تدارک

معنی کلمه تدارک در لغت نامه دهخدا

تدارک. [ ت َ رُ ] ( ع مص ) دررسیدن آخر ایشان اول ایشان را. تلاحق. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). یقال : تدارکوا؛ ای تلاحقوا. ( منتهی الارب ). به همدیگر رسیدن. ( غیاث اللغات ). ومنه قوله تعالی : حتی اذا ادّارکوا فیها جمیعاً. ( قرآن 38/7 ). اصله تدارکوا، ادغمت التاء فی الدال و اجتلبت الهمزة لیبقی السکون. ( منتهی الارب ). || قوله تعالی : بل ادّارک علمهم فی الاَّخرة. ( قرآن 66/27 )؛ یعنی بلکه به کمال رسید دانش آنها در آخرت. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ). در همین تفسیر در شرح آیه چنین آمده است : بعضی... گفتند «بَل ْ»بمعنی «اَم ْ» است و عرب هر یک از این دو کلمه بجای یکدیگر بنهند، کقوله : و ارسلناه الی ماءة الف او یزیدون ( قرآن 147/37 )؛ یعنی بل یزیدون... و معنی کلام آنست که بل متابع استفهامی است متضمن جحد یعنی لم یتدارک ، علم ایشان به آخرت متدارک شود و متتابع، و در آخرت بدانند آنچه امروز نمیدانند و مورد آیه ٔتهدید و وعید باشد و بر این قول ، ماضی بمعنی مستقبل بود... و بعضی دیگر گفتند: معنی «ادّارَک َ علمهم » آنست که علم ایشان مستوی شود در آخرت ، اگرچه امروز مختلف است علمهای ایشان ، بعضی شاک اند، و بعضی مقلدند. بر این قول ، لفظ علم مجاز باشد برای آنکه تقلید علم نباشد، و ملخص این قول آنست که آنچه ایشان علم می پندارند از شک و تقلید، اینجا مختلف است ، فردا متتابع ومتدارک شوند یعنی متفق شوند... || رسیدن چیزی به چیزی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || دررسیدن خاک نم باران ، خاک نم زمین را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || رساندن خدا به کسی رحمت خود را. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ). || طلب کردن و نگه داشتن مافات. ( اقرب الموارد ). دریافتن چیزی که فوت شده باشد. ( غیاث اللغات ). || دریافتن قوم. ( لسان العرب ) ( اقرب الموارد ) ( المنجد ). دریافتن. ( زوزنی ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). دریافتن و به دست آوردن. ( آنندراج ). عین استدراک است. ( کشاف اصطلاحات الفنون ):
تدارکتما عَبْساً و ذبیان َ بعدما
تفانوا و دَقّوا بینهم عِطر مَنْشِم.زهیر ( از لسان العرب ) ( از اقرب الموارد ). || رای خطا را به صواب جبران کردن. تدارَک َ الخطاءَ بالصواب ؛ اتبعه. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). چاره و تلافی و مرمت و تدبیر. ( ناظم الاطباء ) : وزیر چون پادشاه را تحریض نماید در کاری که برفق... تدارک پذیرد برهان حمق... خویش نموده باشد. ( کلیله و دمنه ). مادام که سخن گفته نیامده است محل اختیار باقی است و پس از اظهار تدارک ممکن نگردد. هرچه به زرق... ساخته شود... دست تدارک از آن قاصر... باشد. ( کلیله و دمنه ). و از حضرت بخارا حسام الدوله تاش را بازخواندند تا تلافی آن خلل و تدارک آن حال بکند... تا مهم آن طرف به آخر رساند و خللی که بتازگی حادث شده است تدارک کند و بادغیس و کنج رستاق بزیادت در اعتدال او فرمود. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران صص 77 - 78 ). از سر هفوات و عثرات ما برخیزد و با سر عاطفت و رحمت آید تا بندگان سرگشته خدمت آیند و تقصیرهای گذشته را بخدمت پسندیده تدارک کنند. ( ایضاً ص 156 ). فوایت ارواح را تدارک نباشد. ( ایضاً ص 369 ). و به قوانین مملکت و امور رعیت اخلال لاحق شدی چنانک تدارک و تلافی آن محال بودی. ( جهانگشای جوینی ). گفت استیلای مرض از آن گذشت که بواسطه معالجت تدارک آن توان نمود. ( جهانگشای جوینی ). مصلحتی فوت شود که تدارک آن ممتنع بود. ( گلستان ). بعد از مجازا طریق مدارا گرفتیم و سر به تدارک در قدم یکدیگر نهادیم و بوسه بر سر و روی هم دادیم. ( گلستان ).

