حجار

معنی کلمه حجار در لغت نامه دهخدا

حجار. [ ح ِ ] ( ع اِ ) ج ِ حَجَر. ( منتهی الارب ). || ج ِ حَجر. ( منتهی الارب ).
حجار. [ ح َج ْ جا ] ( ع ص ) سنگ تراش. ( ناظم الاطباء ).
حجار. [ ح ُ] ( ع اِ ) دیوار حجرة. حائط الحجرة. ( لسان العرب ).
حجار. [ ح َج ْ جا ] ( اِخ ) ابن ابجربن جابر عجلی. ادراک دارد ( یعنی پیغمبر را درک کرده است ). ابن درید در «اخبار المنشورة» حدیثی آورده که حجار به پدرش که مسیحی بود گفت : می بینم هرکس به این دین درمی آید بزرگ شود، میخواهم من نیز داخل شوم. پدر گفت : صبر کن تا با هم به نزد عمر شویم تا ما را مفتخر سازد، و مبادا که بکمتر از عالی ترین مقامات اکتفا کنی. پس بر عمر وارد شدند و ابجر گفت : اشهد ان لااله الااﷲ و ان حجاراً یشهد ان محمداً رسول اﷲ. عمر گفت خود چرا شهادت نمی دهی ؟ گفت : مرا واگذار که مهمان امروزو فردایم. مرزبانی در «معجم الشعراء» گوید: ابجر بنصرانیت اندکی پیش از قتل علی ( ع ) بمرد. طبرانی آورده است که جنازه ابجر را از نزدیک عبدالرحمان بن ملجم گذرانیدند. در تشییع او پسرش حجار با دسته ای از مسلمانان بودند و عده ای مسیحی نیز در تشییع حضور داشتند وداستان را نیز نقل کرده است. ( الاصابة قسم 3 ج 2 ص 59 ). جوالیقی گوید: حضین بن منذر در حق حجار گفته است :
بحجاربن ابجرکل یوم
اذا یضحی سلافة خندریس.( المعرب ص 125 ).رجوع به قاموس الاعلام ترکی شود، و در حبیب السیر جزء 2 از ج 2 ص 51 چ اول تهران او را ابن الحرد نوشته و حبرد و جبرد نیز خوانده شود و در ص 210 ابن الحر آورده است و در چ خیام ج 2 ص 140 حجاز ابن المر دیده میشود.
حجار. [ ح َج ْ جا ] ( اِخ ) ابن الجرد. رجوع به حجاربن ابجر شود.
حجار. ( اِخ ) ابن دثار السدوسی قاضی کوفه. متوفی بسال 116 هَ. ق. رجوع به حبیب السیر جزء 2 ج 2 ص 67 چ اول تهران شود و در چ خیام ج 2 ص 183 محارب بن دثار یاد شده است.

معنی کلمه حجار در فرهنگ معین

(حِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ حجر، سنگ ها.
(حَ جّ ) [ ع . ] (ص . اِ. ) سنگتراش .

معنی کلمه حجار در فرهنگ عمید

سنگ تراش.
= حَجَر

معنی کلمه حجار در فرهنگ فارسی

سنگها، جمع حجر، سنگتراش
( صفت اسم ) سنگتراش .
دیوار حجره

معنی کلمه حجار در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:هقار
حجار (صورت فلکی). حجّار (صورت فلکی)
رجوع شود به:سنگ تراش

معنی کلمه حجار در ویکی واژه

جِ حجر؛ سنگ‌ها.
سنگتراش.

