی مسلط کند تا وی را از فضول باز دارد و شحنه را نیز کوفته و شکسته دارد تا پای از حد خویش بیرون ننهد و چون چنین کند کار مملکت به نظام بود همچنین پادشاه دل چون کار به اشارت وزیر عقل کند و شهوت و غضب را زیر دست و به فرمان عقل دارد و عقل را مسخر ایشان نگرداند، کار مملکت تن راست بود و راه سعادت و رسیدن به حضرت الهیت بر وی بریده نشود و اگر عقل را اسیر شهوت و غضب گرداند، مملکت ویران شود و پادشاه بدبخت گردد و هلاک شود.
بیشتر رودهایی که از آیفل سرچشمه می‌گیرند، به رودهای بزرگ منتهی به دریای شمال مانند راین و موز تخلیه می‌شوند.
چو اوراق قمار آرند در نظمیه از اعیان پی تخلیص دزدان رقعه های التماسی را
اکثر زنان که در تخلیه ادرار مشکل دارند دچار یک بیماری نوروپاتیک هستند که بر مثانه تأثیر می‌گذارد.
تر مزاجیّ وز تخلیط نباشی خالی سبب اینست که بیمار شوی هر سر سال
چو به تخلیط اندرون کژدم شدند این مردمان شد فسون کژدم اندر حق ایشان شعر من
"اگر از آهن خوبی که سازندگان ادعا می‌کردند در آن‌ها ریخته‌اند «که مانند سرب عمل می‌کرد»، همانطور که ادعا می‌شود، در هنگام پاره شدن، با پاره شدن باز می‌شوند و محتویات خود را بدون ایجاد عواقب فاجعه‌بار معمول انفجار دیگ تخلیه می‌کنند."
و قیل تخلیصه من قتلهم لانّ ذلک نجس طهّره منه.
مشنوکه مهرت از دل تنگم برون رود بدگوی را هر آینه تخلیط عادت است
و سلطان محمود مردی متعصب بود. در او این تخلیط بگرفت [و] مسموع افتاد.
الف حاجی‌اف در مدت چند ماه، کمک‌های زیادی به نیروهای مدافع شهرستان خواجه‌لی کرد که تحت محاصره کامل، در قطعی گاز و برق و در کمبود مواد غذایی به سر می‌برد. زمانی که در ۲۵ فوریه سال ۱۹۹۲، ارتش ارمنستان تعرض به خواجه‌لی را شروع کرد، الف حاجی‌اف دستور به تخلیه مردم شهرستان داد.
با این حال همچنان شمار اندکی (۱۰۰ نفر) از اعضا برای حفاظت از اموال مجاهدین در اردوگاه ماندند که در نهایت در پی حملهٔ اول سپتامبر ۲۰۱۳ این اردوگاه به‌طور کامل تخلیه شد. سازمان مجاهدین خلق، ارزش بسیار زیادی (معادل ۱۵ میلیون دلار اموال منقول و غیرمنقول) برای اموال مورد ادعایی‌اش اعلام کرده بوده و تاکنون دولت عراق را به کارشکنی در فروش این اموال متهم می‌کرده‌است.