خدر. [ خ َ دَ ] ( ع مص ) سست گردیدن عضو و بخواب رفتن آن. ( از منتهی الارب ). یقال : خدر العضو خدراً. ( منتهی الارب ). سست شدن اندامها و در خواب شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( المصادر زوزنی ) ( از متن اللغة ) ( از معجم الوسیط ). || سست و گران شدن چشم از خاشاکی که در آن افتاده باشد. ( از منتهی الارب ). یقال : خدرت العین. ( از متن اللغة ) ( از معجم الوسیط ). || خشک کردن درخت. ( از دزی ج 1 ص 353 ). || کسل و کاهل گردیدن. ( از منتهی الارب ). منه : خدر جسمه او خدرت یده او رجله. ( از معجم الوسیط ). || پرده تاریکی برمکانی درافتادن اعم از جهت شب یا چیز دیگر. ( از معجم الوسیط ). || سخت شدن گرما و سرما. ( از منتهی الارب ). منه : خدر الحرو البرد. || بدان حد رسیدن گرما که باد نیز نوزد. ( از متن اللغة ). خدر. [ خ َ دَ ] ( ع ص ، اِ ) شب تاریک. ( منتهی الارب ) ( از متن اللغة ) ( از معجم الوسیط ). || سختی گرما و سرما. ( منتهی الارب ). || باران. ( منتهی الارب ) ( از متن اللغة ) ( از معجم الوسیط ). || ابر. ( از معجم الوسیط ). || ( اِمص ) سستی بینایی چشم یا گرانی چشم از چیزی که بدان افتد. ( منتهی الارب ) ( از متن اللغة ). || کاهلی. خواب رفتگی دست و یا سستی اندام. ( منتهی الارب ). الضعف و الفتور یصیب البدن و الاعضاء کما یصیب الشارب قبل السکر. ( از متن اللغة ). المی است که گویی که آن عضو خفته است. ( ذخیره خوارزمشاهی ). سستی اندام و باطل شدن حس لمس. شیخ گوید: آن بیماریست آلی که در حس لامسه ایجاد میشود و آنرا آفتی است یا از حیث بطلان یا از حیث نقصان. بدان که بیشتر از متأخران خدر را فقط بنقصان حس اختصاص می دهند و در بعض انواع خدر آدمی احساس می کند که در عضوی که مبتلا بخدر است ، حرکتی مانند حرکت مورچه در آن احساس میشود، چنانچه در بحر الجواهر ذکر گردیده شده است. ( از کشاف اصطلاحات فنون ). احساس مورمور اندامی از اندامهای بدن : اذاحل فی الادهان النافقه من الخدر و استرخاء الاعضاء و الفالج... نفع من هذا العلل. ( ابن بیطار ). در فلسفه ٔعلوم احساس را خَدَر گویند و آن یا عمومی است یا موضعی و نتیجتی از یک حال نفسانی. ( از معجم الوسیط ). خدر. [ خ ِ ] ( ع اِ ) پرده برای دختران درگوشه خانه. ( از منتهی الارب ). ج ، اخدار، خدور، اَخادیر. ( از متن اللغة ) ( از معجم الوسیط ). || جایگاهی که زن در آن باشد. ( از متن اللغة ). || پرده. ( از مهذب الاسماء ) ( از متن اللغة ). اخص موالید را که از خِدر غیب و مجرا بصحرا آورد. ( از سنائی در مقدمه حدیقه ). || هر آنچه بدیدن نیاید از خانه و جز آن. ج ، اخدار، خُدور، اَخادیر. ( منتهی الارب ) ( از متن اللغة ) ( از معجم الوسیط ). || چوب که بجامه درکشیده بر پالان شتر نصب کنند. ( منتهی الارب ). ج ، اخدار، خدور، اخادیر. ( از متن اللغة ). || بیشه شیر. ( منتهی الارب ). ج ، اخدار، خدور، اخادیر. ( از متن اللغة ) ( از معجم الوسیط ).
معنی کلمه خدر در فرهنگ معین
(خَ دَ ) [ ع . ] (اِمص . ) سستی ، به خواب رفتن اعضای بدن . (خِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - پرده . ۲ - پرده ای که برای دختران و زنان در یک طرف خانه بزنند. ج . اخدار، خدور.
