عنوانی برای زنان و دختران پادشاهان، زن بزرگ و شریف، زن آزاد.
معنی کلمه حره در فرهنگ فارسی
زن آزاد، زن آزاده، لاف کنیز، حرائرجمع ( اسم ) زن آزاد آزاد زن . جمع : حرات بنت اشعث چنانکه در فهرست تاریخ گزیده آمده است نام زنی است که معاویه به او وعده ازدواج داد و او را به مسموم کردن حسن ابن علی وا داشت
معنی کلمه حره در فرهنگ اسم ها
اسم: حره (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: horre) (فارسی: حره) (انگلیسی: horre) معنی: عنوانی برای زنان و دختران پادشاهان، زن بزرگ و شریف، زن آزاد، ( در قدیم )، عنوانی برای دختران و زنان آزاد، دختران و زنان پادشاهان و بزرگان، زن آزاده، لقب زنان اشرافی، خاتون، نام خواهر محمود غزنوی
معنی کلمه حره در دانشنامه آزاد فارسی
رجوع شود به:خانم
معنی کلمه حره در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] واقعه حَرّه، قیام مردم مدینه به سرکردگی عبداللّه فرزند حَنظَلةبن ابی عامر (غسیل الملائکه) بر ضد حکومت یزید در سال ۶۳ است. به سنگستان سیاه رنگ، حرّه می گفتند و چون این قیام در سنگستانی در مشرق مدینه به نام حرّه واقم یا حرّه زُهره (منسوب به بنی زهره از اقوام یهود؛ برپا شد، به این نام معروف گردید.
تاریخ واقعه حره
در بیشتر منابع، تاریخ واقعه حرّه روز دوم ذیحجه یا دو سه روز مانده به آخر ذیحجه ۶۳ نوشته شده است، لذا روایاتی که آن را در سال ۶۲ دانسته اند، نادرست می نمایند.
علت واقعه حره
اگرچه ارتکاب معاصی متعدد از سوی یزید، از جمله قتل امام حسین علیه السلام، در برانگیختن مردم بی تأثیر نبود، اما ریشه قیام به این بازمی گردد که پس از قیام عبدالله بن زبیر، که مردم را به خلع یزید و جهاد با او فراخواند، مردم مدینه دعوت وی را پذیرفتند و با عبداللّه بن مطیع، نماینده وی، بیعت و بدین گونه یزید را از خلافت خلع کردند. در پی آن، یزید از عثمان بن محمد بن ابی سفیان، والی خود در مدینه که فردی بی تجربه بود، خواست تا جمعی از بزرگان شهر را نزد او به شام بفرستد تا سخن ایشان را بشنود و از آنان دلجویی کند. . برخی گزارشها نیز گویای این است که چون فرستاده خلیفه، برای بردن صَوافی (اموال و اشیای برگزیده برای خلیفه) به مدینه آمد، گروهی از مردم مانع وی شدند و میان آنان و عثمان بن محمد مشاجره ای روی داد که به شورش مردم انجامید. افزون بر این، آن گروه از بزرگان شهر که عثمان بن محمد نزد یزید فرستاد، به رغم نوازشهای یزید، پس از بازگشت به مدینه، عیاشی ها و هرزه درایی های خلیفه را برای مردم شرح دادند. با شنیدن این اخبار، مردم شوریدند و عبدالله بن حنظله را به سرکردگی برگزیدند. عبداللّه در سخنرانی ای در میان مردم ناراضی، علت قیام خود را ترس از نزول عذاب الهی به سبب معاصی یزید ذکر کرد.
← بیعت مرد با عبدالله
ازاین رو، مردم یزید را خلع و با عبدالله بن زبیر بیعت نمودند. آنگاه به اذن ابن زبیر، عثمان بن محمد را از امارت عزل کردند و بر امویان شوریدند و آنان را، که حدود هزار مرد بودند و در منزل مروان بن حَکم گرد آمده بودند، محاصره کردند.
