رهبر
معنی کلمه رهبر در لغت نامه دهخدا

رهبر

معنی کلمه رهبر در لغت نامه دهخدا

رهبر. [ رَ ب َ ] ( نف مرکب ) راهبر. قائد. دال. راهنما. رهنما. هادی.مرشد: قلاووز. قلاوز. پیشرو. پیشوا. قدوه. امام. لیدر. ( یادداشت مؤلف ). خفر. هادی. رهنما. بدرقه. ( ناظم الاطباء ). رهنما. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) :
به شاه جهان گفت پیغمبرم
ترا سوی یزدان همی رهبرم.دقیقی.مگر به ْ شود هیچ بهتر نشد
کسی سوی آن درد رهبر نشد.فردوسی.بخت من رهبری خجسته پی است
کس ندارد چو بخت من رهبر.فرخی.ازیرا نظیرم همی کس نیابد
که بر راه آن رهبر بی نظیرم.ناصرخسرو.دو رهبر به پیش تو استاده اند
کز ایشان یکی عقل و دیگر هواست.ناصرخسرو.چون صدهزار لام الف افتاده یک بیک
از دور دست و پای نجیبان رهبرش.خاقانی.رهبر جانت در این تاریک جای
جوهر علم است علمت جان فزای.عطار.گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد
گفتااگر بدانی هم اوت رهبر آید.حافظ.رجوع به راهبر شود.
- رهبر پیشاهنگی ؛ فرمانده پیشاهنگان. ( فرهنگ فارسی معین ).
|| لیدر. راهبر حزب. رهبر حزب. ( یادداشت مؤلف ). || برهان و حجت و دلیل. ( ناظم الاطباء ). به معنی دلیل و برهان باشد. ( برهان ).
- رهبر خردی ؛ برهانی که عقل پسندد. ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ).
رهبر. [ رَ ب ُ ] ( نف مرکب ) ره برنده. رهزن. راهزن. راهبر. قاطع طریق. قطاع الطریق. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به راهبُر شود. || برنده راه. راه سپار. رهسپر. رهنورد :
زلزله در زمین فتاد و خروش
از تکاپوی آن کُه رهبر.فرخی.رهبر و شخ شکن و شاددل و تیزعنان
خوشرو و سخت سم و پاک تن و جنگ آغاز.منوچهری.شکیب آوری رهبر و تیزگام
ستوری کش و کم خور و پرخرام.اسدی.رجوع به راهبر شود.

معنی کلمه رهبر در فرهنگ معین

(رَ بَ ) (ص فا. ) پیشوا.

معنی کلمه رهبر در فرهنگ عمید

۱. کسی که دیگری را راهنمایی کند، راهنما، راهبر.
۲. (سیاسی ) بالاترین مقام در جمهوری اسلامی ایران، ولی فقیه.

معنی کلمه رهبر در فرهنگ فارسی

راهبر، راهنما، راهنمایی، هدایت
( اسم ) آنکه کسی را در راهی هدایت کند هادی دلیل راهنما .
ره برنده . رهزن . راهزن

