توپخانه
معنی کلمه توپخانه در لغت نامه دهخدا

توپخانه

معنی کلمه توپخانه در لغت نامه دهخدا

توپخانه. [ ن َ / ن ِ ] ( اِ مرکب ) آن قسمت از اداره لشکری که سلاحشان توپ است. ( ناظم الاطباء ). اداره توپهای نظام. اداره توپها و توپچیان. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || جایی که توپها را در آن می گذارند. ( ناظم الاطباء ). قرارگاه توپها. محل تمرکز و نگهداری توپها. محل استقرار توپها در میدان جنگ.
توپخانه. [ ن َ / ن ِ ] ( اِخ )نام میدانی در طهران. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه توپخانه در فرهنگ معین

(نِ ) [ تر - فا. ] (اِمر. ) ۱ - محل حفاظت توپ ها. ۲ - واحدی در نظام که وظیفة آن تیراندازی با توپ است .

معنی کلمه توپخانه در فرهنگ عمید

۱. محلّ نگه داشتن توپ ها.
۲. آن قسمت از لشکر که کار آن ها تیراندازی با توپ است: هنگ توپخانه.

معنی کلمه توپخانه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - محل حفاظت توپها . ۲ - واحدی در نظام که وظیف. آن تیر اندازی با توپ است .
نام میدانی در طهران میدان سپه فعلی در تهران ٠

معنی کلمه توپخانه در دانشنامه عمومی

توپخانه یگانی در آرایش های نظامی است که مأموریت انهدام مواضع، ادوات یا نیروی های پیاده دشمن را جهت پشتیبانی نیروهای خودی بر عهده دارد. این یگان نقش آتش پشتیبان را ایفا می کند.
علت پیدایش توپخانه در اصل برای این مهم بوده که بتوان به استحکامات نیروهای دشمن آسیب وارد ساخت. پیدایش توپخانه مربوط به تاریخ باستان بوده است؛ زمانی که اسکندر مقدونی در حال تصرف سرزمینهای شرق یونان بود؛ ولی اولین استفاده گسترده و سازماندهی شده از توپخانه را می توان متعلق به استفاده لژیونرهای رومی در زمان های پس از میلاد دانست. در گذشته توپهای توپخانه توسط اسب ها جابجا می شد، ولی امروزه توپخانه ها به دو گروه توپخانه های خودکششی که از شاسی یک وسیله نقلیه دارای موتور احتراق داخلی برخوردارند و توپخانه کششی که با استفاده از وسائل نقلیه دیگر ( مثل کامیون ) جابجا می شوند، تقسیم می شوند.
توپخانه ها با اختلاف بسیار مرگبارترین و مؤثرترین سلاح های جنگ های زمینی بوده اند. در جنگ های ناپلئون و دو جنگ جهانی اول و دوم بیشتر کشتگان جنگ از آتش توپخانه بودند. [ نیازمند منبع]
توپخانه ها را می توان به شکل های مختلفی تقسیم بندی کرد. یکی از این تقسیم بندی بر اساس نوع سلاح و مهمات مورد استفاده در توپخانه است:
• توپخانه صحرایی: توپ های جنگی ثابت یا متحرکی که برای حمایت نیروهای زمینی در صحنه نبرد در میدان های باز استفاده می شوند و خود به چند دسته تقسیم می شود:
• توپ های کوهستانی: توپ های سبکی که می توان آن ها را در مناطق صعب العبور حرکت داد.
• توپ های صحرایی: توپ هایی که قادر به آتش دوربرد در خط مستقیم هستند و از لوله های بلندی برخوردارند.
• هویتزرها: توپ هایی که توانایی شلیک در زاویه های کمانی را دارند. از لوله کوتاهتری استفاده می کنند و معمولاً برای آتش غیرمستقیم به کار می روند
• توپ هویتزر: ویژگی های توپ های صحرایی و هویتزرها در آن ها ترکیب شده و هم توانایی آتش دوربرد و هم شلیک با خط سیر کمانی مرتفع را دارند.
• توپ های ضدتانک: توپ هایی معمولاً سبک با قدرت تحرک بالا که برای حمله به تانک ها طراحی شده اند.
• خمپاره: سلاح هایی سرپر با لوله بسیار کوتاه و خط سیر کمانی.
• توپ های ضدهوایی: توپ هایی که برای شلیک به هواگردها از روی زمین طراحی شده اند. برخی از توپ ها هم قابلیت استفاده ضدهوایی و هم استفاده صحرایی و ضدتانک دارند.
معنی کلمه توپخانه در فرهنگ معین

معنی کلمه توپخانه در دانشنامه آزاد فارسی

توپخانه (artillery)
اصطلاحی مشترک برای سلاح های آتشین نظامی بسیار سنگین و دشوار برای حمل ونقل. توپخانه را بر روی وسایل چرخ دار، خودرو، کشتی یا هواپیما می توان نصب کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه توپخانه

