تبه

تبه

معنی کلمه تبه در لغت نامه دهخدا

تبه. [ ت َ ب َه ْ ] ( ص ) مخفف تباه باشد. ( برهان ) ( فرهنگ نظام ). تباه. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( شرفنامه منیری ). و با کردن و شدن و گشتن و گردیدن ترکیب شود. رجوع به تباه و دیگر ترکیب های تباه و تبه شود. || نابود. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). || منهدم. ویران :
هر آن بوم و بر کان نه آباد بود
تبه بود و ویران ز بیداد بود.فردوسی. || بد و خراب :
چو آن هفت سال تبه بگذرد
خداوند نعمت فروگسترد.شسمی ( یوسف و زلیخا ).بدانست پیغمبر نیکفال
که گبر است پیرتبه بوده حال.( بوستان ). || بیمار. رنجور :
تنش را نگه کرد و آن خستگی
تبه دید خسته ز نابستگی.فردوسی.بنزدیک خاتون شد آن چاره گر
تبه دید بیمار او را جگر.فردوسی. || ضایع شده. ( برهان ). آنچه باطل باشد و چیزی که بکار نیاید. ( آنندراج ). ضایع و فاسد. ( ناظم الاطباء ). || گوشت نرم و نازک. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). تباهچه. تباهه. تبهره. گوشت نرم و نازک را گویند. ( فرهنگ جهانگیری ). تباهچه ؛ که گوشت نرم و نازک است. ( فرهنگ نظام ) ( از ناظم الاطباء ) :
با من چوگل شکفته باشی گه گه
گاهی باشی چو کارد با گوشت تبه.فرخی ( از فرهنگ نظام ).|| قسمت کننده. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به تباه و تباهچه و تباهه و تبهره شود.
تبه.[ ت ِ ب ِ ] ( اِخ ) ثیبه. سامی بیک تب شهر قدیمی یونان را بدین دو صورت ضبط کرده است. رجوع به تب و رجوع به قاموس الاعلام ترکی شود.
تبه. [ ت ِ ب ِ ] ( اِخ ) سامی بیک تب شهر باستانی مصر را بدین صورت ضبط کرده است. رجوع به تب و قاموس الاعلام ترکی شود.

معنی کلمه تبه در فرهنگ معین

(تَ بَ ) (ص . اِ. ) تباه .

معنی کلمه تبه در فرهنگ عمید

= تباه

معنی کلمه تبه در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) ۱- ضایع فاسد . ۲- باطل بیکار نیامدنی .
سامی بیک تب شهر باستانی مصر را بدین صورت ضبط کرده است .

معنی کلمه تبه در دانشنامه عمومی

تبه (قمر). تبه ( ماه ) ( به انگلیسی: Thebe ) ، یکی از ماه های مشتری است ابعاد آن ۱۱۶×۹۸×۸۴ کیلومتر، جرم آن ~۴۳ ×۱۰۱۶ کیلوگرم و نیم قطر بزرگ آن ۲۲۱ ۸۸۹ کیلومتر است. این ماه در سال ۱۹۷۹ کشف شد.

معنی کلمه تبه در دانشنامه آزاد فارسی

تِبِه (Thebe)
در اخترشناسی، قمر کوچک سیارۀ مشتری، و چهارمین قمر شناخته شده از سمت این سیاره. تقریباً هر دو روز زمینی سه بار و در فاصلۀ تقریبی ۲۲۲هزار کیلومتری بر گرد مشتری مدار می پیماید. مدار آن تقریباً دایره ای و موازی با استوای مشتری است. شکلی نامنظم دارد. بزرگ ترین قطر آن ۱۱۰ کیلومتر، و کوچک ترین قطرش ۹۰ کیلومتر است. تقریباً هیچ اطلاعی از ساختار درونی و ترکیبات شیمیایی آن در دست نیست، با این حال مقدار چگالی آن نشان می دهد که بخش بزرگی از آن به شکل آب یخ زده است. در واقع، تبه در بین چهار قمر کوچکی که نزدیک به مشتری مدار می پیمایند، کمترین چگالی را دارد. در عکس های تارِ موجود، تبه اندکی واضح تر از یک لکه به نظر می رسد و ممکن است شبیه به یک سیارک باشد. به سبب کوچکی بسیار، فاقد جو است. در ۱۹۸۰، دانشمند سیاره شناس امریکایی، استفان ساینوت، تبه را کشف کرد. او این قمر را هنگام بررسی عکس هایی یافت که فضاپیمای وُیِجِر ۱ در ۱۹۷۹ برداشته بود. تبه به نام یکی از پریان دریایی اساطیر یونان، دختر آسوپوس ایزد آب، نام گذاری شده است.

معنی کلمه تبه در ویکی واژه

تباه.

