درکش

درکش

معنی کلمه درکش در لغت نامه دهخدا

درکش. [ دَ ک ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان سملقان بخش مانه شهرستان بجنورد واقع در 40 هزارگزی جنوب باختری مانه و سر راه شوسه عمومی بجنورد به نردین ، با 114 تن سکنه. آب آن از چشمه و رودخانه و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه درکش در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان سملقان بخش مانه شهرستان بجنورد واقع در ۴٠ هزار گزی جنوب باختری مانه و سر راه شوسه عمومی بجنورد به نردین

معنی کلمه درکش در دانشنامه عمومی

درکش روستایی در دهستان آلمه بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱٬۰۲۷ نفر ( ۳۱۶خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه درکش

گهی بیخود شرابی درکشیدی گهی بانگ ربابی برکشیدی
روی درکش ز دهر دشمن روی پشت برکن به چرخ کافر خوی
لیندت از ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۲ سفیر سوئیس در ایالات متحده آمریکا شد و از ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ به عنوان سفیر سوئیس در اتحاد جماهیر شوروی خدمت کرد. وی متعاقباً عضو کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در غرب آفریقا و سفیر سوئیس درکشورهای مغولستان، هند و نپال شد، وی از ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ مشاور رئیس‌جمهور روآندا بود.
آلولک یا اَلولک که در زبان محلی اَلگ گفته می‌شود نام روستایی است در شهرستان قزوین و استان قزوین و درکشور ایران. این روستا طبق سرشماری سال ۲۰۰۶، ۸۱۹ نفر جمعیت داشته‌ است.
گارلند در لندن، انگلستان متولد شد. او فرزند روانشناسی به نام کارولین (مداوار) و یک کارتونیست سیاسی یه نام نیکلاس گارلند است. او در دانشگاه منچستر مدرکش را در رشته تاریخ هنر دریافت کرد. پدربزرگ مادری او پیتر مداوار زیست‌شناس برنده جایزه نوبل است.
پدر چون که رخسار دختر بدید مر او را غریوان به بر درکشید
زبان درکش که دلها می کنی ریش منه مریم به عیسی تهمت خویش
احمد پژمان قطعات موسیقی گوناگونی برای ارکستر سمفونیک، ارکستر مجلسی، سازهای تک‌نوازی مانند پیانو و ویولا، گروه کر، آواز، و موسیقی فیلم ساخته‌است که برخی از آنها با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و بسیاری دیگر توسط ارکسترهای معتبر خارجی درکشورهایی نظیر اتریش، انگلستان، لهستان، بلژیک، آلمان، آفریقای جنوبی و آمریکا اجرا شده‌اند. نخستین قطعهٔ وی که پیش از تحصیلات آکادمیک ساخته‌است در کنار جویبار نام دارد. اپرای جشن دهقان اولین اپرای ساختهٔ پژمان و اولین اپرایی بود که در ایران برای افتتاح تالار رودکی ساخته و اجرا شده‌است.
آتشکده اسپاخو، تپه باستانی ریوی، آبشار بیار، روستای درکش، آبشار زوعلیا، آبگرم مهمانک، روستای شیر آباد
به آواز او شاد می درکشید همان جام یاقوت بر سرکشید
الکساندر رومانوویچ لوریا، روان‌شناس روسی در ۱۶ ژوئن ۱۹۰۲ در شهر کازان روسیه شهرکی دانشگاهی در شرق مسکو متولد شد، او در سن ۱۶ سالگی به دانشگاه کازان راه یافت و در سن ۱۹ سالگی مدرکش را از همین دانشگاه دریافت نمود ، در دوران دانشجویی بر روی کارکرد دوره زندگی روانی کار کرد . تحقیقات اولیهٔ او بر روی مشاهدات نظریات زیگموند فروید دربارهٔ وضعیت غیرعادی فکر و فعالیت‌های خسته‌کنندهٔ ذهن بود . مطالعات او سال هاست که ارزش و اعتبار خود را حفظ کرده و هنوز در تحقیقات محققان دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد .
مرا مگوی که: آهسته باش و دم درکش فغان من همه زان چشم مست فتانست
لیک درکشتن عشاق دلیر مژه چون ‌تیر و نگه چون شمشیر
دم درکش از ملامتم ای دوست زینهار کاین درد عاشقی به ملامت فزون شود
سال ۲۰۰۸، چهار سالی از پایان مدرسه‌اش می‌گذشت که به آمریکا رفت تا به عنوان شهروند آن کشور در کارزار انتخاباتی باراک اوباما شرکت کند. چهار سال بعد دوباره به آمریکا رفت تا این بار مددکاران کارزار انتخاباتی دور دوم اوباما را آموزش دهد. شعارش این بود که که «باید با یک کوله پشتی و یک دفترچه یاداشت به سوی رأی‌دهندگان رفت و به آنها گوش داد و درکشان کرد».
اخترشناسان آماتور در پیشرفت‌های علم اخترشناسی سهم بسزایی داشته‌اند. این رشته یکی از معدود رشته‌هایی است که در آن افراد آماتور ایفای نقش می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در برخی اندازه‌گیری‌ها شرکت کرده و در اصلاح مدار سیارات کوچک مفید واقع شوند. همچنین افراد آماتور درکشف دنباله دارها و رصد ستاره‌های متغیر نقش بسزایی دارند. پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه تکنولوژی دیجیتال به افراد آماتور اجازه می‌دهد تا در رشته عکس‌برداری کیهانی به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند.
مشهورترین اثر او، رمان پدرکشی، دربارهٔ راهزن قهرمان قفقازی به نام کوبا است که بسیار شبیه رابین هود، مدافع فقرا است. کوبا چیزی جز تحقیر اقتدار، تمایل به خشونت و اعتقاد راسخ به انتقام ندارد. آثار قازبیگی الهام‌بخش جوزف استالین بودند.
دل‌ها به نیل رنگ‌رزان درکشید از آنک غم داغ گازرانه بر اهل جهان کشید
حتی پیش از اخذ مدرکش، در سن ۲۳ سالگی مقاله‌ای تحت عنوان «رستم، پهلوان ملی ایران» (۱۸۹۸) را منتشر کرد و پس از آن مقالهٔ «افسانه‌ها و روایات در ادبیات فارسی» (۱۸۹۹) را انتشار داد.
ملول گشتی‌ای کش بخسب و رو اندرکش ز عالم پرآتش گریز پنهان خوش خوش