نفوذ زبیریان بر قیام حره
به گفته ابن اعثم کوفی، ابن زبیر عبدالله بن حنظله را به عنوان والی مدینه برگزید. این روایت و برخی روایات پیش گفته نشان می دهند که تا چه اندازه افکار و گرایش های زُبیری بر این قیام و رهبر یا رهبران آن حاکم بوده است.
تلاش یزید برای سرکوبی قیام
چون تلاش عبدالله بن جعفر که یزید از او خواسته بود مردم را به اطاعت دعوت کند و نیز نامه تهدیدآمیز یزید و وساطت نعمان بن بشیر در فرونشاندن قیام مدینه مؤثر نیفتاد، یزید تصمیم گرفت برای سرکوب مردم مدینه لشکری تجهیز کند. بعد از امتناع عبیدالله بن زیاد از پذیرش فرماندهی لشکر، وی مسلم بن عُقبه مُرّی را مأمور این کار کرد. شمار لشکریان او را بین ۰۰۰، ۵ تا ۰۰۰، ۲۷ تن نوشته اند.
حمله سپاه یزید به مدینه
وقتی خبر حرکت سپاه یزید به مردم مدینه رسید، آنان گرداگرد مدینه خندق کندند و پناه گرفتند. بنی امیه نیز در ازای اجازه خروج از شهر، سوگند خوردند که از اوضاع شهر چیزی به سپاه یزید نگویند و با آنان به شهر باز نگردند، اما عبدالملک بن مروان با توصیه پدرش به همراهی مسلم بن عقبه نقشه حمله به شهر را طراحی کردند. مسلم با گذر از حرّه، در مشرق مدینه پیاده شد و به مردم مدینه سه روز مهلت داد. آنگاه، پس از دور زدن خندق، از پشت سر و با کمک طایفه بنی حارثه، که با وعده های مالی فریفته شدند، وارد شهر شد و چندان جنایت کرد که به مجرم و مسرف معروف شد.
جنایات سپاه یزید در مدینه
مسلم بن عقبه، به دستور یزید، سه روز جان و مال مردم را بر سپاهیانش حلال کرد. ابن کثیر و سیوطی غارت و جنایات سپاهیان او را مصیبتی سهمگین و وصف ناپذیر خوانده اند و مسعودی آن را فجیع ترین حادثه، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، دانسته است. سپاهیان مسلم بن عقبه در آن سه روز، از ارتکاب هیچ عمل شنیعی، همچون تجاوز به نوامیس، بیرون کشیدن جنین از شکم زنان و کشتن نوزادان و توهین به صحابه بزرگ پیامبر اسلام صلی اللّه علیه وآله وسلم، از جمله جابر بن عبدالله انصاری نابینا و ابوسعید خُدری فروگذار نکردند.
تعداد کشته شدگان واقعه حره
شمار کشتگان واقعه حرّه را بیش از ۴،۰۰۰ و به قولی ۷۰۰، ۱۱ یا ۷۰۰، ۱۰ تن برآورد کرده اند. از این میان، هفتصد تن از حاملان قرآن و هشتاد صحابی رسول خدا به قتل رسیدند، به نحوی که کسی از اهل بدر باقی نماند. عبدالله بن حنظله و فرزندانش نیز کشته شدند.
خلیفة بن خیاط اسامی کشته شدگان انصار و مهاجران را ذکر کرده است.
گرفتن بیعت از مردم بعد از واقه حره
مسلم پس از این جنایات، مردم شهر را جمع کرد و از آنان برای یزید بیعت گرفت، مبنی بر اینکه آنان و پدرانشان بنده یزید بوده اند و به تعبیر دیگر، فَیء (غنیمت جنگی) یزید هستند و هرکسی را که از این فرمان سر باز می زد، گردن می زدند. از آن بیعت فقط علی بن عبدالله بن عباس (با وساطت خویشانش که در سپاه یزید بودند) و امام سجاد علیه السلام معاف شدند.