معنی کلمه تدارک در فرهنگ معین

(تَ رُ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - فراهم کردن . ۲ - تلافی کردن .

معنی کلمه تدارک در فرهنگ عمید

۱. تهیه کردن، آماده ساختن.
۲. [قدیمی] رسیدن چیزی به چیزی.
۳. [قدیمی] عوض چیزی را فراهم کردن.
۴. [قدیمی] خبط و اشتباهی را دریافتن و اصلاح کردن.
۵. [قدیمی] تلافی کردن.

معنی کلمه تدارک در فرهنگ فارسی

رسیدن چیزی به چیزی، تهیه کردن، آماده ساختن
۱- ( مصدر ) فراهم کردن تهیه کردن آماده ساختن . ۲- باز بدست آوردن عوض چیزی را فراهم کردن تلافی کردن . ۳- در یافتن خطا و اشتباهی را اصلاح کردن . ۴- بهم رسیدن . ۵-( اسم ) تلاقی . ۶- دریافت خطا اصلاح . جمع : تدارکات .

معنی کلمه تدارک در فرهنگستان زبان و ادب

{supply} [علوم نظامی] تهیه و انبار کردن و نگهداری و توزیع اقلام ضروری؛ نحوه و مدت نگهداری آنها که براساس نوع و تعداد تعیین می شود متـ . تأمین

معنی کلمه تدارک در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تدارک به جبران عمل فوت شده یا مال تلف گشته گفته می شود.
متعلق تدارک یا مال است و یا عمل.
تدارک مالی
تدارک مالی در موارد ضمان مطرح است و تدارک عمل یا به اصلاح رفع نقص آن است و یا به انجام دادن آن پس از ترک عمل در زمان مقرّر و از آن در بابهای طهارت، صلات و حج سخن گفته شده است.
تدارک به اصلاح عمل
اگر فردی در اثنا یا بعد از فراغ از وضو یا غسل به ترک جزء- مانند شستن صورت- یا شرطی از آن- مانند رعایت ترتیب- یقین کند با بقای موالات ، باید جزء یا شرط ترک شده را همراه اعمال پس از آن انجام دهد. همچنین اگر در اثنای عمل در آن شک کند. جزء واجبی از نمازکه سهوا ترک و نمازگزار در اثنا متوجّه آن شده است اگر رکن باشد، مانند رکوع و سجود، پیش از دخول در رکن بعدی تدارک پذیر است و اگر غیر رکن باشد، مانند ترک یک سجده یا تشهد رکعت دوم، چنانچه قبل از دخول در رکن متوجّه شود، برمی گردد و آن را تدارک می کند و اگر بعد از آن متذکّر گردد پس از اتمام نماز آن را به جا می آورد.البتّه بعضی از اجزای فراموش شده مانند قرائت، پس از تجاوز از محل آن، نیاز به تدارک ندارد. در مواردی نیز علاوه بر تدارک عمل، سجده سهو نیز واجب می شود. مأموم در افعالی که باید از امام تبعیت کند اگر از روی فراموشی از وی پیشی گیرد- مانند آنکه پیش از امام به رکوع یا سجده رود یا سر از سجده بردارد- برمی گردد و با امام آن راتدارک می کند.
تدارک به انجام دادن عمل
...

