خط سیر

معنی کلمه خط سیر در فرهنگستان زبان و ادب

[حمل ونقل هوایی] ← خط سیر پرواز

معنی کلمه خط سیر در ویکی واژه

itinerario

جملاتی از کاربرد کلمه خط سیر

او به‌طور قطع کوچکترین دختر بود. اطلاعات کمی در مورد دوران کودکی و تحصیلات آنا وجود دارد. فرض بر این است که او حداقل سواد کافی برای نوشتن نام خود را داشت، زیرا امضای او به خط سیریلیک در سندی از سال ۱۰۶۱ وجود دارد. دلورمه اشاره کرده‌است که یاروسلاو تعدادی مدارس را در پادشاهی خود تأسیس کرد و نشان می‌دهد که تحصیلات در خانواده او بسیار ارزشمند بوده‌است، و او را به پیشنهاد سطح قابل توجهی از آموزش برای آنه سوق داد. گرگوروویچ پیشنهاد کرده‌است که آنا برای آماده شدن برای ازدواج با هانری اول پادشاه فرانسه، زبان فرانسه را یادگرفته است.
در این معنا، حداقل برخی از اصول ماخ با کلیت فلسفی مرتبط است. اینشتین در حین کار بر روی نسبیت عام، این اصل را وارد خط سیر اصلی فیزیک کرد. در واقع، اینشتین بود که برای اولین بار عبارت اصل ماخ را ابداع کرد. بحث زیادی درمورد اینکه آیا ماخ واقعاً قصد داشت قانون جسمی جدیدی را پیشنهاد کند یا خیر وجود دارد زیرا که او هرگز صریح آن را بیان نکرده‌است.
خط سیراب تو بر روی تو پیدا شد و شد محضر حسن و جمال تو بدان سیر گواه
دلو، یازدهمین برج [خانهٔ] خورشید، قوسی ۳۰ درجه از دایرةالبروج است. این برج خط سیر خورشید در بهمن ماه به مدت ۲۹روز و ۱۴ساعت و ۰۸دقیقه و نام دیگر این ماه در گاهشماری خورشیدی نیز هست. میانگین شبانه‌روز لحظه تحویل برج دلو ساعت ۱۶:۴۴ روز ۳۰ دی است.
خط سیریلک در سراسر اوراسیا به عنوان نوشتار ملی بوده از جمله خط رایج کشور تاجیکستان است. پامیری های تاجکستان همچنین جهت کتابت ازین این خط در زبان شغنانی استفاده می نمایند.
ز قمری سرو این‌گلشن به منظر می‌کشد قامت به خاکستر توان برد از خط سیراب پاشیدن
در سال ۱۹۳۹ الفبای لاتین کنار گذاشته شده و خط سیریلیک روسی جایگزین خط لاتین گردید. همچنین تدریس زبان روسی در تمام مدارس اجباری اعلام شد. سیاست تجزیه کردن ملت‌ها و ممانعت از احساسات ملی‌گرایانه می‌تواند از دلایل تغییر دوبارهٔ خط در این دوره و عدم هماهنگی بین گروه‌های زبانی مشترک در تدوین الفبای جدید باشد. ترس استالین که از اتحاد و قدرت گرفتن دوبارهٔ مسلمانان -که اغلب آن‌ها ترک بودند- سرکوب زبان‌های غیرروس در محدودهٔ جغرافیای اتحاد شوروی با جایگزینی زبان روسی به شدت ادامه یافت که تا سقوط این اتحادیهٔ در ۱۹۹۱ ادامه داشت؛ ولی بعضی از این جمهوری‌ها پس از استقلال خود در سال ۱۹۹۱ الفبای خود را دوباره به لاتین برگرداندند.
خط سیر سفر ارنست اورسل به این ترتیب بود:
البته روند کاری موریتا و قلمرو تحت فرمانش همیشه با خط سیر صعودی همراه نبوده‌است. شکست سونی در رقابت با کمپانی ماتسوشیتا در عرضه و تولید نوارهای وی.اچ. اس و همچنین خرید ناموفق ۴/۳ میلیارد دلاری این شرکت که قصد داشت با در اختیار گرفتن کمپانی فیلم‌سازی کلمبیا پیکچرز حضور قطعی در هالیوود داشته باشد، از جمله روزگار تلخ وی به‌شمار می‌روند؛ که در دوره‌ای مشکلات عدیده‌ای برای پادشاهی سونی پدیدآورده بودند. اما به هر حال سونی همواره حرف اول را در بازار الکترونیک زده‌است.
خط سیرابی ندارد مسطر موج سراب بیدل این دلبستگی برنقش آب وگل چرا
آن خط از رحمت به خط سیر آمد آبتی از زبان بیدلان تفسیر این آبت نکوست
عقرب، هشتمین برج [خانهٔ] خورشید، قوسی ۳۰ درجه از دایرةالبروج است. این برج خط سیر خورشید در آبان ماه به مدت ۲۹روز و ۲۱ساعت و ۳۹دقیقه و نام دیگر این ماه در گاهشماری خورشیدی نیز می‌باشد. میانگین شبانه‌روز لحظه تحویل برج عقرب ساعت ۱۹:۰۳ روز ۱ آبان است.
خط سیریلیک و یا خط اسلاوی، یک نوشتار الفبایی است که در سراسر اوراسیا به عنوان نوشتار ملی در کشورهای مختلف اسلاو، ترکی، مغولی و ایرانی زبان در جنوب شرق و شرق اروپا، قفقاز، آسیای میانه، شمال و شرق آسیا مورد استفاده است.
الفبای عربی-فارسی به‌طور سنتی پیش از معرفی اولین الفبای لاتین در سال ۱۹۲۷ برای نوشتن قرقیزی استفاده می‌شد. امروزه در چین برای نوشتن زبان قرقیزی اقلیت ساکن آنجا از الفبای عربی استفاده می‌شود. الفبای ترکی جدید (ینگه‌الفبا) در دهه ۱۹۳۰ برای زبان قرقیزی در اتحاد جماهیر شوروی استفاده می‌شد تا اینکه با خط سیریلیک جایگزین شد. الفبای سیریلیک قرقیزی اکنون الفبای مورد استفاده در قرقیزستان است. این الفبا شامل ۳۶ حرف: ۳۳ از الفبای روسی با ۳ حرف اضافی برای صداهای ویژه زبان قرقیزی است: Ң، Ү، Ө.