تولد
معنی کلمه تولد در لغت نامه دهخدا

تولد

معنی کلمه تولد در لغت نامه دهخدا

تولد. [ ت َ وَل ْ ل ُ ] ( ع مص ) پدید آمدن چیزی از چیزی. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( آنندراج ). پدید آمدن. ( دهار ). پیدا شدن چیزی از چیزی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). پدید آمدن چیزی از غیر آن. ( از اقرب الموارد ). پدید آمدن حیوانی بدون پدر و مادر مانند حیوان متولد از آب راکد در تابستان. ( از تعریفات جرجانی ). پیدا شدن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || بزادن. ( دهار ). زائیده شدن و با لفظ کردن مستعمل است. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). ولادت و زائیده شدگی. ( ناظم الاطباء ). زادن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) : و چون مدت درنگ او سپری شود و هنگام وضع حمل و تولد فرزند باشد بادی بر رحم مسلط شود. ( کلیله و دمنه ). به هر دو معنی رجوع به تولد کردن شود.
تولد. [ ت ُ ل ِ ] ( اِخ ) به اسپانیولی تولدو و معرب آن طلیطله شهر و مرکز ولایتی است در اسپانی و بر کنار رود تاجه واقع است و 40200 تن سکنه دارد و تا سال 1560م. پایتخت اسپانی بود. قصر معروف الخضراء که در سال 1936 م. ویران گردید در این شهر قرار داشت. کلیسای زیبا و بزرگی که متعلق به قرن 15 میلادی است در این شهر وجود دارد که اکنون به شکل یک موزه محافظت می شود. ( از لاروس ). رجوع به طلیطله در حرف ط و اسپانی و قاموس الاعلام ترکی ذیل تولده شود.

معنی کلمه تولد در فرهنگ معین

(تَ وَ لُّ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) زاییده شدن . ۲ - پدید آمدن ، به وجود آمدن .

معنی کلمه تولد در فرهنگ عمید

۱. زاییده شدن.
۲. [مجاز] به وجود آمدن چیزی از چیز دیگر.

معنی کلمه تولد در فرهنگ فارسی

زاییده شدن، بوجود آمدن چیزی ازچیزدیگر
۱ - ( مصدر ) زادن زاییده شدن . ۲ - پدید آمدن بوجود آمدن . ۳ - ( اسم ) زایش ولادت . جمع : تولدات .
به اسپانیولی تولد و معرب آن طلیطله شهر و مرکز ولایتی است در اسپانی و بر کنار رود تاجه واقع است

معنی کلمه تولد در فرهنگستان زبان و ادب

{birth} [علوم سلامت] خروج کامل جنین از رحم مادر بعد از هفتۀ بیستم حاملگی

معنی کلمه تولد در دانشنامه عمومی

تولد (روستا). تولد ( به مجاری: Told ) یک منطقهٔ مسکونی در مجارستان است که در ناحیه برتیواوی فالو واقع شده است. تولد ۱۴٫۹۱ کیلومتر مربع مساحت و ۳۰۶ نفر جمعیت دارد.
تولد (فیلم ۲۰۰۴). تولد ( به انگلیسی: Birth ) ، نام فیلمی معمایی رمانتیک آمریکایی به کارگردانی جاناتان گلیزر با بازی نیکول کیدمن، کامرون برایت، لورن باکال و دنی هوستون است که در سال ۲۰۰۴ ساخته شد.
آنا، ده سال پس از فوت شوهرش، شاون تصمیم به ازدواج با جوزف را دارد. در این بین کودکی ده ساله پیدا می شود و مدعی می شود که شاون در زندگی جدید است. . . .
تولد (فیلم هندی ۱۹۸۹). تولد ( به هندی: Piravi ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۹ و به کارگردانی شاجی. ان کارون است. در این فیلم بازیگرانی همچون پرمجی، آرچانا، لاکشمی کریشنمورتی، مولنزهی ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه تولد در فرهنگ معین
معنی کلمه تولد در فرهنگ عمید

معنی کلمه تولد در دانشنامه آزاد فارسی

تَولّد (birth)
عمل به دنیاآمدن نوزاد از بدن جانور ماده. هر دو نوع جانوران زنده زا و بچه زا۲، نوزاد به دنیا می آورند. در جانوران بچه زا، جنین۳ مواد غذایی را از جفت۴ یا به طرق دیگر از مادر به دست می آورد. در جانوران زنده زا، تخم لقاح یافته در تخم راهۀ۵ مادر تکامل یافته، نوزاد از تخم خارج می شود، و جنین هیچ ماده غذایی از بافت مادری۶ دریافت نمی کند یا دریافتش به مقدار بسیار کم است. نیز ← آبستنی
ovoviviparous embryos placenta oviduct maternal tissue

معنی کلمه تولد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تَوَلُّد، اصطلاحی کلامی، به معنای پدید آمدن فعلی از فعل دیگر است.
این اصطلاح در نظام کلامی معتزله شکل گرفته و پرداخته شده است و متکلمان دیگر، جز امامیه، تنها به نقد و یا رد آن پرداخته اند.
نظر امامیه
امامیه با این که نظریۀ تولد را پذیرفته اند، چیزی بیش تر از آنچه معتزله گفته اند، بازگو نکرده اند، و این معتزله بودند که چه در مقام تعریف و چه در تبیین، مخالف یا موافق، نظریات مختلفی ارائه کرده، و در این باره کتابهای مستقلی نوشته اند.
دیدگاه متکلمان درباره افعال
متکلمان افعال را به ۳ دسته تقسیم می کرده اند: مخترَع، مباشَر، و متولِّد. فعل مخترع فعلی است که بدون سبب و بدون امکان اعمال قدرت ایجاد شود؛ فعل مباشر بدون سبب و با امکان اعمال قدرت پدید می آید؛ فعل متولد با سبب و با یا بدون امکان اعمال قدرت ایجاد می شود.
محل نزاع در مبحث تولد
...