معنی کلمه تدارک در ویکی واژه

rifornimento
فراهم کردن.
تلافی کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تدارک

تا تهیه در لندن، شد اساس جمهوری خود سری تدارک شد، بر قیاس جمهوری
بگذشت عمر و هیچ تدارک نکرد یار صبر من و جفای رقیبان ز حد گذشت
با آغاز جنگ داخلی سوریه در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲، شورشیان مخالف دولت سوریه موفق به کنترل اعزاز شدند. این شهر به شدت به عنوان یک مسیر تدارکاتی در نزدیکی مرز ترکیه - سوریه ارزش دارد.
در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴، سناتور جان مک کین در برنامه سی‌ان‌ان در این ساعت استدلال کرد که این افزایش یک پیروزی بود، که هدف تأمین امنیت و ثبات اساسی برای دولت عراق را برآورده کرده‌است، و اینکه خروج نیروها پس از افزایش نیروها انجام شده‌است. منجر به افزایش عملیات تروریستی و ظهور داعش در عراق شد. مک کین گفت: «ما به لطف این افزایش، پیروز شدیم. برنده شد. پیروزی آنجا بود. تنها چیزی که ما نیاز داشتیم یک نیروی پشتیبان بود که پشتیبانی کند، نه برای شرکت در جنگ، بلکه برای تأمین پشتیبانی، تدارکات و اطلاعات. و به هر حال، جنگ کره ما سربازان را پشت سر گذاشتیم. بوسنی، ما سربازان را پشت سر گذاشتیم، نه برای جنگ، بلکه برای یک نیروی تثبیت کننده.»
اهداف هیأت های نظامی و مالی ریدلی، شوآرتسکوف و میلسپو در کوتاه مدت مستقیماً به مقتضیات اقدامات جنگی متفقین علیه آلمان نازی در خاورمیانه مانند مرکز تدارکات خاورمیانه تحت نظارت بریتانیا (مستقر در مصر) و فرماندهی نیروهای تحت نظارت آمریکا در خلیج فارس، مربوط می‌شد. فرماندهی نیروهای یادشده در خلیج فارس را ژنرال دونالد کانلی برعهده داشت اما هدف بلندمدت این سه هیئت مستقیماً به روابط آمریکا و ایران پس از جنگ جهانی دوم مربوط می‌شد.
گرفتم آن که ترا صبر هست بر بیداد تدارک غم ما کن که نیستیم صبور
با گذشت چند روز پیشروی آلمانی‌ها به شدت کند شد، زیرا پیاده‌نظام به شدت خسته شده بود و انتقال توپ‌ها و دیگر تدارکات به شدت سخت بود. سربازان تازه‌نفس انگلیسی و استرالیایی به شهر آمین که هدف اصلی آلمانی‌ها بود گسیل شدند و دفاع شهر تقویت شد. در نهایت لودندورف در ۵ آوریل فرمان پایان عملیات میشائیل را صادر نمود. در مقایسه با نبردهای جنگ جهانی اول، آلمانی‌ها پیشروی مطلوبی کرده بودند اما در واقعیت این یک پیروزی شکست‌آمیز برایشان بود. از نظر تلفات جایگزینی نیروهای از دست رفته برای آلمانی‌ها ممکن نبود و مواضع مهمی مانند آراس و آمین در دست متفقین باقی ماندند و دفاع از نواحی تصرف شده در برابر ضدحمله متفقین بسیار سخت بود.
چشم آهوانه: ستر کردن الهی را گویند، تقصیرات سالک را، از عین سالک ولیکن آگاه کردن سالک را از تقصیر که کرده باشد، و از آن نیز که از غیر او مستور است، و به حقیقت این غایت عنایت باشد که سالک از تقصیر بازایستاده باشد و تدارک تقصیر کند.
