سمایی

معنی کلمه سمایی در فرهنگ معین

(سَ ) [ ع . ] (ص . ) آسمانی .

معنی کلمه سمایی در ویکی واژه

آسمانی.

جملاتی از کاربرد کلمه سمایی

عشق فعلیست آن و اسمایی نیست از عشق ذات شیدایی
از روزی که بشر به کار تدوین و نگارش تاریخ مبادرت ورزید برای مکان‌های جغرافیایی نیز نام‌های با مسمایی انتخاب که آبراه جنوبی و جداکننده فلات ایران از شبه جزیره عربستان نیز یکی از این موارد بوده که با نام «دریای پارس» از آن دوران کهن به یادگار مانده‌است.
کمال حکمت او میکند بنات نبات در امهات زمین نطفه سمایی را
در سال ۱۳۳۸ در فیلم دروازه‌های پاریس با مدیریت صداگذاری علی کسمایی درخشید و اوج کارش را در صداگذاری فیلم بن هور به مدیریت صداگذاری احمد رسول‌زاده در سال ۱۳۴۱ تجربه کرد. گویندگی در فیلم رسالت به جای آنتونی کوئین (حمزه) و فیلم پاپیون به جای استیو مک‌کوئین در زمرهٔ کارهای وی هستند.
زین گفت حاج کوله شد در دلش گلوله زیرا ندیده بود او مهمانیی سمایی
اتهام فیلمی به کارگردانی شاپور یاسمی و نویسندگی علی کسمایی، عبداله بقایی محصول سال ۱۳۳۵ است.
اتصالات محکم بین سلول‌های اپیتلیال مجاور معمولاً به صورت یک باند احاطه کننده سلول، درست در زیر سطح رأسی قرار گرفته‌اند و به استقرار و حفظ قطبیت سلولی کمک می‌کنند. این اتصالات سدی را تشکیل می‌دهند که حفره‌های بدن از قبیل لومن روده را مهروموم می‌کند؛ و خون را از مایع مغزی-نخاعی موجود در سیستم عصبی مرکزی جدا نگه می‌دارد. اتصالات محکم از انتشار ماکرومولکول‌ها در مقادیر مختلف و مولکول‌های کوچک محلول در آب و یون‌ها از عرض یک صفحه اپیتلیالی از طریق فضاهای بین سلولی جلوگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین قطبیت سلول‌های اپیتلیال را توسط ممانعت از انتشار پروتئین‌ها و گلیکولیپیدهای غشایی بین نواحی رأسی و قاعده جانبی غشاءپلاسمایی برقرار و حفظ می‌کنند.
وگر مه را نداند ماه ماه است چگونه مه نه ارضی نی سمایی
او بر آن تا مر سنایی را به خاک اندر کشد من برآنم تا سنایی را سمایی چون کنم
از آنرو قبله رویت هدی للعالمین آمد که حق را مظهر کلی و گنج سر اسمایی
آنچه با من می‌کند اندر زمان آفت دور سمایی می‌کند
پرده‌ی سوم: میلانی از مرسده می‌خواهد تا واسطه‌ی خواستگاری او از فرنگیس شود. عماد نیز از جهانگیر می‌خواهد در مقابل کسمایی کوتاه بیاید. ولی جهانگیر به‌خاطر کمک به گیله‌مردها، با عماد مخالفت می‌کند و حتّی برای آگاهی دادن به گیله‌مردها، اعلامیه پخش می‌کند.
آخرین مبارزه فیلمی به کارگردانی سیاوش شاکری و نویسندگی حبیب اله کسمایی ساختهٔ سال ۱۳۴۸ است.
مشاهدات از راه دور الکترون‌ها نیازمند آشکارسازی انرژی تابشی آنهاست. مثلاً در محیط‌های پرانرژی مانند تاج خورشیدی یک ستاره الکترون‌های آزاد تشکیل پلاسمایی می‌دهند که تابش ترمزی منتشر می‌کند. گاز الکترون ممکن است دچار نوسان پلاسما شود. نوسان پلاسما به موج‌هایی گفته می‌شود که بر اثر تغیرات هم‌زمان در چگالی الکترون‌ها پدید می‌آیند و این‌ها تولید انرژی می‌کنند که توسط رادیوتلسکوپها قابل ردیابی اسنت.
به لیلی رسید او به مولی رسد جان زمین شد زمینی سما شد سمایی
من شاگرد استاد کسمایی هستم و ایشان هنر من را در فیلم دروازه‌های پاریس کشف نمودند.
افراد مبتلا به آنآلبومینی تنها خیز ملایمی را نشان می‌دهند، معتقدند در این موارد سایر پروتئین‌های پلاسمایی افزایش یافته تا کمبود آلبومین را جبران کنند.
تو آن یوسف لقا ماهی که در مصر الوهیت عزیز حقی و حق را هم اسم و هم مسمایی
دایم به فتح و نصرت جفت و ندیم بادی بی کوشش زمینی با بخشش سمایی