جعلی

جعلی

معنی کلمه جعلی در لغت نامه دهخدا

جعلی. [ ج َ ] ( ص نسبی ) چیز تقلبی را گویند که مثل چیز اصلی ساخته باشد. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). چیزی که مصنوعی و ساختگی باشد مانند چیز اصلی. ( ناظم الاطباء ).ساختگی دروغین. غیر اصلی. نااصل. برساخته. صناعی.
- خبر جعلی ؛ خبری که حقیقت نداشته باشد و دروغ بود. ( ناظم الاطباء ).
- مصدر جعلی ؛ مصدر صناعی. مصدر ساختگی. آن است که کلمه در اصل مصدر نباشد، بلکه به آخر اسم فارسی یا بیگانه ( مستعمل فارسی ) نشانه مصدری َیدن - َاندن - َانیدن درآورند. مانند: فهمیدن ، بلعیدن ، طلبیدن ، رقصیدن ، تلگرافیدن ، تپاندن ، غارتیدن ، جنگیدن ، قاپیدن ، شلیدن و جز آن. همچنین لغاتی را که از اضافه شدن یک اسم با «َیّت » درست شده باشد مصدرجعلی یا صناعی نامند، مانند: ایرانیت ، انسانیت ، آدمیت و جز آن.
جعلی. [ ج ُ ع َ ] ( اِخ ) نسبت است به بنی جعل و لقب حیی الخولانی است که از ابی ذر روایت کرده و پسرش سعید از او روایت کرده است. ( الانساب سمعانی ).

معنی کلمه جعلی در فرهنگ عمید

غیراصلی، دروغین.

معنی کلمه جعلی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ساختگی : شجر. نسب جعلی .
نسبت است به بنی جعل و لقب حیی الخولانی است که از ابی ذر روایت کرده و پسرش سعید از او روایت کرده است .

معنی کلمه جعلی در دانشنامه عمومی

جعلی یا فرضی ( انگلیسی: Fake ) یک مجموعه تلویزیونی جنایی - کمدی سیاه هندی است که توسط راج و دی کی ساخته، تهیه و کارگردانی شده است، که با سیتا منون و سومان کومار این سریال را نوشته اند. در این فیلم شاهد کاپور، ویجی ستوپاتی، کی کی منون، راشی خانا و بووان آرورا به ایفای نقش می پردازند و داستان هنرمندی سرخورده را روایت می کند که تصمیم می گیرد پول تقلبی به دست آورد.
جعلی که در ابتدا به عنوان یک فیلم در سال ۲۰۱۴ در نظر گرفته شد، تا سال ۲۰۱۹ به یک مجموعه تلویزیونی تبدیل شد. تصویربرداری اصلی در ژوئیه ۲۰۲۱ در بمبئی آغاز شد. فیلمبرداری همچنین در علیبگ، گوا، نپال و اردن انجام شد. ساچین - جیگر و تانیشک باغچی آهنگ ها را ساخته اند، در حالی که کتان سودا آهنگسازی را انجام داده است. این سریال با سریال جاسوسی راج و دی کی تداوم دارد.
این مجموعه هشت قسمتی در ۱۰ فوریه ۲۰۲۳ در آمازون پرایم ویدئو منتشر شد. جعلی نقدهای مثبتی دریافت کرد و به عنوان پربیننده ترین سریال هندی مطرح شد. تا پایان فوریه ۲۰۲۳، کاپور تأیید کرد که سریال فصل دوم نیز خواهد داشت.

معنی کلمه جعلی در ویکی واژه

ساختگی، قلّابی، اخبار جعلی.

