جیگر

معنی کلمه جیگر در ویکی واژه

عامیانه جگر

جملاتی از کاربرد کلمه جیگر

او یکبار با هرکول پهلوان نامی و نیمه خدای یونان پنجه درافتاد. هرکول برای پرسیدن سؤالی به معبد دلفی رفته بود اما چون چیزی را که می‌خواست نشنید سه‌پایه مقدس معبد را برداشت و درهم کوفت. آپولون را این ماجرا بر سر غیرت آورد و با هرکول زد و خورد کرد. عاقبت زئوس مجبور شد برای پایان دادن به آن میانجیگری کند.
آقای همساده برای اولین بار در مجموعهٔ کلاه‌قرمزی ۹۱ و برای مدت کوتاهی حضور پیدا کرد. او که در همسایگی آقای مجری زندگی می‌کرد، ماشین پراید خود را مقابلِ درِ خانهٔ آقای مجری پارک می‌کرد و فامیل دور چند بار ماشین او را پنچر کرده بود. یک روز که آقای همساده ماشینش را دوباره مقابل درِ خانهٔ آقای مجری پارک می‌کند، فامیل دور خشمگین شده و با جیگر به دردودل می‌پردازد و از همساده غیبت می‌کند. جیگر که زور زیادی دارد برای کمک به فامیل دور ماشین همساده را از مقابل در بلند می‌کند و از راه‌پله به اتاق پذیرایی خانهٔ آقای مجری می‌آورد. در همین زمان، آقای همساده نیز برای دستگیری کسی که چرخ ماشینش را پنچر کرده بود در ماشین خواب است و متوجه جابه‌جایی ماشینش نمی‌شود.
محمد علی رجایی گفته بود: «ما میانجیگری را نخواهیم پذیرفت. این جنگ، جنگ با کشور نیست؛ جنگ عقیده با عقیده است. ما به هیچ وجه بحث سیاسی و مذاکره و حسن نیت را به معنای کسی که بخواهد ما را تشویق به مذاکره کند، نمی‌پذیریم.» «تنها شهادت است که ما را از صحنه نبرد خارج خواهد کرد. به همین جهت است که ما به هیچ وجه بحث میانجی و مذاکره و حتی حسن نیتی که بخواهد ما را تشویق به مذاکره کند نمی‌پذیریم.»
این پروتئین، واکنشِ فسفریلاسیون و تبدیل اسفنگوزین به اسفنگوزین-۱-فسفات را میانجیگری و تسهیل می‌کند. محصول حاصله در بسیاری از فرایندهای مهم سلولی همچون کوچ یاخته، خزان یاخته‌ای، رشد یاخته و در ایجاد سرطان از طریق ایجاد تومور و رگ‌زایی دخالت دارد.
این روستا در دهستان جیگران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱ نفر (۷خانوار) بوده‌است.
دربارهٔ وجه تسمیه «طاق عایشه گرگیلی دژ» چنین نقل شده‌است که در دوره اسلامی زنی به نام عایشه در این دژ متحصن شده بود و جمعی از دزدان و راهزنان را به دور خود جمع کرده بود و کرکیل (غارت) می‌کردند از این جهت آن را عایشه کرکیل دژ گفته‌اند. همچنین در نزدیکی این غار بقایای قلعه‌ای قرار دارد که به قلعه باجیگران معروف است.
چون تو ندانی صفت داوری خصم درآید به میانجیگری
در ۱۲ آبان ۱۳۶۵ نشریه الشراع چاپ لبنان در مقاله‌ای ارتباط ایران با آمریکا و اسراییل را افشا کرد. معلوم شد این اطلاعات را مهدی هاشمی برادر داماد حسینعلی منتظری در اختیار این مجله قرار داده است. این مقاله باعث شد رفسنجانی با صلاحدید خمینی در مراسم سالگرد اشغال سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۶۵ به نقل روایت کنترل شده‌ای از ماجرا بپردازد. نیاز شدید ایران به موشک ضدتانک تاو و قطعات یدکی موشک زمین به هوای هاوک که نبود آن ایران را در برابر حملات هوایی بی دفاع می‌کرد از دلایل این ارتباط ذکر شده است. ارتباط محرمانه به میانجیگری منوچهر قربانی فر شروع می‌شود و به مذاکره محسن کنگرلو در آلمان با اولیور نورث می‌انجامد.
اگر عدوی ترا در میان بود جنگی مباد هیچ میانجیگری بجز ساطور
با وجودی که آقای مجری جدی‌ترین شخصیت این مجموعه است ما هیچ‌کدام از شخصیت‌های عروسکی در مجموعهٔ کلاه‌قرمزی او را جدی نمی‌گیرند؛ مثلاً جیگر می‌آید و کف خانه را کثیف می‌کند یا فامیل دور درست زمانی که آقای مجری در حال صحبت با مخاطبان است زیر پای او رخت می‌شوید.
یا جیگرِ سوته ره به مشکْ آمیتن خطّه آیینه خطا، یا مونگْ برابر ریتن
دخالت، میانجیگری و وساطت سازمان‌ها و دولت‌های دیگر مانع ادامه و تشدید خون‌ریزی نشد چرا که شاید فاجعه جنگ همیشه هم‌زمان با مذاکرات صلح به اوج خود می‌رسد. رخدادهای خوجالو نیز از این قاعده مستثنا نبود.
بنی صدر رئیس‌جمهور وقت در ۵ مهرماه ۱۳۵۹ (یک روز قبل از مذاکره با سران کشورهای اسلامی) در مصاحبه خود گفت: ما گفته‌ایم که برای میانجیگری و آشتی ما آمادگی نداریم برای اینکه بین حق و باطل آشتی معنی ندارد.
تهْ صَیدی وُ مِجِمه وَلٰا وَلٰا منْ خُونِ جیگرْ رهْ خرْمهْ کلا کلا منْ