تقلبی

تقلبی

معنی کلمه تقلبی در لغت نامه دهخدا

تقلبی. [ ت َ ق َل ْ ل ُ ] ( ص نسبی ) منسوب به تقلب. دارای غل و غش. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تقلبی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به تقلب هر چیز که بوسیل. تقلب ساخته شود . جنس قلب قلابی مغشوش : سک. تقلبی زعفران تقلبی .

معنی کلمه تقلبی در دانشنامه عمومی

تقلبی ( انگلیسی: Counterfeit ) یا جعلی، به قرار دادن کپی یک محصول، بجای محصول اصلی، به قصد فریب مشتری گفته می شود. در حوزه بازرگانی، محصولات تقلبی به کپی جعلی از محصول واقعی اطلاق می گردد، که فرایند تولید آن، با هدف کسب سود، از طریق فروش کالاهای تقلبی انجام می شود. واژه تقلبی اغلب برای پول یا مدارک ( جعل اسناد ) مورد استفاده قرار می گیرد، اما طیف گسترده ای از کالاهای تقلبی را می توان در بازارهایی نظیر پوشاک، ساعت، کیف و کفش، مواد دارویی، لوازم الکترونیکی، نرم افزار، قطعات خودرو، اسباب بازی، آثار هنری و فیلم نیز به وفور مشاهده کرد. گرچه پول کاغذی، کماکان محبوب ترین و رایج ترین محصول تقلبی بشمار می آید.

جملاتی از کاربرد کلمه تقلبی

پول‌هایی که بر سر تماشاگران ریخته می‌شود تقلبی بوده و پول اصلی را در ماشین برادلی پیدا می‌کنند. با ظن به این که برادلی پنجمین نفر باشد او را دستگیر کرده و روانه زندان می‌کنند.
در سال ۱۹۹۰، سریال اسرار حل نشده ان‌بی‌سی مصاحبه‌ای را با یک زن اهل جزیره سایپان پخش کرد که مدعی بود شاهد اعدام ارهارت و نونان توسط سربازان ژاپنی بوده است. هیچ تایید مستقلی برای هیچ یک از این ادعاها تاکنون ارائه نشده است. چندین عکس ادعا شده از ارهارت در دوران اسارت یا تقلبی بودن یا قبل از آخرین پرواز او گرفته شده است.
هله خامش مگو صلا، تو که داری بخور هلا چو درین ظل دولتی ز چه رو در تقلبی؟!
یگانگی در عبادت، یعنی تنها خدا سزاوار پرستش است. از نظر مرتضی مطهری، یگانگی در عبادت به معنای رد هر نوع عبادت تقلبی (مانند پرستش هوای نفس، پول یا حیثیت) است و چنان‌که قرآن می‌فرماید، هر اطاعت از امری عبادت است.
بسیاری از کالاهای تقلبی به صورت معتبر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوندو محصولات تقلبی به صورت مشروع به فروش می‌رسند. تلاش‌هایی برای کنترل کردن این مشکل صورت گرفته تا مصرف‌کنندگان مثلاً از طریق برچسب متوجه شوند و کلا را ارزیابی کنند و اطمینان حاصل کنند که محصول معتبر است. البته امروزه چاپ‌های امنیتی که روی کالاها هم وجود دارند می‌توانند جعل شوند.
رسیدگی به وضعیت کالاهای پزشکیِ قاچاق و تقلبی، نیز به عهده این اداره‌است.
به‌طور مشابه، دو نفر از اعضای دانشکده اطلاعات دانشگاه واشینگتن از استایل‌گان برای ایجاد کدام چهره واقعی است؟، استفاده کردند، که بازدیدکنندگان را وادار می‌کرد بین چهره تقلبی و واقعی که در کنار هم بودند تفاوت قائل شوند. کادر دانشکده اظهار داشت که قصدشان از این آزمایش «آموزش عمومی» در مورد وجود این فناوری است تا مردم بتوانند نسبت به آن محتاط باشند، «درست همان‌طور که در نهایت اکثر مردم مطلع شدند که می‌توانید یک تصویر را فتوشاپ کنید».
یکی دیگر از چالش‌های ارتباط علمی، وجود نشریات جعلی، چپاولگر، تقلبی یا "هایجیکد" است. این نشریات وجهه علمی نداشته و فقط با دریافت هزینه از نویسنده مقالات را منتشر می‌کنند. در واقع هدف آن‌ها فقط کسب سود مالی است.
بسیاری از این زخم ها جعلی بوده و توسط خود افراد از روی عمد و به قصد فریب ایجاد شده برای مثال ماگدالنا دلا کروز قبل از مرگش اعتراف کرد که زخم مقدسی که در بدنش پدیدار شده عمدی و تقلبی بوده است.
امینم ابتدا، در اکتبر ۲۰۱۶، زمانی که آهنگ «سخنرانی انتخاباتی» را منتشر کرد در صفحه رسمی‌اش در توییتر اعلام کرد که در حال ضبط آلبومش می‌باشد. او توییت کرد که «نگران نباشد، مشغول کار روی آلبوم هستم. در ضمن اینجا چیزهایی داریم». شایعات زیادی بعد از این کار امینم پخش شد؛ از اینکه آلبوم در اواخر سال ۲۰۱۶ منتشر می‌شود و عنوان آن موفقیت است که بعد از آن گفته شد در ژانویه ۲۰۱۷ پخش می‌شود تا لو رفتن لیست آهنگ‌های تقلبی. حتی بعضی شایعات خبر از حضور د ویکند، چنس د رپر، ادل، کید کادی و وینس استاپلز می‌دادند.
یکی از فریبکاری‌های انجام‌شده در مبارزه انتخاباتی فرانسه، ایجاد نسخه تقلبی روزنامه بلژیکی «لو سوار» بود که در یک مقاله جعلی مدعی شد امانوئل مکرون ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، از عربستان سعودی کمک مالی دریافت کرده است.