جملاتی از کاربرد کلمه تبه

شو و بر طوطی جان شکر عرفان ده ورنه بر پرد و گردد تبه این شکر
بر مسند خلافت و بر صدر بزم جاه زاهد نداشت رتبه به زور ریا گرفت
خفاش و شعاع نور خورشید این مرتبه حد بی بصر نیست
ضعفم به کعبه مرتبه قرب خاص داد سجاده گستری تو و من بستر افگنم
بالاترین مرتبه ساختار اجتماعی نهنگ‌های قاتل جامعه است و از تعدادی طایفه تشکیل شده که با هم رفت‌وآمد دارند. طایفه‌های درون یک جامعه دارای الگوی تولید صدای یکسان نیستند.
در استرالیا آلبوم به رتبه ۴۹ در نمودار ای آر آی ای رسید و در نهایت گواهی چهارگانه پلاتینیوم را در این کشور دریافت کرد. این آلبوم همچنین به ترتیب به رتبه‌های ۲۰ و ۲۳ جدول‌های فروش در دو کشور هلند و نیوزلند رسید. همچنین توانست به گواهی دوگانه پلاتینیوم در هلند و به گواهی پلاتینیوم در نیوزیلند برسد. در کشور ژاپن توانست پیش از ۲۰۰٬۰۰۰ هزار نسخه به فروش برساند و گواهینامه فروش طلا را از انجمن صنعت ضبط موسیقی ژاپن دریافت کند.
همه شور جهان از عقل دیدم کتبها جملگی از نقل دیدم
رتبه ۳۲ در بین ۷۵ کشور (در آمریکای لاتین رتبه اول را دارد)
به لفظ و مرتبه چون آب و آتشی لیکن نه هست آب حلیم و نه بردبار آتش
یادگار نعمت الله است نیکو یاددار زانکه من این مرتبه نیکو ز نیکان یافتم
مرتبه حضرتت جمع همه مرتبه با تو در این مرتبه نیست کسی را محل
این ارتش در ابتدا تحت فرماندهی (رتبه دوم) وسولود یاکوولف قرار داشت، اما او از جایگاه فرماندهی ارتش خود عزل شد و به لنینگراد بازگشت. فرماندهی کیریل میریتسکوف بر عملیات جنگی نیز به‌دلیل شکست‌های گسترده و تلفات سنگین از او گرفته شد و او به‌جای یاکوولف به‌عنوان فرماندهٔ ارتش هفتم منصوب شد.
کسب رتبه نخست کشور درتولید گوشت قرمز (با تولید حدود ۸۳ هزار تن)، رتبه دوم در تولید تخم مرغ (با تولید ۱۴۵ هزار و ۷۰۰ تن)، مقام سوم در تولید شیر (با تولید بیش از یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن شیر) و مقام چهارم در تولید گوشت مرغ (با تولید ۱۸۳ هزار تن) نیز نشان از جایگاه این استان در حوزه دام و طیور دارد.
آوازه دورر در سراسر اروپا پیچیده بود و بسیاری از هنرمندان آن دوره با او مکاتبه و دوستی داشتند. رافائل افتخار می‌کرد که با دورر مبادله نقاشی کرده‌است. در این زمان دورر به ماکسیمیلیان یکم، امپراتور مقدس روم نزدیک بود و بسیاری از کارهای خود را برای او و با حمایت مالی او انجام داد.
وی طلاب متعهد را یاری می‌نمود و در همه این مراحل، امتحانات ماهانه و سالانه و ارتقاء رتبه و حضور و غیاب و کنترل کیفیت دروس نیز با جدیت پیگیری می‌شد.
پیاده خود و چند زان چاکران تبه گشته از چنگ کنداوران
آلبوم از سنگ تا الماس در میان ۴۲ هزار آلبوم رتبه دوم جشنواره موسیقی جاست پلین را در زمینه موسیقی خاورمیانه کسب کرد.
با کوچ بیشتر مردم به شهرها و افزایش تراکم جمعیت، نیاز به بلندمرتبه‌سازی بیشتر می‌شود.
هر که را از سر آزاده دهد افسر، فقر رتبه خاک کم از مسند جم نشناسد
اردبیل در زمان حمله اعراب مقرّ مرزبان آذربایجان بوده و حذیفه بن یمان، سردار عرب آن را در سال ۲۲ه‍.ق /۶۴۳. م، به صلح گشود. در این دوره، اردبیل مرکز آذربایجان بود و از میانه تا باجروان در کنار رود ارس و شهر شیز نزدیک مراغه جزو این ایالت محسوب می‌شد. پس از چندی حذیفه به دستور عمر بن خطّاب عزل شد و عتبه بن فرقد به جای او منصوب گشت. در زمان او، مردم اردبیل علیه اعراب شورش کردند. عتبه بن فرقد چون به اردبیل رسید با شورشیان جنگید و بر آن‌ها پیروز شد و غنایم بسیاری از آن‌ها گر۰فت.