مائده

معنی کلمه مائده در لغت نامه دهخدا

( مائدة ) مائدة. [ ءِ دَ ] ( ع اِ ) ( از «م ی د» ) خوانی که بر وی طعام باشد. ج ، مائدات و موائد. ( ازاقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). خوان آراسته. ( ترجمان القرآن ). خوان آراسته به طعام ، فاذا لم یکن علیه طعام فهی خوان. ( منتهی الارب ). خوان پر از طعام و نعمت. ( آنندراج ) ( غیاث ) : اذ قال الحواریون یا عیسی ابن مریم هل یستطیع ربک ان ینزل علینا مائدة من السماء... ( قرآن 112/5 ).
این چنان زرین نمکدان بر بلورین مائده
وان چنان چون بر غلاف زر سیمین گوشوار.منوچهری.پس گفت : «... اللهم ربناانزل علینا مائدة من السماء تکون لنا عیداً لاوّلنا...»؛ بارخدایا ما را از آسمان خوانی فرست. ( قصص الانبیاء ص 206 ).
نعمتی بهتر از آزادی نیست
بر چنین مائده کفران چکنم.خاقانی.هرکجا جبریل سازد مائده
زشت باشد میهمان دیو لعین.خاقانی.مائده از آسمان شد عائده
چونکه گفت انزل علینا مائده .مولوی.مائده از آسمان درمی رسید
بی شرا و بیع و بی گفت و شنید.مولوی.- مائده خرگهی ؛ نعیم بهشت. نعیم آسمانی. ( برهان ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) :
آنچه درین مائده خرگهی است
کاسه آلوده و خوان تهی است.نظامی. || خوردنی و طعام. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). طعام. ( اقرب الموارد ) :
پیش ما بینی کریمانی که گاه مائده
ماکیان بر در کنند وگربه در زندان سرا.خاقانی.بهر خواص ترا مائده خوش مذاق
ساختم از جان پاک بنگر و درده صلا.خاقانی.کم خور خاقانیا مائده دهر از آنک
نیست ابا خوش گوار هست ترش میزبان.
شعله رأی تو باد عاقله مهر و ماه
فضله خوان تو باد مائده انس و جان.خاقانی.چو بر مائده دستها شد دراز
دهان بر خورش راه بگشاد باز.نظامی.نبود آن دشنام او بی فایده
نبود آن مهمانیش بی مائده .مولوی.دست طمع ز مائده چرخ شسته ایم
از جان سخت خود به شکم سنگ بسته ایم.صائب.|| دائره ای از زمین. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). ج ، مائدات و موائد. ( اقرب الموارد ). زمین دایر، ضد زمین بایر. ( ناظم الاطباء ). || طعامی که از آسمان نازل شود. ( از منتهی الارب ). نعیم. نعمت. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مائده در فرهنگ عمید

۱. خوان به طعام آراسته، خوان.
۲. خوردنی، طعام.
۳. پنجمین سورۀ قرآن کریم، مدنی، دارای ۱۷۶ آیه، العقود، مُنقذه.

معنی کلمه مائده در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- خوردنی . ۲- خوانی که بر آن طعام باشد . یا مائد. خرگهی . نعیم بهشتی نعیم آسمانی .یا مائد. مسیح . روایت کنند که تا مدتی هر روز بوسیل. ابر خوانی برعیسی ع نازل میشد و در آن ماهیی بود بریان بی خار که روغن ازو می چکید. نزدیک سر آن نمک و متصل به دم آن سرکه و بر حوالی خوان انواع تره ها چیده بود و پنج گرده نان بر یکی روغن زیتون بردیگری عسل برسوم روغن زرد برچهارم پنیر و بر پنجم قدید ( گوشت بریان ) بود .
سوره پنجمین از قر آن کریم مدنیه

معنی کلمه مائده در فرهنگ اسم ها

اسم: مائده (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: mā’ede) (فارسی: مائده) (انگلیسی: maede)
معنی: نام پنجمین سوره از قرآن مجید، خوردنی، سفره ای که بر آن غذا می گذارند، ( مؤنث مائد )، طعام، ( اَعلام ) سوره ی پنجم از قرآن کریم، دارای صد و بیست آیه، سفره، سفره آسمانی، نام سوره ای در قرآن کریم

معنی کلمه مائده در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَائِدَةً: سفره یا طبقی که در آن طعام باشد (هم به خود آن طبق وسفره، مائده گفته میشود و هم به غذایی که درآن است)
ریشه کلمه:
مید (۵ بار)
«مَائِده» در لغت، هم به خوان، سفره و طَبَق، گفته می شود، و هم به غذایی که در آن قرار می دهند، و در اصل از مادّه «مید» به معنای حرکت و تکان خوردن است شاید اطلاق «مائده» بر سفره و غذا به خاطر نقل و انتقالی است که در آن صورت می گیرد.
طعام و طبقیکه در آن طعام هست. . ایضا. این کلمه بیشتر از دوبار در قرآن مجید نیامده است و راجع به آن در «عیسی» سخن گفته‏ایم.