یگان‌های گروه ۴۴ توپخانه. گروه ۵۵ توپخانه نزاجا و گروه توپخانه و موشکی ۱۵ خرداد نزسا در این شهر پادگان دارند. پادگان هوانیروز جنوب شهر است که دوره خلبان نفرات غیرنظامی دارد.
در بدخشان در مجموع ۲۱ مکان باستانی راجستر شده توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ وجود دارد که در شهر فیض آباد و هشت شهرستان دیگر واقع می‌باشند. از بعضی مکان‌های معروف آن: پلخشتی دریای کوکچه، خرقه مبارک، آرامگاه‌های میریاری بیگ، میرغیاث‌الدین و حکیم ناصرخسرو بلخی، ۵۷ مناره شهرستان بهارک، توپخانه شهرستان زیباک، بالاحصار اشکاشم و قلعه پنج نام برد.
در مسیر طولانی و جهت دید توپخانه برای چرخش زمین، بر اساس نیروی کوریولیس می‌باشد. این مثال‌ها جزئیات بیشتری را در زیر شرح می‌دهد.
درحالیکه اشتوگ نوعی توپ خودکششی تلقی می‌شد، مشخص نبود در کدام بخش از نیروی زمینی به کار برده خواهد شد. نه قوای زرهی و نه واحدهای پیاده هیچ‌کدام از آرایش‌های لازم جهت به‌کارگیری اشتوگ برخوردار نبودند. نهایتاً تصمیم بر آن شد که از این خودروی جدید در بخش توپخانه استفاده شود. زره‌پوش‌های اشتوگ با اصول رزم خاص خود در غالب گردان سازمان یافتند. پشتیبانی پیاده‌نظام با آتش مستقیم وظیفه اصلی این زره‌پوش‌ها تلقی می‌شد.
ارهارت میلش روز ۳۰ مارس سال ۱۸۹۲ در ویلهلمس‌هافن زاده شد. پدرش یک داروساز یهودی بود. میلش پس از اتمام دوران مدرسه، سال ۱۹۱۰ داوطلب خدمت در نیروی دریایی امپراتوری آلمان شد که ظاهراً به جهت تبار یهودی، با آن موافقت نگردید. بدین شکل به هنگ ۱ توپخانه صحرایی در کونیکسبرک در پروس شرقی پیوست. پس از فارغ‌اتحصیلی از دانشکده جنگ آنکلام، سال ۱۹۱۱ با درجه ستوان دوم به سلک افسران نیروی زمینی امپراتوری آلمان درآمد.
در ۴ سپتامبر ۱۹۸۰–۱۳ شهریور ۱۳۵۹ عراق مدعی شد توپخانه ۱۷۵ میلیمتری ایران اقدام به کوبیدن شهرهای مسکونی مرزی عراق نموده است. عراقیها این را شروع یک جنگ دانستند و صدام در ۱۷ سپتامبر یا ۲۶ شهریور اقدام به لغو عهدنامه ۱۹۷۵ الجزایر نمود و اعلام کرد که تمام شط العرب متعلق به عراق است.
آی‌اس‌یو-۱۲۲ (به روسی: ИСУ-122) یک توپخانه خودکششی ساخت شوروی بود که در طول جنگ جهانی دوم بیشتر در نقش ضد تانک استفاده می‌شد.
زانداز چنبر ونای و ز بیم مشت و چانه سر سودمی نیارم در پای توپخانه
در ۱۷ ژوئیه ۱۸۹۴ (میلادی) در خانواده‌ای مذهبی در شهر شارلروا بلژیک متولد شد. پس از تحصیلات مقدماتی به خدمت کلیسا درآمد. در سال ۱۹۱۴ در جنگ جهانی اول به عنوان افسر توپخانه در ارتش بلژیک مشغول خدمت شد و در آن زمان بالاترین مدال شجاعت ارتش را دریافت کرد. در سال ۱۹۲۰ (میلادی) موفق به اخذ مدرک دکترا در مهندسی راه و ساختمان شد. در سال ۱۹۲۲ به آمریکا رفت و دکترای نجوم گرفت؛ و در سال ۱۹۲۳ کشیش شد.
پس از نظم و ترتیب بخشیدن به میدان ارگ (توپخانه قدیم) در سال ۱۲۸۱ ق، ناصرالدین شاه برای ممانعت از آمد و شد مردم با چارپایانشان در میدان ارگ، دستور می‌دهد که در سال ۱۲۸۲ ق در سمت شرقی ارگ دروازه ای به خارج شهر گشوده شود بنابراین خندق شرقی ارگ را پر کرده و خیابانی عریض از دهنه بازار تا خارج شهر احداث می‌نمایند که آن را «خیابان ناصریه» نامیدند و گاهی «خیابان شمس العماره» نیز به آن گفته می‌شد.
پس از مرگ پدر در سال ۱۳۰۵، به دعوت «جعفرخان کاشانی» که مشغول ساختن عمارت سنگی تپه علیخان در سعدآباد بود به آنجا رفت و مشغول به کار نقاشی در یکی از اتاق‌های این عمارت شد. نخستین کار مستقل لرزاده را می‌توان سردر بانک شاهی (بانک تجارت فعلی) واقع در میدان توپخانه تهران دانست.