معنی کلمه خدر در فرهنگ عمید
پرده. ۱. سستی اندام. ۲. (پزشکی ) به خواب رفتن عضوی از بدن. ویژگی عضوی از بدن که دچار خواب رفتگی یا سستی شده باشد، بی حس.
معنی کلمه خدر در فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱ - پرده . ۲ - چادر . ۳ - پرده ای که برای دختران و زنان در گوش. خانه زنند جمع : اخدار خدور . از نامهای مردان است . مثل هر چه داری بخدره که خدر مرد خدا است این مثل را در مورد اشخاص عزیز بی جهت بکار برند.
معنی کلمه خدر در دانشنامه عمومی
خِدِر ( به عبری: חדר ) در فرهنگ یهود یک دبستان سنتی است که اصول یهودیت و زبان عبری را آموزش می دهد. تا پیش از پایان سده هجدهم، خدرها به طور گسترده در اروپا یافت می شدند. تدریس در خانه معلم معروف به ملامد برگزار و دستمزد وی توسط جامعه یهودیان یا گروهی از والدین پرداخت می شد. به طور معمول، تنها پسران در کلاس ها شرکت می کردند - دختران تا پیش از سده بیستم توسط مادران خود در خانه های خود آموزش می دیدند. در مواردی که کمبود پول بود و جامعه توانایی تأمین تعداد زیادی از معلمان را نداشت، پسران از هر سنی در تنها یک گروه واحد آموزش داده می شدند. اگرچه به طور سنتی پسران از همان سه سالگی آغاز به یادگیری الفبای عبری می کردند، پسران به طور معمول در حدود ۵ سالگی وارد خدر می شدند. پس از یادگیری خواندن عبری، آن ها بلافاصله به مطالعه تورات می پرداختند، و با سفر لاویان و پنج کتاب موسی آغاز می کردند. آنها همچنین معمولاً یادگیری میشنا را از حدود ۷ سالگی و تلمود ( شامل میشنا، گمارا و توضیحات اضافی ) را به محض تسلط بر میشنا آغاز می کردند. بلند خواندن برای یکدیگر و به یادسپاری اصلی ترین روش هایی بود که برای آموزش این مطالعات پیچیده استفاده می شدند. در سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی، پایان تحصیلات پسران در خدر همزمان با بر میتصوا وی می شد. کسانی که مایل بودند ربی یا مؤلف متن مقدس شوند، باید تحصیلات خود را در یشیوا ( دانشگاه تلمود ) ادامه می دادند. یشیواهای مشهور اروپایی در ورمس، فورت و پراگ واقع شده بودند که از جمله بهترین ها به شمار می آمدند. پس از آنکه بسیاری از یهودیان برای فرار از پوگروم های قرون وسطایی مرتبط با جنگ های صلیبی آن هنگام به اروپای شرقی فرار کردند، مرکز فرهنگی یهودیت اروپا با آنها حرکت کرد و سده ها در اروپای شرقی ماند. در اواخر سده هجدهم، سامانه خدر مورد انتقاد یهودیان ارتدوکس و همچنین هوادارن لیبرال تر هاسکالا ( روشنگری یهودی ) قرار گرفت. منتقدان ارتدکس استدلال کردند که معلمان از مهارت کافی برخوردار نیستند. در آن هنگام معلمان سرپرست چنان بد حقوق دریافت می کردند که بسیاری ناچار بودند درآمد خود را با انجام دیگر کارها تأمین کنند؛ قصابی، خوانندگی یا حتی گورکنی از جمله شغل های کاملاً عادی برای مِلامدها بود. همچنین ادعا شد که برخی از معلمان اجازه می دادند دانش آموزان خیلی زود به مرحله بعدی یادگیری برسند، چرا که دانش آموزان پیشرفته ناچار به پرداخت هزینه بیشتری برای آموزش خود بودند.
معنی کلمه خدر در ویکی واژه
پرده. پردهای که برای دختران و زنان در یک طرف خانه بزنند. اخدار، خدور. سستی، به خواب رفتن اعضای بدن.