جملاتی از کاربرد کلمه مائده

ریشه اندیشه‌های مائده‌های زمینی را در کتاب مقدس و نوشته‌های نیچه فیلسوف و شاعر شهیر آلمانی باید جست. نشانه‌هایی از تأثیر ادبیات مشرق زمین نیز در آن دیده می‌شود.
این میده را ز مائده دان که ز آسمان بر پر جبرئیل به پیغمبر آمده ست
در اسلام، این کار تحریم شد و در سوره مائده آیهٔ ۹۰ و ۹۱ دستور تحریم آن آمده‌است.
وز پی نانی همی گوید زنش ربنا انزل علینا مائده
وی در سال ۱۸۹۷ در کتاب مائده‌های زمینی، فلسفهٔ پرشور و زیبایی را بنیان نهاد. این کتاب در آغاز مورد استقبال واقع نشد، به‌طوری‌که در طول ۱۰ سال تنها ۵۰۰ نسخه از آن فروش رفت، با اینکه از آثار دوره جوانی نویسنده است، وی تقریباً تمام آنچه را که می‌توان فلسفه وی نامید در آن گنجانده‌است، و هرچه بعداً نوشته در تعقیب اندیشه‌هایی است که در این کتاب بیان گردیده، یعنی امتناع از هر گونه وابستگی و قید و بند و ستایش شور و عشق و نگاهی هر لحظه نو به تمام جلوه‌های هستی.
ما این سبوی باده که بر دوش کرده ایم تعویذ عقل و مائده هوش کرده ایم
می رسیدش مائده هر روز و شب بی صداع و کسب بی رنج و طلب
آیه ۵۵ از سوره مائده در کتابهای حدیثی و تفاسیر شیعی به نام آیه ولایت شهرت یافته‌است که علت این نامگذاری وجود کلمه "ولیّکم" در این آیه دانسته شده‌است. دردانشنامه امام رضا چنین آمده‌است که امام هشتم شیعیان علی بن موسی الرضا این آیه را با نام ولایت خوانده و مصداق آن را علی بن ابیطالب دانسته‌است.
آیه تبلیغ در جزء ششم و حزب دوازدهم قرآن قرار دارد و دارای ۲۵ کلمه و ۱۱۸ حرف است. بنابر گزارش مکارم شیرازی، مفسر شیعه مذهب، متن و ترجمه شصت و هفتمین آیه از سوره مائده — آیه تبلیغ — به شرح ذیل است:
گاهم چو روی مائدهٔ خوان بغارتند گاهم چو وزن بیهدهٔ خویش بشکنند
بخشی از آیهٔ ۵ سورهٔ مائده
روزهٔ روزی درآمد خواجه بی‌روزی مباش یاد می‌کن ربنا انزل علینا مائده
آتشین لالهٔ دل صد ورق است هر ورق مائدهٔ صد طبق است
بگذرند از سر موئی که صراطش دانند پس سر مائدهٔ جنت ماوا بینند
صفت مائده خاص که از خوان بهشت چاشنی داد بهر کام و زبان لذت آن
محاربه، جرمی است در فقه و حقوق اسلامی به‌معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان. از دیدگاه قرآن کسی که با دزدی بر سر گردنه‌های بیرون از شهر یا داخل شهر با تهدید اسلحه، مردم را بترساند و به جان و مال آنها تجاوز کند، مانند این است که با خدا و رسول خدا به جنگ برخاسته است. مجازات محاربه جزء حدود است و در قرآن، در آیه ۳۳ سورهٔ مائده، بیان شده است. طبق این آیه، مجازات محاربه یکی از چهار مجازات اعدام، به صلیب کشیدن، قطع دست و پای مخالف یا تبعید است. به انجام دهندهٔ این جرم، محارب یا مفسد فی‌الارض می‌گویند.
بر پایه آیه ۳۳ سوره مائده قرآن، یک دست و یک پای محارب (قیام کنند بر ضد حکومت اسلامی) را باید قطع کرد.
جود بدر یوزه احسان او لطف ازل مائده خوان او