خمش
معنی کلمه خمش در لغت نامه دهخدا

خمش

معنی کلمه خمش در لغت نامه دهخدا

خمش. [ خ َ ] ( ع مص ) خراشیدن روی. || زدن. || طپانچه زدن. || بریدن عضوی. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ) ( از اقرب الموارد ).
خمش. [ خ َ ] ( ع اِمص ) خراشیدگی. پوست رفتگی. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ). ج ، خُموش.
خمش. [ خ َ م ُ ]( ص ) خاموش. ساکت. صامت. ( ناظم الاطباء ) :
بداندیش گرگین شوریده هش
به یکسو به بیشه درآمد خمش.فردوسی.تا زبانت خمش نشد از قول
ندهد باز نطقت ایزد بار.سنائی.|| ستور رام شده. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه خمش در فرهنگ معین

(خَ مُ ) (ص . ) خاموش .

معنی کلمه خمش در فرهنگ عمید

= خاموش

معنی کلمه خمش در فرهنگ فارسی

خاموش
(صفت ) ۱ - ساکت بیصدا. ۲ - بی زبان گنگ . ۳ - آرام . ۴ - چراغ یا آتش که نور و حرارت آن از میان رفته منطقی . ۵ - ( اسم ) ساکت باش . : ( (( روباه ) گفت : خاموش . که اگر حسودان بفرض گویند (روباه ) شتر است و گرفتار آیم کرا غم تخلیص من باشد ? ) ) ( گلستان )
خراشیدگی پوست رفتگی

معنی کلمه خمش در فرهنگستان زبان و ادب

{flexion} [علوم پایۀ پزشکی] عمل خم کردن یا وضعیتی که در آن یک اندام خمیده است
{bending} [مهندسی عمران] انحنا یافتن عضو سازه براثر فشار

معنی کلمه خمش در دانشنامه عمومی

در مهندسی مکانیک، چگونگی رفتار یک عضو سازه بر اثر یک نیروی خارجی وارد شده به صورت عمود بر محور طولی آن توسط خمش توصیف و بیان می شود. عضو سازه ای به این صورت فرض می شود که حداقل یک بعد آن در مقایسه با دو بعد دیگر نسبت ۱/۱۰ یا کمتر را داشته باشد. هنگامی که طول عضوی به طور قابل توجه بزرگ تر از عرض و ضخامت باشد، به آن تیر می گویند. یک میله جالباسی را تصور کنید تحت نیروی وزن لباس ها خم شده است، این می تواند مثالی از یک تیر باشد که تحت خمش قرار گرفته است.
هنگامی که یک تیر تحت بار عرضی ( نیرو به صورت عمود بر محور طولی آن وارد شود ) قرار گیرد، باعث ایجاد تنش و تغییر شکل در آن می شود. در وضع شبه ایستایی، مقدار تنش و خیز ایجاد شده در تیر فرض می شود که نسبت به زمان ثابت است. همانطور که در تصویر پیداست، یک تیر افقی که از دو طرف توسط تکیه گاه هایی مهار شده و در وسط آن نیرویی به سمت پایین وارد شده است، موادی که بر روی تیر قرار دارند دچار فشردگی و موادی که در زیر قرار دارند، دچار کشیدگی می شوند.
دو فرم تنش داخلی به هنگام وارد شدن یک بار عرضی شکل می گیرد:
• تنش برشی که همسو با نیروی وارد شده است.
• تنش فشاری قائم در ناحیه بالایی و تنش کششی قائم در ناحیه زیرین تیر.
در تئوری اویلر - برنولی برای تیرهای لاغر ، یک فرض مهم این است که مقطع هر صفحه بعد از تغییر شکل صفحه باقی می ماند. به عبارت دیگر از هر گونه تغییر شکل ناشی از تنش برشی در طول مقطع صرف نظر می شود. همچنین این توزیع خطی تنها در صورتی قابل اعمال است که تنش ماکزیمم کمتر از تنش تسلیم ماده باشد. برای تنش های بزرگتر از تنش تسلیم ، به مقاله ی خمش پلاستیک مراجعه شود. در حالت تسلیم ، بیشترین تنش در مقطع ( در دورترین نقاط نسبت به محور خنثی تیر ) را قدرت خمشی می نامند. معادله ی اویلر - برنولی برای شرایط شبه استاتیک تیرهای لاغر، همسانگرد و یکنواخت با سطح مقطع ثابت در شرایطی که تحت بار جانبی q ( x ) قرار گرفته باشند به این صورت است:
E I   d 4 w ( x ) d x 4 = q ( x )
که در آن E مدول یانگ ، I ممان اینرسی مساحت سطح مقطع و w ( x ) میزان جابجایی محور خنثی تیر است. بعد از دستیابی به جوابی برای میزان خیز تیر ، گشتاور خمشی ( M ) ، نیروی برشی ( Q ) درون تیر را می توان با روابط زیر محاسبه کرد:
M ( x ) = − E I   d 2 w d x 2   ;     Q ( x ) = d M d x
معنی کلمه خمش در فرهنگ معین
معنی کلمه خمش در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه خمش