بی طرفی امام سجاد(ع) در واقعه حره
امام سجاد علیه السلام در این قیام با مردم مدینه همراه نشد؛ افزون بر آنکه این قیام ــچنان که گفته شدــ با اذن و حمایت عبدالله بن زبیر صورت گرفت، آگاهی امام به ضعف و عده کم اهالی مدینه در مقابله با سپاهیان بسیار شام که از خشونت و قساوت دریغ نداشتند و همچنین تصمیم آن حضرت به دور ماندن از اتهامات دولت اموی ـ که به قولی، تنها هدف حمله مسلم بن عقبه به مدینه بودــ و حفظ آن عده اندک از پیروان خویش و حفظ کرامت حرم پیامبر، از دلایل احتمالی بی طرفی امام در این واقعه بود. از این رو، خاندانش از این جنایت آسیبی ندیدند و خانه اش نیز پناهگاه امنی برای بسیاری از زنان و کودکان، حتی اهل و عیال مروان بن حکم، گردید و آن حضرت کسان مروان را با زن و فرزند خود به ینْبُع فرستاد. پس از پایان ماجرا، امام سجاد با همراهی مروان و فرزندش، عبدالملک، نزد مسلم رفت. گویا یزید از قبل مسلم را به رعایت حال امام سفارش کرده بود؛از این رو، مسلم ایشان را گرامی داشت، چهارپایی زین کرد و به ایشان داد که حضرت آن را بازگرداند.
دکتر جعفر شهیدی روایات گوناگون درباره نحوه رفتار مسلم با امام سجاد علیه السلام و گفتگوی آنان ذکر کرده است. . برخی علت خوش رفتاری غیرمنتظره مسلم را با امام سجاد، ناشی از دعایی می دانند که حضرت می خواند و ناخواسته هیبت و ترس در دل مسلم می انداخت.
همراهی صحابه در واقعه حره
برخی صحابه شورشیان را همراهی نکردند، از جمله عبدالله بن عمر، ابوسعید خُدری و جابر بن عبدالله انصاری .
علت شکست واقعه حره
ابن قتیبه پس از مقایسه شکست زودهنگام و شگفت انگیز مردم مدینه در واقعه حرّه با مقاومت عبدالله بن زبیر و یاران اندکش در برابر همین سپاه، علت اصلی آن شکست را انتخاب دو امیر ذکر کرده است، اما در منابع درباره اختلاف سران قیام مدینه سخنی نیست.
دیدگاه مورخان مسلمان
از قول مسلم بن عقبه آورده اند که پس از اقرار به توحید، بهترین عمل خود را کشتن اهل حرّه می دانست. مورخان مسلمان برآن اند که سرکوب وحشیانه مردم مدینه در واقعه حرّه، به انتقام خون امویان و کشته های بدر و تقاصّ قتل عثمان از مردم مدینه، به ویژه انصار، صورت گرفته است.
کتابنامه
• ابن اثیر، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، چاپ محمد ابراهیم بنا و محمد احمد عاشور، قاهره ۱۹۷۰ـ۱۹۷۳.
• ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، بیروت ۱۳۸۵ـ۱۳۸۶/ ۱۹۶۵ـ۱۹۶۶، چاپ افست ۱۳۹۹ـ۱۴۰۲/ ۱۹۷۹ـ ۱۹۸۲.
• ابن اعثم کوفی، کتاب الفتوح، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۱.
• ابن جوزی، المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم، چاپ محمد عبدالقادر عطا و مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت ۱۴۱۲/۱۹۹۲.
• ابن حبیب، کتاب المُنَمَّق فی اخبار قریش، چاپ خورشید احمد فارق، حیدرآباد، دکن ۱۳۸۴/۱۹۶۴.
• ابن سعد، الطبقات الکبری، بیروت ۱۴۰۵/۱۹۸۵.
• ابن قتیبه، الامامة و السیاسة، المعروف بتاریخ الخلفاء، چاپ طه محمد زینی، (قاهره ۱۳۸۷/ ۱۹۶۷)، چاپ افست بیروت (بی تا.).
• ابن قتیبه، کتاب عیون الاخبار، بیروت: دارالکتاب العربی، (بی تا.).
• ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج ۴، چاپ احمد ابوملحم و دیگران، بیروت (۱۴۰۵/ ۱۹۸۵).
