جان دار

معنی کلمه جان دار در ویکی واژه

زنده، موجود زنده.
قادر، توانا.

جملاتی از کاربرد کلمه جان دار

این پل که در کنار رودخانه مارون در نزدیکی روستای امام رضا و قدمگاه امام رضا واقع شده که متعلق به دورهٔ ساسانی است. پل ارجان دارای دهانه‌ای طاق مانند است در دست راست رودخانه باقی‌مانده و چند پایه پل و سنگفرش بستر زیر پل نیز در محل دیده می‌شوند. این پل پهنایی برابر سیزده متر داشته و از سنگ و ملات ساروج ساخته شده‌است.

براساس توافق سید جعفر پیشه‌وری با دولت مرکزی ایران (۱۹۴۶) قرار شده بود زبان رسمی حکومت خودمختار آذربایجان، فارسی باشد؛ اما در دفاتر، کارهای محلی به هردو زبان فارسی و ترکی آذربایجانی صورت پذیرند؛ همچنین در طول دورهٔ ۵ سالهٔ تحصیلات ابتدایی، تدریس به زبان ترکی آذربایجانی یا کردی صورت پذیرد. این در حالی است که در این توافق صحبتی از تدریس زبان‌های دیگر نشده و نشان از اهمیت زبان کردی در کنار زبان ترکی آذربایجانی در منطقهٔ آذربایجان دارد.
زنجان دارای بیست مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی است.
او دو صد جان دارد از جان هدی وآن دوصد را می‌کند هر دم فدی
در مورد شیوهٔ روایت این مجموعه می‌توان گفت که شخص اول این ترانه‌ها یک عاشق دیوانه است و در برخی موارد مخاطب اشعار معلوم نیست. چیزی که مخاطب را جذب می‌کند فقط خونین بودن آن‌ها نیست. گویی ترانه‌ها واقعاً جان دارند و از اعماق وجود انسان سخن می‌گویند.
نیم جان دارم و جان سایه ندارد به زمین من به جان می‌زیم و سایهٔ جان است تنم
استان زنجان یا زنگان (پیشتر: خَمسه و شهین) یکی از استان‌های ایران است. مرکز این استان شهر زنجان است. استان زنجان دارای ۸ شهرستان، ۱۹ بخش و ۱۲۱۰ آبادی است که از این تعداد، ۹۷۸ آبادی دارای سکنه و بقیه خالی از سکنه می‌باشند. این استان کمربند اتصال مرکز ایران به شمال غرب و غرب کشور است. در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، دارای ۱٬۲۶۴٬۳۲۴ نفر جمعیت بوده‌است.
علاوه بر این کوه‌ها، استان زنجان دارای قله‌ها و بلندی‌های مهم دیگری نیز هست که از آن جمله می‌توان به کوه‌های یان بلاغ (۲۹۷۲ متر)، داغی (۲۸۶۱ متر)، سندان داغ (۲۵۸۰ متر)، آرگون (۲۹۲۴ متر)، جانقورتاران (۲۵۸۰ متر)، چال خاتون (۲۹۹۳ متر)، چنوباشی (۲۹۵۰ متر)، سفید (۲۹۳۳ متر)، کوه سندان، کوه دوشاخ، دینگه (کوه)، کوه آق‌داغ، کوه تکه‌قیه‌سی اشاره نمود.
از مواد و عناصر غیر آلی مواد آلی مصنوعا ساخته شد. معلوم شد که سدی غیرقابل گذر بین ماده جان دار و بی جان وجود ندارد. جهان آلی ثمره تکامل جهان غیر آلی است. زندگی نتیجه یک تحول پیش رونده ماده بی جان است. ثابت شد که زندگی شکل ویژه از نظر کیفی متفاوت و مشخصی از ماده‌است و اجسام آلی از انواع آلبومین‌ها، اسید نوکلئیک‌ها و ترکیبات فسفر و غیره ساخته شده‌اند. وحدت مادی جهان در این زمینه نیز مدلل شد.
نیم‌جان دارم فدایِ راهِ تو بیش از این چیزی ندارم ماحضر
هم‌اکنون استان زنجان دارای ۸ شهرستان، ۱۸ بخش، ۴۸ دهستان و ۲۲ شهر است. شهرستان‌های آن شامل شهرستان خدابنده، خرمدره، ابهر، طارم، ماهنشان، زنجان، ایجرود، سلطانیه می‌باشند.
در چمن پروانه عاشق منش آن گل جان دار خوش نقش و نگار
(حاجی عباس) یک روستا در ایران است که در دهستان سنجبد غربی واقع شده‌است. اسفرنجان دارای ۷۰ خانوار و ۲۰۸ نفر جمعیت دارد. این روستا دارای آب و هوای سرد و خشک است و زمستان های بسیار سرد و برفی دارد.
یاقوت و زرش مفرح آمد جان داروی درد غم بران را
سرخی لب لعلت سرسبزی جان دارد سودای سر زلفت صفرای سر انگیزد
کسی که عشق ندارد چه درجهان دارد تنی که یار ندارد مگوکه جان دارد
آش دوغ مخصوص قزوین از انواع آش‌های سنتی قزوین است. این آش بر خلاف آش دوغ دیگر مکان‌های آذربایجان دارای حبوبات بوده و رنگی مایل به سبز دارد.
اگر از سرّ جان داری نشانی تو باشی در عیان صاحبقرانی
نیست در این راه غیر از تیر و تیغ گو میا، هرکس ز جان دارد دریغ
اگر معاینه بینم که قصد جان دارد به جان مضایقه با دوستان نه کار منست