جملاتی از کاربرد کلمه خدر
معمر قذافی، رهبر لیبی در مصاحبه با کریستین امانپور از شبکه ایبیسی وقوع اعتراضات در طرابلس را رد کرد و گفت که مردم کشورش عاشقش هستند. وی همچنین ادعا کرد که مردم لیبی برای حفاظت از او جان خود را فدا خواهند کرد. او بار دیگر معترضان را اعضای القاعده و افراد تحت نفوذ مواد مخدر خواند و گفت کسی در لیبی مخالف او نیست.
بر پایهٔ برخی از آمارها در سال ۱۴۰۰ و در دورهٔ نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۲ میلیون معتاد به مواد مخدر در ایران هست که ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از آنها جزو مصرفکنندگان دائمی هستند و نیز ۱۰ درصد از معتادان، زنان بوده و هزاران تن از آنان نیز کودکان هستند.
خدر و رعشه و ربو و کُزاز ریه و انتصاب و ذرب و براز
در مارس ۲۰۲۰، ویدئویی منتشر شد که نشان میداد مالون روی صحنه در حال افتادن و رفتار عجیب بود. این کار باعث نگرانی طرفداران در مورد سلامتی او شد. مالون سپس گفت که مواد مخدر مصرف نمیکند و حالش خوب است. مدیر برنامهٔ او نیز اعلام کرد که نیازی به نگرانی نیست و رفتار مالون بخشی از اجرا بوده است.
اسمیت از افسردگی، الکلیسم و اعتیاد به داروهای مخدر رنج میبرد که بیشتر در آهنگهایش نیز این مشکلات آشکار بود. در سن ۳۴ سالگی، او در لس آنجلس، کالیفرنیا با دو زخم ناشی از چاقو روی سینهاش جان سپرد. کالبد شکافی نیز برای نشان دادن اینکه آیا این یک خودکشی بوده یا خیر بینتیجه بود. اسمیت در زمان مرگش روی ششمین آلبوم استودیویی خود، از یک زیرزمین روی تپه، که پس از مرگش منتشر شد کار میکرد.
عشق با خود غیرتی تمام دارد و از کمال غیرت خود با معشوق و عاشق آشنا نمیشود و همانا چون آتش است در سنگ مکمون از کمال غیرتی که با خود دارد در ظهور نمیآید و چون ظاهر میشود در هلاک عاشق که دلش محل اوست میکوشد تا باز در کمین مکون رود و جمال خود را از دیدۀ اغیار بپوشد عطاف گفت روزی گرد کعبۀ معظمه طواف میکردم و باهوای نفس مصاف میکردم آواز مخدرۀ بسمع من آمد که میگفت یا مالِکَ یَوْمِ الدّین وَالْقَضاءِ وَخالِقَ الْاَرْضِ وَالْسَّماءِ اِرْحَمْ اَهْلَ الْهَواءِ وَاسْتَقْلِهُمْ مِنْ عَظیمّ الْبَلاءِ اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاءِ عطاف گفت در وی نگریستم او را دیدم در حسن بر صفتی که چشم جادوش بناوک غمزه جگر اصفیا خستی و عنبر گیسوش دام هوا بر پای وقت اولیا بستی:
بر اثر ادم مغزی ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر و الکل درگذشت
اعتیاد در ایران موضوعی است که سالها مورد توجه حکومت ایران و کارشناسان بودهاست. طبق آمار رسمی ۱۳۹۲خورشیدی و به گفته رسول خضری نماینده مجلس حداقل ۱۰ میلیون نفر از ۷۵/۱ میلیون نفر از مردم ایران (۱۳ درصد) درگیر مواد مخدر هستند.