• علی بن حسین ابوالفرج اصفهانی ، الاغانی ، قاهره ۱۳۴۵ـ ، ج ۴، ص ۱۵،۲۸ـ۲۹، ۳۳ـ۳۴، ۷۰ـ۷۲، ج ۶، ص ۲۲۷، ۲۲۹، ۲۳۲ و جداول.
• احمد بن یحیی بلاذری، انساب الاشراف، ج ۴، قسم ۲، چاپ ماکس شلوسینگر، اورشلیم ۱۹۳۸، چاپ افست بغداد (بی تا.).
• رسول جعفریان، تاریخ خلفا: از رحلت پیامبر تا زوال امویان (۱۱ـ۱۳۲ه )، تهران ۱۳۷۴ش؛
• محمدرضا حسینی جلالی، جهادالامام السجاد، (قم) ۱۴۱۸.
• خلیفة بن خیاط، تاریخ خلیفة بن خیاط، روایة بقی بن خالد (مَخلَد)، چاپ سهیل زکار، دمشق ۱۹۶۷ـ۱۹۶۸.
• خلیل بن احمد، کتاب العین، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم ۱۴۰۵.
• احمد بن داوود دینوری، الاخبار الطِّوال، چاپ عبدالمنعم عامر، قاهره ۱۹۶۰، چاپ افست قم ۱۳۶۸ش.
• محمد بن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، حوادث و وفیات ۶۱ـ۸۰ه ، بیروت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.
• علی بن عبدالله سمهودی، وفاء الوفا بأخبار دارالمصطفی، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت ۱۴۰۴/ ۱۹۸۴.
• عبدالرحمان بن عبدالله سهیلی، الروض الانف فی شرح السیرة النبویة لابن هشام، چاپ عبدالرحمان وکیل، قاهره ۱۳۸۷ـ۱۳۹۰/ ۱۹۶۷ـ۱۹۷۰، چاپ افست ۱۴۱۰/۱۹۹۰.
• عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی، تاریخ الخلفاء، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، قم ۱۳۷۰ش؛
• جعفر شهیدی، زندگانی علی بن الحسین (ع)، تهران ۱۳۶۵ش.
• محمد بن جریر طبری ، تاریخ الطبری : تاریخ الامم والملوک ، چاپ محمد ابوالفضل ابراهیم ، بیروت ( ۱۳۸۲ـ۱۳۸۷/ ۱۹۶۲ـ۱۹۶۷ ) .
• مسعودی، تنبیه.
•) مسعودی، مروج (بیروت).
• محمد بن محمدمفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، قم ۱۴۱۳.
• مطهر بن طاهر مقدسی، کتاب البدء و التاریخ، چاپ کلمان هوار، پاریس ۱۸۹۹ـ۱۹۱۹، چاپ افست تهران ۱۹۶۲.
• یاقوت حموی ، معجم البلدان ، چاپ فردیناند ووستنفلد، لایپزیگ ۱۸۶۶ـ۱۸۷۳، چاپ افست تهران ۱۹۶۵.
• الاحمدبن اسحاق یعقوبی ، تاریخ الیعقوبی ، بیروت ( بی تا. ) ، چاپ افست قم ( بی تا. ) .
معنی کلمه حره در ویکی واژه
حرة زن آزاده. سنگستان.
جملاتی از کاربرد کلمه حره
سفینه ها را در بحر دیده اند بسی سفینه یی که در و بحرها بود اینست
پرتو ذات الهی بود تو بحرها چون شبنمی از جود تو
در اواخر سال ۶۳ مسلم بن عقبه که به علت جنایت بزرگی که در مدینه در واقعه حره مرتکب شده بود، مسرف بن عقبه میخوانند، در مسیر خود از مدینه به مکه در همین جا در گذشت.