جملاتی از کاربرد کلمه حجار

شعر زیر که جهت ماده تاریخ فوتش بر سنگ مزار او توسط میرزا ابولقاسم متخلص به فرهنگ شیرازی یکی از فرزندان وصال شیرازی سروده و حجاری گردیده.
در میان قدیمی‌ترین نمونه‌های بازمانده از گذشته‌های دور، که دیرینگی و اهمیت مقولات اروتیک (مرتبط با عشق شهوانی) را نشان می‌دهند، نقاشی‌های حجاری شده بر دیوارهٔ غارهای مربوط به دوران پالئولیتیک می‌باشند. امّا در عین حال بسیاری از فرهنگ‌ها نمونه‌هایی از هنر اروتیک را خلق نموده‌اند.
از ماجرای روزنامه شما و اخذ مجوز چاپخانه و ارز دولتی و فروش آن که بنا به نظر آقای سعید حجاریان «هم کاغذ مفت گرفته‌اید هم چاپخانه» می‌گذریم و شرح آن را به مجالی دیگر می‌سپاریم.
شورای نگهبان صلاحیت او را همچون بیشتر اعضای جناح چپ برای نمایندگی در مجلس چهارم رد کرد. اصغرزاده ۲۴ ساعت پس از پایان دوره نمایندگیش دستگیر و به مدت یک ماه در سلول انفرادی بازداشت شد. پس از آزادی از زندان شغل مهندسی را رها کرد (وی مدرک مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف دارد) و به همراه تعدادی از دوستانش همچون سعید حجاریان تحصیل در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران را آغاز کرد. پس از آن نیز برای انتخابات میاندوره‌ای مجلس پنجم، مجلس هفتم و سه دوره انتخابات ریاست جمهوری هفتم (۱۳۸۰)، هشتم (۱۳۸۴) و نهم (۱۳۹۲) کاندیدا شد که برای هیچ‌کدام تأیید صلاحیت نشد.
شکل مار بروی سر کوزه، بر روی سر پوش ظرف، به عنوان حفاظتی علیه چشم زخم و آزار شیطان به کار می‌رفت، یا به عنوان محافظ دروازه‌ها به‌شمار می‌آمد. مارها را در حجاری‌های پادشاهان دیده می‌شود که در پیرامون محراب یا بر روی دسته‌های تبر و عصای سلطنتی و مانند آن‌ها حلقه زده‌اند. همچنین به صورت جایگاه پادشاهان نشان داده شده‌است.
قوله: «لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا» یعنی عن مقالتکم هذه «لَنَرْجُمَنَّکُمْ» ای لنقتلنّکم بالحجارة «وَ لَیَمَسَّنَّکُمْ مِنَّا عَذابٌ أَلِیمٌ».
قُلْ إِنْ ضَلَلْتُ عن الحقّ و الهدی، فَإِنَّما أَضِلُّ عَلی‌ نَفْسِی ای عقوبة ذلک علی نفسی و اوخذ بجنایتی، وَ إِنِ اهْتَدَیْتُ الی الحقّ و الهدی، فَبِما یُوحِی إِلَیَّ رَبِّی اهتدیت، إِنَّهُ سَمِیعٌ لمن دعاه قَرِیبٌ بالاجابة لمن وحّده یسمع حمد الحامدین فیجازیهم و دعاء الداعین فیستجیب لهم.وَ لَوْ تَری‌ جواب لو محذوف، إِذْ فَزِعُوا هذا الفزع عند الموت حین یرون الملائکة، فَلا فَوْتَ هذا کقوله: وَ لاتَ حِینَ مَناصٍ. وَ أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ یعنی من تحت اقدامهم. و قیل: هو یوم بدر یروی ان فی هذه الامّة مسخا و خسفا و قذفا. و روی انّ رجلا من هذه الامّة یمسخ فیحدق به الناس فیرجمونه بالحجارة حتی یقتلوه.
گوردخمه صحنه، گوردخمه دربند، قبر کیکاوس یا دخمۀ شیرین و فرهاد در بدنهٔ کوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه و سمت راست دربند صحنه در استان کرمانشاهِ ایران حجاری شده‌است.
وَ أَمْطَرْنا عَلَیْهِمْ مَطَراً یعنی علی الغائبین منهم فی البلاد. مطرا، یرید به مطر الحجارة کما بیّن فی قوله: وَ أَمْطَرْنا عَلَیْهِمْ حِجارَةً. قال وهب وَ أَمْطَرْنا عَلَیْهِمْ مَطَراً ای کبریتا و نارا فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِینَ ای بئس مطر الکافرین الّذین کذّبوا نبیّهم.
ناطق‌نوری در سال ۱۳۸۷ از سوی سعید حجاریان گزینه‌ای مناسب برای ریاست دولت دهم معرفی شد. حجاریان احتمال پیروزی ناطق‌نوری بر احمدی‌نژاد را زیاد دانسته بود.
زلالش ملوث به سم افاعی حجارش به حدت چو نیش عقارب
در نظر حزم ترا آمده چون آتش طور نور آن آتش موهوم که در احجار است
ستون‌های هشت‌گانه برج، قطعه سنگ مزار، کف و پله‌های آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده‌است و بنای اصلی نیز به ابعاد۱۰ × ۱۰ متر با مجموعه‌ای از منشورها پوشیده شده و دارای مدخل‌های ورودی و منفذهای نور است.
فَغَشَّاها ای البسها اللَّه ما غَشَّی یعنی الحجارة المنضودة المسوّمة، و ابهم لیکون اوقع فی القلوب.
مجتبی میرطهماسب مستندساز ایرانی، فیلم مستند «رودخانه هنوز ماهی دارد» را با موضوع فعالیت‌های هنری و زیست‌محیطی نادعلیان ساخته‌است. این فیلم روایتگر تلاش این استاد دانشگاه برای جلب توجه به محیط زیست از طریق حجاری بر روی سنگ‌ها در حاشیه رودخانه‌ها است.
این حج و عمره و حرم و کعبه و مقام وین خلق و سعی و وقفه ور می حجار چیست؟
آبراهام گورگنیان (ارمنی: Աբրահամ Գուրգենյան زاده ۱۲۸۷ خورشیدی، اصفهان - درگذشته ۱۳۷۰، قاهره)، نقاش ایرانی ارمنی‌تبار بود. گورگنیان نخستین نقاشی است که از روی طرح‌های سنگ قبرهای متعلق به سال‌های ۱۶۰۰–۱۹۵۰ میلادی، که نقش بیش از پنجاه پیشه بر روی آن‌ها حجاری شده، طراحی کرده‌است؛ و بخشی از آثار وی هم‌اکنون در موزهٔ کلیسای وانک نگهداری می‌شود.
معنی سه بار گفتن بوحنیفه را چراغ ماضی و مستقبل و حال از علومش در حجار
جز زبیم سخات بسته نشد خون یاقوت در دل احجار
و ادرک منیتی بمنی و انی لأحجار الحجاز بهالرام