قال ابو سعید الخدری: فمن لم یصدّق هذا فلیقرأ: إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ الآیة. فیقولون: ربّنا قد اخرجنا من امرتنا، فلم یبق فی النّار احد فیه خیر، ثمّ یقول اللَّه عزّ و جلّ: شفعت الملائکة، و شفعت الأنبیاء، و شفع المؤمنون، و بقی ارحم الرّاحمین. قال: فیقبض قبضة من النّار او قبضتین، لم یعملوا للَّه عزّ و جلّ خیرا قطّ، قد احترقوا حتّی صاروا حمما. قال: فیؤتی بهم الی ماء یقال له ماء الحیاة، فیصبّ علیهم، فینبتون کما تنبت الجنّة فی جمیل السّیل، فیخرجون کاللّؤلؤ، فی رقابهم الخواتیم، یعرفهم اهل الجنّة، هؤلاء عتقاء اللَّه عزّ و جلّ، الّذین أدخلهم الجنّة بغیر عمل عملوه، و لا خیر قدّموه، فیقال لهم: ادخلوا الجنّة، فما رایتموه فهو لکم، فیقولون: ربّنا اعطیتنا ما لم تعط احدا عنهم. فیقول: لکم عندی افضل من هذا. فیقولون: ایّ شیء افضل من هذا؟ فیقول: رضای عنکم، فلا اسخط علیکم ابدا».
داستان فیلم دربارهٔ دختری دبیرستانی به نام لیلی (تیلور-جوی) است که به همراه دوستش آماندا (کوک) سعی در کشتن پدرخوانده لیلی دارند و در این راه با یک دلال مواد مخدر ارتباط برقرار میکنند. نخستین نمایش اصیلها در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷، و در طی جشنواره فیلم ساندنس بود و سپس توسط فوکس فیچرز در ۹ مارس ۲۰۱۸ در ایالات متحده اکران شد. با وجود اینکه فیلم با واکنشهای مثبتی از سوی منتقدان همراه بود، اما تبدیل به بمب گیشه شد.
چون بجنبد نعره برخیزد ز گردون کالفرار چون بر آرد سر فغان از کوه آید کالخدر
شکر دارای ترکیبات شیمیایی مانند تروپین و سروتونین است که در مغز مشابه مواد مخدر عمل میکند. علائم اعتیاد به شکر شبیه به علائم ترک مواد مخدر است. در این نوع اعتیاد اگر شخصی مدتی نوعی مادهٔ شیرین که خوردن آن را مدتها جزو عادات غذایی او بودهاست را مصرف نکند، ممکن است علائم پایین آمدن قند خون شامل، اضطراب، لرزش خفیف، عصبانیت و عرق سرد را نشان دهد.
گشاده روی بر رای روشنت گستاخ مخدرات پس پرده های غیب نهان
شنبه، ۳ ژوئیه – پلیس در مزار شریف مواد مخدر بزرگی را کشف و ضبط کرد و سپس محمد عطاء فرمانده نظامی محلی را به دست داشتن در تجارت غیرقانونی متهم نمود.
ز هر صفت که کنی وصف او به حسن تمام گرفتهام حبیبه از آن مخدره نام
این مجموعه مضمونی پلیسی اجتماعی دارد و در آن داستان فردی به نام مراد تصویر میشود که علیرغم بیگناهی به اتهام حمل مواد مخدر در زندان امارات گرفتار میشود.
ابن مسعود و ابو هریره و ابو سعید خدری و جماعتی مفسران گفتند که عیش ضنک عذاب قبر است، کافر را بر اندازه کفر و مؤمن را بر اندازه معصیت.
روی ابو سعید الخدری انّ رسول اللَّه (ص) قال انّ الکافر لیری جهنّم فیظنّ انّها مواقعته من مسیرة اربعین سنة.
و عن ابی سعید الخدری انّ رجلا سأله: ایّ الاجلین قضی موسی؟ قال لا ادری حتی اسأل رسول اللَّه (ص) فسأل الخدری رسول اللَّه (ص) فقال لا ادری حتّی اسأل جبرئیل فسأل النبی (ص) جبرئیل فقال لا ادری حتّی اسأل میکائیل فسال جبرئیل میکائیل فقال لا ادری حتّی اسأل الرفیع فسأل الرفیع فقال لا ادری حتّی اسأل اسرافیل فسأل الرفیع اسرافیل اسأل فقال لا ادری حتّی اسأل ذا العزّة. قال فنادی اسرافیل بصوته الاشدّ یا ذا العزّة ایّ الاجلین قضی موسی؟ فقال اتمّ الاجلین و اطیبهما عشر سنین.