نیروی محرکه راه اندازی الحره، نورمن پاتیز، مدیر اجرایی رسانه و بنیانگذار و رئیس غول صنعت پخش وست وود وان بود. پاتیز در حالی که به عنوان عضوی از سازمان رسانههای جهانی ایالات متحده (آژانس فدرال ایالات متحده که همه برنامه های رادیویی و تلویزیونی غیرنظامی خارجی را کنترل می کند)، قویا خواستار ایجاد یک شبکه تلویزیونی با بودجه ایالات متحده بود که به طور خاص مخاطبان عرب را هدایت کند. پتیز همچنین قبلاً مسئول ایجاد رادیو سوا، یک شبکه رادیویی عربی زبان تحت مدیریت سازمان بود که ترکیبی از موسیقی، سرگرمی و اخبار را پخش میکرد. ایده راه اندازی الحره از موفقیتی که رادیو سوا در دستیابی به مخاطبان جوان در خاورمیانه به نمایش گذاشته بود، سرچشمه گرفت.
ساحرهگری در اروپای دوره قدیم در یونان و روم مجازات میشد. با ظهور مسیحیت، ساحرهگری به منزله خرافه تلقی میشد اما برخورد با ساحرهگری تا قرن ۱۰ ادامه یافت.
بحرهای راز پنهان کردهٔ درطلب افکنده ما را جو بجو
در این معنی دهم گر داد مطلب بباید بحرها گشتن مرکب
خمار بیحد من بحرهای میخواهد که نیست مست تو را رطلها و جره کفاف
قوله تعالی: وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ پس از آنکه سحره فرعون ایمان آوردند موسی یک سال در مصر بود، و ایشان را دعوت میکرد، و آیات و معجزات مینمود.
چشم نرگس در کرشمه سحرها خواهد نمود کو نظرها بافته است از غمزه جادوی دوست
خورده شکرها دل من بسته کمرها دل من وقت سحرها دل من رفته به هر جا دل من
ابوحمزه از برخی امامان شیعیان دعاهای متعددی آموختهاست. شیخ طوسی در مصباح المتهجّد، به نقل از ابوحمزه، دعایی از زین العابدین آورده که در سحرهای ماه رمضان خوانده میشود و به دعای ابوحمزه ثمالی مشهور است و شرحهایی نیز بر آن نوشته شدهاست. این دعای نسبتاً طولانی مضامین اخلاقی و عرفانی والایی دارد و خواندن آن در بین شیعیان متداول است.
چشم کمال از تلخی هجر تو شد گوهر فشان بی تلخی از بحرها گوهر نمی آید برون
ای نرگس فتنه های جادوت باطل کن سحرهای هاروت
خلیل بن احمد فراهیدی برای نخستین بار وزن کمّی را، که قرنها پیش از او در زبانهای سانسکریت و برخی زبانها باستانیِ هندواروپایی تدوین شدهبود، بر زبان عربی منطبق کرد. قواعد او برای زبان عربی بسیار خوب است، اما شمس قیس رازی در کتاب معروفش، المعجم فی معاییر اشعار العجم، و نیز محققانِ پیش از او، عیناً براساس قواعد عربی و بدون توجه به مسائل خاص زبان فارسی، اقدام به تهیهٔ قواعد عروض فارسی کردند و حتّی نام بحرها و وزنهای مختلف نظم فارسی را تغییر ندادند و از همان نامهای عربی استفاده کردند. خواجه نصیر طوسی هم، هرچند در کتاب معروفش، معیارالاشعار، سعی کرد بخشهایی را که نمیشود بر فارسی منطبق یا تحمیل کرد، نشان دهد، اما عملاً کار تازهای برای تدوین قواعد وزنشناسی فارسی انجام نداد.
«دعای ابوحمزهٔ ثُمالی» دعایی است که از طریق ابوحمزهٔ ثُمالی از زینالعابدین روایت شده است و در سحرهای ماه رمضان خوانده میشود.
عروض واژهای عربی و بهمعنی فن سنجیدن شعر و شناختن وزنها و بحرهای کلام منظوم با افاعیل عروضی و پیدا کردن اوزان اشعار برپایهٔ آن افاعیل است. به این دلیل این دانش را «عروض» نامیدهاند که وزن شعر بر آن عرضه میشود. برابر پارسی چامهسنجی برای آن مناسب مینماید. درضمن، اصطلاح «عروض» به جزوِ آخر از مصراع یکم هر بیت شعر هم گفته میشود.
البحره (به عربی: بحری) یک روستا در سوریه است که در استان حما واقع شدهاست.