معنی کلمه تولد در ویکی واژه

زاده شدن موجود زنده از شکم مادر، یا بیرون آمدن از تخم چنانکه در پرندگان، زاییده شدن. ولادت، زایش.
پدید آمدن، به وجود آمدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تولد

آن دست که شست دیونا گشته تولد بست نشگفت شد ار در مهد درنده تنینا
ثنای شاه جهان و مدیح صدر بزرگ به یک شکم متولد شده ز فکر اثیر
بخش‌هایی از زندگی آماندا لیر همیشه در هاله‌ای از ابهام بوده که البته خود او هم به این موضوع دامن زده‌است. به همین دلیل تا به امروز حدس‌های مختلفی وجود دارد که آیا مادر لیر انگلیسی، فرانسوی، ویتنامی یا چینی بوده یا پدرش از اهالی انگلستان، روسیه، فرانسه یا اندونزی بوده‌است. این مسئله در مورد تاریخ و محل تولد او هم صدق می‌کند و لیر ممکن است در سال ۱۹۳۹ در هانوی ویتنام یا هنگ کنگ به‌دنیا آمده باشد یا در سال ۱۹۴۱ یا در سال ۱۹۴۶. او یک‌بار هم گفته که زادهٔ ترانسیلوانیا است.
اصغر قندچی برادرِ احمد قندچی (متولد ۱۳۱۲) از طرفداران جبههٔ ملی و یکی از سه دانشجویی است که در حملهٔ نیروهای امنیتی به دانشگاه تهران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ کشته شد.
آن گوهر گرامی جانی، ز درج غیب بعد از پدر چو شد متولد بصد شرف
بدان که آدمی را در ظلمت و جهل آفریده اند و در جهل وی را به نوری حاجت است که از آن ظلمت بیرون آید و راه به کار خویش داند که چه می باید کرد و از کدام سو باید رفت، از سوی دنیا یا از سوی آخرت. و به خود مشغول می باید بود یا به حق؟ و این پیدا نشود الا به نور معرفت. و نور معرفت از تفکر پدید آید، چنان که کسی در تاریکی عاجز باشد و راه نبرد، سنگ بر آهن زند تا از وی نور آتش پدید آید و چراغ برافروزد. از آن چراغ حالت وی بگردد تا بینا شود و راه از بی راهی بشناسد، پس رفتن گیرد. همچنین مثل آن دو علم که اصل است و میان ایشان جمع می باید کرد تا معرفت سیم تولد کند چون سنگ و آهن است و مثل تفکر چون زدن سنگ است بر آهن و مثل معرفت چون نور است که از وی پدید آید تا از آن حالت دل بگردد و چون حال دل بگردد کار و عمل بگردد، چون بدید مثلا که اخرت بهتر است پشت با دنیا کند و روی به آخرت آرد.
اریک گارسیا مرتنز (متولد ۹ ژانویه ۲۰۰۱ - بارسلون) بازیکن فوتبال اهل اسپانیا است که به صورت قرضی برای باشگاه ژیرونا بازی می‌کند.
طبایع بست چون صورت، تولد کرد خواهش ها فراوانی و ارزانی نه نقصان بود و نه سودی
«در سال ۱۳۲۷ در اصفهان متولد شده و در رشته دو و میدانی ۳ سال قهرمان ایران و رکوردار ایران می‌باشد.»
عشق از آدم و حوا متولد شده است تازه بر خاسته این شعله آتش کهن است
حدود ۱٪ تا ۵٪ آزمایش‌های سل فری قبل از تولد نیز هیچ نتیجه مشخصی را نشان نمی‌دهد. این شرایط احتمالاً به دلیل نداشتن نمونه دی‌ان‌ای کافی یا سایر مواد لازم برای آزمایش ایجاد می‌شود.
گفت چبود طالع مولود گفتم برج فضل گفت تاریخ تولد چیست گفتم برخورد
شد متولد زمام شاه حجاز و عراق زبس به گوشش رسید زمزمه الفراق
اسدالله غفارزاده (متولد ۱۸۷۶ در اردبیل) روزنامه‌نگار و عضو سابق حزب سوسیال دموکرات، اولین دبیر نخستین حزب کمونیست ایرانی با نام حزب عدالت(۱۲۹۶)، اولین دبیر حزب کمونیست ایران.
تولد بود هر چه از مایه خاست خدایی جدا کدخدایی جداست
زاده بخت جوان تو جهان کهن است طفل دیدی که تولد کند ازوی زالی