تامین

معنی کلمه تامین در لغت نامه دهخدا

تأمین. [ ت َءْ ] ( ع مص ) امین کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ). || حفظ کردن و امن نمودن : لشکر برای تأمین ملک لازم است. ( فرهنگ نظام ). || امین پنداشتن. || اعتماد کردن. || راستی کردن. || آمین گفتن دعای کسی را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ): تأمین در نماز جایز نیست.

معنی کلمه تامین در فرهنگ معین

( تأمین ) (تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - ایمن کردن ، آرام دادن . ۲ - حفظ کردن .

معنی کلمه تامین در فرهنگ عمید

۱. آماده کردن.
۲. (صفت ) آماده.
۳. (صفت ) دارای امنیت.
۴. امنیت داشتن.

معنی کلمه تامین در فرهنگ فارسی

امین دانستن کسی را، امن کردن، امنیت کردن
۱- ( مصدر ) ایمن کردن آرام دادن بی بیم کردن . ۲- امین کردن . ۳- حفظ کردن امن کردن . ۴- آمین گفتن دعای کسی را .۵- ( اسم ) ایمنی .جمع : تامینات . یا تامین آتیه ( آینده ). اندوخته برای زندگانی آینده نهادن و پیش بینی برای معاش آتیه . یا تامین عبور و مرور. منظم ساختن خط سیر و سایل نقلیه برای جلوگیری از تصادفات . یا تامین معاش . پیش بینی و تدارک وسایل زندگی . یا تامین منافع.پیش بینی سود برای خویش . یا تامین نظر . اعمال نظر و میل خود.

معنی کلمه تامین در فرهنگستان زبان و ادب

تأمین
[علوم نظامی] ← تدارک

معنی کلمه تامین در ویکی واژه

rifornimento

جملاتی از کاربرد کلمه تامین

در داروسازی از این ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شود.
اغلب جانوران دچار اسکوربوت نمی‌شوند، چرا که بدن آن‌ها قادر به ساخت ویتامین ث است. انسان و سایر نخستی‌سانان، خوکچه‌های هندی، و چند گونهٔ دیگر فاقد آنزیمی هستند که ساخت این ویتامین را ممکن می‌سازد و باید آن را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند. ویتامین ث در بسیاری از بافت‌های گیاهی یافت می‌شود.مرکبات، گوجه، سیب‌زمینی، کلم و فلفل سبز منابعی سرشار از ویتامین ث هستند.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است می‌توان به آمفتامین و عشق در واقع… چیز مزخرفی است! اشاره نمود.
نداند قدر عشقت خام اینجا که تامینشکند مرجام اینجا
۴_ از لحاظ اقتصادی تاریخی منطقه ؛ به دلیل دارا بودن آسیاب‌های بادی و آبی فراوان ( بدلیل موقعیت خاص کوهستانی و سرچشمه‌های فراوان ) محل تامین آرد گندم منطقه شمال فارس بوده و به دلیل این که آس و باد ( آسیاب باد ) به مرور زمان در گویش محلی به آس و پاد تبدیل شده است
اسید اسکوربیک یا ویتامین ث ترکیب آلی طبیعی با خواص آنتی‌اکسیدانی، حل شونده در آب و از نیازهای غذایی انسان است که کمبود آن موجب بیماری اسکوربوت می‌شود.
گفت باشد پلیس تامینات بر محمد و آل او صلوات
قهوه دم‌کرده معمولی به مقدار قابل توجهی فاقد مواد مغذی ضروری است. بااینحال در اسپرسو احتمالاً به دلیل مقدار بالاتر مواد جامد معلق مقدار زیادی منیزیم، ویتامین‌های گروه ب، نیاسین، ویتامین ب۲، و حدود ۲۱۲ میلی‌گرم کافئین در هر ۱۰۰ گرم از این نوع قهوه وجود دارد یکی از مواد شیمیایی سایکو اکتیو در قهوه، کافئین است که یک آنتاگونیست گیرنده آدنوزین است و به دلیل اثرات محرکی که دارد کاملاً شناخته شده‌است. قهوه همچنین حاوی بازدارنده منوآمین اکسیداز بتا-کربولین و هارمین است که احتمالا به خاصیت سایکو اکتیو بودن آن کمک می‌کنند.
اکبر کمیجانی عدم‌رعایت انضباط مالی دولت در بودجه سالانه و ایجاد کسری بودجه، تامین کسری بودجه با افزایش مستقیم و غیرمستقیم پایه پولی و رشد نقدینگی را از عوامل پایداری تورم در اقتصاد ایران دانسته و یکسان‌سازی در بازار ارز و تعدیل نرخ سود بانکی را در گرو کنترل نوسانات در نرخ تورم می‌داند.
در ۲۸ اکتبر، در سول یک ماه برای اولین بار در کنار تئودور لانگ ظاهر شد و گفتگوی او با هورن سواگل را قطع کرد. در ۳۱ اکتبر، در اولین مسابقه اش در بتل رویال هاووین شرکت کرد تا فرصتی برای قهرمانی دیواز بدست آورد. اما توسط دوقلوهای بلا حذف شد. در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۲، توانست ناتالیا را شکست دهد. بعد از مسابقه ناتالیا به او حمله کرد اما تامینا نجاتش داد.
کشت و زرع آن کند تامین حیات ملتی جوهر جانست آب خوشگوار زنده‌رود
شده خاص من اندربن اوقات حجره‌ای در رواق تامینات
۲. کوبالامین (ویتامین ب۱۲) که به جذب آهن کمک می‌نماید.