ترکی آذربایجانی

معنی کلمه ترکی آذربایجانی در دانشنامه آزاد فارسی

ترکی آذربایجانی. تُرکی آذربایجانی
از زبان های جنوب غربی (اوغوزی) ترکیک در خانواده آلتایی که سخنگویان آن در ناحیۀ آذربایجان و از مرز گیلان تا دربند، آن سوی ارس، و ناحیه ارزنجان در ترکیۀ امروز بدان سخن می گویند. همچنین ترک های ساوه و همدان و قشقایی های ایران و ترکان موصل و کرکوک نیز به این زبان تکلم می کنند. از نظر ساختار زبانی، ترکی در زمرۀ زبان های التصاقی یا پیوندی است، بدین معنا که کلمه دارای بُن ثابت است و با افزودن پسوند به آن واژۀ جدید به دست می آید. از ویژگی های مهم ترکی هماهنگی مصوت هاست که هماهنگی صامت ها را نیز درپی دارد. این هماهنگی یا کامی است که به موجب آن زبان براساس مصوت اول واژه فقط مصوت های پسین یا پیشین تولید می کند، یا لبی که با گسترده بودن هجای اول همۀ مصوت ها گسترده خواهند بود. ترکی حرف تعریف و جنس دستوری ندارد.

معنی کلمه ترکی آذربایجانی در ویکی واژه

ترکی آذربایجانی شاخه ای از زبان های ترکی غربی یا اغوزی است . آذری زبان رسمی جمهوری آذربایجان و زبان بومی در آذربایجان ایران و شرق ترکیه است. زبان ترکمن های عراق نیز بسیار نزدیک به اذربایجانی است.

جملاتی از کاربرد کلمه ترکی آذربایجانی

قلعه شیندان (به ترکی آذربایجانی: شیندان قالاسی) قلعه‌های تاریخی و مرتفع در مرز جمهوری آذربایجان و ایران است، که قدمتی در حدود دوهزارسال را دارا می‌باشد.
زبان بومی این شهر ترکی آذربایجانی به گویش قزوینی است همچنین در این شهر به سبب نزدیکی به پایتخت و مهاجر پذیری زبان فارسی نیز رواج دارد.
در سال ۱۹۳۰، به شهر گنجه منتقل شد. از سال ۱۹۳۰ الی ۱۹۳۳، به عنوان مدرس، دانشیار و بعد رئیس کرسی زبان‌های ترکی آذربایجانی و روسی دانشگاه کشاورزی گنجه مشغول به کار شد. سال ۱۹۳۳ عنوان استاد دریافت نمود. متعاقب آن به تصدی بخش ادبیات تئاتر درام گنجه گماشته شد.
مردم خونگرم و مهربان روستای اسکانلو مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.
اِقْبالیّه شهری است در بخش مرکزی شهرستان قزوین استان قزوین است . زبان مردمان بومی این شهر ترکی آذربایجانی با گویش قزوینی میباشد و به سبب مهاجرت پذیری زبان فارسی نیز رواج دارد
اهالی این روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و پیرو مذهب شیعه هستند.
الینا گوسوا (ترکی آذربایجانی: ?؛ زادهٔ ۲۰ ژانویهٔ ۱۹۶۴) بازیکن هندبال اهل جمهوری آذربایجان است.
زبان مردم بومی این شهر ترکی آذربایجانی با لهجه قزوینی است همچنین به علت مهاجر پذیر بودن نزدیکی به پایتخت زبان فارسی نیز رواج دارد.
آغچه‌قشلاق علیا ‌‌ (به ترکی آذربایجانی: یوخاری آغچا‌قشلاق) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان پیغان‌چایی بخش مرکزی شهرستان کلیبر واقع شده‌است.
مردمان این روستا آذربایجانی هستند و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.