جملاتی از کاربرد کلمه جعلی

چون سیه دست سوی نقل کشید جعلی چند از آن میان بدوید
بلبلان و همه مرغان خوش و شاد از چمنند جغد و بوم و جعلی گر ز چمن بگریزی
ای بسا دیده‌که تر می‌کندش دود غبار نم اشک جعلی رشحهٔ ناسوری نیست
سعید قطان از کبار مشایخ بوده حق را جلّ جلاله و عمّ نواله و عظم شأنه بخواب دید که گفت: یا سعید کلّ الناس یطلبون منّی الّا ابا یزید فانه یطلبنی همه مردمان از ما چیزی خواهند مگر بو یزید که او از ما ما را میخواهد. بو بکر شبلی گفت: مدخل راه حسین منصور از حسین پرسیدم گفتم: کیف الطریق الیک؟ فقال خطوتین، و قد وصلت یا حسین این راه که تو در آن و می‌روی چه باید کرد تا بتو رسم؟ حسین گفت دو قدم است آن دو قدم برگیر و بما رسیدی، دنیا بر روی عاشقان دنیا زن و در معشوقه ایشان با ایشان منازعت مکن و آخرت بطالبان آن تسلیم کن و مناقشت خود از ایشان دور دار و بنده درگاه عزت باش بی‌تصرف در دنیا و آخرت، یعنی که اگر همراه مایی از عالم جعلیّت بیرون آی و قدم صدق در فضاء مشاهدت نه که در آن فضا نه وحشت دنیا بود نه زینت آخرت.
علی‌رغم تعهد برای تأیید صحت همه فهرست‌های موجود در سیستم عامل آن تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰ تعداد ۷ میلیون فهرست ایربی‌ان‌بی جعلی است. ایربی‌ان‌بی برای صدور صورتحساب به مهمانان به آدرس فهرست میزبانان نیازی ندارد و در مواردی که تلفن‌ها پس از ارسال رزروها قطع می‌شوند، قطع نمی‌شود.
مهدی دیگر جوان ساکن کوچه، که پدرش ستوان دوم تویسرکانی در جنگ ایران و عراق کشته شده‌است، با دختری به نام لیلا دوست است و با هم قصد فرار از ایران را دارند. لیلا با قاچاقچی ای به نام عزیز دوست شده و از ایران خارج می‌شوند و مهدی را به بهانهٔ آماده نشدن پاسپورت جعلی اش در ترکیه جا می‌گذارند. مهدی در مرز کرواسی گلوله می‌خورد و در حین فرار کشته می‌شود.
لقمان سرخسی و بو الفضل سرخسی دو پیر بودند در عصر خویش فرید روزگار و یگانه وقت، هر دو در سماع بودند، بو الفضل از دست خود رها شد، باری چند بگردید همچون چرخی گردان، آن گه بروی دیوار بر شد، روی با لقمان کرد که نیایی تا درین هواء جعلیّت پروازی کنیم؟ لقمان بانگ بر وی زد گفت نامردی مکن، آفرینش میدانی تنگ است، پرواز ما را نشاید. اشارتی عظیم است بنقطه جمع، کسی را که در دل آشنایی است و در جان روشنایی.
اسپم در شبکه‌های اجتماعی به صورت بسیار گسترده‌ای در جریان است. اسپمینگ در شبکه‌های اجتماعی معمولاً با استفاده از حساب‌های جعلی یا ربات‌های شبکهُ اجتماعی صورت می‌گیرد. به‌طور مثال، تخمین زده می‌شود ۹–۱۵٪ حساب‌های موجود فعلی در توئیتر، مربوط به ربات‌ها باشند. بیشترین فعالیت هرزه نامه‌ها در شبکه‌های اجتماعی مربوط به صورت ارسال ناخواسته پیام به صورت انبوه، تبلیغات آزاردهنده یا فریبنده برای جذب کلیک می‌باشد. گفته می‌شود در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، به‌طور گسترده از هرزه نامه‌ها برای انحراف و تأثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده شده‌است.
خصم ترا که ارزوی منصب تو خاست در چشم عقل چون جعلی بود شاد خوار
برخی از تحلیل‌گران امور امنیتی اسرائیل در رسانه‌های آن کشور، با بررسی جزئیات اعترافات تلویزیونی «مجید جمالی فش»، اظهارات او را رد کرده‌اند. ماجرای نمایش پاسپورت جعلی اسراییلی جمالی فشی در تلویزیون ایران نیز بر این شبهات دامن زد. همسر مسعود علی‌محمدی نیز حدود شش ماه پس از اعدام جمالی فشی گفت: پرونده قتل مسعود هنوز مختومه نشده و در حال پیگیری است. بسیاری از افرادی که در شهادت مسعود مقصر بودند هنوز محاکمه نشده‌اند و به‌طور واضح گزارش آن داده نشده‌است. شهریور ماه بود که آخرین پیگیری‌های پرونده مسعود را به ما گزارش دادند. فیلمی برای ما آورده‌اند و در آن کسانی که در این کار دخیل بودند را نشان دادند اما هنوز بررسی نشده‌است.
نسبم کاش چو یاران دگر جعلی بود غم عالم ز نسب نامهٔ آدم دارم
آن مرید را دیده برین آمد که: «فَاذْکُرُونِی» و مراد را این نمودند که «أَذْکُرْکُمْ»، مرید طالب ذکر است و ذکر طالب مراد، مرید طالب وقتست و وقت طالب مراد، مرید در طلب دلست و دل در طلب مراد، میدان نظر مرید عالم جعلیّت است در غشاوت خلقیت، میدان نظر مراد هوای وحدانیّت است و فضاء فردانیّت.
نبی کند ز ولی قصه چون گلاب ز گل ببو به صدق و رها کن طبیعت جعلی
این روستا در دهستان آبگرم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۰ نفر (۸۱خانوار) بوده‌است. خانواده های بزرگ این روستا میتوان شفیعی ، فخاری عبدلی ، سلیمانی ها ، بالابان ، هستند که بزرگان طایفه شفیعی به ترتیب میتوان به شفیع ، رجب ، حاجعلی ، عیسی اشاره کرد
مطالعات یوفوشناس‌ها نشان داده‌است که اکثر گزارش‌های مربوط به یوفوها، دربارهٔ اجسام متعارف یا پدیده‌های طبیعی است که به اشتباه شناسایی شده‌اند. اجسام و پدیده‌هایی مانند هواپیماها، بالون‌ها، فانوس‌های دریایی، ماهواره‌ها و اجرام آسمانی مانند شهاب‌سنگ‌ها، ستاره‌های پرنور و سیارات نزدیک به زمین هستند. همچنین درصد کمی از گزارش‌ها جعلی هستند. کمتر از ۱۰ درصد رویت‌ها، پس از بررسی علمی و مناسب، بدون دلیل باقی می‌مانند و می‌توان اشیاء مربوط به آن‌ها را به معنای دقیق، «ناشناخته» طبقه‌بندی کرد.