صحبتی

معنی کلمه صحبتی در لغت نامه دهخدا

صحبتی. [ ص ُ ب َ ] ( ص نسبی ) هم صحبت. همنشین :
عمریست که ما صحبتی غم شده ایم
سرمایه رشک اهل عالم شده ایم
باقر! من و غم جدا نگردیم ز هم
افیونی آشنائی هم شده ایم.باقرکاشی ( از آنندراج ).

معنی کلمه صحبتی در فرهنگ معین

( ~ . ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) همدم ، هم صحبت .

معنی کلمه صحبتی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به صحبت هم صحبت همنشین : عمریست که ما هم صحبت غم شده ایم

معنی کلمه صحبتی در ویکی واژه

همدم، هم صحبت.

جملاتی از کاربرد کلمه صحبتی

«برای گرفتن تابعیت ایرانی و بازی برای تیم ملی ایران مدارکم را به فدراسیون فوتبال ایران داده‌ام و این اتفاق بعد از صحبتی که با کی‌روش داشتم افتاده‌است. کی‌روش از من پرسید دوست داری برای تیم ملی بازی کنی و من هم گفتم بله! من نمی‌دانم کی‌روش الان کجاست و خودم هم در دبی هستم اما این اتفاق افتاد. من هم تمایل زیادی برای این کار دارم. امیدوارم دعوت شوم. خیلی دوست دارم در جام جهانی بازی کنم و توانایی این را دارم که به تیم ملی ایران در برزیل کمک کنم.»
در خرابات مغان با عاشقان همصحبتیم رند سرمستیم از دنیی و عقبی رسته ایم
لودندورف در فوریه ۱۹۱۹ از سوئد به کشور بازگشت. در هتل آدلون اقامت گزید و با دیگر مهمان این هتل یعنی "سِر نیل مالکولم" فرمانده قوای بریتانیایی ای که در آلمان حضور داشت، صحبتی کرد. پس از این که لودندورف از مسئولیت شکست آلمان در جنگ شانه خالی کرد، مالکولم به وی گفت:"منظور شما اینست که از پشت خنجر خورده‌اید؟" برعکس، وی داشت کلید واژه ای (شعاری) برای راست گرایان آلمان تدارک می‌دید.
من و همصحبتیِ اهلِ ریا دورَم باد از گرانانِ جهان، رَطلِ گران ما را بس

او یک افسر سابق پلیس بود و در اداراه‌ای کار می‌کرد که مادرش رئیس آنجا بود. او درخواست پیوستن به گشت پلیس را می‌کند و مادرش بعد از درگیری‌های بسیار قبول می‌کند. دلیل مادرش برای قبول نکردن درخواست او این است که پس از تیر خوردن از یک مجرم مسلح، در بیمارستان بستری بوده‌است. زمانی که ضارب را برای شناسایی به او نشان می‌هند، او ادعا می‌کند که مرد را نمی‌شناسد، اما پس از صحبتی کوتاه در یک مشروب فروشی، او را تعقیب کرده و به ضرب گلوله از پای درمی‌آورد و خود به سیدنی می‌رود.