هویدا پس از تلاش فراوان، بالاخره شاه را متقاعد کرد که فعالیت اقتصادی خاندان سلطنتی را محدود کند. به کمک هویدا دستورالعمل تازه‌ای در این زمینه تدارک شد که از بیست ماده مختلف تشکیل می‌شد و در مرداد ۱۳۵۷ به تصویب نهایی شاه رسید. اعضای خاندان سلطنتی را از کردار مغایر با ارزش‌های اجتماعی بر حذر می‌داشت. هر گونه تماس با شرکت‌های خارجی، دریافت هرگونه کمیسیون، مشارکت مستقیم یا غیر مستقیم در شرکت‌هایی که با دولت معامله می‌کنند، عضویت در هیئت رئیسه شرکت‌ها، را برای اعضای خاندان سلطنت منع می‌کرد.
سلاطین عدالت پیشه را دادرسی مظلومان، این قدر اهتمام بوده که پادشاه عادلی را ثقل سامعه عارض شد و از نشنیدن فریاد دادخواهان غم و اندوه بر حاشیه ضمیرش نشست، عاقبت، رأی عدالت اقتضایش چنان فرمان داد که احدی جامه سرخ نپوشد مگر کسی که عرض حال داشته باشد، تا به تدارک احوالشان قیام تواند نمود.
این حکایت از بهر آن گفتم تا پادشاه را مقرر شود که زنان را مکر و حیلت بی شمار است، چنانکه دست تدارک عقل بدان نرسد و پای خرد از ادراک آن قاصر ماند و نیز بر خاطر منیر پادشاه پوشیده نگردد احکام ولادت طالع شاهزاده که حکما در طالع او دیده اند و هفت روز پیوسته خطر گفته به حکم نظر تربیع زحل به طالع او و بعد از هفت روز، سهل گشتن این حادثه به حکم انقطاع نحوس و اتصال سعود و اینک بشارت که این هفت روز گذشت و اوقات محنت و ساعات فترت منتهی شد. شاه چون این مقدمات و مقالات بشنید، مثال داد تا شاهزاده را به حبس برند.
برهمن گفت: «خردمند به سخن دشمن التفات ننماید و زرق و شعوذه او را در ضمیر نگذارد و هرچه از دشمنِ دانا و مخالف، داهی تلطف و تودد بیش بیند در بدگمانی و خویشتن نگاه داشتن زیادت کند و دامن ازو بهتر درچیند، چه اگر غفلتی ورزد و زخم‌گاهی خالی گذرد؛ هر آینه، کمین دشمن گشاده گردد، و پس از فوت فرصت و تعذر تدارک، پشیمانی دست ندهد، و بدو آن رسد که به بوم رسید از زاغ. رای پرسید که: «چگونه است آن؟»
شنیده ام که به لفظ گهر نثار تو رفت که در تدارک کار فلان همی کوشم
وزارت صحت عامه در سال ۱۶۴٫۷میلون دلار پلان داشت که تا فعلاً ۴۲ درصد تطبیق گردیده‌است. این وزارت دارای ۴۰ پروژه انکشافی می‌باشد که پروژه‌ها ساختمانی و سایر مسایل می‌باشد. علت عدم تطبیق تدارک مواد می‌باشد؛ که وقت زیاد را در بر می‌گیرد.
درحالی که انگستان در حال جنگ با اسپانیا بود، آدامز در نیروی دریایی سلطنتی تحت فرماندهی سر فرانسیس دریک خدمت کرد. او در سال ۱۵۸۸ در سن ۲۴ سالگی، در نبرد علیه ناوگان اسپانیایی آرمادا در کشتی «ریچارد دیفیلد»، یک کشتی تدارکاتی که مسئول انتقال مهمات و مواد غذایی برای ناوگان انگلیسی بود، نخستین مأموریت خود را انجام داد.
13. شرکت در اردوی تدارکاتی مشترک با کشور های صاحب نام تکواندو
عرضه کن بر شاه گیتی و تدارک بر تو نیست خود نباشد هیچ واجب بر رسول الا بلاغ
بگذشت عمر در لعب و لهو بی خودی شاید تدارکی بتوان اهدنا الصراط
وی از سال ۲۰۱۶ وارد لیست داوران بین‌المللی فیفا شد، اما به دلیل تعلیق ورزش کویت تا سال ۲۰۲۰ نتوانست هیچ مسابقه ای را در سطح آسیا قضاوت کند. وی از سال ۲۰۲۰ فعالت بین‌المللی خود را در رده باشگاهی آسیا آغاز کرد و از سال ۲۰۲۲ وارد رده ملی شد. وی تا کنون ۱۲ مسابقه را در لیگ قهرمانان آسیا، دیدارهای تدارکاتی و جام ملت‌های آسیا آسیا قضاوت کرده است.