میدان الکتریکی
معنی کلمه میدان الکتریکی در فرهنگستان زبان و ادب

میدان الکتریکی

معنی کلمه میدان الکتریکی در فرهنگستان زبان و ادب

{electric field} [شیمی، فیزیک] ناحیه ای از فضا که در آن بر هر بار الکتریکی ساکن نیرو وارد می شود

معنی کلمه میدان الکتریکی در دانشنامه عمومی

میدان الکتریکی، خاصیتی در اطراف بار الکتریکی q است که به هر بار الکتریکی دیگر q ′ ، نیرویی ( دافعه یا جاذبه ) وارد می کند. برای تعریف اندازهٔ ( شدت ) میدان الکتریکی در یک نقطه ( که توصیفی از اندازه نیرو الکتریکی را به دست می دهد ) ، یک بار الکتریکی مثبت به اندازه واحد در آن نقطه قرار داده، سپس مقدار نیروی الکتریکی وارد بر این واحد بار را به عنوان شدت میدان الکتریکی تعریف می کنند. بار مثبت را نیز به عنوان بار آزمون تعریف می کنند. به بیان دقیق تر می توان شدت میدان الکتریکی را به صورت حد نسبت نیروی الکتریکی وارد بر یک بار آزمون بر اندازه بار آزمون، زمانی که مقدار بار آزمون به سمت صفر میل می کند، تعریف کرد.
از قانون کولن می دانیم که دو بار الکتریکی بر یکدیگر نیرو وارد می کنند. این نیرو را می توان با استفاده از مفهوم جدیدی به نام میدان الکتریکی توضیح داد، یعنی واسطه ای که بارهای الکتریکی، با آن بر یکدیگر نیرو وارد می کنند. به بیان دیگر هر بار الکتریکی در فضای اطراف خود یک میدان الکتریکی ایجاد می کند که هرگاه بار الکتریکی دیگری در محدوده این میدان قرار گیرد، بر آن نیروی وارد می شود. معمولاً خطوط میدان الکتریکی در اطراف هر بار الکتریکی با استفاده از مفهوم خطوط نیرو نشان داده می شود. به عنوان مثال اگر یک بار الکتریکی نقطه ای مثبت را در نقطه ای از فضا در نظر بگیریم، در این صورت خطوطی از این نقطه به طرف خارج رسم می شوند. این خطوط بیانگر جهت میدان الکتریکی هستند. همچنین با استفاده از چگالی خطوط میدان الکتریکی می توان به شدت میدان الکتریکی نیز پی برد.
برای دانستن علت بسیار کوچک بودن بار آزمون، فرض کنید یک توزیع بار با چگالی حجمی یا سطحی معین در جایی قرار دارد و می خواهیم میدان الکتریکی حاصل از این توزیع بار را در یک نقطه معین پیدا کنیم. اگر مقدار بار آزمون خیلی کوچک نباشد، به محض قرار دادن بار آزمون در نزدیکی توزیع بار، توزیع بار، حالت اولیه خود را از دست داده و تحت تأثیر بار مثبت آزمون قرار می گیرد؛ بنابراین با فرض بسیار کوچک بودن بار آزمون، می توانیم از اثر بار آزمون بر توزیع بار صرفنظر کنیم. البته با تعریف میدان به صورت حد نیرو بر بار زمانی که بار به صفر میل می کند، این اشکال رفع می شود.
میدان الکتریکی کمیتی برداری است، یعنی علاوه بر مقدار، جهت نیز دارد؛ زیرا میدان الکتریکی به صورت نسبت نیرو بر بار تعریف شده و چون نیرو برداری است، میدان الکتریکی نیز برداری خواهد بود.

معنی کلمه میدان الکتریکی در دانشنامه آزاد فارسی

میدان الکتریکی (electric field)
در فیزیک، ناحیه ای که در آن بر ذرۀ باردار الکتریکی نیرو وارد می شود. این خاصیت ناشی از حضور بار الکتریکی دیگری است. شدت میدان الکتریکی، E، را بر حسب ولت بر متر (Vm-۱) اندازه گیری می کنند. این میدان نوعی میدان الکترومغناطیسی است. بین دو صفحۀ فلزی موازی با یکدیگر، که به دو سر منبع تغذیۀ ولتاژ وصل باشند، میدانی الکتریکی برقرار می شود. باریکۀ الکترونی که در فاصلۀ بین این دو صفحه در حرکت باشد، به طرف صفحۀ مثبت منحرف خواهد شد.

معنی کلمه میدان الکتریکی در ویکی واژه

ناحیه‏ای از فضا که در آن بر هر بار الکتریکی ساکن نیرو وارد می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه میدان الکتریکی

به اعتقاد ارنست ماخ، در علم، تنها باید از واژگانی استفاده شود که به صورت تجربی قابل مشاهده‌اند و نمی‌توان در نظریه‌های علمی، از واژگانی مانند میدان الکتریکی استفاده کرد. گاهی از این دیدگاه به عنوان تجربه‌گرایی خام یاد می‌شود.
در مرحلهٔ اول تصادم یا یونیزاسیون حرارتی در منطقهٔ تخلیه رخ می‌دهد. فرایندهای انجام شده در این مرحله عمدتاً عبارتند از: تجزیهٔ ترکیبات که با آزاد شدن مقادیر قابل توجه گرما و انبساط همراه است. در اثر این پدیده دستیابی به فشارها و دماهای بالا در کانال تخلیه در مدت زمان‌های بسیار کم ممکن می‌گردد. میدان الکتریکی موجود در کانال تخلیهٔ ذرات باردار موجود در پلاسما را تفکیک می‌کند. بعضی از آنها نظیر یون‌های مثبت در الکترولیت وارد می‌شوند و بعضی نظیر یون‌های منفی بر روی سطح الکترود رسوب می‌کنند.
برای فرمول‌بندی کلی میدان الکتریکی دیورژانس و کرل آن را محاسبه می‌کنیم.
روش برق‌ریسی از میدان الکتریکی جهت تولید الیاف با قطر در محدودهٔ نانو تا چند میکرون استفاده می‌کند. این روش به فرآیندی رایج در میان روش‌های تولید نانوالیاف به دلیل سادگی، سرعت، کارایی بالا و آماده‌سازی ارزان آن تبدیل شده‌است. ولتاژ اعمالی به یک قطره از محلول پلیمری، شکلی مخروطی را به وجود آورده و به سمت الکترود مخالف کشیده می‌شود. در برق‌ریسی زاویهٔ مخروط در حدود ۳۰ درجه است. در حرکت به سمت الکترود مخالف، حلال تبخیر شده و الیاف جامد با قطرهایی در محدودهٔ میکرومتر تا نانومتر با سرعت بالا (۴۰ میلی/ثانیه یا بیشتر) بر الکترود مخالف قرار می‌گیرد.
اثر پاکلز تنها در کریستال‌هایی اتفاق می‌افتد که تقارن معکوس نداشته باشند مانند گالیوم آرسناید. و هم چنین در محیط‌های بدون تقارن مرکزی، از قبیل پلیمرها یا شیشه‌های قطبی شده به وسیله میدان الکتریکی.
۳- استفاده از آهنگ گرمایش و سرمایش سری. ۴- استفاده از جریان مستقیم پالسی حاکی بر این است که نمونه‌ها نیز در معرض میدان الکتریکی قرار می‌گیرند.
وجود بار الکتریکی، که می‌تواند مثبت یا منفی باشد، میدان الکتریکی تولید می‌کند. حرکت بار الکتریکی که جریان الکتریکی نام دارد میدانی مغناطیسی تولید می‌کند.