ثالث ثلاثه

معنی کلمه ثالث ثلاثه در لغت نامه دهخدا

ثالث ثلاثه. [ ل ِ ث َ ث َ ] ( ع اِ مرکب ) سوم از سه یعنی یکی از سه. ( مجمل اللغة ) :
فرستم نسخه ثالث ثلاثه
سوی بغداد در سوق الثلاثا.خاقانی || نام ستاره ای ؟
- گویندگان ثالث ثلاثة ؛ ترسایان :
ثالثاً تا از تو بیرون رفته ام
گوئیا ثالث ثلاثه گفته ام.( مثنوی ).

معنی کلمه ثالث ثلاثه در فرهنگ معین

(لِ ثِ ثَ ثِ ) [ ع . ] (ص . ) یکی از سه اقنوم (اَب ، ابن ، روح القدوس ).

معنی کلمه ثالث ثلاثه در فرهنگ فارسی

سوم سه ( ترجمان القر آن ص ۳۲ ) سوم از سه تا ( اشاره به تثلیت عیسویان ) : (( فرستم نسخه ثالث ثلاثه سوی بغداد در سوق الثلاثا . ) ) ( خاقانی ) (( ثالثا تا از تو بیرونه رفته ام گوییا ثالث ثاتثه گفته ام . ) ) ( مثنوی ) توضیح ماخوذ از آیه ۷۷ سوره ( مائده ) : (( لقد کفر الذین قالوا ان الله ثالث ثلاثه و ما من اله الا الله واحد . ) )
سوم از سه یعنی یکی از سه گویندگان ثالث ثلاثه ترسایان

معنی کلمه ثالث ثلاثه در ویکی واژه

یکی از سه اقنوم (اَب، ابن، روح القدوس)

جملاتی از کاربرد کلمه ثالث ثلاثه

گر نداری سر صداع و نبرد گرد این ثالث ثلاثه مگرد
معطلی چو به بیند تو را قبول کند اصول دعوت ثالث ثلاثه در معبود
چو دریای ثالث نمط شوی خاک ز ثالث ثلاثه جهان شسته پاک
الهام آمد که ما قدرت آن داشتیم که بی‌آنکه تو دست فرا درخت بری و بجنبانی، رطب پیش تو بیاریم، لکن خواستیم که ترا در آن جنبانیدن دو کرامت پدید کنیم: یکی آنکه در زادن و ضعیفی و بیماری ترا آن قوّت دادیم که درخت بجنبانی، آن ترا نشان کرامت و صدق بود. دیگر آنکه خواستیم که تا برکت دست تو بدرخت رسد، درخت بر آور گردد، تا عالمیان بدانند که هر که در غم و اندوه ما بود، دست وی شفاء دردها بود. مریم گفت: ای پسر، اکنون طعام و شراب راست شد، امّا چون مرا گویند این فرزند از کجا آمد؟ چه جواب دهم؟ عیسی گفت: تو دل مشغول مدار که این جواب من خود دهم. جواب آن بود که گفت: «إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا» ربّ العالمین در ازل عالم بود و دانا، که ترسایان در کار عیسی غلو کنند و او را ابن اللَّه و ثالث ثلاثه گویند، در حال طفولیّت بر خرق عادت بر زبان وی براند که: «إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ» تا بر ایشان حجّت باشد و بر فساد قول ایشان دلیل واضح، و از روی مجادلت با ترسایان گویند، عیسی بآنچه گفت «إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ» از دو بیرون نیست: یا راست گفت یا دروغ، اگر راست گفت قول ترسایان باطل است که هو «ابْنُ اللَّهِ» و هو اللَّه و اگر دروغ گفت، آن کس که دروغ گوید، خدایی را نشاید «آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا» بر قول ایشان که گفتند پیغامبر بود و در حال طفولیّت مکلف و مبعوث. این آیت ردّ است بر ایشان که گویند. استحقاق نبوّت بکثرت طاعت است.
سالها ثالث ثلاثه گفته بود خاک راه راهب از جان رفته بود
ثالثا تا از تو بیرون رفته‌ام گوییا ثالث ثلاثه گفته‌ام
ور دو کس زو به استغاثه شده از عقب ثالث ثلاثه شده
جان سه باره او را «ثالث ثلاثه » گوید ثالث چگونه باشد، آنجا که نیست ثانی؟
فرستم نسخهٔ ثالث ثلاثه سوی بغداد در سوق الثلاثا
تا بر در حجرۀ دل ساکن شدند و هرچه ما سوی الله بود، از دل بیرون کردند، از بهشت و دوزخ و ارواح و اجسام و غیر آن، الا ترک طلب حق نکردند. پس سه چیز آمد: طالب و طلب و مطلوب. پس چون بدین مقام رسیدند، درنگریستند، زنار ترسایی «ثالث ثلاثه» برگردن وجود خود دیدند. از سرادقات عزت خطاب: «ولاتقولوا» بشنیدند، چندان دیده و عقل در برابر داشتندکه طالب و طلب فانی شد، فرد مطلق باقی ماند.
در مسیحیت سه‌گانه‌باور، که می‌گوید خدای واحد، خود را در سه شخصیت ـ پدر، پسر و روح القدس ـ آشکار کرد، به هریک از سه کالبد، یعنی پدر یا پسر یا روح‌القدس (روان پاک)، اصطلاحاً اُقنوم یا «ثالث ثلاثه» (سومی از سه تا) گفته می‌شود.