صحبتی کان بدانش افزاید خاصه ی مرد دان، ز زن ناید
سیاست‌های هیتلر ضمناً باعث مرگ نزدیک به ۲ میلیون شهروند لهستانی غیریهودی، بیش از ۳ میلیون اسیر اهل شوروی، کمونیست و سایر رقبای سیاسی، همجنس‌گرا و افرادی دارای معلولیت جسمی و ذهنی، شاهدان یهوه، ادونتیسم و اعضای اتحادیه‌های صنفی نیز شد. هیتلر به صورت عمومی دربارهٔ این کشتارها صحبتی نکرد و به نظر می‌رسد که هرگز از یک اردوگاه کار اجباری هم بازدید نکرده باشد.
آتونی یا آتون هِرَوی از زنان شاعر و موسیقی‌دان اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری بود. همسر او، ملا بقایی در دربار شاهرخ، از دودمان تیموریان، در شهر هرات فعالیت هنری داشت. آتون هروی به هم‌صحبتی و مناظره با شاعران درباری شهرت داشت و مدتی نیز به دربار همایون شاه، از دودمان گورکانیان هند، رفت. هیچ‌یک از شعرهای آتونی امروزه باقی نمانده‌اند و نام او در تذکره‌های فارسی به جای مانده.
تا سال ۱۹۳۳ اطلاعات دربارهٔ تألیفات کرجی منحصر به همین دو کتاب «الفخری» و «الکافی فی الحساب» بود و دربارهٔ نسبت غلط وی یعنی کرخی هم صحبتی نبود؛ ولی در سال ۱۹۳۳ جورجو لوی دلا ویدا، پروفسور ایتالیایی، مقاله مهمی در مجله تحقیقات شرقی دربارهٔ کرجی منتشر ساخت و در آن مقاله چند موضوع تاریخی را در مورد این ریاضیدان مورد بحث قرار داد. وی با بررسی چندین نسخه خطی از کتاب‌های کرجی که در کتابخانه‌های مختلف یافته بود اشتباهی که تا پیش از آن در نسبت کرجی برای محققین دست داده بود را تصحیح نمود.
صحبتی تنگ است جامی جان و دل را در غمش عقل محرم نیست گو تا یک زمان بیرون بود
چون میان من و تو از سر عهد صحبتی تازه شد چو شیر و چو شهد
دل عاشق به فکر سینه پر خون نمی افتد که در هر حلقه آن زلف دام صحبتی دارد
مکن هم صحبتی با هیچ جاهل که خوش زد این مثل، آن مرد کامل
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در بعد از ظهر روز ۲۹ مه در کنفرانسی که در کاخ سفید برگزار شد، هیچ صحبتی از مرگ جرج فلوید، اعتراض‌ها، شورش‌ها و درگیری خودش با توییتر نکرد و حتی برخلاف رویهٔ سابق، به هیچ خبرنگاری هم اجازهٔ پرسش نداد.
چرخ دل زنده ز همصحبتی خورشیدست پیر هرگز نشود هرکه جوانی دارد
ما به تعظیم هنر برخاستیم باز با وی صحبتی آراستیم
برادر کوچکترش بیژن (۱۳۸۰–۱۳۱۶) نیز یک هفته پس از فوت ثریا، فوت می‌کند. وی گفته بود: «بعد از او، من هم‌صحبتی ندارم.»
شکوه زلف وی و شام فراق آشفته صحبتی بود که تا روز قیامت می‌رفت
به راستی تاج اصفهانی از جمله چهره‌های درخشان عالم هنر و خوانندگی است که شاید سالیان دراز مادر دهر چنان فرزندی نزاید. تاج اصفهانی صرف‌نظر از هنر و هنرمندی واجد شرایط صفات برجسته‌ای بود. از مکارم اخلاقی، مناعت طبع، بزرگ‌منشی و وارستگی گرفته تا ظرافت طبع و خوش‌صحبتی همه دست‌به‌دست هم داده و از تاج انسانی نمونه به وجود آوردند تا جایی که هیچ‌کس پیدا نمی‌شود که او را دیده باشد و شیفته‌اش نشود.
پژوهشی در دانشگاه یوتا و مؤسسه امید دربارهٔ تلفات حمله احتمالی اسراییل به ایران انجام شده است که می‌گوید در صورت حمله به مراکز هسته‌ای ایران (در اصفهان، اراک، نطنز و بوشهر) ممکن است بین پنج تا هشتاد هزار نفر کشته شوند. به گفتهٔ نویسندهٔ این تحقیق، خسرو سمنانی، کارشناس مدیریت صنعتی زباله‌های اتمی، سخنانی که از این جنگ احتمالی می‌شود همیشه همجوار مسائل سیاسی و در محیط سیاسی و اقتصادی مطرح شده ولی در مورد مردم ایران که هزینه اصلی این اتفاقات را می‌دهند هیچ صحبتی نشده است.