2 )فاقد هر گونه گود افتادگی، باد کردگی و خمش
برای بهبود استحکام قبل از پخت الاستومرها و جلوگیری از بروز مشکلات در حین شکل‌گیری، معمولاً مواد افزودنی و ترکیبات مختلفی به کامپوزیت اضافه می‌شود. همچنین، تکنیک‌های ساخت و شکل‌دهی به منظور کاهش میزان تنش روی ماده قبل از ولکانیزه شدن اصلاح شده‌اند. این تکنیک‌ها جزء مرتبط صنعت تایرسازی هستند، زیرا فرآیندی است که به شکل‌دهی، کشش و خمش زیادی در طول ساخت قبل از کامل شدن عمل‌آوری نهایی نیاز دارد.
- مقدار خمش نیز نباید از ۵٪ کرنش مکانیکی طولی بیشتر شود.
«به یاران و سخنوران عزیز و ارجمند کازرون –قبلهٔ خاطرات دیرین من- و به خاطر گرامی «حسن اجتهادی» که آن دیار مقدس را قونیه‌ای کوچک کرده و به نحوی تخلص مولانا را که خمش یا خاموش است به کردار خود تبدیل نموده‌است. حسن اجتهادی از اواخر دهه چهل تا امروز شعر می‌نویسد، شعر خوب و عاشقانه و عارفانه می‌نویسد، نو و کهنه می‌نویسد، دفترها نوشته که چاپ نکرده و برهم انباشته شده‌است…»
خمش این طبل مزن تیغ بزن وقت غزاست طبل اگر پشت سپاهست غزا اولیتر
ام سلمه و همسرش عبدالله بن عبدالاسد از نخستین مسلمانان بودند و سلمه و سه فرزند دیگر از آنها باقی ماند. وی بعد از اینکه همسرش بعد از زخمش در جنگ احد، کشته شد؛ به عقد پیامبر اسلام درآمد. به اعتقاد مسلمانان ازدواج پیامبر با ام سلمه به روایتی در آن زمان حدوداً سی و سه ساله و بیوه بوده‌است.
خمش کن گفت هشیاریت آرد نه مست غمزهٔ خماره گشتی
دگر باره آمد به میدان کین دژم روی آشفته و خمشگین
خمش بگذار این شیشه گری را مبادا که زند بر شیشه کوری
حافظ در اینجا بیان می‌دارد که نه به دنیا و مال و منالش سر فرود می‌آورد و نه به پاس رسیدن به بهشت در آخرت و آسایش در آنجا، حاضر است سرش را خم کند؛ حال آیا واقعاً مقصود از فروآمدن سر، صرفاً خمش آن است؟
غرق غنا شو و خمش شرم بدار چند چند در کنف غنای او ناله آز می‌کنی
نیست قلندر از بشر نک به تو گفت مختصر جمله نظر بود نظر در خمشی کلام دل
اثر ژئودتیک با دقتی بالاتر از ۰٫۵٪ توسط حسگر گرانش بی، آزمایشی که خمش محور اسپین ژیروسکوپ‌ها را در مداری به دور زمین اندازه می‌گیرد، تأیید شده‌است. اولین نتایج در ۱۴ آوریل ۲۰۰۷ در نشست انجمن فیزیک آمریکا اعلام شد.
۴- محدودیت طول در انتقال صفحات فولادی به کارگاه ساخت (در مورد مقاوم‌سازی خمشی
اگر ماده مورد بحث ما همگن باشد، مقاومت خمشی همان مقاومت کششی خواهد بود، اما این مورد بسیار نادر است؛ در حقیقت ، بیشتر مواد دارای عیوب کریستالی در ساختارشان هستند که باعث می شوند تنش ها به صورت متمرکز و محلی عمل کنند و این عمل به طور موثری باعث ضعف موضعی ماده می شود.
هر حرف ‌کاو چون دال و نون خم بد پی دفع خمش کلک غیورت می‌کند با خط دیوانی رقم
گر خمش گردی و گر نه آن کنم که همین دم ترک خان و مان کنم
خواهی که راز غیب نیوشی خمش نشین داری طمع که گوش دهندت، زبان مخواه
در ادامه خمش نوار توضیح داده شده‌است. یک بار مثبت در سمت چپ عایق قرار می‌گیرد (به عنوان مثال با استفاده از یک الکترود فلزی «گیت»). در عایق هیچ باری وجود ندارد بنابراین میدان الکتریکی ثابت است و منجر به تغییر خطی ولتاژ در این ماده می‌شود. در نتیجه، نوارهای هدایت و ظرفیت عایق خطوط مستقیمی در شکل هستند که با شکاف انرژی بزرگ عایق ازهم جداشده‌اند.
خمش ای دل دگر مگو دگر اسرار او مجو که ندانی نهان آن که بداند نهان تو