معنی کلمه رهبر در دانشنامه عمومی

رهبر (فیلم ۱۹۷۰). رهبر ( به تامیلی: Thalaivan ) و ( به انگلیسی: Leader ) فیلمی هندی محصول سال ۱۹۷۰ و به کارگردانی پی. ای. توماس است. در این فیلم بازیگرانی همچون ماروتور راماچاندران، وانیسری، اس. ای آشوکان، ناگش و مانوراما ایفای نقش کرده اند.
رهبر (فیلم ۲۰۱۳). رهبر ( به تامیلی: Thalaivaa ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۳ و به کارگردانی ای. ال ویجی است. در این فیلم بازیگرانی همچون ویجای، امالا پال، راگینی ناندوانی، ساتیاراج، آبیمانیو سینگ، سانتانام، نثار ایفای نقش کرده اند.
رهبر (فیلم ۲۰۱۳ هندی). رهبر ( به انگلیسی: Leader ) یا قهرمان ( به تلوگویی: Naayak ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۱۳ و به کارگردانی وی. وینایاک است. در این فیلم بازیگرانی همچون رام چاران، کجال آگاروال، امالا پال، اشیش ویدیارتی، راهول دو، کوتا سرینیواسا راو، آناندهی و چارمی کائور ایفای نقش کرده اند.
رهبر (موسیقی). رهبر ( به انگلیسی: conductor ) فردی است که در اجرای موسیقی، نقش هدایت ارکستر یا گروه نوازندگان و نحوهٔ اجرای موسیقی را بر عهده دارد. به هنر هدایت و راهنمایی گروهی از اجراکنندگان موسیقی ( خوانندگان، نوازندگان یا هر دو ) رهبری ( conducting ) می گویند.
ارکسترها، گروه های کر و سایر گروه های موسیقی معمولاً دارای رهبر هستند. فرمان چگونگی اجرای یک اثر موسیقی از طریق اشارات و حرکات بدنی رهبر ارکستر که به صورت قراردادی متداول است، به نوازندگان ارکستر منتقل می شود.
کار رهبر آن است که اجراکنندگان را از لحاظ ضرباهنگ، در اجرای یک آهنگ با نمودی درست، کامل و شایسته با یکدیگر هدایت کند. وانگهی رهبر می باید سازها یا صداهای گونه گون را به حالت تعادل درآورد، به نحوی که مثلاً هیچ فردی از گروه نوازندگان یا خوانندگان درجه و میزان ساز یا صدای خود را در ارتباط با سایر نوازندگان یا خوانندگان بسیار بلند یا بسیار کوتاه عرضه ندارند. قصد و هدف مقدماتی یک رهبر ارائه آهنگی است که آن را به عنوان واحدی کل و متحد بازشناسند و تا حد امکان آن را با اهداف و مفاهیم ذهنی رهبر هماهنگ سازند.
از بزرگترین و مشهورترین رهبران ارکستر جهان می توان از: هربرت فون کارایان، کلودیو آبادو، لئونارد برنستاین، دانیل بارنبویم، آرتورو توسکانینی و زوبین مِهتا نام برد.
تا اوایل سده نوزدهم، رهبری مستقل و جدا از گروه نوازندگان یک ارکستر وجود نداشت. در عوض، یک نوازنده ویولن، ارگ نواز، یا نوازنده هارپسیکورد یا پیانو، درحالی که سهم خود را در ارکستر به اجرا درمی آورد، گروه نوازندگان را نیز رهبری می کرد. نخستین رهبرانی که سازی را به هنگام رهبری نمی نواختند، خود آهنگسازانی بودند که در اواخر سده هفدهم، نوازندگان را در اجرای نقش هایشان هدایت می کردند.
همیشه یک رهبر ارکستر در جلوی ارکستر قرار می گیرد و با در اختیار داشتن دفتر نتی که به نام پارتیتور معروف است، در جریان چگونگی و اجرای نت های سازهای مختلفی که در اجرای آن اثر شرکت دارند قرار می گیرد. هر آهنگساز که اثری برای ارکستر می نویسد، تمامی نت ها و توضیحات مربوط به آن اثر برای هر ساز را به ترتیب و استانداردی که وجود دارد در پارتیتور می گنجاند. پارتیتور برای اجرا و تمرینات در اختیار رهبر ارکستر قرار می گیرد. در پارتیتور ریزترین توضیحات مربوط به چگونگی اجرای آن اثر و دیگر اطلاعات قرار دارد که رهبر ارکستر با توجه به دانش رهبری ارکستر قادر به خواندن و تشخیص دادن تمامی این اصطلاحات می باشد و در زمان تمرین آن ها را برای نوازندگان نیز تفسیر می نماید.
معنی کلمه رهبر در فرهنگ معین
معنی کلمه رهبر در فرهنگ عمید
معنی کلمه رهبر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه رهبر در دانشنامه عمومی
معنی کلمه رهبر در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه رهبر

معنی کلمه رهبر در ویکی واژه

پیشوا.

جملاتی از کاربرد کلمه رهبر

سلطان جهان، رهبر دین، هادی مهدی کز جان به رهش چشم جهانی نگران است
از تو آید که کنی رهبری اهل طریق که قدم بر قدم صالحی و ویس قرن
ندیدی غیر حق دیدی بر خویش محمد(ص) دیدهٔ تو رهبر خویش
خون ترا چون سوی حق رهبر بود در جهان چیزی ازین بهتر بود
اگرچه عقل کل او بود رهبر نمود عشق او دان راز اکبر
به دنیا نایب او رهبرانند محبان علی جمله برآنند
به جوی و جر درافتاده گیر و گشته هلاک چو راه رهبر جوید ز کور بی‌بصری
رهبرم شو زان که گم راه آمدم دولتم ده گرچه بی‌گاه آمدم
این همی گوید که رهبر آمدم وان همی گوید که مهتر آمدم
مردم از شرم ، چند گمرهیم عقده در کار رهبر اندازد